Bittium. Mitä ajatuksia?

En ole varma mitä tarkoittaa “osakekurssia vastaavaa”, mutta paras arvaukseni on kurssireaktio tulospäivänä. Silloin saldo on viimeisen 12 kuukauden ajalta 50 / 50. Eli Nordnetin mukaan Q4’23 & Q1’24 ylös, Q2’24 & Q3’24 alas. Eli väitteesi ei pidä paikkaansa edes viimeisen 12 kk:n ajalta.

Jos peilaa tuloskehitystä suhteessa meidän tulosodotuksiin, niin viimeisen 12 kk:n saldo on seuraava: Q3’24 selvästi ali, Q2’24 pikkuisen ali, Q1’24 yli ja Q4’23 operatiivisesti yli ja alaskirjauksien kanssa ali. Siinäkin siis suhteellisen neutraali saldo.

Ainahan se odotuksiin yltäminen on kiinni siitä, kenen odotuksiin onnistumista peilataan. Yhtiö vaikuttaisi kuitenkin olevan yltämässä omaan tulosohjeistukseensa vuonna 2024, joten ehkä vika on ainakin viimeaikoina ollut niissä odotuksissa (ml. tyhmä analyytikko). Jos koko ajan jäädään sinun odotuksistasi, niin sitten pitäisi ehkä katsoa peiliin.

Ei täällä ole koskaan asiallista kritiikkiä pelätty, ja sitä on tullut paljon. Samalla toivoisi kuitenkin tasapainoista ja rakentavaa keskustelua, eikä vaan aina historian painolastin kaatamista. Tuossakin viestissä väänsit uuden toimitusjohtajan tekemät tehostamistoimet negatiiviseksi, kun niitä ei tehty aiemmin sinun neuvojen mukaisesti. Tasapainoinen metodi voisi olla kertoa, että muutosprosessi kesti aivan liian pitkään (olisin kanssasi samaa mieltä), mutta nyt se on ainakin edennyt hyvin (ollaanko samaa mieltä?). Tulos on parantunut voimalla ja osakekurssi noussut sen mukana. Medical kyntää, mutta selvästi tärkeämpi Defense & Security etenee oikeaan suuntaan. On hyvää ja huonoa, eikö vaan?

Bittiumin osakkeen tuotto tänä vuonna +33 % ja viimeiset 12 kk +47 %, ja osingot siihen päälle. Itse olen ollut tyytyväinen, vaikka parempaankin olisi voinut olla mahdollisuudet, jos Medical-liiketoiminnassa olisi onnistuttu paremmin. Epäonnistumisia on tullut ja niitä tulee varmasti jatkossakin, mutta kokonaisuus on edennyt positiiviseen suuntaan.

Bittium neuvottelee Suomen Puolustusvoimien kanssa tällä hetkellä kumppanuussopimusta, joka pitäisi saada valmiiksi tämän vuoden puolella. Tämän jälkeen saadaan toivottavasti näkyvyyttä koko tilanteeseen ja Tough SDR -toimituksiin. “Herra analyytikko” ei kommentoi sen enempää, kun en koe historiallisien Tough SDR-toimituksien laskemista tässä tilanteessa relevantiksi.

Voi olla, että kritisoimasi vastaukseni @VastActiv oli turhan tyly - ei se ollut sellaiseksi tarkoitettu. Tarkoituksenani ei ollut “hiljentää” häntä, vaan ohjata keskustelua pois jatkuvasta negatiivisuudesta. Minua myös aidosti kiinnosti, miksi hän oli (ilmeisesti) sijoittanut Bittiumiin ja miksi (ilmeisesti) oli omistajana yhtiössä. Jotain positiivistahan hän oli yhtiössä nähnyt. Oletan viesteistä, että kiinnostus oli herännyt erityisesti Medical-liiketoimintaan, jossa vaikeuksia on todellakin viime vuosina riittänyt. Sitä kautta happamuus on ymmärrettävää. Silti pitää edelleen kummastella, jos mitään positiivista ei viimeisestä 12 kuukaudesta löydä.

Yleisenä ajatuksena: ihmiskunnan historia taas on täynnä epäonnistumisia, mutta myös onnistumisia. Jos jää rypemään menneisiin virheisiin tai kokemiinsa vääryyksiin, tulee lopulta katkeraksi. Täällä on kritisoitu Bittiumin historiallisia suorituksia juurta jaksain - itsekin olen kritisoinut sekä yhtiötä että itseäni. Sen ruoskinnan jälkeen paikkaillaan haavat, katsotaan opetukset ja mennään eteenpäin. Yhtiö on vaihtanut johtoa ja tarkentanut strategiaa, ja on mielestäni matkalla hyvään suuntaan (kts. 12 kk tuloskehitys). Itse teen parhaani, että voisin kehittyä edelleen analyytikkona.

Se on vaan fiksua jättää se historian painolasti, elää hetkessä ja katsoa tulevaan. Elämästä tulee kevyempää :pray:

64 tykkäystä