Cloudflare on vuonna 2009 perustettu päämajaansa Kaliforniassa pitävä firma, joka tarjoaa ensisijaisesti sisällönjakoverkkoa ja palvelunestohyökkäysten suojausta. Tästä firmasta on mainintaa useissa eri ketjuissa vähäsen, mutta päätin avata tälle oman ketjun - olen aloitteleva sijoittaja enkä tämän alan guruja, joten “avausviestini” on hieman kömpelö. Toivottavasti tästä saadaan hyvät keskustelut liikkeelle.
Wikipediasta suoralainaus:
“Verkkosivusto, jolle Cloudflaren palvelut on otettu käyttöön, ei itse jaa sisältöään, vaan Cloudflare toimii sille käänteisenä välityspalvelimena. Sivuston käyttäjät ottavat tällöin yhteyden Cloudflaren palvelimeen, joka toimii välimuistina haettavalle tiedolle. Cloudflarella on huomattavasti enemmän kapasiteettia käytössään kuin yksittäisellä verkon palvelimella, ja se voi tasata ruuhkahuippuja usean käyttäjän pyrkiessä sivustolle. Lisäksi yhtiön palvelut on suunniteltu vikasietoisiksi”
Siinä vähän lukuja viime vuosilta:
Cloudflaren IPO oli vuoden 2019 syyskuussa (kynttilä=viikko):
WSJ:ltä lainattu tavoitehintataulukko, joskaan tällä ei ole pahemmin merkitystä:
Vuoden 2021 ensimmäisen kvartaalin tulos ylitti odotukset ja firman toimariperustaja Matthew Prince hehkutti ennätyksellisestä alkua vuodelle. Asiakkaiden määrä ylitti 4 miljoonaa asiakkaan rajan ja suurten asiakkaiden määrä nousi 70 prosenttia vuodesta 2020, suurten asiakkaiden määrä edustaa yli puolta kokonaisliikevaihdosta. Kuitenkin pian q1:n jälkeen kurssi nousi kääntyäkseen takaisin jyrkkään laskuun, mutta syytä en tiedä. Tälle vuodelle Cloudflare odottaa 40 prosentn liikevaihdon kasvua verrattuna edellisvuoteen ja sanotaan skaalautuvuutta löytyvän pilvipalveluiden osalta. Toisaalta tämä 1800 työntekijää työllistävä kasvufirma tekee edelleen tappiota.
Tämä oli ihan ensimmäisiä ulkomaalaisia osakkeita, joita salkkuuni on päätynyt nopean tutkiskeluni/mutuiluni jälkeen ja koska jotkut tätä suosittelivat. Kolmas kotimainen kieli on minulle hyvin heikko, joten olen pahoillani etten tämän paremmin osannut firmasta järkevästi kertoa (enpä ole tämän jälkeen näin heikoin perustein pitkään salkkuuni mitään ottanut). Huomasin Nordnetissä tämän omistajia olevan olevan vajaa 2 500, joten varmaan muitakin suomalaisia osakkeenomistajia löytyy tältä palstalta runsaasti, joten mukava olisi, jos tämän ympärille saataisiin keskustelua - toimikoon tämän ketjun avaus keskustelun aloittajana.
Kiitos!