Cardlytics – Ostodataan pohjautuvan mainonnan alusta

Avataan ketju Cardlyticsille!

Törmäsin pari päivää sitten Business Breakdownin podcastiin, jossa käytiin läpi Cardlyticsin liiketoimintaa hieman syvällisemmin läpi. Linkki tuohon podcastiin on tässä:

Yhtiön oma esittely käännettynä:

” Olemme mainostusalusta pankkien digitaalisissa kanavissa.
Ostotietojen avulla voimme nähdä, missä ja milloin asiakkaat ostavat sekä verkossa että kaupassa. Käytämme näitä oivalluksia tunnistaaksemme mahdollisuuden, kohdistaaksemme oikeat ihmiset heidän pankkiinsa ja mitataksemme mainostemme todellisen myyntivaikutuksen. Yli 168 miljoonan pankkiasiakkaan kanssa alustalla autamme tuotemerkkejä kasvattamaan myyntiä ja kasvattamaan markkinaosuutta.”

Muutama nopea fakta yhtiöstä:

  • Yhtiön oman pääoman markkina-arvo on perjantain päätöskurssilla 4mrd USD.
  • Yhtiö tavoittaa kuukausittain 168 miljoonaa asiakasta, jotka käyttävät heidän asiakkainaan olevien pankkien palveluja.
  • Yhtiö on tuottanut alustalla mainostaville yrityksille 46mrd dollaria lisämyyntiä
  • Yhtiö on listautunut Yhdysvalloissa: NASDAQ: CDLX
  • Yhtiö tuotti liikevaihtoa Q1 2021 53,2 milj. USD.
  • Vuonna 2020 yhtiö tuotti liikevaihtoa 186,9 milj. USD.
  • Ohjeistus vuodelle 2021 on 260–285 milj. USD. (Kasvua 39–52% YoY)
  • Tällä hetkellä yhtiö on tappiollinen.

Yhtiön liiketoiminta

Kyseessä on alusta, jonka avulla mainostajat voivat kohdentaa käyttämänsä eurot todella tehokkaasti juuri oikeille asiakkaille. Cardlytics kohdentaa ihmisten ostodatan perusteella heille tarjouksia, joita käyttämällä ihmiset voivat säästää rahaa. Samalla mainostajat saavat todistettua lisämyyntiä. Cardlytics tuottaa tällä arvoa alustan jokaiselle osapuolelle. Pankit saavat enemmän transaktioita, mainostajat saavat lisämyyntiä, asiakkaat saavat haluamansa tuotteet edullisemmin ja Cardlytics saa mainostajilta maksun palvelusta.

Cardlyticsin hyödyntämä ostodata on kullanarvoista jokaiselle markkinoijalle, joten tulevaisuudessa tämä voi olla todella tärkeä markkinointikanava eri yhtiöille.Cardlyticsin alustasta poikkeuksellisen toimivan markkinointikanavan verrattuna Facebookiin tai Googleen tekee se, että mainosten tehoa voidaan seurata merkittävästi suuremmalla tarkkuudella luomalla satunnaisosituksia segmentin sisällä ja syöttämällä mainos satunnaiselle asiakkaalle. Jos mainos toimii segmentissä, kannattaa mainostajan laittaa tähän mainoskanavaan jokainen rahayksikkö, joka on suinkin mahdollista laittaa, kunnes mainos ei ole enää kannattava.

Esimerkiksi Googlen hakutulosten yhteydessä näytettävät hakusanat huutokaupataan halukkaiden tarjoajien kesken. Kuitenkin mainoksen tehosta ei ole täyttä varmuutta, koska tämä asiakas olisi saattanut ilman mainostakin hakea tuotetta Googlesta ja tehdä ostopäätöksen ilman mainosta. Cardlytics sen sijaan saa tästä käsittääkseni suuremman varmuuden, koska vertailuryhmään vertaaminen on paljon tarkempaa.

