Sijoitusfoorumin liputuskeskustelu ja liputusten jälkipuinti

Haluaisitko lobata yhteisöä keskusteluiden liputuskäytäntöjen tiukentamiseksi tai väljentämiseksi? Liputettiinko sinut täysin väärin perustein ja haluat kuulla yhteisön mielipiteen asiasta? Kaipaatko neuvoja miten liputuksesta selviää henkisesti ehjänä tai kenties tietoa miten liputukset voi kokonaan välttää tulevaisuudessa? Tulit juuri oikeaan paikkaan!

Muistathan kerrata Sijoitusfoorumin säännöt ennen kirjoittamista:

Tämä on Sijoitusfoorumi, missä sijoittajat auttavat sijoittajia

Tervetullutta on sijoittamisesta perusteltu ja hyvin argumentoitu keskustelu.

Ryhmän säännöt lyhyesti suomeksi:

I) Ketään ei saa mollata eikä mennä henkilökohtaisuuksiin
II) Keskustelu asialinjalla. Älä kommentoi, jos et pysty tuomaan keskusteluun uutta sisältöä. Huumori kuitenkin suotavaa
III) Ei sijoitusneuvontaa, ideoiden jakaminen tervetullutta!
IV) Keskustelu tsemppaavaa. Annetaan kaikille, myös aloittelijoille, hyviä vastauksia
V) Markkinoiden väärinkäyttö tai pyrkimys siihen on kielletty Foorumilla. (MAR)

Foorumista tulee juuri sellainen, kuin keskustelijat siitä tekevät. Tue rakentavaa keskustelukulttuuria foorumilla. Meitä on täällä paljon ja keskustelut puuroutuvat herkästi. Pohdi ennen kuin lähetät vastauksesi, tekeekö se keskustelusta laadukkaamman ja mielekkäämmän myös muille lukea.

Muutamia ketjuvinkkejä aloittelijalle:

Rennolle keskustelulle on paikka kahvihuoneessa Inderesin kahvihuone (Osa 2)

Kysy ja vastaa -ketju Kysy & vastaa -ketju sijoittamisesta

Jos haluat kysyä kurssimuutoksista, kysy täällä Kurssien ja niiden muutosten kyselyt, kauhistelut ja hehkuttelut - ketju (Osa 1)

11 tykkäystä

Pakko avata keskustelu ja todeta, että tänään on kyllä liputtelut, vastakommentit ja jälkipyykki lähtenyt hiukan käsistä tyyliin vauva,.fi foorumi​:grin: Ihan viihdyttävää seurattavaa ollut med :popcorn:, mutta ehkä hiukan enemmän sijoitusasiaa olis saanut olla tämän sijaan.

6 tykkäystä

Juu on terveellistä aina välillä muistuttaa itseään että sekä liputtaja että liputettava ovat molemmat ihan aitoja ihmisiä siellä ruudun toisella puolella. Uskon myös että useimmat liputettavat ovat täysin vilpittömästi kirjoittaneet keskustelupalstalle ilman minkäänlaista pahantahtoisuutta ja myös että liputtajat toivovat kaikille parasta yrittämällä pitää keskustelut siisteinä, laadukkaina ja fokusoituneita aiheeseen. :two_hearts:

5 tykkäystä

Samaa mieltä ja varmasti tähän tullaan törmäämään vielä monta kertaa. Nyt hyvä, että ne saadaan siivottua ja keskitettyä yhteen paikkaan. Itse siis myös tänään ajauduin sekasorron polulle, vaikka kuinka alkuun koitin pysyä taka-alalla. Ihmisen mieli on heikko. Pahoittelut.

5 tykkäystä

Itse en ole kauheasti foorumille kirjoitellut, mutta luettua on tullut kyllä. Iso kiitos siis kaikille, jotka ovat kantaneet kortensa kekoon kirjoittamalla foorumille :pray:. Olen Inderesin foorumiin tutustunut vasta vuoden alussa, mutta mielestäni on todella hienoa, että täällä on suhteellisen aktiivisia ketjuja melko tuntemattomistakin yhtiöistä, joihin en olisi varmaan ilman tätä foorumia tutustunut!

