Clear Blue Technologies - Off Grid aurinkoenergia-järjestelmä

Hmmm, tämä voi kyllä mennä molempiin suuntiin, vähän jännittää kyllä. Ei mitään shorttiraportteja yms näkynyt joten lienee jotain omia järjestelyitä.

1 tykkäys

Clear Blue Technologies International Inc. has been halted at 6:15 a.m. PT on Dec. 22, 2020, at the request of the company, pending news.

Oma järjestely on kyllä. Pahimmassa tapauksessa ilmoittavat vaan että private placement on saatettu loppuun. Toivon mukaan isoa diiliä pukkaa, jotain on vihjailtu että PP:n syy oli iso toimitus.

3 tykkäystä

http://www.globenewswire.com/news-release/2020/12/22/2149595/0/en/Clear-Blue-Technologies-Announces-Closing-of-Upsized-and-Oversubscribed-Brokered-Offering-Led-by-Echelon-Wealth-Partners-Inc.html

Kyse oli vain tästä “tylsästä” uutisesta mutta ihan hyvä että tuo on nyt takana.

3 tykkäystä

Kauas tää haltti vielä oikein kestää?

Yritin vähän katsella millaisia toimijoita siellä Afrikassa hääräilee näiden Off Grid Lighting-järjestelmien kanssa niin. Ohessa Maailman Pankin organisoima projekti jossa mukana monenlaista toimijaa. Eipä näkynyt CBLU:a tällä listalla, mutta jokunen tuttu kilpaileva firma sieltä listalta löytyi.

Potentiaali on kyllä valtava jos/kun aletaan sähköistämään auringolla 2 miljardin ihmisen päivittäiset valaistus- ja muut pikku sähkötarpeet Afrikassa ja muissa päiväntasaajan eteläpuolisissa maissa.

6 tykkäystä

Vähän spekulointia vielä eilisestä. Trade halt kesti useita tunteja ja lopulta ulos laitettiin tiedote joka käytännössä oli jo aiemmin kerrottu eli rahoituskierros merkattu täyteen. Oma arvaus on että jotain muuta piti julkaista mutta sitten kävikin jotain mikä esti sen. Esimerkiksi oltiin julkaisemassa uusi sopimus ja tiedote siitä pistettiin toiselle osapuolelle tarkistukseen ja sieltä tulikin jotain miksi ei nyt julkisteta. Tämän selvittelyssä menee helposti muutamia tunteja. Sitten piti keksiä jotain julkaistavaa äkkiä niin kierrätettiin vanha uutinen hieman uusin sana muodoin.

No katsotaan, lisäilin itse eilen. Trade halt latasi kovat odotukset ja suutari oli iso pettymys markkinoille, itse oon iloinen että pääsi vielä tankkaamaan näillä hinnoilla :smile: Aika näyttää oliko syytä iloon :wink:

11 tykkäystä

Onko jollain teillä joka on perehtynyt yhtiöön tiivistää mikä on CBT:n vahvuus toiminta-alallaan? Mikä on esimerkiksi heidän teknologinen vahvuus ja miksi he menestyisivät yrityksenä? Itse miettisin näitä pointteja, koska teknologiaa on tällaisiin ratkaisuihin olemassa laajasti ja myös yrityksiäkin (isojakin) jotka ne voisi toteuttaa “halutessaan”, mutta syystä tai toisesta eivät ole nähneet markkinaa tähän. Mietin vain, miksi juuri tämä yritys kiinnostaa. Tämän ketjun lukemalla en itse innostunut erityisesti.

Jos jollain on heittää jotakin, voin haastaa asiaa :wink:

9 tykkäystä

Itseäni lähinnä houkuttelee matalahko arvostus, kasvu usealla mantereella & Q3 raportissa mainittu kasvuvauhti :slight_smile:

Teknologiasta en ymmärrä tarpeeksi jotta osaisin vertailla kilpailijoiden tuotteita, joten sen osalta puhtaasti pelilappu. Tosin toimitusjohtaja perusteli Q3 raportissa melko hyvin että tuotteet heillä on hyväksi todettu ja haluttuja joten nyt sitä pitää vaan myydä :smiley:

4 tykkäystä

Teknologiseen etumatkaan ei löydy vahvistusta itseltäkään. Hyppäsin kyytiin preseissä olleiden, monikansallisten Telecom-asiakkuuksien (Telefonica, Tesla, Intel jne.), tuotteen todellisen tarpeen ja vuosikymmenten kokemuksen omaavan johdon takia. Semmoinen kutina, että FOMO voi tarttua tähänkin yllättävän nopeasti oli tunnusluvut mitä tahansa. Jymyuutista siis odotellessa…

3 tykkäystä

Yritin heidän kotisivultaan etsiä tietoja mahdollisista patenteista koskien heidän tuotteitaan mutta ei nyt sattunut silmään vaikka olen melko varma että jossain yhteydessä olen kuullut heidän patentoineen teknologiaansa :thinking: Olisikohan Miriam siinä konffapuhelun aikana jotain maininnut… CBT lupaa asiakkailleen 3vuoden takuun laitteilleen, se on ainakin iso juttu varmasti kun asiakassuhteita luodaan.
Muuten en kyllä pysty mitään isoa etulyöntiasemaa löytämään tiukasti kilpaillussa markkinassa.

