Bitcoin - Suuria mahdollisuuksia

Muutama sekalainen jorina:

  • Vaikka oletin bitcoinille vahvaa 2020 vuotta, on tahti ollut edellä suurinta osaa bitcoinoptimistienkin ennusteita. Tulee kieltämättä epätodellinen olo sijoitukseni arvonnoususta, vaikka oma sijoituskeissini toki perustui analyysiin bitcoinin suhteettoman hyvään tuotto-riski-suhteeseen. Nöyryyttä tuo se, että suurehkolla altcoin-painolla olen ‘hävinnyt’ bitcoineja. Jos tästä tulee bitcoin-keskeinen kryptoralli ilman “alt-seasonia”, tulee minulla merkittävästi heikommat tuotot kuin siinä vaihtoehtoisessa maailmassa, jossa olisin keskittynyt vain ja ainoastaan bitcoiniin.
  • Suurin negatiivinen yllätys on ollut ahdasmielisyys. Luulisi, että bitcoinin OG:t olisivat uteliaita, pohdiskelevia, innovatiivisia jne. Totuus on monen osalta aivan toinen, esim. isoista nimistä Adam Back ja Dan Held käyvät eräänlaista sotaa muuta kryptomaailmaa vastaan - ja montaa muutakin asiaa vastaan… Bitcoin-standardin kirjoittaja Saifedean Ammous on lyhyesti sanoen täysin m******… Välillä tulee vastenmielinen olo, kun herrojen kannanottoja väistämättä tulee vastaan. Toinen ahdasmielisyys tulee bitcoin-kriitikoiden puolelta; suurin osa kriitikoista on perehtynyt todella heikosti bitcoiniin (ja useimmiten heikosti myös FIAT-talouteen, velkajärjestelmään, taloushistoriaan jne.), ja siten vuorovaikutukset jäävät ala-arvoiselle tasolle. Siksi melko paljon alaa koskevasta syvällisemmästä keskustelusta on negatiivista peitsen vääntämistä, olipa “osapuolet” sisällä alalla tai ei. Todella harmillista, että asioista kiinnostuneen täytyy kahlata aikamoinen määrä kuraa, jotta löytää muutama kultakimpaleen…
  • Vielä viime kesänä ajattelin, että bitcoin on makrotalouden tukema treidi. Kuukausi kuukaudelta olen kallistunut enemmän siihen suuntaan, että kyseessä on makrosijoitus parhaasta päästä. Tiivistetysti: inflaatio on ihan jotain muuta kuin kuluttajahintaindeksit antavat ymmärtää. Nykyinen CPI-ajattelu vahingossa, tai todennäköisesti tarkoituksella, hämärtää suuren yleisön käsitystä miten suhteettoman paljon rikkaimman desiilin omaisuus kasvaa. Jo finanssikriisin jälkeen olisi ollut korostetun tärkeää palata alkuperäiseen inflaation määritelmään eli rahavarantojen inflaatioon: rahamäärän kasvu vs. reaalitalouden kasvu(/lasku). Jos vertaa omaa sijoitussalkkuaan 3-4 vuoden takaiseen salkkuun, pitää karkeasti leikata noin kolmasosa nykysalkusta pois, jonka jälkeen saadaan aito arvonnousu tai -lasku. Sillä mittarilla bitcoin itse asiassa vasta tänään ylitti 2017 joulukuun huiput (verrokkina Yhdysvaltojen M2-rahavarannot).
  • Edelliseen jatkona: inflaatiosuojat ovat tällä hetkellä vähissä. Mitä enemmän olen asiaan tutustunut, sitä varmempi olen siitä, että osakkeet inflaatiosuojana on suurelle massalle esitetty aivan liian ruusuisena. Tosiasiassa esim. 70-luvun inflaatiossa osakkeiden omistajat ottivat pahasti nekkuun. (Siis tämä todella karkeana tiivistyksenä; taloutta ja sijoituksia pitäisi aina tarkastella lukuisten parametrien summana eikä muutaman vertailu ole ikinä koko totuus.) Bitcoin on inflaatiosuojana vahvimpia omaisuuseriä. Kun sen market cap on finanssimaailman kokonaisuus ajatellen erittäin pieni, tästä saattaa tulla aivan posketon härkämarkkina.
  • Samalla muutama varoituksen sana. Ensinnäkin Q1 on bitcoinille ollut historiallisesti heikko kvartaali. Fomottelu paraboliseen nousuun on harvoin järkevä sijoitustyyli. Jos allokaationi ei olisi jo suuri (=överi), itse sijoittaisin pieninä säännöllisinä erinä ja odottelisin jonkinlaisia dippejä suurempia kertasijoituksia varten. Esimerkiksi Bidenin hallinnon järjestäytyminen tuonee muutaman mehukkaan ravistuksen kryptojen arvoihin. Toiseksi: bitcoinin viime kuukausi ja kaikki härkäuutiset ovat varmasti saavuttaneet regulaatiokoneistoissa sellaiset henkilöt, jotka saattavat nähdä bitcoinin jonkinlaisena uhkana. Omalla mutulla riskit haitallisesta regulaatiosta ovat kasvaneet merkittävästi, ja seurauksena voi olla jonkinlainen kilpajuoksu siitä, löytääkö bitcoin riittävän monen valtaapitävän salkkuun (suoraan tai välillisesti) ennen kuin bitcoinin vastustajat saavat sääntelynsä läpi. Ehkä vähän huonosti selitetty, mutta toivottavasti ydinajatus tuli selväksi.

