CDON - Pohjoismaiden mini-Amazon

Hyvä avaus! Kuluttajanäkökulmasta CDON:in palvelu on heikentynyt vuosi vuodelta ja tuo mainittu siirtyminen marketplace-bisnekseen ei ole ainakaan komponenttien osalta toiminut, myyjät ovat olleet aika heikkolaatuisia ja kirjaimellisesti ostat sian säkissä (toimituksissa voi kestää useita viikkoja). Lisäksi asiakaspalvelun tavoitettavuus ja toimintanopeus huonontuvat jatkuvasti.

Saa nähdä miten tuo marketplace-muunnos toteutuu jatkossa, mutta 2019 vs. 2020 numerot ainakin näyttävät hyvältä. Kuinka paljon mukana on “korona-boostia” ja kuinka paljon oikeaa kasvua, paha sanoa. Omien (ja muiden) kokemusten perusteella en kuitenkaan firmaa halua omistaa, mieluummin rahat laittaa vaikka Tokmanniin tai Verkkokauppaan.

image

Pakko sanoa että pelottaa tämä pörssin meno, tämänkin firman arvo tuplaantunut kuukaudessa:

22 tykkäystä

Komppaan tätä kuluttajannäkökulmaa, huonojen kokemusten vuoksi CDON:ia ei oikeastaan tule enää edes tarkistettua kun netistä jotain on ostamassa.

35 tykkäystä

Vuosia sitten tuli käytettyä paljonkin cdon-sivustoa, mutta fyysiset kopiot peleistä, kirjoista tai elokuvista jää nykyisin ostamatta. Toki tuolta saa kohtalaisen valikoiman tuoksuja.

Useita eri myyjiä, joten osa kokemuksista on huonompia. Itsellä pari kertaa kestänyt todella pitkään ennen kuin tuote on tullut.

2 tykkäystä

https://www.trustpilot.com/search?query=cdon

image

1 tykkäys

Cdon oli huippu juttu n.8-12v sitten, laadukasta kamaa edullisesti, nopealla toimituksella ja monesti pyöri todella hyviä tarjouksia. Sen jälkeen hiipunut pois lähipiirini käytöstä, enkä itsekkään muistanut koko sivuston olemassa oloa. Keskustelin emännän kanssa, joka sanoi että oli tilannut viime vuonna “real leather” kännykän kuoret, mitkä ei olleet lähelläkään nahkaa. Kuulema viimeinen kerta hänelle kun koskee tähän kauppapaikkaan kun on noita muitakin sivuja :thinking:

Laitan kyllä ketjun seurantaan mielenkiinnosta ja seurailen kuinka luvut kehittyvät. Rupeaa näitä “mini amazoneja” olemaan jo aika paljon pikkuhiljaa ja saa nähdä tuleeko “ison amazonin” tuleminen pohjoismaihin vaikuttamaan

2 tykkäystä

Tossa tähänkin ketjuun talteen tää podi. Pohjoismaisia marketplaceja ei ole ”ihan joka nurkalla”?

Sijoittajien hyljeksimä kuulostaa ihan sopivalta tähän transformaatioon yhdistettynä - mutta seurataan. Luulen että tällä on potentiaalia yllättää markkinat 1-2v sisään.

Omat tilaukset, vain muutama kpl 2018-2020, ovat hoituneet odotetusti.

1 tykkäys

Omat kokemukset eivät takavuosilta myöskään ole hirveän positiivisia. Neljä vuotta sitten Ruotsiin muuttaessani huomasin sen kuitenkin siellä olevan melko suosittu. Eräs tuttu totesi jopa Amazonin Ruotsiin tuloonkin suoraan “Jag ska fortfarande köpa från Cdon”. Vähän samaan aiheeseen viitaten ainakin oman tuttavapiirin ruotsalaiset tuntuvat myös suosivan Boozt:ia ohi Zalandon.

En itse nyt jouda podia kuuntelemaan (ehdottomasti myöhemmin), mutta mitä kilpailuetua pohjoismaalaisuus antaa? Jos tehdään “marketplace” niin luulisi alustan suosio, näkyvyys ja hinnoitteluvoima olevan se ykkösjuttu. Cdonilla on kyllä vahva ote kotimaasta, sitä en kiellä :slight_smile:

Mun täytyy kans toi podi kertailla. Syksyllä kuunneltuani jäi se kuva, että amazon ottaa oman siivunsa mutta ei tule dominoinaan yksin koko markkinaa…

Nimenomaan oma hatara käsitykseni on tuo cdon tunnettavuus jo pitkältä ajalta pohjoismaissa. Noista laittamastani review-määristä voi katsoa vähän missä oletettavasti cdonia suositaan. Suomessa vähemmän.

Transformaatio tässä itseäni kiinnostaa. Todennäköisesti hyvin skaalautuvana alustana toi voi yllättää. Pienellä seurantapositiolla katsellaan mitä 2021 tuo

1 tykkäys

Kuluttajanäkökulmasta olen ollut erittäin pettynyt CDON toimintaa. Yleisesti olen ymmärtänyt, että yhtiöllä menee tuotteiden palautusten käsittelyssä kuukausia ja myös tähän törmäsin itse. Tietokonekomponentin palautuksessa meni yhteensä aikaa noin 2kk, joka on pitkäaika pitää noin 300e tuntemattoman käsissä. En tiedä onko prosessien sujuvuus vain suomessa takkuavaa vai muuallakin.
Myös tuotteiden saatavuus heittelee monesti. Saatetaan myydä ns. varastosta, mutta varasto onkin toisella maanpuoliskolla ja toimitusajat venyy. Tässä lopulta taidetaan tulla siihen, että mikälaisella seulalla pääsee myymään tavaroitansa alustalle. Koen, että tällä hetkellä toimintamalli hakee vielä itseään ja CDON haluaa päästä mahdollisimman vähällä vastuulla. Nopeampi reagointikyky CDONin toimesta lisäisi varmasti tyytyväisyyttä loppukuluttajassa, mutta myös myyjissä.