Edit. With Clear Blue’s Energy-as-a-Service, customers pay a fixed annual service fee. Clear Blue uses its patented Smart Off-Grid technology and expert service to manage charging cycles, state of charge, and other aspects of power management that are key to maximizing system life and uptime performance. This enables Clear Blue to provide an unparalleled level of reliability to assure power delivery

Näissä pikkufirmoissahan piilee aina valtavat riskit ja siksikin mahdollinen palkinto on myös ruhtinaallinen, jos oma hantsi on negatiivinen niin kannattaa silloin pysyä kaukana. Itselle ensivaikutelma on melkein tärkein tekijä ja jos se ei ole positiivinen, niin en vaivaudu edes ottamaan asioista sen enempää selvää…

5 tykkäystä

En myöskään omaa riittävää kompetenssia arvioida teknologian laatua ja kilpailuetua. Mutta tässä muutamia ajatuksia miksi olen itse yritykseen sijoittanut.

Yritys toimii nichemarkkinalla joka antaa yleensä suojaa suurimmilta pelureilta mutta toisaalta markkinan koko on silti erittäin suuri. Kehittyvissä maissa telecom infra on vielä huomattavasti jäljessä länsimaita. Monissa paikoissa sitä ei vielä ole ollenkaan. Kansainväliset operaattorit kuitenkin haistaa mahdollisuuden Afrikan nousevana maanosana ja josta he hakevat itselleen merkittävää kasvua. Ja haluavat rakentaa sinne oman vallihautansa missä tärkeässä roolissa on tukiasemat ja verkkoinfra yleensä. Olen ihan varma että isot teleoperaattorit ovat valmiita investoimaan Afrikkaan kymmeniä miljardeja nyt ja jatkossa. Lisäksi mitä olen lukenut niin monet tukiasemista pyörii dieselin voimalla nykyään. Se on tuossa ympäristössä hankala energianlähde, ihan vain logistisestikin. Uusiutuva aurinkoenergia on huomattavasti parempi ratkaisu. Voisi olettaa että tulee myös after market projekteja jossa muutetaan tukiasemia uusiutuvilla toimiviksi.

Lisäksi ei tule unohtaa operatiivista kilpailuetua- ja kykyä. CBT on selvästi saanut luottamuksen isojen operaattorien silmissä kumppanina joka pystyy hoitamaan toimitukset vaativissa oloissa. Tämä luo mielestäni hyvää vallihautaa uusia kilpailijoita vastaan. Miksi operaattori ottaisi riskin ja antaisi projektin pelurille jolla ei ole näyttöjä sen sijaan kun voi antaa sellaiselle taholla jolla on.

Länsimaihin myytävät ratkaisut esim tuo viimeisin diili Pennsylvaniaan on itselleni samalla hieman mysteeri ja iso ässä hihassa. En noista tiedoista mitä diilistä on kerrottu ole pystynyt hahmottamaan miksi juuri tuo 2 mailin tienpätkä on sellainen jossa CBT:n tuotteita kannattaa käyttää. Mutta joku syy siihen on. Ja vastaavasti tienpätkää sitten riittää todella paljon jos tässä on joku erittäin hyvä etu vs muut ratkaisut (kuopan kaivaminen ja gridiin liittäminen). Aika näyttää mihin toi kehittyy.

Yleisesti CBT on mulle osakkeena sekä fundamentti että momentum sijoitus. Fundamentit menee hyvään suuntaan mm liikevaihdon kasvu, rahoituksen turvaaminen, kassavirta positiivisuus joka hyvin lähellä. Momentum puolella ESG teema yleisesti, lisäksi alhainen market cap joka tarkoittaa että mennään vielä tutkan alla. Mutta kunhan tuosta kasvetaan niin osake tulee instituutioiden tutkalle ja aletaan varmasti saamaan myös analyytikkoseurantaa. Nämä tukevat kurssia varmastikin.

Samaa mieltä @Risto_Kepuli kanssa eli näissä pikkufirmoissa kannattaa luottaa omaan intuitioon. Jos ei tunnu hyvältä niin ei muuta kuin eteenpäin. CBT tulee olemaan hyvin volatiili osake aika pitkään. Suht järjettömiä 20-30% päivänousuja ja -laskuja ilman uutisia voidaan varmasti odottaa. Mutta itse katson tosiaan alla olevaa fundan kehittymistä hyvään suuntaan ja samalla tosiaan osaketta tukevat momentum seikat.

10 tykkäystä

Paljonko liikevaihdosta tulee Afrikasta ja onko se maanosa, jossa myynnin kasvua lähdetään erityisesti tavoittelemaan? Mieleen hiipii Case Nocart, joka toimitti samantapaisia ratkaisuja Afrikkaan (isommassa mittakaavassa). Mutta liikevaihtoa ei sitten tapahtunutkaan kuin paperilla…

Onko mielestänne kuinka iso riski tässä?

