Bittium. Mitä ajatuksia?

En ole sijoittanut bittiumiin osingot mielessä, vaan jonkinsortin läpimurtoa jossain ja sitäkautta arvonnousua ajatellen. Mielestäni on ihan ok, ettei osinkoja jaella vaan käytetään rahat tulevaisuutta ajatellen.

4 tykkäystä

Ajatuksena tässä taisi olla enemmänkin viedä viestiä ja herätystä firman johdon suuntaan. Itse osinkorahojen perään tuskin kukaan oikeasti kovin haikailee. Bittiumiin sijoittaneissa tuntuu olevan paljon porukkaa, joka kokee että firma ei ole osannut hyödyntää sitä potentiaalia mikä sillä on. Ja onhan se valitettavasti ainakin osittain totta, viimeiset vuodet on kurssikehitys ollut varsin vaatimatonta. Strategiaan kaivattaisiin kirkastamista, jotta Bittiumista saataisiin oikeasti isosti skaalautuva tuotetalo. Kritiikki tuntuu kohdistuvan erityisesti hallitusta kohtaan, jonka sanotaan jumiutuneen menneeseen, vailla uusiutumiskykyä. Bittiumin tiedotuspolitiikkaan ollaan myös pettyneitä, nyt viimeisimpänä tämä Hilden-keissi, josta yhtiö ei ole kovin selkeästi viestinyt.

2 tykkäystä

Muistan Automotivekaupan jälkeen tj:n sanoneen, että Bittium ei niitä rahoja tarvi. Ymmärsin tuon
viestin niin, että pääomapalautuksia oli tarkoitus jakaa vuosia eteenpin. Vain noin kolmannes on
siitä reilusta 100:sta miljoonasta jaettu pitkäaikaisille omistajille. Nyt ei haluta jakaa enää edes voitoista. Vuosien varrella varmasti olisi pystytty säästään tuon verran, jos osakkeenomistajia haluttaisiin huomioida. Siksi äänestin vähemmistöosingon puolesta, ja kehoitan muitakin näin
tekemään. Ei hyvä yritys tähän kaadu ja on muistutus hallitukselle, että on olemassa muitakin
omistajia kuin kolme suurinta. Kahdeksanvuotta mukana, ja siitä kiitos Kauppalehdenpalstan
Juipille. Tarvitaan n. 20 kertasesti minun osakemäärä, jotta saadaan viesti perille. Eiköhän ole
aika nähdä minkäverran näillä keskustelupalstoilla on tosiasiassa voimaa,kun uskon ,että moni
pitkäaikainen Bittium sijoittaja on tähän firman tiedotus -ja poukkoilutoimintaan kyllästynyt.
Ja eiköhän se osakemäärä saada kasaan, vai mitä?
Terveiset myös Kauppalehden keskustelupalstalle!

5 tykkäystä

Oletteko laittaneet esim. spostia Bittiumin suuntaan tuosta tiedottamisesta? Sehän olisi helposti muutettavissa (siltä osin, kuin tuolla alalla tiedottaa asioista saa) ja parannuksia tehtävissä.

Jos haluaa muutosta, kannattaa yleensä lähestyä rakentavalla, perustellulla ehdotuksella suoraan. Ihan missä tahansa elämänsaralla.

Sen sijaan karsastan tätä “pienten joukkovoimaa” pelkkänä voimannäyttönä. Jos on jokun aito tilanne, jossa yhtiö polkee pienomistajien etuja, on hienoa, että edes jonkinlaista joukkovoimaa on mahdollista käyttää. Mutta pitää olla varovainen, ettei sen käyttämisestä ja näyttämisestä tule lähinnä egoa palvelevaa “kattokaa, mihin me pystyttiin! Ei tästä omistajille hyvää seuraa, mutta HAH, kyllä vaan näytettiin! Media, tehkää meistä juttu! :woozy_face:”, tai mahdollisesti koronakaranteenijännitystä tuovaa huliganismia.

Se, mitä vaatii, pitäisi olla JÄRKEVÄÄ - eli jos vaatimus menee läpi, sen pitäisi olla pitkäjänteisten osakkeenomistajien edun mukaista. Ei “näpäytys” hallitukselle. Ja ensin luonnollisesti ehdotuksia suoraan firmalle, perustellen, niistä muutoksista, joita oikeasti kaipaatte.

2 tykkäystä

Kyllä olen n. neljävuotta sitten kirjoittanut suoraan tiedottamisesta Karoliinalle. Sain kohteliaan vastauksen, mutta mielestäni ei muutosta tapahtunut. Minun ei ego asioissa tarvi eläkeläisenä kirjoitella, ja muutenkin kirjoitan ensikertaa koko Bittiumista. Edellä kirjoittamani on mielipiteeni ja minusta on turhaa käyttää aikaa sen miettimiseen onko se miten järkevää. Omasta mielestäni se on juuri haluamaasi pitkäjänteisen osakkeenomistajan etua.

