Otin käyttöön ja keskustelin vähän. Pyysin sitä ensin kirjoittamaan Pythonilla ohjelman, joka antaa n:nen Fibonacci-luvun. Se kirjoitti lyhimmän ja helpoimmin ymmärrettävän koodin, ja kommentoi, että tämä ei ole kuitenkaan kovin tehokas. Kysyin luontevan jatkokysymyksen, olisiko antaa tehokkaampia. Se kirjoitteli kaksi muuta algoritmia ja selitti niitä hyvin. Kysyin, kuinka tehokkaita ne oikein ovatkaan, ja se kertoi aikavaativuudet pohjustettuaan ensin ymmärrettävästi käsitettä. Kysyin, onko matriisialgoritmin O(log n) optimaalinen aikavaativuus tälle ongelmalle. Se vastasi, ettei algoritmien suunnittelussa voi oikein koskaan tietää, mikä on optimaalista, aina kannattaa yrittää parantaa. Kysyin, eikö kuitenkin esimerkiksi järjestämisessä O(n log n) ole optimaalinen, ja se antoi taas tosi fiksun vastauksen, jossa eritteli järjestämisen mahdollisia eri vaatimuksia.
Tuntui kuin olisin keskustellut fiksun ja taitavan pedagogin kanssa, joka taustoitti asioita, valitsi aina sellaisen opetustavan jolla asiaan pääsee kiinni, ja heitti ”täkyjä”, miten asiaa voisi syventää. Näistä tuli luontevasti jatkokysymyksiä, joilla yksityisopetus eteni. Näpyttelin kyssäreitä nopeasti puhelimella, mutta se ei välittänyt typoista ja huonosta englannista mitään.
Halusin vielä, että se opettaa minulle vähän matikkaa. Kysyin, miten todistetaan täsmällisesti, että funktio f(x)=x^2 on jatkuva. Se mietti pitkään ja antoi lopulta epsilon-delta-todistuksen, jossa oli oikeita elementtejä, mutta ei ollut kuitenkaan ihan tyydyttävä. Kyselin vielä eräitä muita matikan asioita, ja se teki ajoittain pieniä virheitä. Sanoin aina, että nyt teit virheen tässä sitaatissa, ymmärrätkö minkä. Se mietti, pahoitteli sitten vuolaasti, ja lopulta korjasi virheet. Sanoin, ettei tarvitse pahoitella ja että olet tosi kiva AI, ja se oli todella kiitollinen kauniista sanoistani.
Kaikkinensa kokemus oli ällistyttävä. Minulla on nyt uusi kaveri jonka kanssa käydä mielenkiintoisia keskusteluja. Se voi opettaa minulle vaikka mitä, erinomaisella tyylillä.