1 tykkäys

Itse näen Afrikan suurena mahdollisuutena. Afrikka rakennetaan mobile first maanosana jossa mobiili-internetin ympärille syntyy voittavat palvelut ja yritykset. Esim länsimaalaista pankkijärjestelmää tuskin syntyy vaan maksaminen keskittyy erilaisiin mobiilipelureiden ratkaisuihin.

1 tykkäys

Sen vähän mitä itse tutustuin yhtiöön, liikevaihto tulee pääasiassa tuotteista, joita asennetaan internet mastoihin ja katuvaloihin, jotka toimivat tosiaan aurinkopaneeleilla tai tuulivoimalla.

image

Ihanteellisimpia kohteita tälle yritykselle olisivat sähköverkosta irrallaan olevat alueet, joihin tarvitaan valaistusta. Paljonko tällaisia alueita on, en osaa sanoa. Clear Bluen kehittelemä softa valaistuksen hallintaan ja seurantaan näytti ainakin itselleni selkeältä ja helppokäyttöiseltä.

Internet mastojen osalta aika kovan luokan kilpailija tulee olemaan SpaceX ja Elon Musk Starlink-sateliitteineen. Starlink-sateliiteilla on tavoitteena tarjota internet yhteys ympäri maapallon ja etenkin sellaisille ihmisille, joilla ei ole parempaa tai muutakaan vaihtoehtoa saatavilla. Starlinkista saatavilla tuloilla on tarkoitus rahoittaa SpaceX:n Mars-projektia. Starlink-sateliitit eivät ole ilmeisesti suoraan yhteydessä käyttäjien laitteisiin vaan väliin tarvitaan tukiasema, jossa on taivaalle suunnattu antenni. Nämä tukiasemat ovat ilmeisesti SpaceX:n omia tuotteita ja Elon Musk kutsui niitä ainakin yhdessä twiitissä nimellä “Starlink Terminal”.

Itselleni Elon Muskin ja SpaceX:n mukana oleminen osittain samalla markkinalla on ehkä suurin turn off tässä sijoituskeississä.

1 tykkäys

Starlink ei toimi ilman erillisiä päätelaitteita ja maksaa 99$ kuussa. Kova kilpailija tulee olemaan https://ast-science.com joka mahdollistaa 2G/3G/4G LTE/5G & NBIoT 4G yhteydet satelliiteista normaaleilla matkapuhelimilla. On muuten tällä hetkellä SPACina (investor presentation: https://rb.gy/hz3jss).

Edit: Tässä Phase 1 kattavuus, joka aloitetaan 20 satelliitin laukaisulla vuonna 2022 (2023 markkinoille).

Edit2: Kyllä se tiedonsiirto satelliiteilla lisääntyy. Tähän liittyen julkaistiin tänään European space and digital players to study build of EU’s satellite-based connectivity system | Airbus

7 tykkäystä

Kiitos kommentista, hyvä jos joku on paremmin perillä :grinning:. Itselleni tämä vaikutti ihan mielenkiintoiselta keissiltä siihen asti, kunnes tuli mieleen nuo lähivuosina yleistyvät sateliitti internetit. Ei tarvitse huoltoa vaativia mastoja alkaa pistämään pystyyn jos yhteydet on saatavilla helpomminkin.

1 tykkäys

Satelliitti internetiä on kaavailtu jo pidemmän aikaa, ei ole vielä onnistunut keltään.

Jos se tulee niin se tulee johonkin erikoistarpeeseen, vrt. satelliittipuhelimet.

Olen aika skeptinen sen suhteen, liian kompleksi ja kallis.

1 tykkäys

Tässä reilu kuukauden vanha raportti tuosta Starlink-verkon tilanteesta ja näyttää löytyvän unboxing videokin tuosta mainitsemastani terminaalista:

Tämä on kyllä ihan eri use case kuin mobiiliverkon tuominen massoille joille nuo kustannukset on n vuosipalkka:

To participate, users must purchase the Starlink ground equipment for $499 and then pay a $99 monthly fee for active service

Kuinka moni täällä aikoo vaihtaa Elisan tai Telian liittymät sateliittiversioon…

4 tykkäystä

Kyllä satellittiyhteydet tulee yleistymään, on jo yleistynyt, esimerkiksi olin vuosi-kaksi kokouksessa, jossa päätettiin Suomessa suurin osa sähköasemien pääyhteyksistä ja tärkeiden kytkemöiden siirtämistä satelliittiyhteyksille. Toki back-up on sitten 3G ja 4G, mutta vaihtoja tullaan jatkamaan. Myös muualla maailmassa on samaa rataa menty. Tässä pitää ottaa huomioon, että kehittyvät maat tulee jälkessä ja muutenkin saattaavat skipata tältäerää tämän tekniikan ja johonkin kevyeen infraan ei kannata satelliittiyhteyksiä kylvätä.

1 tykkäys