Cango CANG - SaaS-pohjaista auton myyntiä kolminumeroisella kasvulla alihintaan?

Cango Inc - CANG
Kerrottakoon heti alkuun, että yritys toimii Kiinassa ja yritys riskiprofiililtaan ei todellakaan ole mikään Sampo.

-Yritys on siis luonut SaaS-pohjaisen palvelun, joka yhdistää autojen myyjät, asiakkaat, rahoittajat ja valmistajat, mikä summa summarum helpottaa autokauppaa.

-Yrityksen tulot kasvoivat YoY 355,8% Q1 2021 → $171,5milj, josta noin puolet autojen myynnistä. Huomatkaa, että tuloihin ja jälleen mm p/e-lukuun vaikuttaa erittäin voimakkaasti yrityksen omistamat osakkeet (Li Auto), mutta yritys itsessään on voittoa tekevä.

-Marketcap 757,5milj

-Cash $248,9milj

-Yritys omistaa 10milj ADR osaketta yrityksestä Li Auto → 10milj x markkina-arvo = n $325milj

→ Cash + Li Auto = $573milj… joku voisi jopa sanoa, että osake on halpa(?) Kyseessä on kuitenkin voittoa tekevä SaaS-pohjainen yritys.

Yrityksestä ei hirveästi näytetä puhuvan ja on melkolailla tutkan alla, mikä selittänee ainakin osin kurssin käyttäytymistä. Jokainen voi tosin kohdallaan miettiä sijoittaako kurssigraafiin, vai bisnekseen. Peter Lynchin kaavio yrityksestä näyttää tältä:

Mustalla siis mitä osakkeen hinta olisi, jos siitä maksettaisiin ”kohtuullista hintaa” P/E =15 ja sinisellä se hinta, millä kauppaa käydään

Riskit:

-Tosiaan yritys toimii Kiinassa. Mahtikäsky hallitukselta voi vaikuttaa toimintaan. Näin taisi käydä mm Alibaballe.
-Korona ei ole vielä ohi. Ei varsinkaan talousseuraukset.
-Muistakaa tehdä omaa tutkimusta, älkääkä nojatko tähän!

Alla vielä linkki yrityksestä kertovasta jutusta.

16 tykkäystä


Ticker please! Onkos se tämä?

Varmaan joku hyvä stoori tuossa alkuvuoden piikissä…
Kertoimethan on ihan ”ok” nordnetissä :grinning:

4 tykkäystä

@naata
Lisäilläänpä! Tosiaan tästä yrityksestä on kyse :cowboy_hat_face:

3 tykkäystä

Ja osinkoa tänä vuonna maksanut 1$, parina aiempana vuotena 0,25$.

6 tykkäystä

First Quarter 2021 Financial Results

REVENUES

Total revenues in the first quarter of 2021 increased by 356.8% to RMB1,123.8 million (US$171.5 million) from RMB246.0 million in the same period of 2020. Revenues from car trading transactions in the first quarter of 2021 were RMB571.6 million (US$87.2 million), continuing to serve as an important revenue contributor. Revenues from automotive financing facilitation and after-market services facilitation in the first quarter of 2021 were RMB411.7 million (US$62.8 million) and RMB62.5 million (US$9.5 million), respectively.

OPERATING COST AND EXPENSES

Total operating cost and expenses in the first quarter of 2021 were RMB964.2 million (US$147.2 million) compared to RMB327.3 million in the same period of 2020. This was mainly due to the related costs incurred by car trading transactions business. Primarily as a result of the increase in revenues from car trading transactions, sales and marketing expenses, general and administrative expenses and research and development expenses each decreased as a percentage of total revenues in the first quarter of 2021, compared to the same period of 2020.

1 tykkäys

Yhdeltä saksalaiselta foorumilta mailanneet muutaman kysymyksen firman IR:lle:

1.Does Cango also have cooperation with Volkswagen car dealers in China or other German car brands like BMW or Mercedes. The sales figures of VW and BMW in particular are very strong in China ?
2. To what extent has the share buyback program of USD 50 million already been implemented. How many shares have already been bought?
3. What is the current size of Cango’s shareholding in Li Auto ?

