Cargotec - Sujuvampaa arkea älykkäillä tavaravirroilla

Juha Variksella on tviitissään mielenkiintoiset pohdinnat. :cowboy_hat_face:

8 tykkäystä

Hyvä poiminta, kiitos tästä. Cargotecin tulevaa jakautumista on pidetty osakkeen arvonkehityksen kannalta selkeästi positiivisena ajurina, mutta tuo STOXX 600 -indeksiin nousu ja sieltä pois tipahtaminen tuovat peliin uuden muuttujan - todennäköisesti juuri sellaisen osakekurssin hissiliikkeen, johon Juha Varis viittaa. Tässä voisi olla pitkäjänteisellekin omistajalle pienen pelin paikka sopivasti ajoitetun swingin muodossa.

7 tykkäystä
1 tykkäys

Tämä on mielenkiintoinen tilanne miten noiden STS-nosturien kanssa Amerikan maalla aiotaan edetä. Cargoteciin tällä tosin taitaa ainakin Cargotecin nykymuodossa olla minimaaliset vaikutukset, sillä isot nosturit eivät enää heidä portfolioonsa kuulu. Cargotechän (Kalmar) keskittyy nykyään lähinnä konttilukkeihin ja konttikurottajiin.

Vaikutus on myös todennäköisesti kohtuullisen pieni myös toiselle kotimaiselle eli Konecranesille, joka valmistaa näitä isoja STS-nostureita satunnaisesti, mutta harvoin. Konecranesilla on pieni mahdollisuus olla mukana tässä jos noille isoille STS:ille aletaan jotain tehdä. Vaikka Konecranes ei noita juuri valmista, on Konecranes noita modernisoinut aina silloin tällöin - valmistajasta riippumatta. Sähköinen modernisointi lienee isojen STS:ien kanssa todennäköisin vaihtoehto, sillä tuskin toimivia runkoja alettaisiin matalaksi pistää. Jos näille jotain tehdään niin eiköhän siinä vedetä sähköiset komponentit täysin uusiksi nykyisiin runkoihin, jos rungolla on vielä elinikää riittävästi.

5 tykkäystä

Mielenkiintoinen yhteistyökuvio: Cargotec kehittää automaatiovalmiin terminaalitraktorialustan ja Kalmar One -automaatiojärjestelmän automatisoitujen terminaalitraktoreiden käytön hallintaan. Forterra vastaa AutoDrive-alustansa integroinnista terminaalitraktorin autonomisia toimintoja varten.

Cargotecin terminaalitraktoreita voi tarkastella täällä:

Forterran autonomisen ajamisen ratkaisuista löytyy tietoa täältä

ja täältä:

1 tykkäys

Kuten tiedossa on niin Cargotecin tavoitteena on listata Kalmar erillisenä pörssiin kesäkuussa. Itse olen pohdiskellut sitä, että kuinka kestävää pörssiin listaus on Kalmarin kannalta. Korostan että tässä viestissä pyörittelemät asiat ovat täysin omaa pohdintaa, eikä viestissä esitetyistä mahdollisuuksista ole hirveästi keskusteltu, mutta ne ovat mielestäni ihan relevantteja ottaen huomioon viime vuosien tapahtumat.

Kestävyys on ehkä hieman väärä sana, mutta parempaakaan en keksi. Eriyttämisen syynähän on käytetty sitä, että eriyttämisellä uskotaan olevan positiivisia vaikutuksia yhtiöiden omistaja-arvoon. Kalmarin liikevaihto on vuosina 2022-2023 ollut sen ~ 2 000 MEUR. Tuolla tasolla yhtiö on verrattain pieni ja olenkin tästä johtuen pohtinut sitä, että kuinka pitkään Kalmar tulee pörssissä olemaan ennen kuin joku sen sieltä ostaa pois? Kalmarilla on kuitenkin verrattain hyvä jalansija suurissa satamissa ja ovat erittäin tunnettuja globaalistikin. Tuon kokoisena, jona Kalmar pörssiin listattanee uskoisin sen olevan varsin houkutteleva kohde jollekin isommalla firmalle. Olen siis pyöritellyt mielessäni sitä, että käyköhän tässä jännät ja jokin taho ostaisi Kalmarin pörssistä pois hyvinkin pian.