Pankkimaailmassa tapahtuva disruptio ei ole yhtiölle ongelma ainakaan yllä mainitun podcastin mukaan, koska yhtiö tarjoaa kahta erilaista alustaa sen pankkiasiakkaille. Heillä on kevyempi alusta, joka on tarkoitettu mobiilimaksamisen palveluja tarjoaville uudemmille toimijoille. Tämän lisäksi yhtiöllä on perinteisille pankkitoimijoille tarkoitettu alusta, joka on hieman raskaampi, mutta soveltuu paremmin pankkien järjestelmien yhteyteen. Näin muutokset maksamisen tavoissa perinteisestä luottokortista kohti mobiilimaksamista ei haittaa yhtiötä, vaan päinvastoin auttaa sitä.

Lisään loppuun vielä uusimman osavuosikatsauksen. Sijoittajaviestinnän esitykseen pääsee tästä.

Q12021_earnings_supplemental_deck_FINAL_2021.05.04.pdf (2,6 Mt)

9 tykkäystä

Tässä muutama kuva sijoittajaviestinnän kalvoista. Merkittävä osa alustan hyödyllisyydestä tulee siitä, että mahdollisimman paljon asiakkaita on Cardlyticsin asiakaspankkien käyttäjiä. Alemmasta kuvasta näkee hyvin, että listasta löytyy varsin isoja nimiä ja isoja toimijoita, mistä seuraa enemmän asiakkaita hyödyntämään markkinoijien tarjouksia.

Tämän lisäksi pankin vaihtaminen on verrattain harvinaista, mikä tukee yhtiön liiketoiminnan vallihautaa. En ole vielä löytänyt yhtäkään toista yhtiötä, joka tuottaisi samanlaista palvelua ja olisi varteenotettava kilpailija Cardlyticsille. Näistä kahdesta syystä uskon, että yhtiöllä on varsin hyvä kilpailuetu pitkällä aikavälillä, kunhan mahdollisimman moni pankki integroi tuotteen heidän systeemeihinsä.

2 tykkäystä

Tässä vielä hieman mainostajia, joita yhtiö palvelee.

4 tykkäystä

Tänä vuonna Cardlytics on ostanut 2 yhtiötä, nimeltään DOSH ja Bridg tukemaan Cardlyticsin liiketoiminnan kasvua.

DOSH on palvelu, joka antaa kuluttajille Cash-backejä tehdyistä ostoksista.

Bridg on asiakasdata-alusta, joka auttaa vähittäiskauppoja ymmärtämään heidän asiakkaita paremmin.
https://www.globenewswire.com/news-release/2021/04/13/2208905/0/en/Cardlytics-to-Acquire-Bridg-to-Accelerate-Transformational-Growth.html

Tässä Cardlyticsin johdon näkemys näistä kahdesta yhtiöstä:

1 tykkäys

Tässä hieman lisää lukumateriaalia yhtiöstä. Koitan pureksia Austin Swansonin ajatuksia auki yhtiöstä. Linkeistä voit lukea koko tekstin.

Käydään läpi Cardlyticsin yhteistyö Venmon kanssa. Analyysin on kirjoittanut Austin Swanson. Minä vain käänsin tekstin suomeksi.

Yhtiö on kesäkuussa tiedottanut tekevänsä aloittavansa yhteistyötä yhden Yhdysvaltojen suurimman ”neopankin” Venmon kanssa. Kuvion juju on siinä, että Cardlytics tarjoaa Venmon maksusovellukseen tarjouksia, joita kuluttajat voivat hyödyntää. Tällöin Venmo saa sitoutettua asiakkaitaan käyttämään heidän palveluitansa ja nämä käyttäjät tuottavat kassavirtaa Venmolle. Mainostajat hyötyvät uudesta mainospaikasta seuraavasta lisämyynnistä. Cardlytics taas saisi mainostajilta palkkion, joka jaetaan maksuvälittäjän ja yhtiön välillä. Perustavaraa, mutta kertaus on opintojen äiti.