Die nachfolgende Antwort kam innerhalb weniger Stunden was ich sehr positiv bewerte:
1. Yes we do, we have been expanding into top-tier cities to collaborate with 4S dealers, selected higher-end brands, JV brands and new energy vehicle manufacturers since the second half of 2020. As of March 31, 2021, we had covered more than 9,000 4S dealers of approximately 40 high-end OEMs including Mercedes-Benz, BMW and Volkswagen, and established partnerships with several leading dealer groups in China.

  1. You may refer to attached Cango 2020 annual report(ITEM 16E) to get more details about our share repurchase program. (Auf Seite 191)

  2. As of March 31, 2021, Cango held 10,000,000 American Depositary Shares of Li Auto. This was also disclosed in our 1Q21 earnings release(form 6-k).

4 tykkäystä

Cangon sivulta poimittua:

Business Outlook

For the second quarter of 2021, the Company expects total revenues to be between RMB900 million and RMB950 million. This forecast reflects the Company’s current and preliminary views on the market and operational conditions, which are subject to change.

The Company’s investment in Li Auto and the change in fair value of investment due to the price volatility of the stock may have a significant impact on the Company’s second quarter of 2021 financial results.

Eli hieman pienempiä, lukuja odotetaan q2:lle:RMB 900-950milj vs q1 RMB 1100milj.
Lisäksi Li Auton kurssin kehityksellä on iso vaikutus. Maaliskuusta Li kurssi noussut 25-50% riippuen mihin päivään vertaa :money_mouth_face:

2 tykkäystä

Kun yritys omistaa 10 miljoonaa ADR todistusta niin eikös silloin niiden arvo ole $327m nykykurssilla (eikä tuplat)?
31.3. kurssi oli $25, joten Li omistusten arvo oli silloin $250m. Lyhytaikaiset sijoitukset olivat 31.3.2021 $401m, joten siellä on jotain muutakin Li omistusten lisäksi.

1 tykkäys

Toinen asia mikä samalla nopeasti selviää, että nuo P/E tarkastelut voi saman tien heittää pois harhaanjohtavina. Nettotulos ja siten P/E muodostuu juuri nyt suurimmaksi osaksi omistusten arvonmuutoksista kirjanpidossa. Luin, että Cango olisi ostanut Li Auton ihan parilla dollarilla ja että sen listautuminen viime vuonna olisi siten syy tuohon alle 2:n P/E-lukuun.

Markkina-arvo nykyisellään on n. 750 MUSD, ja lasken että yritysarvo (miinus käteinen ja ekvivalentit, plus lyhyt- ja pitkäaikaiset velat) on lähes sama, n. 700 MUSD.

Lyhytaikaiset sijoitukset ml. Li Auto ei mielestäni tule vähentää, koska arvopaperi ei ole heti likvidi eikä arvo “hyvin määritelty”. Li-Auton omistus on tosiaan 10 miljoonaa ADS:ää, eli nykyisellään 330 MUSD. Osien summassa tämän voisi huomioida, joskin osake on alle vuoden aikana tuplannut ja puolittunut kahdesti.

Joka tapauksessa laskettaessa yritysarvo 700 MUSD mukaan Li Auton heilunta voidaan unohtaa ja ne ADS:t voi mieltää vaikka kaupanpäällisiksi.

Arvonmuutoksiet eivät häiritse EBIT-lukua, joten se on tässä parempi tulospohjainen tunnusluku.

TTM EBIT taas on n. 82 MUSD jolloin EV/EBIT juuri nyt n. 8.5. Lisäksi jos tänä vuonna johdon ohjeistus ja track record sekä viimeaikaiset kvartaalit ennustavat mitään, olisi vuoden 2021 EV/EBIT reilun 7 ja EV/S vähän päälle 1, kenties 1.3. Ennusteissa oleva n. 11 P/E kuluvalle vuodelle on täysin realistinen siten. Viime vuonna liikevaihtoa 2 miljardia RMB, tänä vuonna näyttäisi tulevan jo H1 aikana sen verran melkeinpä.

