Berkshire Hathaway - Rahat jatkossakin Buffettille vai indeksiin?

Onko täällä muuten ketään muuta minun lisäkseni, jotka olisivat peesanneet Berkshiren uusia osakepoimintoja? Aikoinaan tuli lähdettyä muutamaan uuteen poimintaan mukaan, esim. DaVita, Ingersoll-Rand, IBM, Precision Castparts ja nyttemmin Applenkin voi osin laskea samaan sarjaan.

Näistä on vaihtelevia kokemuksia mutta yhteenlaskettuna tämä oli kyllä varsin voitollinen strategia (Ingersoll-Rand oli melkein tenbaggeri osingot huomioiden, Precision Castpartsin Berkshire lopulta lunasti pois pörssistä hyvään hintaan, DaVita oli aika vaisu, IBM huti ja Apple menestys).

Mietin, että pitäisikö häpeilemättä jälleen peesata tämän uusimman poiminnan(Taiwan Semiconductor) kanssa. Toki kotiläksyt on syytä jokaisen yhtiön kanssa tehdä, sokkona ei pidä sijoittaa. Tässäpä onkin pohdittavaa. :smiley:

10 tykkäystä

Olen jonkun verran peesaillut, mutta en pienimpiä ja uusimpia vähemmän. Itse olen yrittänyt katsoa mihin satsataan kunnolla. Yleensä ne sitten karkaa ylös aika äkkiä. Viimeisin peesailu itsellä on ostaa Berkshireä itseään, kun se osteli omiaan. Taisin saada 160$ tasolta ja kurssi nyt 300$. Dollarikin vahvistunut kivasti. Jotenkin tuntuu hyvä taktiikka ostaa itse osaketta. Ostin kesäkuussa hintaan 270$ ja mietin taas. Berkshire on mielestäni huvin asemoitunut markkinatilanteeseen. Öljyä ja pankkisektoria, molemmilla on ihan suotuisat näkymät.

14 tykkäystä

Itsellä fiilis, että TSM ostoksen idea ei ole enää peräisin valjakolta Buffet/Munger. Sinänsä ostoksessa ei mitään vikaa (Mungerilla oli jossain vaiheessa BABA omassa sijoitusyhtiössään, mutta taisi myydä ne pois. Ainakin kevensi, siihen saakka seurasin).

9 tykkäystä

Meinasin itse laitella, että TSM on vielä Buffettin mittakaavassa aika hiplailua, mutta onhan tuo jo aika lähellä TOP10 ja oikeastaan koko homma sitten herätti mielenkiintoni. Itse epäilen DayTraderXL:n tavoin onko Buffett/Munger osto. Vähän menee mielestäni sektoriin bisnes jota he eivät ymmärrä, tosin äijät on edelleen innokkaita oppimaan. Mutta onhan osto mennyt ohi U.S Bancorpista, joka on pitkään ollut Top10 sijoituksissa, samoin on ohitettu Bank of New York ja Kroger. Tämä on mielestäni erityisen mielenkiintoista, koska Buffett luopunut pankeista ja satsaa syklisiin öljyyn, Chevron ja Occidental Petroleum sekä TSM. Tiedän hänen sanoneen, että ei ennusta keskuspankkien liikkeitä, mutta hänellä on usko että näiden bisnes menee hyvin seuraavat 5 vuotta, vaikka korot nousevat ja vaikka on inflaatio. Siinäpä sitten miettimään, miten he asian miettineet, kun eivät välitä inflaatiosta ja korkojen liikkeistä. Edellä kirjoitettin riskeistä, itse uskon, että he näkevät asian vahvuutena ja vallihautana. Sirut tarvitaan ja ne pitää ostaa TSM:ltä.

7 tykkäystä

Huom. noin 5 miljardin paukku taitaa olla taseesta 0,5 % ja OPOsta alle prosentin.

P/E 10 kun tuo treidaa niin se tuo tavallaan Berkshirelle ”kuuluvaa” tulosta 500 miljoonaa dollaria, kun esim. Apple tuo olisikohan 5 miljardia. Berkshiren operatiivinen tulos on muistaakseni vajaa 30 miljardia (huom. siihen ei lasketa noita mukaan).

Osakesijoituksiin nähden siis merkittävä mutta kokonaisuuteen nähden rajallinen. Jokainen hyvin sijoitettu dollari tietysti merkitsee.

Lisäys: luvut ulkomuistista!