Näissä pohdinnoissani painaa varmasti jo kaatunut Cargotec-Konecranes fuusio. Olenkin ajatuksen tasolla leikitellyt voisiko jopa Konecranes olla kiinnostunut erillisestä Kalmarista ja yrittää Kalmaria ostaa? Tuossa voisi olla suurempi todennäköisyys kaupan läpimenoon, kuin yhdessä kokonaisen Cargotecin kanssa oli. Tuollaisella kaupalla saavutettaisiin varmastikkin ne samat synergiaedut kuin aiemmin Cargotecin ja Konecranesin fuusiota puuhattaessa esitettiin. Nyt ydinliiketoiminta pysyisi satamalaitteissa ilman MacGregoria ja Hiabia, jotka eivät ihan yhtälöön minun päässäni istu.

Jänniä aikoja tulossa.

8 tykkäystä

Cargotecin ja Konecranesin fuusio torppaantui kilpailuviranomaisen näkemykseen määräävän markkina-aseman syntymisestä nimenomaan satamanostureissa. Eikä tilanne parissa vuodessa ole muuttunut.

1 tykkäys

Tuokin on totta ja vähän ajatuksen tasolla tuota olen pyöritellytkin vain, todennäköisempää on varmasti se, että joku muu voisi Kalmarin napata. Ja ei sekään mikään itsestäänselvyys ole.

Jokatapauksessa nimenomaan satamanosturithan Cargotec myi pois fuusion jälkeen Rainbow Industriesille. Jäljelle jäi infra, konttilukit, konttikurottajat ja huoltopalvelut. Kalmar siirtää raskaisiin nostureihin liittyvät immateriaalioikeudet RIC:lle Kiinaan - Cargotec

Fuusion kaatumista perusteltiin tuolloin tosiaan seuraavasti:
“The proposed transaction would have eliminated intense competition between Cargotec and its closest rival, Konecranes, in markets that are already highly concentrated. In particular, the merger would have led to illegal consolidation in the manufacture and supply of four types of container handling equipment: straddle carriers, rubber-tired gantry cranes, automated stacking cranes, and rail-mounted gantry cranes.”

Nythän tuostakin yhtälöstä on käytännössä 3/4 osaa poissa. RMG-, RTG- ja ASC-nosturit löytyy enää vain Konecranesin portfoliosta. Toki konttilukeissa ei merkittävää muutosta ole tapahtunut, muistaakseni. Näissä taisi olla aika samalla tasolla markkinaosuudet pysyneet kun World Cargo Newsistä tuota syksyllä katsoin. Mutta perustelun ollessa tuo on mielestäni tilanne muuttunut aika paljon. Toisaalta on myös hyvä muistaa että jo merger vaiheessa Cargotec tarjoutui myymään nuo satamanosturit ja Konecranes satamatrukit. Ei tuo tuolloinkaan kelvannut, siinä olet oikeassa.

Ei siinä, kiva näitä on aina vähän pyöritellä ja silkkaa spekulaatiota ilman mihinkään liittyviä huhuja tämä tosiaan on kuten jo ensimmäisessä viestissäni kerroinkin.

2 tykkäystä

Cargotecin Hiabille suuri takalaitanostintilaus Yhdysvalloista | Kauppalehti

Hiabille suuri WALTCO-takalaitanostintilaus Yhdysvalloista | Kauppalehti

Cargoteciin kuuluva Hiab on saanut suuren, lähes 7,3 miljoonan euron WALTCO-takalaitanostintilauksen kansalliselta jälleenmyyjältä Yhdysvalloista. Tilaus saatiin ensimmäisellä vuosineljänneksellä, mikä vaikutti Cargotecin vuoden 2024 ensimmäisen neljänneksen tilauskantaan, ja suurin osa laitteista toimitetaan vuoden 2024 ensimmäisen puoliskon aikana.

WALTCOn pitkäaikaisella asiakkaalla on useita tuhansia myymälöitä eri puolilla Yhdysvaltoja.

2 tykkäystä

Ekin kommentit hiljaista aikaa edeltävästä analyytikkopuhelusta. :slight_smile:

Cargotec järjesti eilen Q1:n hiljaista aikaa edeltävän analyytikkopuhelun. Markkinatilanne on jatkunut Q4:n kaltaisena eli kelvollisena. Yhtiön 50 MEUR:n säästöohjelma on etenemässä hieman odottamaamme nopeammin ja vuoden 2024 ohjeistus toistettiin. Sijoittajien fokus on kuitenkin tällä hetkellä osittaisjakautumisessa ja sen vaikutuksissa. Emme ole tässä vaiheessa tarkistaneet ennusteitamme tai sijoitusnäkemystämme.

Mikäli nyt ymmärsin, niin mentiin ennusteiden yli aika lailla kaikilla alueilla.

8 tykkäystä

On kyllä hieno suoritus, ja konsensus lyöty.

