Bisnes-enkeli ja VC sijoittaminen

Onko täällä monia bisnes-enkeli ja venture capitalism tyyppiseen sijoittamiseen perehtyneitä? Olen nyt huomannut ainakin muutaman nettisivun, jossa tätä pääsee tekemään:

Tätä kautta ainakin on mahdollista päästä tekemään niitä tenbäggereitä, mutta riskit on kyllä myös tapissa. Tuolla Seedrs sivulla on myös mahdollista käydä kaupankäyntiä ostojen jälkeen - Revolut on ilmeisesti tuota kautta päässyt kasvamaan ihan kivasti.

5 tykkäystä

Bisnes-enkelinä toimiminen/VC-sijoittaminen näin yksityishenkilönä tuntuu hankalalta, kun parhaat firmat tuntuvat hakevan ensin rahaa tunnetuilta, laajat taskut omaavilta sijoittajilta tai sijoitusyhtiöiltä ja meille taviksille jää vain jämäpalat. Aihe on kuitenkin hyvin mielenkiintoinen eli jos joltain löytyy parempaa näkemystä niin kuulisin mielelläni.

2 tykkäystä

Invesdorin kautta olen joitain vuosia sijoittanut start up ja kasvuyrityksiin. Monella on mielenkiintoisia ja skaalautuvia ratkaisuja, mutta aikataulut ja tarvittava rahan määrä (ja odotettu kasvu ja kannattavuus) ovat ylioptimistisia. Tästä seuraa yleensä useita anteja, joissa merkintähinnat ovat merkittävästi pienempiä kuin aikaisemmissa anneissa ja jotka aika hyvin dilutoivat omistusta, jos ei osallistu. Muutama yritys on mennyt nurin tai ei toimi aktiivisesti. Suuria menestyksiä en ole vielä nähnyt, mutta joillain on nähdäkseni hyvä suunta ja osa kasvaa hyvin tulorahoituksella. Ajatus on, että jos muutaman moninkertaistujan löytäisi, kattaisi tämä tappiolliset. Koska likviditeetti on olematonta (osalla voi käydä kauppaa Privanetissa, spread yleensä valtava) ovat nämä itsellä pitkään holdiin ja jos business näyttää hyvältä, voi rahaa laittaa myös lisää myöhemmissä anneissa. Eli suuret riskit ja heikko (olematon) likviditeetti, mutta toki myös suuret tuotot, jos lyövät läpi.

Esim. Injeq, Wello ja Fafa’s Plats ovat mihin olen sijoittanut.

5 tykkäystä

Näkisin tässä hyötynä tosin myös sen, että pienemmän firman osakkaana olisi ehkä enemmän vaikutusvaltaa firman tulevaisuudesta, varsinkin jos on oman alan firma ja uskoo, että on jotain firmalle annettavaa.

Juu, ehdottomasti aika ja osaaminen voi olla paljon rahaa arvokkaampaa yrityksen arvon kehittämisessä. Itse olen puhtaasti passiivinen sijoittaja, mutta pitää myöntää, että monet start upit lienevät enemmän tuote-, teknologia-, idea yms. keskeisiä ja käsitys myynnistä, markkinoinnista, strategiasta, rahoituksesta, kumppaniverkoston kehittämisestä yms. hyötyisi osaavasta tuesta.

Odottavan aika on pitkä ja pitää tietää mihin sijoittaa. Minä invesdorista pyynikin ja injeq, mutta saapa nähdä… En tekisi sitä uudestaan tosin.

Fafas ja wello( jos on se hengittely laite) olis voinu olla kiintoisia.

Wellottelin vaimon wellolla tässä flunssassa, niin aika hyvä.

Kuuntelin aikanaan molemmat aihetta käsittelevät Rahapodit:

&

Täytyy todeta heti alkuun, että lähtökohtaisesti en usko monenkaan tavallisen tuulipuvun menestyvän tällä sektorilla. Perustelen näkemyksiäni seuraavilla poiminnoilla. Nämä poiminnat perustuvat muistikuviin noista podeista, joten älkää ampuko, jos muistan väärin.

  1. Aikaisen vaiheen VC-sijoittajat tekevät rahastosta sijoituksia esim. 10-20 yritykseen, joista ainoastaan yksi on ns. fund returner. Tämä tarkoittaa miljardibisnekseksi kasvamista. Harvalla meistä riittää paukkuja laittaa todella moneen yhtiöön betsiä ja siltikin pitäisi aina löytää ne parhaat.
  2. VC-sijoittajat tykkäävät sijoittaa yleisesti pääomakevyeen softa-bisnekseen tai johonkin jatkuvaa kassavirtaa tuottavaan liiketoimintamalliin, koska mitä enemmän rahoituskierroksia on, sitä huonompaan asemaan alkuvaiheen sijoittajat jäävät, ja toisaalta loppuvaiheen sijoitukset voivat olla luokkaa kymmeniä tai satoja miljoonia.
  3. Liikevaihdon tulisi kasvaa noin 20 pinnaa kuukaudessa ja voitolliseksi tulisi päästä parin vuoden sisällä. Parhaat startupit eivät tietenkään tarvitse edes sijoittajia kasvuun, sillä varat kasvuun saadaan asiakkailta. Jos pörssiyhtiöiden liikevaihdon tai myynnin kehityksen seuranta on joskus vähän niin tai näin, miten tällaisten startupien kanssa sitten? Ja toisaalta, jos haetaan sijoittajilta rahaa, niin voiko olla niin, ettei se bisnes tai liiketoimintamalli ole kannattava?
  4. VC-sijoittajilla ja enkelisijoittajille on omat verkostonsa. Harvalla tuulipuvulla on lähipiirissä tai tuttavapiirissä henkilöitä, jotka vinkkaavat hyvistä startupeista tai kasvuyhtiöistä, joihin kannattaisi perehtyä ja mahdollisesti sijoittaa. Me kaikki tiedämme, miten :taxi: kuljettajien sijoitusvinkkeihin kannattaa suhtautua.

Tähän purkaukseen kannattaa suhtautua mielipiteenä, mutta itse ainakin näen tuossa VC ja startup skenessä vähän liian paljon riskejä. Palkinnot ovat toki moninkertaiset, mutta todennäköisyydet niiden saavuttamiseen ovat mielestäni huomattavan vähäiset.

Nostan kuitenkin :tophat: Jyrin kaltaisille kultasormille. Timantin kova ammattilainen alallaan.

7 tykkäystä