Beyond Meat -ketju. Tekolihako kannattavaa liiketoimintaa?

Toivottavasti hyppäsit kyytiin ennen osaria.Eilinen +24% teki nannaa :smiley:

Vieläkö Beyondilla on kaivaa lisää isoja yhteistyösoppareita takataskusta? Viime viikon Taco Bell -uutiset jo raketoivat osaketta vahvaan nousuun ja tuo ylläoleva uutinen käytti osakkeita tosi korkealla hetkellisesti ja toki noin muuten edelleen vahvasti plussalla eiliseen verrattuna.

Itseä vähän arveluttaa tässä tuo hypejunaefekti ja kuinka helposti tuo hinta tulee myös isosti alas.

2 tykkäystä

Pitääpä nostaa ketju, kun tuli just syötyä stadissa hyvät vegaanisetit beyondilla höystettynä ja muistin miten hyvää tämä on.

Kurssi näyttää laskeneen vuodessa 70%

Onko joku seuraillut tätä enemmän. Onko vain sodasta ja taloustilanteesta johtuvaa laskua?

Kärkipään lihakorviketta tämä anyways on.

2 tykkäystä
  1. On tehnyt jatkuvasti tappiota millä on murhattu valtaosa 2022 osakkeista, korotkin vielä nousee. Tästä on jäänyt käteen paljon velkaa. Kassassa on rahaa ilmeisesti puolisen miljardia, mutta BM koittaa kasvaa ja sehän tunnetusti syö rahaa rutosti ja finanssipolitiikka aiheuttaa kysymyksiä.
    2021 tappio: 182 miljoonaa
    2022 arvioitu tappio: 279 miljoonaa
    Tällä menolla 2024 oltaisiin konkurssissa, mutta toki talouden tilanne nyt paranee todennäköisesti ja firman tulos myös.

  2. Rakettimainen tulojen nousu myös taantui mikä on kasvuyhtiölle myrkkyä (arvostus luotiin 2019 superluvuilla ja hypellä ja lentoon olisi vaadittu hurjia kasvulukuja jatkossakin ja niitä ei ole esitetty, ehkä koronankin? takia)
    2019, 239%
    2020, 37%
    2021, 14%
    Ensimmäisellä kvartaalilla nousi vain 1%:n vuoden takaisesta mikä säikytti lisää, mutta itse yhtiö edelleen tähtää 20-30% tietämille.

  3. Äärimmäisen kova kilpailu (Tyson Foods, Impossible Foods) 2021 ja kilpailijat aiheutti hintakilpailua ilmeisesti

Brändi on hyvä Beyond Meatilla. Nehän palkkasi Kardashianin jonkinlaiseksi ruokatestaajaksi ja osittain siksikin osake noussu 43% kuukaudessa, mutta kyssäreitä riittää ja sehä on nyt ollu myrkkyä.

Vaatimaton alku 2022 oli, mutta silti yhtiö ilmoitti että tavoite on päästä 20-30%:n lisään myyntituloissa. Aika temppu jos sen tekevät ja jos onnistuisivat niin osake varmasti reagoisi positiivisesti kaksin käsin.

Itse odottaisin että tulee positiivista käytännön uutista, mutta toki kasvupotentiaalia voisi olla. Itsekin herkistyn brändiin, varmasti ihan liikaa.

Korjatkaa tietävämmät vaan jos/kun olen väärässä, tässä noviisina vaan turisen, että ei kannata tämän perusteella tehdä mitään sijoituksia. :smiley:

5 tykkäystä

Redditissä spekuloitiin Beyondiin ja Tattooed Chefiin iskevän, kun taantumassa/inflaation kasvaessa kuluttajat eivät välttämättä enää valitse sitä kalliimpaa kasvisvaihtoehtoa kaupassa, ja toisena syynä kurssilaskuun Ukrainan tilanne.

Siis yleinen epävarmuus (taantuma, inflaatio, Ukraina) ensimmäiseksi leikkaa tällaisista hype-, (myös tekno-,) trendi-, marginaaliosakkeista, mitä jengi alkaa laittamaan salkuistaan pihalle.

Itse olen kk-säästöillä edelleen lisännyt Rize Sustainable Future of Food ETF:ää (Beyondin osuus ~4%). Uskon siis laskun olleen väliaikaista. Olkoon se sitten puoli vuotta, vuosi tai kolme vuotta milloin kuluttajien usko taas voitetaan.

4 tykkäystä

Olen pitkälti samaa mieltä, mutta sitten mietin olenko sittenkään oikea kohderyhmä. En ole syönyt punaista lihaa kohta 10 vuoteen ja kokonaan lihatonta ruokavaliota olen noudattanut kohta 2v. Koska en ole ”hampurilaisia” kaivannut, niin en ole kertaakaan ostanut Beyond meatin hampurilastuotteita. Tämä lienee kai aika yllätyksetön ajatuksenjuoksu…

No, viime viikolla sijoitin yritykseen ja pakkohan se oli tuotetta testata.

Mitä nyt purilaisten mausta muistan, niin kyllä ihan uskomattoman täydestä meni maultaan, purutuntumaltaan ja ulkonäöllisesti! No onko tämä sitten tärkeää?

Minusta on hyvinkin tärkeää, että löytyy tuoteperheitä, jotka pyrkivät imitoimaan lihan makua ja tekstuuria. Tällä saadaan suuret massat, joille tämä edelleen on tärkeää, siirtymään kasvisvaihtoihin.

Se ostanko minä ja kaltaiseni ei minusta ole ratkaisevaa vaan ostaako suuret massat!

2 tykkäystä

Vaikka nyt vastaillaankin monta vuotta vanhaan viestiin niin tuo on kyllä mielestäni äärimmäisen huono klisee. Olen ollut itse nelisen vuotta vegaani ja en minä lihamaista makua vihaa. Beyond on oikein hyvä ravintolapurilaiseen. Kotona tulee harvemmin käytettyä, Poutun Meeat-haaran tuotteita enempi - päivittäin. Lihaa imitoivia nekin.

2 tykkäystä

@Heikki_Keskivali ja Beyond Meat :exploding_head:

2 tykkäystä