Hei @jaska1,
kirjoittelen nyt tähän pitkään kirjoitukseesi joitakin kommentteja. Hyvin olet tehnyt pohjatöitä! Korostan että Saksan suhteen kaikki on jossain määrin spekulointia, mutta tässä nyt miten minä näen oleellisimmat asiat Bittiumin kannalta. Näistä ei ole mitään varmuutta, vaikka olen tietysti itsekin pyrkinyt tekemään pohjatyön mahdollisimman hyvin.
D-LBO on tosiaan massiivinen ohjelma, ja sen rungon tulee lähtökohtaisesti luomaan kansalliset jätit. Nämä ovat osittain huoltovarmuusasioita ja jos maassa on kykenevä toimija, hankinnat keskitetään lähtökohtaisesti sille. Bittium on Suomessa tietysti selkeä “hovitoimittaja” Puolustusvoimille. Saksan kohdalla siis ainakin mainitsemasi Rheinmetall ja Rohde & Scwharz (myöh. R&S). R&S on tosiaan näistä Bittiumin selkeä kilpailija alueella, kun taas Rheinmetall edustaa puolustusteollisuuden “raskaampaa” päätä. Näillä on tosiaan JV olemassa asiaan liittyen. Huomautan lisäksi, että molemmilla yhtiöillä on paljon muutakin kuin defenseä.
Bittium on ollut aktiivinen Saksassa ja toitkin tuossa esille noita monia signaaleja orastavasta yhteistyöstä, ja tietysti Bittium yrittää kovasti tuohon markkinaan. Voin olla asiassa väärässä, mutta itse näkisin Bittiumin parhaat mahdollisuudet yhteistyöllä R&S:n kanssa. Vaikka tuossa sanoit, että R&S:ltä löytyy pätevät radiot vehicular, handheld ja manpack kategorioihin, niin olen tästä käsiradiosta (handheld) hieman eri mieltä (muuten samaa mieltä). Käsitykseni mukaan Bittiumin Tough SDR, kun se nyt valmistuu lopulta, on huomattavasti kilpailukykyisempi kuin R&S:n tarjonta tulevaisuuden vaatimukset huomioiden. R&S tulee myös ESSORiin “myöhässä” eli he lähtevät takamatkalta kehitystyöhön, mutta ei se tietenkään ole mahdoton tehtävä tuon luokan yhtiölle kehittää omaa vastaavaa. Saksan tarjoama mahdollisuus on kuitenkin suuri myös heille.
Jos R&S kuitenkin toteaisi, ettei tämä ole strategisesti järkevää ja näkisivät Bittiumin laitteet kilpailukykyisinä, olisi yhteistyö mahdollista - mutta korostan, että askeleita tässä on vielä paljon. Periaatteessa R&S voisi ottaa Bittiumin laitteita myös white label-tyylillä, ja omistaa edelleen asiakkuudet sekä varmistaa huoltoyhteys. Tämä ei välttämättä olisi huono vaihtoehto kummallekaan. Ei tietenkään ole mitenkään varmaa, että Bittium olisi tuo yhteistyökumppani, jos R&S tälle tielle yleensäkään lähtisi. Kuten tiedät, ESSOR-hankkeessa on mukana Bittium Suomesta, Indra Espanjasta, Leonardo Italiasta, Radmor Puolasta, Rohde & Schwarz Saksasta ja Thales Ranskasta. Näistä Thales ja Leonardo ovat ainakin vakavissaan otettavia vaihtoehtoja - Indra ei käsitykseni mukaan ole “radiotalo” ja Radmor ei oletettavasti ihan kilpailukykyinen uudessa teknologiassa Puolan ulkopuolella. Lisäksi on tietenkin mahdollista, että rauta tulisi ulkopuolelta perinteisiltä kilpailijoilta kuten Elbit. Ainakin yhteistyömallilla tuo olisi varmaan mahdollinen, mutta tietysti ratkaisun pitäisi olla nyt ESSOR-yhteensopiva. On siis monia vaihtoehtoja myös yhteistyölle, ja varmasti noilla muillakin on ollut “liikettä” asian suhteen - ei pelkästään Bittiumilla.
Jos siis minulta kysytään, niin suurin mahdollisuus Saksassa Bittiumin kannalta olisi päästä R&S:n kanssa strategiseen yhteistyöhön tai vaikka vain white label-toimittajaksi noilla alueille, jossa Bittium täydentäisi / parantaisi R&S:n tuotetarjontaa. Minun on vaikea nähdä, että Saksa tylysti ohittaisi kansalliset yhtiönsä ja ostaisi suuria määriä suoraan Bittiumilta tai keneltäkään muultakaan “ulkopuoliselta”. Olen tässä mielelläni väärässä, koska tietysti toivon Bittiumille pelkästään hyvää, kuten kaikille muillekin hyville suomalaisille yhtiöille.
Lopuksi siihen, mikä sinua oikeasti kiinnosti eli aikatauluihin. Valitettavasti minulla ei ole tästä varmaa tietoa, mutta D-LBO:n ensimmäisen vaiheen kilpailutukset ainakin piti olla jo viime vuoden puolella ja tänä vuonna piti olla jo ensimmäiset pienet toimitukset (liittyen joidenkin komentoajoneuvojen lisäksi perusinfran rakentamiseen harjoituksia ja testauksia varten). Ilmeisesti aikataulut on kuitenkin venyneet, mikä on sektorilla valitettavan normaalia. En ainakaan löytänyt tarkempia tietoa tuon etenemisestä, ja esimerkiksi Rheinmetallin (listattu yhtiö) materiaaleissa ne olivat vielä “tender” vaiheessa. Noiden suurempien laitehankintojen aikataulusta minulla ei ole luotettavaa tietoa, joten parempi kun en niillä spekuloi. Odottavan aika on pitkä, mutta kaikki tapahtuu ajallaan.
Toivottavasti tästä oli hyötyä, vaikka konkretiaa onkin rajallisesti.