Ja olennaisin: Hyvää alkanutta vuotta kaikille! Toivottavasti tästä tulee maailmalle hyvä vuosi.

17 tykkäystä

Pidän siitä, että sijoitukseni löytyvät samasta paikasta (Nordnet)

2 tykkäystä

Erittäin hyviä pointteja! Tässä kohtaa alkaa kuitenkin se luottamus korostua. Mikä tahansa isoja sijoituksia vaarantava asia/tekijä pudottaa inflaatiosuojan. Se uhka voi tulla samalla tavalla bitcoinia kohtaan kuin mitä tahansa muutakin assettia kohtaan, joka ei perustu käsiteltävissä olevaan fyysiseen omaisuuteen. Ei kultakaan enää sellainen ole ollut pitkään aikaan, koska siihen on liitetty johdannaisia jo niin kauan. Eikä tarkoituksena ole nostattaa mitään pelkoja tms, mutta tämä kysymys on edessä joka tapauksessa tästä eteenpäin. Kunhan nyt kommentoin, ettei synny mielikuvaa, ettei mikään voisi bitcoinin arvoa romahduttaa.

4 tykkäystä

Olen aivan samaa mieltä. Ainakaan kovin isoa pottia ei kannata trackerissä pitää kiinni. Siinä ottaa vain ylimääräistä riskiä liikkeellelaskijan kanssa ja rajoittuu pörssin aukioloaikaan.

Holdarina ja moonboynä tälläiset historiallisen suuret päiväkynttilät ovat myrkkyä. Eihän tästä voi seurata, kuin blow-off-top jossain välissä. Mielummin näkisin tasaista nousua. Treidarille tämä tosin antaa reilusti mahdollisuuksi. Valitettavasti olen itse sen verran kokenut ja asioihin perehtynyt, jotta tiedän etten pääsisi aktiivisella kaupankäynnillä positiiviseen tulokseen.

2 tykkäystä

Terve

Pystyykö bitcoiniin sijoittaa jotenkin järkevästi nordnet in kautta? :thinking:

Tukholman pörssissä on Bitcoin XBT -rahasto. Ser löytyy Nordnetistä, mutta kaupankäynti sillä vaatii verrattain helpon osaamiskokeen läpäisemistä.