Cardlyticsin sijoittajapresentaatiossa sanotaan näin:

“Our continued focus on growing our Venmo partnership…the team is focused on expanding rewards to additional payment types, creating a rewarding experience with Venmo, regardless of what payment instrument the consumer uses…We will also continue to invest along with product in our teams, supporting the build and partner integrations for enhancements, including currency conversion, pay with QR code currently live at Venmo.” - Farrell Hudzik, Executive Vice President, Financial Institutions, Cardlytics Investor Day Presentation

Venmo on valtava toimija, joten pelkästään tällä yhteistyöllä pitäisi olla jonkinlainen rahallinen arvo, eikö niin? Lasketaan jonkinlainen raaka arvio tästä. Tai oikeastaan Austin tekee ja minä referoin hänen analyysiään.

Oletukset

Maailmassa on 60 miljoonaa Venmo-käyttäjää. Oletetaan 5% käyttäjämäärän kasvu vuosittain, vaikka nuorten aloittaessa käyttämään pankkipalveluita yhä suuremmissa määrin luku on luultavasti hieman suurempi.

Kaikki käyttäjät eivät voi olla kuukausittaisia aktiivisia Cardlyticsin käyttäjiä. Ihmiset eivät käytä Venmoa jatkuvasti tai he hyödyntävät jotain toista pankkia tarjousten takia. Oletetaan, että 50% uusista Venmon kautta tulevista asiakkaista on jo nettipankki, joka tarjoaa Cardlyticsin tarjouksia. Näistä jäljelle jäävästä 50% ainoastaan 50% käyttää Venmoa ylipäätään ostoksiin, mistä päädytään 25% MAU eli Monthly Active User (kuukausittainen käyttäjä.

Oletetaan kuluttajan saavan hyödyn olevan seuraava: kerran kuukaudessa 10$ tarjous, josta -10% eli yhteensä 12$ säästöä vuodessa. Jokaista kuluttajan saamaa hyötydollaria kohti Cardlytics on aikaisemmin saanut 2$ mainostajalta, mistä seuraa ARPU 24$ (Average Revenue per User) (Keskimääräinen liikevaihto per käyttäjä).

Otetaan luvuista pois Cardlyticsin omistaman DOSH-yhtiön toimintakustannukset. Nämä saadaan suhteuttamalla 117 miljoonan toiminta kustannukset työntekijöiden mukaan. Doshilla 100 työntekijää ja Cardlyticsillä n. 400 työntekijää eli

Viimeisenä valitaan kassavirtakerroin 20x.

” If we assume a 20x CF multiple, it would be a multiple that is lower than comparable companies. If we put 20x CF multiple in relation to the present value of future cash flows, it could be explained by a 5% risk free rate + 3% equity risk premium - 3% growth (( 1 /( 5% + 3% - 3% )) = 1 / 5% = 20.”

60 miljoonaa Venmon käyttäjää

x 25% käyttää tarjouksia
x 5%: n kasvu vuodessa 10 vuoden ajan
= 24,43 miljoonaa MAU: ta
x 12 dollaria kuluttajakannustin lunastettu
x 2 dollaria tulo- / kuluttajakannustin
x 50% bruttovoittomarginaali
– 29,25 miljoonaa dollaria DOSH toimintakustannuksia
x 70% veroille (30% veroaste)
x 20 Cash-Flow kerroin
= 3,695 miljardin dollarin arvo Venmo-tarjouksille

Tämä on Austin Swansonin (Twitter: https://twitter.com/Swany407) arvio, jota referoin.

Kuitenkin näillä oletuksilla päästään arvoon, joka on jo hyvin lähellä koko cardlyticsin markkina-arvoa.

Tässä vielä erinomainen teksti yhtiön businesskeissistä. Teksti on pitkä, mutta mielestäni argumentit ovat todella vakuuttavat kokonaisuudessaan. Jos tämän lukee kokonaisuudessaan läpi, on jo todella hyvin kartalla yhtiöstä.

Melkoinen droppi kurssissa Q2 tuloksen jälkeen. Liikevaihtoa näyttää tulevan mutta toiminta tappiollista.