Johto vaikuttaa olevan sijoittajaviestinnässään “underpromise-overdeliver” -linjalla, ja saivatpa viime vuonna "paras kiinalainen sijoittajaviestintä 2020" palkinnonkin USA:ssa. Johdolla on jonkin verran skin in the game, äkkiä katsoen 25%.

Lisäksi tällä tulos näyttää selkeästi realisoituvan vapaaksi kassavirraksi kolmelta viime vuodelta, josta voi vaivatta maksella n. 5% osinkoa vuosittain.

Ymmärrän, että vuoden alun 20 USD tasoista tultiin alas paljon, ei ehkä ihan EV/EBIT 30 tekisi mieli maksaa vaikka kasvaisikin 40% per annum. Kuitenkin itse tässä näen ihan oikean sijoituscasen nyt, kun EV/EBIT on jo selvästi alle 10.

Operatiivisesti mitään negaa ei näytä löytyvän, muuta kuin chippipula, korona jne.

Lisäksi siihen 700 MUSD EV:hen on ladattu 400 MUSD arvopapereita, jolloin osien summassa liiketoiminnalle ei jää todella puoliakaan.

Siihen nähden ketjun avaus on kyllä aika kehno, ja tämä yhtiö näyttää saaneen todella vähän mielenkiintoa. Lukujen valossa tämä on kyllä heittämällä parempi kuin 95% palstan osakkeista. Ehkä parempikin.

Onhan yhtiö toki kiinalainen, mutta tämä on kyllä kiinalaiseksikin osakkeeksi varsin halvan näköinen, katselen että Shangai Composite P/E on luokkaa 15 viimeisen kolmen vuoden ajalta tavannut olla. Lisäksi RMB ei ole erityisen inflaatioherkkä verrattuna dollariin, vaan dollarimääräisesti kassavirrat ovat nähdäkseni hyötyjän puolella tulevina aikoina.

18 tykkäystä

Aloin tutkimaan Kiinalaisten firmojen arvostuskertoimia ADR:ien vuotaessa verta kadulle. Muutamaa on jo alettu ottaa salkkuun ja aloin katsella myös Cango Inc perään. Tämähän lentää aivan täysin tutkan alla näillä luvuilla.

Marketscreenerin mukaan firma on maksanut vajaan dollarin osingon kuluvan vuoden maaliskuussa. Onko foorumilla tietoa oliko tuo jokin erityinen kertaerä joka maksettiin tai lähinnä mistä se syntyi? Löysin haulla vain että board of directors declared a special dividend. LI Auto osakkeiden myyntiä 2020? Eihän tuossa olisi muuten mitään järkeä, että osinkotuotto olisi nykyisellä hinnalla 25%. 2019 ja 2020 maksettu näemmä 0,23$, joka sekin 6% ja varmaan lähempänä normaalia skenaariota?

@Helel tutkailit ja ynnäilit 2021 EV/EBIT kertoimiksi seiskaa kuukausi takaperin ja nyt Kiinan markkinoiden sulettua hallinnon raipan alla se on noin ~6. Cheap much? Vai onko tässä joku koukku mitä en nyt tajua.

Toki kyseessä on kokoluokaltaan vielä melko pieni firma ja näitä lyötäneen erityisen kovaa markkinan puolesta, kun isotkin Baidu, BABA, Tencent jne. tulevat YTD -40% kohti tonttia.

2 tykkäystä

Pahin koukku taitaa olla, että periaatteessa ei-kiinalaiset eivät voi omistaa kiinalaisia osakkeita muuten kuiten VIE-rakennelman kautta.

Se on joukko sopimuksia, jolla ulkomaille listatulle samannimiselle holding-yhtiölle annetaan “joitakin osakeomistusoikeutta muistuttavia oikeuksia”, muttei oikeaa omistajuutta kiinalaiseen vastineeseen. Kiinassa nämä lakia kiertämään pyrkivät sopimukset ovat periaatteessa lainvastaisia eikä riidan sattuessa holding-yhtiön omistus nauti omaisuudensuojaa. Kiina ei tosiasiassa ole osoittanut halua systemaattisesti puuttua laittomuuksiin, oletettavasti syynä on hinku imea pääomia lännestä. Aina välillä kuitenkin voi saada vasarasta päähän ja ei-kiinalaisen häntäriski on kenties epätodennäköinen mutta toteutuessaan mittava.

