Brexitin vaikutus maailmantalouteen

Mitä mietteitä foorumin väellä on no-deal Brexitin vaikutuksesta maailmantalouteen ja mahdollisesti Helsingin pörssiin? Itse olen tästä häpeällisen epätietoinen, ja olisi mukava kuulla omia spekulaatioitanne.

1 tykkäys

Tuskin no-dealia tulee ellei 30.12.2020 EU tai GB kompastu johonkin byrokraattiseen seikkaan niin, että puolivahingossa määräaika 31.12.2020 mene ohi ja herätään 2021, ettei jatkomääräaikaakaan olla tehty (ja kun korona-Johnson sanoi jo, ettei tule mitään jatkoaikaa neuvotteluille hyväksymään). Mutta miten tuo epätodennäköinen kompastus vaikuttaisi maailmantalouteen, kukaties positiivisesti?

Jos tämä brittien laki menee läpi, saa maailma heistä todella “luotettavan” kauppakumppanin. :face_with_raised_eyebrow:
Eloa tähänkin ketjuun, kyllä Covid-19 jälkeinen aikakin koittaa…

Nostetaanpa ylös, alkaa taas olla entistä ajankohtaisempi. Tuleeko no-deal? Mitkä vaikutukset brittikaupasta riippuvaisille? Miten punta reagoi?

Mediassa on ollut aika lailla juttua Brexitin toteutumisen aiheuttamista käytännön ongelmista paitsi nettikaupassa, myös etenkin pk-sektorin kaupalle EUn ja Iso-Britannian välillä. Myös brittien finanssisektori on ottanut aika lailla osumaa ja suuretkin teollisuusyritykset kärsivät toimitusketjun ongelmista. Voiko esimerkiksi @Moops kertoa millainen mieliala ja näkemykset tällä hetkellä ovat Brexitin vaikutuksista paikan päällä?

1 tykkäys

@jps kiitos kysymästä. Yritän avata omasta kapeasta näkymästä tätä asiaa.Olen nimittäin ollut kuukauden niin eristyksissä etten voi edes laittaa arkihavaintoja koska niitä ei yksinkertaisesti ole! Ehkä tämäkin puhuu puolestaan, jos oletetaan että edustan tavallista tallaajaa. Käyn ulkona vain kerran päivässä kävelemässä kumisaappaat jalassa mutaisilla poluilla. Luottokorttia olen käyttänyt viimeksi 4. tammikuuta, päivä ennen täydellisiä lockdown rajoituksia. Kun kaupan ruokatilaus menee perheen tililtä ja tuodaan kuljetuspalvelulla kotiovelle ei autolla tarvitse liikkua ja kampaamot, kahvilat ja kauneushoitolat ovat kiinni niin rahaa ei yksinkertaisesti tarvitse mihinkään.

Luulen, että Brexitin varjopuolet ovat tavalliselle kuluttajalle vielä pimennossa suurelti siitä syystä että yhteiskunta on kiinni. Jos ei olisi pandemiaa niin Brexitin vaikutukset tulisi huomattua paremmin. Nyt ikäviä yllätyksiä on tullut ilmeisesti heille, jotka ovat tilanneet Manner-Euroopasta tuotteita.

Vientiteollisuus on jo tietysti kohdannut nämä käytännön nurjat puolet. Ongelmia on hyvin kuvattu noissa kahdessa artikkelissa.

https://www.google.com/amp/s/amp.ft.com/content/21090acb-23c2-4c1b-a013-7ecddaa18c7a

https://www.google.com/amp/s/offshorecorporatesource.com/the-largely-unseen-world-of-brexit-impacts-bubbling-below-the-surface/amp/

Ennen joulua kaavailtiin, että Lontoosta tulisi Singapore-on-Thames eli uusi konttilaivaliikenteen keskus Eurooppaan. Tätä julistusta ei ole vähään aikaan kuulunut. Joko se ei ollut rationaalinen idea tai sitten se on hautautunut pandemiataistelun alle.

Tämä on hyvin kulutusvetoinen yhteiskunta. Saattaa olla lockdown väsymystä mutta näen lähitulevaisuuden varsin synkkänä kulutussektorilla. Yksi voittaja tulee olemaan maan sisäinen matkailu heti kun liikkumisrajoituksia poistetaan. Amazon, kuljetuspalvelut ym vahvistuvat myös entisestään. Kaupat, joilla ei ole E-commerce alustaa, tuskin selviävät hengissä.

Eräs asia mitä ei ole nostettu esiin on vuokranantajien mahdollinen tuleva ahdinko. Lockdown aikaan on ollut hankala häätää vuokralaisia, jotka eivät pysty/halua maksaa vuokraa mutta lainarahalla hankitun sijoitusasunnon laina on maksettava ajallaan. Lisäksi vuokra-asuntojen verovähennykset poistuvat nyt tulevana verovuonna (tämä on ollut neljän vuoden prosessi). Luulen myös, että etenkin Lontoosta on poistunut paljon ulkomaalaista nuorisoa, jotka asuivat flatshareissa. Eli näihin asuntoihin voi olla haastavaa löytää uusia vuokralaisia. Tässä voi olla edessä jonkinlainen sijoitusasuntojen uusjako.

Brexit myönteisten muskelit kasvoivat EUn ja Britannian rokotusjupakasta. Vapaus neuvotella sopimuksista itsenäisesti näytti etunsa ja on varmasti muokkaamassa yleistä mielipidettä Brexit myönteiseen suuntaan.
https://www.google.com/amp/s/amp.theguardian.com/world/2021/jan/31/european-press-reacts-eu-covid-vaccine-row

Nyt on aloitettu neuvottelut jotta päästäisiin mukaan Trans-Pacific Partnership porukkaan.

3 tykkäystä