Tätä kirjoittaessa mietin, että olisi pitänyt kirjoittaa tämä sijoitusmokat ketjuun. Sain vihiä, että Pohjoismaihinhan on saatu oma marketplace-businessa aivan tuoreen IPO:n jäljiltä. Kyseessähän on meidän kaikkien tuntema CDON.
Oma perehtyminen on vielä vaiheessa, mutta tässähän on firma joka on käynyt läpi uudistumista viime vuosina. Retail-myynnistä on siirrytty kohti marketplace-bisnestä, joka on pääomakevyttä, hyvin skaalautuvaa ja korkeat marginaalit kuuluvat pelin henkeen. Voi kai etäisesti mini-Amazoniksi tätä kutsua? Taustalla näyttää pyörivän varsin näppäräksi kehitelty alusta “CDON connect” jolla marketplace pyörii. Eli digitalisaation kautta… henkilökohtaisesti aina uudet houkuttelevat platform-businekset aiheuttavat minulle yleensä valtavan erek… reaktion
IPOn jälkeisen kurssinousun jäljiltä capitalization on noin 1.5mrd SEK…
Uskon, että foorumilla on henkilöitä joilla on tälle keissille annettavaa - myös numeropuolella. Hyvien näkymien johdosta olen parin prosentin painolla ottanut tätä salkkuun seurantaan.
Mukana ollaan. Painoa lisäilty Retail-myynnistä siirtyminen kohti Marketplace-mallia on se ceissin hienous…mikä ei myöskään vielä näy kunnolla luvuissa Jos tekee laskelmat niin ymmärtää kuinka pirun halpa yhtiö on ennusteilla parin vuoden päähän…
Hyvä avaus! Kuluttajanäkökulmasta CDON:in palvelu on heikentynyt vuosi vuodelta ja tuo mainittu siirtyminen marketplace-bisnekseen ei ole ainakaan komponenttien osalta toiminut, myyjät ovat olleet aika heikkolaatuisia ja kirjaimellisesti ostat sian säkissä (toimituksissa voi kestää useita viikkoja). Lisäksi asiakaspalvelun tavoitettavuus ja toimintanopeus huonontuvat jatkuvasti.
Saa nähdä miten tuo marketplace-muunnos toteutuu jatkossa, mutta 2019 vs. 2020 numerot ainakin näyttävät hyvältä. Kuinka paljon mukana on “korona-boostia” ja kuinka paljon oikeaa kasvua, paha sanoa. Omien (ja muiden) kokemusten perusteella en kuitenkaan firmaa halua omistaa, mieluummin rahat laittaa vaikka Tokmanniin tai Verkkokauppaan.
Pakko sanoa että pelottaa tämä pörssin meno, tämänkin firman arvo tuplaantunut kuukaudessa:
Vuosia sitten tuli käytettyä paljonkin cdon-sivustoa, mutta fyysiset kopiot peleistä, kirjoista tai elokuvista jää nykyisin ostamatta. Toki tuolta saa kohtalaisen valikoiman tuoksuja.
Useita eri myyjiä, joten osa kokemuksista on huonompia. Itsellä pari kertaa kestänyt todella pitkään ennen kuin tuote on tullut.
Cdon oli huippu juttu n.8-12v sitten, laadukasta kamaa edullisesti, nopealla toimituksella ja monesti pyöri todella hyviä tarjouksia. Sen jälkeen hiipunut pois lähipiirini käytöstä, enkä itsekkään muistanut koko sivuston olemassa oloa. Keskustelin emännän kanssa, joka sanoi että oli tilannut viime vuonna “real leather” kännykän kuoret, mitkä ei olleet lähelläkään nahkaa. Kuulema viimeinen kerta hänelle kun koskee tähän kauppapaikkaan kun on noita muitakin sivuja
Laitan kyllä ketjun seurantaan mielenkiinnosta ja seurailen kuinka luvut kehittyvät. Rupeaa näitä “mini amazoneja” olemaan jo aika paljon pikkuhiljaa ja saa nähdä tuleeko “ison amazonin” tuleminen pohjoismaihin vaikuttamaan
Tossa tähänkin ketjuun talteen tää podi. Pohjoismaisia marketplaceja ei ole ”ihan joka nurkalla”?