1 tykkäys

Se koe on hauska. En läpäissyt aluksi ja koko asia jäi. Ostin sitten puolen vuoden päästä tentti tehtynä ja tupla hinnalla. Elämä on.

1 tykkäys

Olen ollut tyytyväinen Coinmotion palveluun. Myös asiakaspalvelu vastaa nopeasti, kun taas Nordnetilla vaikuttanut olevan tärkeäpääkin tekemistä kuin piensijoittaja.

3 tykkäystä


Ensimmäinen varoitus volatiliteetistä, mitä kryptoihin liittyy. Saa hakea 1H bear kynttilää aikaa kaukaa, että löytää yhtä ison volyymin. Eikä ole käyty vielä edes 4H OS. Näistä treidaajat elää :star_struck:

5 tykkäystä

Mistä hinnasta meinaat ostaa lisää, jos aiot?

1 tykkäys

Volatiliteetti härkämarkkinassa toki toimii hodlaajan eduksi. Tuossa yksi havainnollistus 2017 härkämarkkinan korjausliikkeistä. Jos maha ei kestä vuoristorataa, bitcoin on väärä sijoituskohde.

Charlie Bilello tekee tällaista seurantaa. Huom! Historiallinen tuotto ei ole tae tulevasta. :smile:

1 tykkäys

Tuohon mahtuu pitkon pötköön sopivasti vielä yksi vihreä laatikko nelinumeroisilla prosenteilla :slight_smile:

1 tykkäys

Olen täällä useasti kertonut, että olen ainoastaan kryptotreidaaja, joten ostan ja myyn koko ajan. En sen vuoksi tarkemmin määrittele mitään tasoja. Weekly HL:ta katselen ema12 -tasolta, joka on tällä hetkellä 22k paikkeilla, mutta sinne ei välttämättä lasketa tai lasketaan pidemmän ajan kuluessa. Seuraavaksi tähtäilen isompaa treidiä 4H OS tasoilta, jos lasku jatkuu tästä.

2 tykkäystä

Iso uutinen. Julkisilla lohkoketjuilla ja stablecoineilla on nyt saumat tarjota aito vaihtoehto kansainvälisten maksujen infraksi.

Ethereumin L2 ratkaisujen ja 2.0:n implementoinnissa tulee kiire.

6 tykkäystä

Vielä tänne myös sama - pidetään tää ketju asiapitoisena ja esitetään kryptoihin liittyvät kysymykset ja vastaukset tuolla toisessa ketjussa! Kryptoille voidaan tämän BTC-ketjun oheen luoda mm. Ethereumille yms. muille alt-coineille myös erikseen ketju, mikäli joku haluaa, niin rohkeasti perustamaan uutta ketjua, ettei BTC:n ketjua floodata muiden coinien asioilla! :slight_smile:

2 tykkäystä

Tuolla näyttäisi olevan jo ketju kryptoille:

Voisko tuosta tehdä yleisen krypto-ketjun ja pistää sinne btc liittymättömät viestit @Johannes_Sippola?

1 tykkäys

30 tykkäystä

Oikein. Kunnon hodler ei myy, koska fiat ei kasva korkoa nyt missään :wink:

Aiheeseen: eipä harmita marraskuun ostot, mutta harmittaa että en sijoittanut hiukan enemmän. Myös ETH olisi pitänyt olla selvemmin mukana alusta lähtien ja isommalla painolla.

Uutisten mukaan instikoiden kiinnostus BTC:tä kohtaan vaan kasvaa:

1 tykkäys


Log Scale -asteikolla voi paremmin vertailla näitä kuukausitason kynttilöitä. Alkaa muistuttamaan kahta edellistä huippua - huom! volume-kynttilät, jotka kuvaa vaihtoa kappalemäärinä. Huikea ero 2017/18 huippuun.

  • poliittinen epävarmuus USA:ssa näyttää olevan hunajaa kryptoille
7 tykkäystä