Tuota ohjeistusta olen pohtinut itsekkin. Alkuvuonna annettu sumuinen ennuste oli iso pettymys henkilökohtaisesti ja tyhjensin käytännössä position. Korona rykäsyn seurauksena pääsikin lisäilemään Bittiumin salkkuun.
Mielestäni perusteltu muutos Bittiumin osalta leikata ennusteita 10% tässä tilanteessa, vaikka olen itse myös sitä mieltä, että Bittium kuuluu niihin yrityksiin, jotka ei hirveää iskua ota Koronan tiimoilta.
Medicalin osalta olen pohdiskellut tämän lisäävän sairaaloiden toimintavalmiutta ja halukkuutta entistä enemmän etädiagnostiikkaan, se kun säästää aikaa ja rahaa pidemmällä tähtäimellä. Faros ohjelmistoineen sopii täydellisesti etädiagnostiikkaan ja tämän kun vielä täydentää tietoturvalla niin on varsin loistava paketti.
Vielä ei ainakaan VIRRE:n kautta ollut Bittium Biosignalsin tilinpäätöstietoa vuodelta 2019 saapunut. Viime vuonna se kilahti kaupparekisteriin 29.3.2019 ja luvut vuosilta 2018 ja 2017 näytti tältä.
Tuo Mexsatin tilanne näyttää jo mielestäni huolestuttavalta, jos se sitä ei ollut jo aikaisemminin. Taitaa tänäkin vuonna jäädä näkemättä ne hieman suuremmat tilaukset Meksikon suuntaan.
Onkos täällä vielä spekuloitu medicalin osalta tulevaisuutta, miten potilaiden etäseuranta tulee tästä kehittymään kun “vain kriittiset” pääsee sairaaloissa vierailemaan. Tuolla sydänsairaiden etäseurannalla ja analysoinnilla (?) lienee merkittävää potenttiaalia mikäli näihin virusaaltoihin aletaan varautumaan tulevaisuudessa enemmän/paremmin…
Ei pelkästään viruksen takia vaan yleisen trendi takia etädiagnostiikka tulee kasvamaan kaikilla osa alueilla sairaanhoidossa. Se kun säästää kuluja pidemmällä aikavälillä ja kaikkihan kustannukset haluaa painaa alemmas,hoidon kärsimättä.
Ainakin Suomessa on harmiteltu kun sydänsairaat eivät ole uskaltautunut hakeutua hoitoon, mikä nyt on erittäin huolestuttavaa. Tuo taas ei ole Bittium näkökannalta hyvä.
Tuo on mielenkiintoinen projekti. YK:ssa 2019 haastattelin medical ständillä seisonutta heppua ( taisi olla Santtu Remes) niin kyllähän tuo mielenkiintoinen laite on. CE-merkintä tuolla BrainStatuksella oli muistaakseni. Haetaankohan jotain luvitusta koskien isompaa kokonaisuutta tms.
Tässä kommentti Bittiumin Q1-tuloksesta. Tiivistettynä Q1 meni kuten pitikin ja tarina on raiteillaan. Tuloshan parani tietysti todella rajusti, mutta tuo vertailukausi nyt oli mikä oli. Kvartaalikohtaiset erot voivat olla todella suuria riippuen mm. toimitusaikatauluista.
Yhtiö toisti odotetusti 2020-ohjeistuksensa, mutta koronaan liittyviä epävarmuustekijöitä oli näkymissä monia. Tällä hetkellä vaikuttaisi kuitenkin, että rajoitustoimia aletaan purkamaan kohtuullisessa aikataulussa, joten eiköhän suurin osa epävarmuustekijöistä jää toteutumatta. Meksiko ja Mexsat-tuotetoimituksien eteneminen on kyllä edelleen huolenaihe.
Kiitoksia @jaska1:lle mahtavasta panoksesta foorumille! Omia mietteitä:
Tämän päiväisen valossa Bittiumin sijoituskeissi on muuttunut silmissäni totaalisesti. Olen ollut jo pidempään mukana matkassa, mutta olen nähnyt Medicalin lähinnä “optiona”. Päivän lukujen valossa voitanee kuitenkin sanoa, että nykyisellä arvostuksella alkaa tilanne olla se, että Medical on koko sijoituscasen pohja, ja defence yms. “optioita”. Lisäsin tänään nouseviin kursseihin ja uskoni on hyvin vahva lyhyellä sekä pitkällä aikavälillä.
Ainut mikä huolettaa on sisäpiirin kohtalaisen pienet ostohalukkuudet, joiden kanssa ei voida kevään tietojen valossa piiloutua ostoikkunan puutteeseen. Johto on varmasti pätevä, mutta ehkä Revenion, Remedyn yms. kaltaista vakuuttavaa, aktiivista ja omistavaa otetta toivoisin Bittiumin kaltaiselta yhtiöltä.
edit. yritin etsiä Virrestä (PRH) päivämäärää Biosignalsin tilinpäätöksen julkaisulle palvelussa, mutta en löytänyt. Sanottakoon se, että oletan sen kuitenkin ilmestyneen tänään ja tietojen olevan kurantit (disclamer)
Itselleni tämä näyttää sen, että käytännössä koko 2019 liikevaihdon kasvu ja tulos tulivat Medicalista.
Ainakin itse olen jo aiemmin uskonut, että Medicalilla on melko iso rooli kasvussa ja kannattavuuden paranemisessa, mutta koska läpinäkyvyyttä niihin ei juuri ole ollut, olen arvellut Medicalin osuuden olleen pienempi. Näin ollen olen myös antanut itseni ymmärtää Itävallan toimitusten, Tough Mobile 2 toimitusten ja jopa ikuisuusprojekti Mexsatin alkaneiden toimituksen olleen merkittävämpiä kasvun ajureita vuoden 2019 puolella.
Näiden tietojen perusteella usko 2020 kasvuun parani itselläni merkittävästi. Veikkaan, että Itävallan toimituksista aiemmin ennakoimaani isompi osuus on osumassa tälle vuodelle. Kun myös SDR-toimitukset on saatu käyntiin ja Q1 raportissa kerrottiin Medicalin kysynnän jatkuneen tasaisena, on pari pykälää luottavaisempi olo myös tulevaan kasvuun.