ChatGPT, muut kielimallit ja tekoäly

Itse käytän Copilotia nopeisiin kysymyksiin, lyhyt kysymys ja lyhyt vastaus. Ärsyttää sen viljelemät hymiöt. Asiakeskeisenä tosikkona en myöskään kaipaa tsemppausta “hyvä kysymys, olet aivan oikeassa, hienoa pohdintaa”. Vähän sama kuin aamulla unisena menee keittiöön ja laittaa leivän paahtimeen -“Hieno valinta, moniviljaleipä!”. Ottaisin töpselin pois seinästä ja söisin leivän kylmänä.

Perplexity on ajaa nykyään lyhyiden kysymysten asiaa paremmin. Perplexityyn olen myös kehitttänyt keskustelua tiedostoliitteineen, jossa pyrin ajan kanssa kasvattamaan sen kykyä vastata paremmin otsikon aiheeseen.

ChatGPT on minulla kirjallisuuden lukemisen apuna. Se keskustelee kirjallisuudesta ilman, että se olisi lukenut kirjaa, lukuisien muiden lähdetietojen perusteella. Tästä erilliseen keskusteluun, Perplexityyn, olen ladannut saman kirjan e-kirjana ja pyytänyt sen käsittelemään kirjaa vain ja ainoastaan lataamani lähdeaineiston perusteella. Ei hassumpi lukupiiri.

Grok palvelee sijoitusasioissa, Mistral AI tekee kuvaajia, Deepseek laskutoimituksia, Claude käännöksiä.

Geminille en ole keksinyt mitään käyttöä. Onkohan se vahva jossain?

18 tykkäystä