14 tykkäystä

Hatun nosto loistavalle kommentille, joka suhteuttaa asian erinomaisesti. TSM on mielestäni juuri siinä kinttaalla hevoseksi johon tavallaan tällä hetkellä satsataan. Minun silmiin se ykköshevonen on nyt Chevron, jota Berkshire noin tarkistamatta osteli alle 10 P/E:llä. Occidential Petroleum on sitten se hevonen, joka saattaa muuttaa öljyalaa ja P/e taitaa olla korkeampi. Sitten siellä salkussa on ne tietyt tasaisen kasvavan kassavirran yhtiöt joiden pitoaika on se kuuluisa ikuisuus. Lisäksi sellainen huomio, että Berkshiren salkusta sellainen lähes neljännes on melkoisen maltillisella P/E:llä lähellä kymppiä (Bank of America, Chevron, Kraft ja TSM).

4 tykkäystä

Hauskasti osui ajoitus tämän uutisen kanssa:

3 tykkäystä

Aika näyttää, “kenen ostoksia” TSM on. Jos seuraavassa kvartaalissa tulee iso lisäys niin aletaan mennä ohi salkunhoitajien hallinnoimista varoista (heillähän ainakin ennen oli tietyt rajat, joiden sisällä toimivat itsenäisesti). Toki voi olla myös niinkuin Precision Castparts, jota salkunhoitaja ensin osti ja sitten Buffett innostui ja osti koko yhtiön pois pörssistä. :smiley:

Mutta $4 mrd sijoitus tosiaan on vielä pieni osa portfoliosta ja vielä pienempi osa kokonaisuudesta, että sen osakekurssin muutoksilla ei hirveästi yksinään ole vaikutusta Berkshireen. Enemmän tämä on mielenkiintoinen uusi aluevaltaus ja mahdollinen isomman omistuksen alku, sikäli kiinnostaa painoaan enemmän kun on vähän erikoinen, totutusta poikkeava kohde.

8 tykkäystä

Allaolevassa videossa Buffett kertoo paljon Berkshiren yrityskulttuurista ja kokonaisten yhtiöiden ostamisesta. Lisäksi on paljon ihan yritystoimintaan ja elämään liittyvää pohdintaa. Tämä on video, jonka olisin halunnut katsoa ajatuksella jo parikymppisenä, ei niinkään sijoittamisen vaan hyödyllisten elämänohjeiden takia. (Tietty en tiedä, olisiko sitä parikymppisenä sisäistänyt kunnolla näitä asioita :smiley: )

20 tykkäystä

Olisiko jossain tämän hetken tarkat omistukset linkki?

4 tykkäystä

https://www.berkshirehathaway.com/subs/sublinks.html

4 tykkäystä

Hieman hämäävästä otsikosta huolimatta Anders Oldenburgin tämänpäiväisen blogikirjoituksen pihvinä ovat Berkshiren omistukset ja päätöksenteon jakautuminen.

https://www.seligson.fi/sco/suomi/phoebus/blogi/vko-06-23-eksoottiset-yhtiot/

16 tykkäystä

3 tykkäystä

Hei,
Onko täälä foorumilla paljon ihmisiä jotka on käynyt Berkshiren AGM:ssä. Itse vähän kahden vaiheilla täytyisikö ostaa osakkeita ja tehdä once-in-a-lifetime reissu Omahaan! Onko vinkkejä reissun suunnitteluun ja onko joku mahdollisesti järjetänyt tällaista reissua isommalle porukalle?

2 tykkäystä

Sijoituskirjailija Heikki Keskiväli oli viime vuonna pääkallopaikalla ja tällä on ketju tästä twitterissä.

Tässä lähinnä pääpointit vaatimuksista. Eli jenkkilään vaadittavat selvitykset kuntoon ja ilmeisesti sisäänpääsyyn tarvitaan noi Berkshiren “krediitit”. Näistä on tainnut olla ketjussa tarkemmin puhetta, joten uskoisin löytyvän ainakin jotain infoa.

4 tykkäystä

Terve, olen käynyt viime keväänä ja voin tarvittaessa jelpata asian suhteen.

13 tykkäystä

Kävin myös viime keväänä ja mielenkiintoinen reissu oli. En lähtisi pelkästään tuon vuoksi, vaan tekisin pitemmän kierroksen Yhdysvalloissa. Olin itse kuukauden reissulla ja tämä olisi yksi hienoista etapeista.

