Ensiksi hyvää isänpäivää, miten kukin sitä viettääkin.
Tein ison urakan ja luin Cloudflare Q3 2021 Earnings Call Transcriptin. Se löytyy yhtiön sivuilta.
Yleinen havaintoni on se, että suomalaiset yhtiöt eivät avaa liiketoimintaansa yhtä hyvin kuin jenkeissä on tapana. Ehkä meillä ei ole sellaista foorumia, tai ehkä en ole sitä itse löytänyt. Ja toiseksi, TÄMÄ EI OLE SIJOITUSSUOSITUS. On vaan niin paljon helpompi kirjoittaa tähän, kun tiedätte mitä itse ajattelen yksityisenä sijoittajana, enkä vaan pyörittele asioita liian ympäripyöreästi. No niin, aloitetaan.
Cloudflaren missio luotettavuus, turvallisuus ja nopeus ovat heille kaikki kaikessa. Lisäksi asiakkaan ROI on noussut neljänneksi tavoitteeksi. Yhtiö disruptoi voimakkaasti ns. legacy pilvipalveluottajien businesta, uusimpana keinona R2. Yhtiö asettuu asiakkaan ja legacy-pilvitalon väliin. Tarjoaa kaiken mitä legacyt, ja enemmän, ja halvemmalla. Yhtiön ohjelmistoratkaisut ovat mahdollistaneet sen, että 95% maailman ihmisistä on 50 millisekunnin päässä Cloudflaren verkosta. Yhtiön johto on jo aiemmissa esityksissään kertoneet, että heidän infra on rakennettu perusraudalla ja he voivat kilpailutta rautatoimittajia koko ajan. Eli yhtiö seisoo täysin ohjelmistojensa varassa → yhtiön mukaan heillä ei ollut Q3:lla mitään ongelmia infran hankintojen suhteen.
Viimeisten 12 kk aikana Cloudflareen haki töihin 250 000 asiantuntijaa! Heitä on nyt noin 2 000. Eli paras osaaminen on taattu. Yhtiö avasi hyvin Q4 alussa saatuja uusia kauppojaan. Niistä arvioin, että yhtiön omat puheet tehokkuudestaan, nopeudestaan ja innovatiivisuudestaan ovat totta. Cloudflaren palvelun kustannus on marginaalinen siihen nähden, mitä pankit tai teollisuus käyttää tänäänkin ICT:hen, erityisesti legacy ICT:hen.
Erityistä on yhtiön lupaus siitä, että he eivät ole koskaan eivätkä tule koskaan myymään asiakastietoja. Yksityisyys on yhtiön arvojen peruskiviä. Tätä yhtiö on aiemminkin avannut; he pystyvät ohjelmallisesti varmistamaan datan sijainnin asiakkaan haluamalla tavalla. Tietojen 100% suojaamisen periaate erottaa yhtiön muista. Nyt Matthew Prince sanoi, että eivät koskaan ole myynyt eivätkä tulee myymään asiakasdataa. Tietyllä tapaa tämäkin kytkeytyy aiemmin jakamaan WIRED-artikkeliin.
Amit Daryanani (Analyst Evercore Group LLC) kysyi Q3 keskustelun yhteydessä, miten Cloudflare reagoisi siihen, jos AWS alentaisi nyt 80 kertaisen egress-maksun nollaan (mm. tätä maksua NET nyt disruptoi). Prince sanoi, että tanssisivat ilosta asiakkaiden kanssa, koska silloin netti on lähempänä sitä mihin se on tarkoitettukin, ja asiakkaat pääsevät hyödyntämään Amazonin, Googlen, Microsoftin ja Oraclen parasta tarjontaa, tähän Cloudflarekin pyrkii.
He itsekin sanovat, että eivät osaa ennustaa, mitä Web 3.0 tarkoittaa heidän liiketoiminnalleen. Princeltä kysyttiin, mitä autonominen autoilu tarkoittaa heille. Vastaus on fundamentaalinen: “And if someday driverless cars use it (= Cloudflare) too, that’s great. But in the meantime, we’ll focus on real problems of the moment”. Yhtiön kuvaus toiminnastaan on johdonmukainen: Tehdään sitä mitä asiakkaat haluaan, tehdään kaikki ohjelmallisesti, disruptoidaan legacy-pilvet, vahva ESG, investoidaan kaikki viivan päälle tuleva raha tuotekehitykseen ja markkinointiin. Toisin sanoen, yhtiö tuo jatkuvasti uusia palveluita asiakkailleen. Matthew Prince onkin kuvannut yhtiötään vauhtipyöräksi, joka kiihtyvällä vauhdilla auttaa asiakkaitaan. Tämä on uskottava väite, kun syventyy yhtiön tapaan tehdä inkrementaalista/pilotoivaa tuotekehitystä miljoonien käyttäjiensä kautta.
Lopuksi, Cloudflare on yksi vaihtoehto osakesalkkuun, jossa on tarkoitus investoida seuraavien 5-10 vuoden globaaleihin menestysyhtiöihin.
Potentiaalista markkinaa voi arvioida myös alla jakamani artikkelin kautta. Minusta Cloudflare itsessään on luomassa Web 3.0:aa, vaikka se välttää kaikin keinon asiaa kommentoimasta. Ymmärrän hyvin, Prince haluaa pitää keskustelut ja odotukset tietyissä raameissa.