Linkkaan tähän vielä keskustelua CDONista tietokoneharrastelijoiden näkökulmasta https://bbs.io-tech.fi/threads/cdon-com.948/

8 tykkäystä

Tässä viestissä asiantuntevaa CDON-näkemystä :sweden:

Voisko kyse olla siitä, että CDON myy tuotteita huomattavasti korkeammilla hinnoilla kuin kilpailijat eivätkä saa mitään myytyä?

CDON:

Verkkokauppa:

Niin, ja alennukset on tätä luokkaa (tämä oli etusivulla mainostettuna “talvialennuksena”):

19 tykkäystä

Mistähän löytyis osavuosikatsaukset en löytänyt CDON:in omilta sivuilta

CDON on aina tuntunut käyttöliittymältään erittäin huonolta ja epäselkeältä, toimitusnopeus -ja varmuus huonot, alennukset kehnoja ja yleensä alennuslehtiset täynnä poistuvia tuotteita ja hajusteita. Asiakaspalvelu hidasta ja kankeaa.

Huonoista kokemuksista johtuen en osta osakettakaan. Ja vastaavia kokemuksia tuntuu olevan muillakin.

4 tykkäystä

Näyttää cdon olevan nykyään dropshippinkiä, ei niillä taida olla omia varastoja, sivut tönköt, hinnat kalliit, ei jatkoon.

2 tykkäystä

Eihän CDON noiden tuotteiden hintaa päätä, vaan tuotteen myyjä. CDON vaan tarjoaa alustan, jossa myynti tapahtuu (vrt. eBay). Kuvan objektiivin myyjä on ComputerSalg A/S ja iPhonen kusetusalennuksen takana on Teknikproffset Nordic AB.

Se ei tietenkään poista sitä, että negatiiviset kokemukset vaikuttavat koko alustan maineeseen. Ylihintaan myymiseen tuskin voi alustan tarjoaja vaikuttaa, mutta tuo alennuskusetus olisi kyllä hyvä estää (esim. määrittämällä minimialennukseksi -5% ja etusivun mainoksiin ehkä jopa enemmän). Myyjien arvosteluja voisi ehkä tuoda myös paremmin esiin tuotesivuilla, jotta ne kaikkein huonoimmat asiakaspalvelijat tippuisivat kyydistä pois.

1 tykkäys

Mistä näkee suurimmat osakkeenomistajat, jos ei ruotsi taivu? :grimacing:

Löysin itse vain hallituksen omistukset:

Marcus Lindqvist 3666 kpl
Christoffer Häggblom (Rite Ventures) 1 574 782 kpl
Josephine Salenstedt (Rite Ventures osakas)
Niklas Andersson 0 kpl
Kristina Lukes 436 kpl

Rite Ventures 1 574 782 26,3%
Mandatum Life Insurance Company 588 999 9,8%
Avanza Pension 331 291 5,5%
Far View Partners Lp 203 996 3,4%
Nordnet Pensionsförsäkring 131 234 2,2%
Adrigo Asset Management 77 943 1,3%
Anders Böös 66 666 1,1%
Oryx Förvaltning AB 58 333 1,0%
Länsförsäkringar 40 000 0,7%
Magnus Konrad 40 000 0,7%
Öhman Fonder 37 639 0,6%
Fredrik Palmstierna 31 863 0,5%
Handelsbanken Fonder 31 704 0,5%
Anders Svennberg 21 666 0,4%
Erik Mitteregger 20 000 0,3%
Summa 15 största ägare 3 256 116 54,4%
Övriga ägare 2 734 875 45,6%
Totalt 5 990 991 100,0%

Edit: Lisätään nyt vielä, että valitettavasti yhdyn aiempiin näkemyksiin käyttäjäkokemuksen kannalta. Ei voi hirveän ruusuista tulevaisuutta povata, varsinkaan kun Amazon itse on saapunut virallisestikin ruotsinmaalle.

Tilasin kokeiluksi tänään CDONin kautta terasen m2 ssdn. Katsotaan kuinka homma etenee. Kauppoja selaillessa, huomasin että myös esimerkiksi Gigantilla on samanlaista “marketplace” toimintaa. Eli kilpailua ei varmasti tule puuttumaan kun muutkin isot toimijat omaksuvat samanlaista marketplace roolia

Omakohtaista kokemusta asiakkaana paljon, oli tuo cdon.com ihan ykkös verkkokauppoja useampia vuosia, kunnes muutamia vuosia sitten(ehkä 4-5v.) alkoi aika ajaa ohi, viimeisin tilaus pari vuotta sitten, toimitus jollekin sekunda tabletin kuorille joiden piti olla varastossa kesti ehkä 2 vkoa, laatu aivan roskaa lisäksi. Sivut omasta mielestäni tönköt, palvelu ja hinnoittelu huonoa, eipä tarvitse asiakkaana olla ainakaan. Tiedä sitten miten Ruotsissa toimii, varmaankin paremmin. Juurikaan kukaan tuttu ei enää osta cdon: sta mitään nykyään, oli kyllä tunnettu reilu 5v sitten. Suomi tietenkin pieni markkina alue.

Kehitetttävää on mielestäni paljon, ja markkinointikuluja saa kasvattaa, jos kasvua halajavat isommassa määrin.

2 tykkäystä