Luin uudelleen viimeiset muutamat kymmenet viestit, paljon hyviä pointteja eri näkökulmista. Olen 20 vuotta käynyt keskustelupalstoilla, mutta useimmiten vain lukemassa ja täällä sentään olen kirjoitellut.
Ainakin itselläni meni jonkin verran aikaa päästä sisälle Foorumille kunnolla, eli ymmärtää mikä on meininki ja säännöt. Mut on liputettu muutamia kertoja, joka kerta ihan oikeasta syystä. En ole kovinkaan paljon liputellut, ehkä joka kymmenentuhannen viestin, jonka olen lukenut. Muutamat liputukset, niin tein todennäköisesti väärin perustein ja tämän ymmärsin jälkikäteen. Onneksi modet eivät poistaneet kyseisiä viestejä, koska en ollut liputtanut niitä oikein tai tarpeeksi vahvoin perustein ja jälkikäteen tajusin etten ehkä ollut tajunnut itse viestien pointteja. En edelleenkään pahemmin liputa, jos olen vähänkään epävarma, mutta liputan varmasti jos koen viestin olevan kiusaamista tai selkeästi loukkaava.
Täällä on todella hyvä moderointi ja mielestäni täällä annetaan myös hyvin mahdollisuus korjata omaa käytöstään. Tämän Foorumin foorumilaisten käytös ja kirjoittelut ovat todella hyvää luokkaa vs muut foorumit - se tulee muistaa. Itse olen liputtajana tehnyt virheitä ja niin ovat varmasti aika monet muutkin, moderaattoritkin ovat varmasti tehneet virheitä työssään, niin kuin kaikki ainakin joskus. Eli on hyvä, että asioista keskustellaan ja ymmärrän joidenkin närkästymisen, varsinkin kun monet asiat ovat vähän rajatapauksia ja liputtajat ovat saattaneet tehdä virhetulkintoja väärinymmärryksissään. Tietysti jos jatkuvasti joutuu “moderoinnin uhriksi” eri ketjuissa, niin on ehkä syytä katsoa peiliin.
Tietysti, jos itse ei pidä keljuilusta tai ylimielisyydestä itseään kohtaan, niin silloin varsinkaan sitä ei pidä harjoittaa toisia kohtaan. Korostunut mustavalkoinen ennakkoluuloisuus tai negatiivinen kärkkäisyys kyllä tunnistetaan selvästi ja sellainen ei ole rakentavaa eikä auta mitään. Katso peiliin ja ymmärrä toisia, sitten tee johtopäätös, ennakkoluulot yllättävän usein eivät vastaa todellisuutta.
On hyvä, että täällä on muutama ketju, jossa saa vähän päästellä ja hullutella. On hyvin todennäköistä, että kun tällaisia ketjua on olemassa niin yhteishenki paranee ja yhtiöketjut sekä muut asia ketjut pysyvät siisteinä.
Jos joiden henkilöiden viestit ärsyttävät lähes aina, niin tämä paikka auttaa siihen:
Huumoria on monenlaista ja sitä tulee ymmärtää, toisia ei pidä sen varjolla loukata tai kiusata, mutta harvemmin täällä tahallaan kiusataan. Pitää suvaita erilaista huumoria ja sarkasmia, mutta vitsailija voi sitten tehdä selväksi tavalla kuin tavalla ettei tarkoituksena ole härnätä, jos kokee itse että viestin lukijat saattavat ottaa sen väärin.
Kun mut on liputettu, niin olen oppinut jotain ja joku mua on ystävällisesti joskus privaviestillä oikaissut, mistä olen kovasti kiitollinen. Esimerkiksi muovikippo -ketjussa (Orthex) joku vastasi viestini lainaukseen ja esitti oman perustellun näkökulmansa… se oli hyvin perusteltu viesti ilman ivaa tai mitään muutakaan, vaan se oli jatkoa hyvälle debaatille. Itsessäni on oikeasti paljon parannettavaa ja rehellisesti sanoen mulla ei ole varaa suurimmalle osalle tämän palstan kirjoittajista kirjoitella arvostelevaan sävyyn, peiliin sitä pitää katsoa sekä ymmärtää vastapuolta. Liputtelu ilman perusteluja on ok, mutta jos haluaa antaa kirjallista palautetta palstalle tai jollekin erityisesti, niin asiallinen ja ystävällinen palaute toimii parhaiten - sellainen kehittävä ja perusteltu.
Nämä ovat omia mielipiteitäni:
En ole kenenkään fani enkä ketään palvo, mutta jos ei tiedä, miten antaa palautetta, niin ota mallia esimerkiksi @Wondadog , @Verneri_Pulkkinen ja @Johannes_Sippola taidoista antaa palautetta . Jos haluaa olla hyvä foorumilainen, niin ota mallia Inderesin henkilökunnan kirjoituksista tai esimerkiksi: @timontti , @SijoitusSeppo , @Lexus , @Astrix , @Pohjolan_Eka , @JNivala , @TJT , @lazyway , @Arimatti_Alhanko @Kale1 ja mua ketuttaa jo valmiiksi, koska lista pitää jättää kesken… tekisi vielä mainita niin monta nimeä. Mutta… nämä ovat omia mielipiteitäni ja yritän vähän aina apinoida itseäni fiksummilta, että miten tekisin Foorumista paremman paikan sijoittajaIhmiselle.
En suutu helpolla ja olen aika kiltti ihminen. Olen kuitenkin aika herkkä ihminen ja pahoitan mieleni joskus, jos mulle sanotaan pahasti, mutta tiedän jokaisen olevan jollakin tavalla herkkä, joten esitettäisiinkö asiat vähintään asiallisesti ilman provoa tai mitään muutakaan. Kaikki selkeät kiusaamiset pitää heti liputtaa.
Pahoittelut erittäin pitkästä viestistä, pahoittelut oikeasti jos olen jotain loukannut, koska se ei ole ollut koskaan tarkoitukseni. Hyviä pointteja tuolla yllä, koska viestini on jo liian pitkä sekä sekava kuin wanhan liiton progebiisi, niin pieni offitopikki ei viestiäni enää pahenna, eli toivoisin hyviä keskustelijoita perustamani Cloudflare - CDN:ää ja taistelua palvelunestohyökkäyksiä vastaan -ketjuun. Olen perustanut sen ketjun ja omistan Cloudflarea, mutta siellä on muutamat esim. @karhulalainen ja @Toomas_Rahula pitäneet hyvää keskustelua yllä, itse en osaa tuoda lisäarvoa keskusteluun, voisiko sinne saada lisää jengiä keskustelemaan?
Anteeksi sekavasta viestistäni, ne ovat vain ajatuksia eivätkä mitään sääntöjä tai faktoja. Ymmärretään toisten pointit, katsotaan peiliin ja kehitytään. Kiitos ja mukavaa loppuviikonloppua kaikille!