Toinen olennainen riski on, että Puolue päättää mikä on “in”. Alkuvuodesta kiinalaisteknot eivät ole olleet “in”, ja kaikkia kiinalaisia alustoja, markkinapaikkoja ym. on lyöty aika rankalla kädellä. Markkinan mukana meno on todennäköinen syy laskulle.

Liiketoiminnassa ei ole nähdäkseni mitään vikaa, vaan se lienee juuri niin kannattavaa kuin miltä lukujen puolesta näyttää.

3 tykkäystä

Tuolta löytyy jonkun verran keskustelua aiheesta:

Ja sieltä uusimmasta viestistä käännetty suoraan:
“Cango myi 10 miljoonaa Li -osaketta 25 dollarilla eli 250 miljoonalla dollarilla 31.12.2020. 150 miljoonaa maksettiin osinkoina.” Eli tuo selittäisi tuon 1$ osingon keväällä.

Muutenkin tuossa uusimmassa viestistä saa melko hyvin päivitystä tämän hetken tilanteeseen

2 tykkäystä

https://finance.yahoo.com/news/cango-inc-reports-second-quarter-213000478.html

NET INCOME PER ADS

Basic and diluted net income per American Depositary Share (ADS) in the second quarter of 2021 were RMB3.85 (US$0.60) and RMB3.75 (US$0.58). Non-GAAP adjusted basic and diluted net income per ADS in the second quarter of 2021 were RMB3.99 (US$0.62) and RMB3.89 (US$0.60). Each ADS represents two Class A ordinary shares of the Company.

The Company’s investment in Li Auto and the change in fair value of investment due to the price volatility of the stock may have a significant impact on the Company’s third quarter of 2021 financial results.

https://finance.yahoo.com/news/cango-inc-announces-us-50-213200493.html

2 tykkäystä

Nykyisellä kurssilla vastaa 9.5% osakkeista. Alkaa luvut näyttämään hyviltä. Kaiken lisäksi suuri omistus Li auto on pitänyt kurssinsa suhteellisen hyvin kaiken kiina paineen keskellä.

Erinomaista toimintaa johdolta. Omistajille haastavassa ympäristössäkin luodaan omistaja-arvoa.
Itse ainakin istun tämän kyydissä mieluiten Kiinalaisista yhtiöistä. :slightly_smiling_face:

Market Screeneristä kuva, eikös tuo näytä että breikki tuosta nykylinjasta olisi melko tärkeä ja toivottavaa mahdollisen nousun osalta?

1 tykkäys

Lasku ainakin loppui hetkeksi…

Sama viikon tolpilla ja pidemmällä aikavälillä:

1 tykkäys

Aika herättää Cango kuolleista. Yhtiön liiketoiminta näyttää jääneen kilpailijan Autohomen jalkoihin ja seuraavalla kvartaalilla tehdään enää 50-100 milj RMB liikevaihtoa. Olettaen, että tuo on tosiaan liiketoiminnan pohja ja yhtiön kulut eivät paisu enempää yhtiön pyrkiessä kääntämään liiketoimintaa autojen vientipalveluihin jatkossa tehdään varmaan -10 milj usd tappiota per kvartaali, jota korkokulut vaimentavat mukavasti.

Tase on edelleen ylikapitalisoitunut ja P/B on 0,3 paikkeilla, samalla kun yritys ostaa osakkeita pois. Tänään tuli juuri uusi ilmoitus, että yhtiö aloittaa uuden 50 milj usd osakkeiden osto-ohjelman joka vastaa markkina-arvosta noin 30 %. Tuolla pitäisi saada pois viimeisetkin insituutiosijoittajat, jotka haluavat ulos tästä ja tuettua osaketta samalla kun ainoat jäljelle jäävät ovat perustajakaksikko.

Mitä seuraavaksi, ostotarjous perustajilta 100 % preemiolla?

2 tykkäystä