Osakesijoittaminen

Bublar Group - hitti vai huti?

En löytänyt aiempaa keskustelua Bublar Groupista.

Mielestäni yritys on vähintäänkin mielenkiintoinen. Bublar on erikoistunut ar/vr tekniikan ja geopaikannuksen yhdistämiseen eri sovelluksissa.
Bublar Groupilla on takanaan kaksi yritysostoa: Ruotsalainen Vobling ja suomalainen Sayduck.

Bublarilla on mielenkiintoisia b2b puolen asiakkaita, esimerkiksi Scania, Saab ja viimeisimpänä Cargotec Sweden.

Suurin mielenkiinto markkinoilla kohdistuu kuitenkin yrityksen mobiilipelipuoleen. Talven aikana pitäisi tulla ulos AR-roolipeli Otherworld Heroes, jonka beta-vaihe saatiin päätökseen kesän aikana. Tätä mielenkiintoisempi on kuitenkin Hello Kitty AR Kawaii World jonka suunniteltu lanseeraus on Tokion olympialaisten aikaan ensi vuonna. Bublarilla on lisenssisopimus peliä varten Sanrion kanssa useisiin eri maihin mm. Japaniin.
Mielenkiintoista tässä on se että Hello Kitty on Pokemonin jälkeen maailman suurin mediabrändi jonka yhteenlaskettu arvo on yli 50 miljardia dollaria.

Onko moni törmännyt aiemmin ko. yritykseen? Jos on, onko herännyt minkälaisia ajatuksia puolesta ja vastaan?
Itse olen seurannut Bublaria jonkin aikaa ja myös ostanut pienen siivun osakkeita talteen. Tällä hetkellä Bublar Group on listattu NGM:n puolelle, mutta yritys ilmoitti hetki sitten aikeistaan siirtyä suuremmalle kaupankäyntialustalle (First North)

1 tykkäys

Pieni tappiollinen 25 hengen yritys. Erikoinen yhdistelmä IT-konsultointia ja pelikehitystä. Q2 kate -9 MSEK. Likvidit varat olivat Q2 lopussa 7 MSEK. Tuon jälkeen kerännyt lisää rahaa suunnatuilla anneilla 10 MSEK heinäkuussa, ostanut Sayduckin ja viime viikolla taas suunnatulla annilla vajaa 40 MSEK lisää pääomaa 14% laimennennusvaikutuksella osakkeisiin. Sayduckin vuoden 2018 liikevaihto 2,8MSEK (0,26MEUR) ja liikevoitto -0,21 MSEK (-0,02MEUR). Nykymenolla vuoden päästä on kassa taas tyhjä.

Ensitutustumalla ei herättänyt suurta innostusta. Yksi julkaistu peli iPhonelle, Glowing Glowes.

1 tykkäys

Kyllä, joutuivat ottamaan uutta rahaa jolla luonnollisesti on omat vaikutuksensa. Toisaalta nyt kassa on taas hetken kunnossa ja mukana on uusia rahoittajia.
Ajatuksenahan tuossa varmasti on se että Hello Kitty peli alkaa tuottamaan rahaa kun se saadaan ulos. HK on aasiassa käsittämättömän iso juttu, vertailuna Google Playstä löytyvä Hello Kitty kynsienlakkaus peli, jolla latauksia yli 50miljoonaa. Eli potentiaalia on, kunhan vain saavat pelin ulos, kassa kestää markkinoinnin, Sanrio tarjoaa vetoapua ja peli on pelaajien mieleen.
Riski ja tuotto-odotus, paljon voi mennä pieleen mutta potentiaaliakin mielestäni on. Toki jokainen haluaa olla se seuraava Pokemon Go.

Tänään viimeinen kauppapäivä NGM:n puolella. Maanantaista alkaen Nasdaqin puolella. Q3 tulospäivä myös 15.11. Hyvää kasvua sen jälkeen kun tieto kauppapaikan vaihdoksesta tuli eilen ulos.

Hello Kitty AR Kawaii Worldin traileri julkaistiin viime viikolla:

En ole perehtynyt yhtiöön, mutta kaksi asiaa tiedän:

  1. Warren Buffet ei olis tähän laittanut rahaa.
  2. Yhtiön nimi on esteettisesti häiritsevä ja tuntuu vastenmieliseltä. Jollain tavalla aina tulee mieleen, että se tarkoittaa Bubblar.
  1. Ei, enkä minäkään toisaalta Nokiaan, tai Talvivaaraan
  2. Omasta mielestä tuossa oli parhautta että heittää jokusen tontun rahaa firmaan jonka nimi on kupla

Osake todella vaikuttaa lupaavalta. Todellisuuden augmentointi on vasta alkutekijöissään ja firmalla on laaja-alaista osaamista. Tulevilta peleiltä ei kovin kummallista taloudellista onnistumista vaadita, että firman arvostus on maltillinen.

Hello Kitty on lähes Pokemonia vastaava ilmiö. Jos peli tienaa edes muutaman prosentin Pokemon Go:n tuotoista, on firma jo plussalla. Tämän lisäksi on toinenkin peli tulossa ja tuoreella videolla muun extended reality -bisneksen ennustetaan maailmanlaajuisesti kasvavan lähes 10-kertaiseksi vuoteen 2022 mennessä.

Riskiähän tässä on eikä yritys fundamenteilla mitattuna ole vielä melkein minkään arvoinen, mutta HK-lisenssi on todella iso juttu, joka ei pienessä pohjoismaisessa pörssissä vielä saa tarpeeksi huomiota.

1 tykkäys

Totta, riskiä piisaa eikä muuta annettavaa ole vielä kuin kauniita sanoja. Mielenkiintoista seurata somessa miten tieto tulevasta pelistä leviää. Samalla ymmärtää myös hieman kuinka iso juttu tuo Kitty on, varsinkin aasiassa.

Seuraavat asiat mitä nyt odotellaan lienevät Sanrion vetoapu somemarkkinoinnissa, jenkki-lisenssit ja tietysti tammikuun OWH release. Tai ainakin nuo ovat niitä asioita mitä itse odotan, ennen kuin kassavirta saadaan toivonmukaan positiivisen suuntaan.

Hello Kitty kohderyhmä Japanissa lienee ikäskaalaltaan laajempi kuin esimerkiksi Euroopassa. Veikkailen, että 4-30 vuotiaille japaninaisille tytöille ja naisille osuu hyvin.

Uskon että ikäskaala on aika sama, mutta volyymi on vain Japaniassa eri luokkaa. Tätä tukee kun katsoo esimerkiksi Instagramissa minkä ikäiset käyttäjät ovat reagoineet tuon pelin traileriin.

Toivottavasti julkaisevat jotain numeroita ennnakkorekisteröityneistä vielä lähiaikoina.

Tankattu Bublar salkun toisiksi isoimmaksi positioksi!

1 tykkäys