2 tykkäystä

Kannatan lämpimästi suomalaisten osakesäästäjien aktivoitumista ja vaikuttamista mm. yhtiökokouksissa, mutta toivon että Bittium panee kaikki paukut lupaavien, isolla rahalla kehitettyjen tuotteittensa markkinointiin ja myyntiin ja jakaa osinkoa vasta sitten, jos/kun pääomalle ei enää ole parempaa käyttöä.

3 tykkäystä

Sinulta hyvä kannanotto ja olen aivan samaa mieltä tuosta periaatteesta. Huomasin, että olet
ollut Bittiumissa mukana vain lyhyenaikaa ja on ymmärrettävää, että ajattelet nuin. Me jotka
olemme olleet pikään näemme kyllä tämän asian niin, että tuo vähemmistöosinko ei tuota asiaa
mitenkään horjuta, ja olisi vaan osoitus pitkäaikaisten omistajien huomioimisesta ja firman omien
lupausten muistamisesta.

1 tykkäys

Totta, itse olen vasta hiljattain ostanut Bittiumia ja en tehnyt sitä lähivuosien osinkotuottojen toivossa. Ymmärrän hyvin pitkäaikaisempien omistajien turhautumisen. Voi olla että omakin kärsivällisyys on vielä koetuksella. Firman pitää osata muutakin kuin tuotekehitys.

1 tykkäys

Kirjoitin turhan kärjekkäästi. Pahoitteluni. Se, mitä yritin kömpelösti sanoa on, että joukkovoimaa tulisi käyttää vain sellaisen vaatimiseen, mikä on firman etu. Jos oikein tulkitsin aiempia kommentteja, oli osingon vaatimisen motiivi kuitenkin hallituksen herättely toimenpiteisiin, jotka eivät liity osinkoon. Mitä tulee tiedottamiseen, olen täsmälleen samaa mieltä - Bittiumilla olisi paljonkin tehtävää sen suhteen, sillä sijoittajiin päin viestitään varsin vähänlaisesti. Huoli on tietysti myös se, onko markkinointi ja viestintä myös firman busineksessa samaa luokkaa. Jaan myös ajatuksen siitä, että myynti-, markkinointi- ja kaupallistamisosaamista Bittium tuntuu tarvitsevan. Siihen suuntaan pieni askel vaikutti olevan Hildenin esittäminen hallitukseen, ja kun se peruuntui, jaan harmituksen. Emme kuitenkaan tiedä vielä, mistä siinä oli kyse (Hildenin omasta päätöksestä, eturistiriidasta, jostain muusta?), mikä taas palauttaa pallon viestintäkentälle.

Sen sijaan osingon vaatimista pidän lyhytnäköisenä. Bittiumin osakkeen arvostuksessa on paljon kasvuodotuksia ja kasvu ei tule ilman panostuksia ja panostukset vaativat varoja. Pumppaamalla rahaa ulos uskon, että osakkeen arvo saattaisi näivettyä enemmän, kuin ulosmaksettu summa, johtuen taloudellisen liikkuma- ja satsausvaran pienenemisestä. Ellei usko, että Bittium pystyy tuottamaan varoillaan enemmän kuin varojen arvo, olisi ainoa järkevä teko myydä osakkeensa, koska osakkeen arvossa on enemmän odotuksia jo sisällä. Lisäksi pidän ristiriitaisena sitä, että samaan aikaan halutaan panostuksia kaupallistamiseen ja toisaalta vaaditaan näitä uudistuksia sillä, että otettaisiin varoja ulos (niitä tarvittaisiin silloin siihen markkinointiin…).

Toivottavasti nyt sain ilmaistua ajatukseni selkeämmin ja ilman tuota tarpeetonta piikittelyä, mitä aiemmassa viestissäni saattoi olla…

2 tykkäystä

Vähemmistöosingon koko on 3,5 senttiä/osake eli vähän reilu miljoona yhteensä, vaikka varoja tarvitaankin kasvuun niin tuon summan saa säästettyä vaikka arvojenhuoltoprojekteja karsimalla.

2 tykkäystä

Miksi nähdä vaivaa sen vaatimiseen? Aivan mitätön summa, suuri haloo.

1 tykkäys

Kaikki OK. Pointtini oli se, että firma ei ole saamiensa Automotive rahojen kanssa likikään onnistunut siinä mitä suunnitteli. Ja siksi näen, että tämä reilu miljoona ei heilauta tulevaisuuden
näkymiä ja satsauksia mitenkään.

2 tykkäystä

Äänestän osingon puolesta, mutta en kuitenkaan sitä halua. Bittiumin tiedotus on niin, sanoisinko umpimielistä ja minimaalista, että uskon tämän olevan sopiva herätys firman johdolle ja hallitukselle.

12 tykkäystä

Tykkään todella uneliaan johdon näpäytys ideasta mutten halua antaa tukeani vähemmistöosingolle.

Äänestin vähemmistöosingon puolesta. Yrityksellä on mielestäni hyvä tase ja varaa jakaa osinkoa. Limiitit on sovittu valmiiksi jos vielä lisää rahoitusta tarvitaan ennen kuin tuotekehittely alkaa tuottamaan tulosta. Ainakin näin yritys on jo useamman vuoden viestinyt.