Vinkkejä itse AGM:ään:

  1. Kannattaa tulla päivää aikaisemmin, jotta ehdit orientoitua. Itse tapahtuma alkaa (liian) aikaisin aamulla. Taisi olla klo 08. Erityisesti kannattaa kävellä pitkin Omahaa ja tutustua AGM:n messutarjontaan, joka on perjantaina jo auki.
  2. Hotellin sijaintiin kannattaa panostaa, mutta se maksaa. Itse olin kauempana (15km), mutta varasin Uberin 07:00 hakemaan pihasta. Tämäkin toimii, mutta highway motellissa on tylsää, kun ei sieltä mihinkään pääse ilman autoa.
  3. Harkitse siis auton vuokraamista.
  4. Oheistapahtuma Berkshire Run 5K- juoksutapahtuma sunnuntaina oli mukava kokemus
  5. Jos auto löytyy, niin kuriositeettina Warrenin suosittelema Bookworm-kirjakauppa on käymisen arvoinen. Kaupasta löytyy erikseen Berkshire hathaway-osasto. Autolla pääset myös katsomaan miltä Warrenin koti näyttää. Se on varsin vaatimaton.
  6. Ei ole juurikaan merkitystä oletko Stadionin jonossa klo 06:00 vai 08:00. Sisään mahdut kuitenkin ja tässä tapauksessa ei ole niin merkitystä kuinka hyvin näet stagelle.
21 tykkäystä

Olen ollut 2 kertaa paikalla. Hieno tapahtuma, suosittelen.

Olemme lentäneet Chicagoon ja sieltä autolla eteenpäin. Matkalla mielenkiintoisia paikkoja, varsinkin jos koukkaa hieman etelän kautta (Springfield, Illinois, Lincoln-museo, Hannibal Missouri, Mark Twain Home). Suoralla reitillä mm. Herbert Hooverin ja Ronald Reaganin kotimuseot, John Wayne Museum (Winterset, Iowa).

Omahassa edullisia motelleja löytyy 10 km kokouspaikasta. Olemme olleet tässä motellissa.

Relax Inn Motel & Suites – Omaha – Budget Hotel, Motel in Omaha, NE (relaxinnomaha.com)

Perjantaina kannattaa mennä iltajuhliin Borsheimille. Talo tarjoaa kaiken. Mukava leppoisa tilaisuus.

Perjantaina oli myös tutustuminen Omaha Herald-lehtitaloon.

Lauantaina yhtiökokouspaikalle klo 6. Pääovi veti paremmin kuin sivuovi, Ilmainen parikkipaikka autolle löytyi 300 m päästä.

Lauantai-illan barbecue Nebraska Furniture Martilla on myös mukava.

Sunnuntaiaamun brunssi taas Borsheimilla, talo tarjoaa.

20 tykkäystä

Vielä joitakin käytännön vinkkejä matkalle jos se tapahtuu Chicagon kautta ja autolla:

  • lentokentältä kannattaa lähteä ajamaan tietä 45 etelään ja sitten kun Interstate 55 tulee vastaan niin sitä etelän suuntaan kunnes tulee Interstate 80, sitä sitten länteen (muuten joutuu maksullisille teille)
  • hyvä vaihtoehto hieman tylsälle I80:lle on tie 92, joka menee vähän sen eteläpuolella myöhemmin
  • jos jatkaakin Interstate 55:sta etelään niin tulee vastaan Pontiac, jossa on Route 66-museo (Interstate 55:n rinnalla kulkee entinen Route 66)
  • jos haluaa yöpyä matkalla niin edullisia ja hyvätasoisia motelleja on melkein joka liittymässä, mitään varauksia ei tarvita
  • suosittelen esimerkiksi motellia Covered Bridge Inn Wintersetissä Iowassa, omistaja Bill on erittäin ystävällinen ja avulias, Winterset on tien 92 varressa 200 km ennen Omahaa.
  • jos on aikaa vaikka paluumatkalla ennen lentökentälle ajoa niin ajamalla tietä 45 pohjoiseen lentokentältä tulee vastaan McDonalds-museo Des Plainesissa, se ei tosin ole auki kuin kesällä mutta ulkopuolelta näkee kuitenkin ekan mäkkärin
  • Chicagossa kannattaa käydä FEDin rahamuseossa, se on ilmainen ja sijaitsee aivan keskustassa FEDin talossa
21 tykkäystä