Kurssi taitaakin olla ATH, ja nyt jopa >74 EUR & +17%

image

9 tykkäystä

Hyvää myöhäisiltaa kaikille. “Pienen” voimisteluharjoituksen jälkeen sain tuotettua päivityksen Cargoon. Koska yhtiön tilanne on tällä hetkellä arvonmäärityksen vinkkelistä poikkeuksellinen, tulisi päivitysraportin avautua ilman premium-oikeuksia. Cargossa tapahtuu tässä ja ensi kuussa paljon, joten pysytellään linjoilla. Hyvän yöunen toivotuksin Eki

21 tykkäystä

Tässä on vielä se tuore rapsa. :slight_smile: :gem:

Cargotecin Q1-numerot olivat vahvat ja kannattavuus selvästi odotettua parempi. Yhtiön arvonmääritys on tällä hetkellä erikoistilanteessa ja lähiaikoina julkistetaan paljon yhtiön osien arvostukseen vaikuttavaa informaatiota.

2 tykkäystä

OP: Myy (aikaisemmin vähennä), ja tavoitehinta 60 € → 68 €. Tulospohjaiset arvostuskertoimet ovat nousseet noin 30 % pitkän aikavälin keskiarvojen yläpuolelle.

5 tykkäystä

Ja poiminta Handelsbankenin ilmaisesta aamukatsauksesta.

Suomalaiset analyysilähteet vaikuttaisivan olevan yhtämielisiä - Cargotec vaikuttaa aikalailla täyteen hintaan hinnoitellulta. Ulkkarit varmaan jälleen ratkaisevat nähdääkö vielä nousua vai ei.

2 tykkäystä

Yritysostokohteissa tätä monesti näkyy, mustaakseni Uponorin kohdalla viimeksi. Kurssi nousee ja nousee vaikka tulosodotukset ei kurssinousua tukisi. Sitten tulee “puskista” ostotarjous. Jännän äärellä.

1 tykkäys

Mielenkiintoinen tilanne kyllä kun huomioi Kalmar/Hiab -eriyttämistoimet, ja MacGregorin tilanteen. Osake on nyt ponnistanut lokakuun pohjista jo noin 110 %, joten potentiaaliset ostot on jo tehty melko vaikeaksi.

3 tykkäystä

Itsehän olen hölmönä myynyt omat Cargotecit jo aikoja sitten, ei voi kuin kateellisena katsella vierestä osakkeen nousua :rocket:

Vähän kyllä laittaa miettimään, että kuka osaketta tällaisilla hinnoilla ostaa, tai enemminkin millä sijoitusteesillä ostetaan Cargotecia 78 eurolla? Kai se on pakko olla joku momentum-ajatus.

Historia ei ole mikään tae tulevaisuudesta, mutta tehdään pieni vertailu.
Cargotec on ohittanut Valmetin markkina-arvossa jo selvästi (Valmet on edelleen hieman isompi yritysarvolla mitattuna)
Aiemmat neljä vuotta Cargotec on tehnyt nettotulosta yhteensä 441 MEUR vs Valmetin 1223 MEUR
Otetaan neljä aiempaa vuotta ja kuluvan vuoden ennuste Cargotec 619 MEUR vs Valmetin 1558 MEUR

Jos verrataan toteutuneita lukuja ja Inderesin ennusteita, niin toteutuneet nettotulokset 2020-2023 ja ennusteet 2024-2027 niin Cargotecin korkein luku 247 MEUR ja Valmetin MATALIN luku 231 MEUR ja nämä ovat kummatkin toteutuneita tuloksia. Inderesin ennusteissa Cargotec ei tule ikinä tekemään lähellekään yhtä paljoa nettotulosta kuin Valmet minään tulevana vuonna ja silti Cargotecin markkina-arvo on selvästi suurempi.

Cargotecin EV/S on historiallisesti pyörinyt 1 kieppeillä, nyt ollaan tuplissa

2 tykkäystä

Veikkaan rahastoja. Ensin kurssi nousee jostakin uutisesta kun sijoittajat kiinnostuu osakkeesta, yrityksen pörssiarvo nousee ja se nostaa sen painoarvoa indeksissä. Rahastot ostaa koska yhtiö on jäänyt rahastossa alipainoon. Se aiheuttaa lisää kurssinousua jos halukkaita myyjiä ei ilmaannu.

Muuten voisi jo vaikka myydä, mutta mitä tilalle? Pitäisi pystyä luottamaan että kurssi jossakin kohti romahtaa että voisi ostaa takaisin, en usko että kovin merkittävää romahdusta tulee vaikka jonkunlainen rekyyli varmasti nähdään.

1 tykkäys