Tiedotus on tietenkin osoittautunut vähintäänkin epäselväksi. Salaisuudet vielä ymmärrän, mutta esimerkiksi SDR-tuotteiden valmistumisesta tiedottaminen on ollut jopa harhaanjohtavaa. Tällainen on olennaista tietoa sijoittajalle riskienhallinnan kannalta

Ei olla kerrottu myöhästymisistä vaan jatkuvasti vakuuteltu, että valmistuu vuoden alussa/lopussa. Miksi ei infota omistajia tuotekehityksen haasteista rehellisesti? Ei asiakkaan vaatimat ominaisuudet voi yllättää vuodesta toiseen.

Vaikea arvioida miten yrityksellä oikeasti menee kun vuodesta toiseen viestitään, että medical porskuttaa, mexicosta lupaillaan luurikauppoja ja sdr-tuotekehitys on valmistunut jokaisella kvartaalilla, mutta murmelin päivät jatkuu.

Nyt uskon siihen mitä näen ja mitä on viestitty, eli rahaa on ja tulevaisuus näyttää hyvältä!

Jos rahaa ei ole, tuotekehitys viivästyy edelleen, Mexikon kaupat ei toteudu, medicalin kassavirta tyrehtyy eikä kaivattua kasvua ole näköpiirissä niin haluan, että siitä sitten viestitään selvästi.

2 tykkäystä

Allekirjoitan, mitä sanot viestinnästä. Tuosta lainauksesta olen eri käsityksessä, ymmärtääkseni sieltä on nyt viestitty, että vaikeeta on toistaiseksi. Eli bittium liputti koronan tuomia haasteita, kun asiakkaille ei olla päästy tekemään myyntityötä ja näyttääkin siltä, että bittium on yksi koronasuluista takkiinsa ottavista yhrityksistä. Nuo näkymät olivat markkinoille pettymys, odotettiin parempaa.

Jep, viime vuosi oli vaikea, mutta nyt on sanottu, että kasvuun päästään H2 alkaen ja Mexicosta odotetaan tilauksia ja ToughMobilelle kysyntä kasvanut huomattavasti. Koko defencen suurempien tuotekehityskulujen ajan on painotettu niiden palautuvan korkojen kera takaisin ja niitä on ollut jo lähes tämän hetkisen liikevaihdon verran.

Eli vaikeaa on ollut, mutta se johtui vain Koronasta joka on kohta ohitettu

1 tykkäys

Luultavasti olet ollut myös viestinnästä yhteydessä firmaan, kun näet sen ontuvan. Osaat kirjoittaa
siitä asiallisesti ja hyvin perustelevasti. Ainakin toivoisin, että näin tekisit ja kertoisit sitten meillekkin, mitä vastattiin. Tätähän ainakin muilta pyydät. Minun yritykseni ei tuonut mitään muutosta. Kirjoitan tämän täysin rakentavassa hengessä.

4 tykkäystä

En ole ollut yhteydessä. Se johtuu siitä, etten ole ollut näistä asioista yhtä huolissani, kuin mitä moni näyttää olevan. Minulla kun ei ole heille mitään viisasten kiveä esittää. Olen mieltänyt Bittiumin sellaiseksi jäyhäksi rautaisen tuotekehittelyn taloksi, jolta ei sovi jenkkityylistä kommunikaatiota odottakaan :smile:, mutta josta syntyy hienoja juttuja malttavalle ja jossain vaiheessa odotus palkitaan. Ehkä ripaus ruotsalaisuutta markkinointiin olisi poikaa, mutta puolustuspuolella tuo jäyhyys voi olla etukin. Medicalpuoli on ainakin toistaiseksi rullannut nätisti, ja jos sama suunta jatkuu, minulle sopiikin lisäillä osaketta ennen kuin jossain aletaan lyömään medicalin irroittamiskertoimia. Sellainen harmaa helmi? Jonka riskinä tietenkin harmaaksi jääminen, joskin se, että sijoitan Bittiumiin kertoo siitä, että uskon ajan yli homman onnistuvan.

Erimieltä olen tässä ollut siitä, onko vähemmistöosingon esittäminen oikea tapa viestiä sijoittajien huolista. Siksi olen täällä kehoittanut muutosta aktiivisesti kaipaavia viestimään suoraan firmalle. Mitä tulee osinkoon, itse en osinkoa tästä tällä erää kaipaa, etenkään tällaisena haastavana aikana, jolloin firman business on joka tapauksessa ennaltatietämättömän ajan jokseenkin jäissä - ja normaalinakin aikana hidasliikkeistä, ainakin puolustuspuoli. Olen myös aika innoissani medicalista ja se vaatii satsauksia, jotka onnistuessaan voivat sataa hienosti sijoittajien laariin.

Mutta hienoa huomata, että Bittiumilla on aktiivisia omistajia! Oikein kanavoituna se lienee kaikkien etu :slight_smile:

2 tykkäystä

Olen ymmärtänyt että viestinnän salaaminen on lähellä firman ydinosaamista. Bitti antaa ydinosaamisensa näkyä. On ottanyt mallia Admicomista jonka ydinosaamista on reaaliaikainen yritysdata.

10 tykkäystä