Sijoittajien hyljeksimä kuulostaa ihan sopivalta tähän transformaatioon yhdistettynä - mutta seurataan. Luulen että tällä on potentiaalia yllättää markkinat 1-2v sisään.
Omat tilaukset, vain muutama kpl 2018-2020, ovat hoituneet odotetusti.
Omat kokemukset eivät takavuosilta myöskään ole hirveän positiivisia. Neljä vuotta sitten Ruotsiin muuttaessani huomasin sen kuitenkin siellä olevan melko suosittu. Eräs tuttu totesi jopa Amazonin Ruotsiin tuloonkin suoraan “Jag ska fortfarande köpa från Cdon”. Vähän samaan aiheeseen viitaten ainakin oman tuttavapiirin ruotsalaiset tuntuvat myös suosivan Boozt:ia ohi Zalandon.
En itse nyt jouda podia kuuntelemaan (ehdottomasti myöhemmin), mutta mitä kilpailuetua pohjoismaalaisuus antaa? Jos tehdään “marketplace” niin luulisi alustan suosio, näkyvyys ja hinnoitteluvoima olevan se ykkösjuttu. Cdonilla on kyllä vahva ote kotimaasta, sitä en kiellä
Mun täytyy kans toi podi kertailla. Syksyllä kuunneltuani jäi se kuva, että amazon ottaa oman siivunsa mutta ei tule dominoinaan yksin koko markkinaa…
Nimenomaan oma hatara käsitykseni on tuo cdon tunnettavuus jo pitkältä ajalta pohjoismaissa. Noista laittamastani review-määristä voi katsoa vähän missä oletettavasti cdonia suositaan. Suomessa vähemmän.
Transformaatio tässä itseäni kiinnostaa. Todennäköisesti hyvin skaalautuvana alustana toi voi yllättää. Pienellä seurantapositiolla katsellaan mitä 2021 tuo
Kuluttajanäkökulmasta olen ollut erittäin pettynyt CDON toimintaa. Yleisesti olen ymmärtänyt, että yhtiöllä menee tuotteiden palautusten käsittelyssä kuukausia ja myös tähän törmäsin itse. Tietokonekomponentin palautuksessa meni yhteensä aikaa noin 2kk, joka on pitkäaika pitää noin 300e tuntemattoman käsissä. En tiedä onko prosessien sujuvuus vain suomessa takkuavaa vai muuallakin.
Myös tuotteiden saatavuus heittelee monesti. Saatetaan myydä ns. varastosta, mutta varasto onkin toisella maanpuoliskolla ja toimitusajat venyy. Tässä lopulta taidetaan tulla siihen, että mikälaisella seulalla pääsee myymään tavaroitansa alustalle. Koen, että tällä hetkellä toimintamalli hakee vielä itseään ja CDON haluaa päästä mahdollisimman vähällä vastuulla. Nopeampi reagointikyky CDONin toimesta lisäisi varmasti tyytyväisyyttä loppukuluttajassa, mutta myös myyjissä.
CDON on aina tuntunut käyttöliittymältään erittäin huonolta ja epäselkeältä, toimitusnopeus -ja varmuus huonot, alennukset kehnoja ja yleensä alennuslehtiset täynnä poistuvia tuotteita ja hajusteita. Asiakaspalvelu hidasta ja kankeaa.
Huonoista kokemuksista johtuen en osta osakettakaan. Ja vastaavia kokemuksia tuntuu olevan muillakin.
Eihän CDON noiden tuotteiden hintaa päätä, vaan tuotteen myyjä. CDON vaan tarjoaa alustan, jossa myynti tapahtuu (vrt. eBay). Kuvan objektiivin myyjä on ComputerSalg A/S ja iPhonen kusetusalennuksen takana on Teknikproffset Nordic AB.
Se ei tietenkään poista sitä, että negatiiviset kokemukset vaikuttavat koko alustan maineeseen. Ylihintaan myymiseen tuskin voi alustan tarjoaja vaikuttaa, mutta tuo alennuskusetus olisi kyllä hyvä estää (esim. määrittämällä minimialennukseksi -5% ja etusivun mainoksiin ehkä jopa enemmän). Myyjien arvosteluja voisi ehkä tuoda myös paremmin esiin tuotesivuilla, jotta ne kaikkein huonoimmat asiakaspalvelijat tippuisivat kyydistä pois.