Hei @jaska1 ja kumppanit,
Preventicen ja Bittiumin roolitus on käsitelty laajasti. Tämä on tietysti ymmärrettävää, onhan tämä merkittävä Bittiumin kannalta. Bittiumin kannalta tämä ei ole myöskään ihan helpoin kommunikoitava asia. Tämä on Preventicelle tärkeää teknologiaa ja Bittium haluaa kunnioittaa merkittävän asiakkaansa ajatuksia. Yritän tässä selventää tilannetta, vaikkei tässä varsinaisesti uutta tietoa ole.
Aiemmassa keskustelussa vilahtelee sanoja kuten white label ja alihankkija, mutta itse käyttäisin Preventicen ja Bittiumin välillä sanaa strateginen yhteistyö. Preventice teki aikoinaan merkittävän ostosopimuksen, kun Bittiumin Medical -liiketoiminta oli vielä erittäin pientä. Tuo strateginen yhteistyö vei Bittiumin liiketoiminnan heti uuteen kokoluokkaan. Toki se oli myös white label -sopimus, koska kehitystyön pohjalta syntyi Preventicen oma BodyGuardian MINI -tuoteperhe (räätälöity Bittiumin Faros 360 -tuoteperheestä).
Sitten kun mennään oikeuksiin, niin Preventice omistaa tietysti oikeudet omaan tuotteeseensa. Lähtökohtaisesti (“white label”-) sopimuksessa on kuitenkin määritelty, että tuotteet ostetaan Bittiumilta ja ainoastaan Bittiumilta. Näin ollen Preventice voi myydä Bittiumin valmistamaa tuotetta, jos haluaa - käsittääkseni kuitenkin ostanut laitteita oman liiketoimintansa tueksi. En ole tietenkään sopimusta nähnyt, mutta näin se yleensä menee. Muutenhan kehittäjälle jäisi vain luu käteen, kun asiakas menisi tuotteen kanssa Kiinaan halvimman valmistajan luokse ja leikkaisi alkuperäisen kehittäjän ketjusta ulos. Molemmat ovat siis riippuvaisia toisistaan. Yhdysvaltojen markkinoilla, jossa Preventice sai yksinoikeuden myös Bittiumin tuotteisiin, merkitys on Bittiumille vielä suurempi.
Toisaalta Bittium omistaa tietysti kaikki oikeudet, mitä ei ole pois antanut, omiin tuotteisiinsa. Tämä siis tarkoittaa, että Bittium saa vapaasti myydä Bittium Faros -tuoteperhettä ja muita EKG-tuotteita kaikkialla maailmassa, paitsi Yhdysvalloissa. Siellä tuon strategisen yhteistyön ja alkuperäisen ison ostositoumuksen ehtona on varmasti ollut, että Preventice saa ekslusiivisen oikeuden Yhdysvaltoihin. Muistaakseni tuo ei koske yliopistoja ja jotain tutkimuskäyttöä, muotoilu taisi olla sairaalan ulkopuolista käyttöä Yhdysvalloissa. Mutta esimerkiksi Preventicen kilpailijoille Yhdysvalloissa ei ole Bittiumilla mitään asiaa. Tämä on aika normaali vaatimus - Preventicen yhteistyöllä saama etu olisi tietenkin olematon, jos Bittium voisi myydä Bittium Faros -tuoteperheen tuotteita kilpailijoille. Mahdollisesti vielä halvemmalla, kun ensin Preventicen tilauksella on saatu volyymit ylös.
Jälkeenpäin olisi tietysti helppoa viisastella, että tuo ylivoimaisesti suurimman markkinan oikeus on arvokas eikä siitä olisi pitänyt luopua. Mutta millainen olisi Bittiumin markkina-asema Yhdysvalloissa ilman Preventice -yhteistyötä? Markkinoille pääseminen on yleisestikin Bittiumin suurimpia haasteita, ja nyt se on Preventicen kautta saanut vahvan position eikä kasvunäkymäkään heikko ole. Ei nuo Medical Technologies -liiketoiminnan hurjat kasvulukemat olisi olleet mitenkään mahdollisia ilman Preventiceä, ja toisaalta uskon, että Bittium on tarjonnut Preventicelle oleellisen kilpailuedun tuotteillaan. Tätähän se hyvin toimiva strateginen yhteistyö on - molemmat hyötyy. Mutta tietysti tilanne olisi Bittiumin kannalta vielä mukavampi, jos yksinoikeutta Yhdysvaltoihin ei olisi tarvinnut antaa.
Keskustelussa ehkä negatiivinen sävy siitä, että Preventicellä on omaan tuotteeseensa oikeudet globaalisti. Itse en usko, että Bittiumia haittaisi, jos Precentice lähtisi maailmanvalloitukseen ja myymään omia tuotteitaan - oletan kuitenkin, että nekin laitteet pitäisi hankkia Bittiumilta. Toki kate olisi varmaan “omalla logolla” parempi, mutta olisi kannattavuus kaikkien myyntikulujen jälkeen? Itse uskoisin, että Preventicen mahdolliset globaalit volyymit kelpaisivat Bittiumille mainiosti. Periaatteessa yhtiöt voisivat toki olla kilpailijoita Yhdysvaltojen ulkopuolella nykyisillä tiedoilla, koska molemmat voisivat myydä omia (hyvin samankaltaisia) tuotteitaan. Mutta Bittium hyötyisi kuitenkin. Mutta itse uskon kuitenkin, että Preventice keskittyy omaan liiketoimintaansa eikä ala varsinaiseksi jälleenmyyjäksi.
Loppuun vielä lainaus aiemmasta kommentista. Ihan vaan jos tuli kirjoiteltua ihan höpöjä, kun enemmän keskityn juuri nyt futispeliin…
“Preventicellä on yksinoikeus yhtiölle räätälöidyn langattoman BodyGuardian MINI EL -EKG-laitteen jälleenmyyntiin ja markkinointiin globaalisti. Korostamme, että tämä globaali yksinoikeus koskee ainoastaan Preventicelle räätälöityä ja sen omalla brändillä myytävää laitetta, mikä on täysin normaalia liiketoiminnassa. Lisäksi Preventicellä on yksinoikeus Bittiumin EKG -laiteteknologian jälleenmyyntiin ja markkinointiin Yhdysvaltain markkinoilla.”