Pakko myöntää, että vähän pistää silmään kuinka isoksi ongelmaksi välillä nämä ”off-topic”-postaukset koetaan, kun hienoa keskusteluakin on ja paljon erilaista tietämystä löytyy yhdeltä foorumilta. Väittäisin, että yleensä, kun sitä jostain asiasta on motivoitunut (tässä tapauksessa sijoittaminen ja siihen liittyvä tiedonhaku) niin sitä tekee melko paljon sen eteen, että löytää edes jotain mikä auttaa päämäärän saavuttamisessa ja ts. ”kaikki plussa on plussaa”-ajatus tuntuu melko luontevalta :slightly_smiling_face:

Keskusteluja täällä lueskellessa on välillä alkanut kuitenkin tuntumaan, että osa ihmisistä ottaa melko itsestäänselvyytenä koko foorumin ja melko röyhkeästikin kirjoitellaan siihen sävyyn, että ”koska minulla on vain 10 minuuttia päivässä aikaa lukea foorumia niin on se kumma kun eivät osaa muut kirjoittaa sillä tavalla miten säännöissä sanotaan, että minun olisi mielekästä ja helppoa lukea tässä ruokatauollani ollessani/ lasta nukuttaessa yms. tämän ketjun jutut läpi”

Kärjistetysti, tekisi mieli suositella näille henkilöille sitä indeksirahastoihin sijoittamista ainoastaan, jos aikaa on niin vaikea järjestää itselleen sen verran, että pystyy lukemaan ketjun läpi ilman, että muutamat turhat postaukset haittaavat ja saavat ärsyyntymään. Ihmettelen pystyvätkö nämä ihmiset edes sitten lukemaan sijoittamiseen liittyvää kirjallisuuttakaan, kun aika on niin tiukilla ja lukeminenkin saattaa häiriintyä melko helposti? :no_mouth:

En puhu todellakaan ”off topic”-viestien tai säännöistä piittaamattomuuden puolesta, vaan yksinkertaisesti haluaisin vain hieman kyseenalaistaa sitä, että onko tämäkään kovin järkevä ja hyvä asenne? Tarkoitukseni ei ole haastaa ketään tällä näkemyksellä väittelyyn, kunhan vain ilmaisen oman pohdintani. :slightly_smiling_face:

NEL-ketjussa hiljattain joku kyseli miksi kurssi nousussa. Enemmän tai vähemmän kaikki eurooppalaiset vety-yhtiöt olivat tuolloin nousussa, ainakin omassa salkussani olevat enkä pikaisesti löytänyt mitään ihmeellisempää uutista yhtiöstä, joten olin melkein kirjoittamassa vastaustakin tuohon, että tuo nousu tuskin johtuu tänään mistään ihmeellisestä jne. Niin vain ennen kuin olin edes ehtinyt kirjoittamisen alkuun, joku oli jo linkittänyt vastauksena uutisen saksalaiselta sivulta, joka koski yhtiötä, joka oli mennyt täysin ohi itseltäni.

Olin tyytyväinen, että pysyin hiljaa. Näin aion tehdä myös jatkossakin vastaavassa tilanteessa, sillä ”mikäs tätä nostattaa?” voi osoittautua välillä jopa ihan hyväksi kysymykseksi sekin. Tuo kysymys on nyt ”luonnollisesti” liputettu, vaikka vastauksesta ollaan tietenkin tykätty :smirk:

29 tykkäystä

Olen myös sitä mieltä, että osa off-topic liputuksista on turhia, yleensä tuollaisissa tilanteissa kaksi palstalaista vaan keskustelee keskenään ja sitten koetaan ettei ole akateemisen tason argumentoinnista kysymys.

4 tykkäystä

Silloin tulee liputettua jos ketjuun ilmestyy ihan joutava parin sanan kommentti, jonka vois hyvin jättää kirjoittamatta. Yhtiöketjuista sais liputtaa kaikki viestit, jotka käsittelee pelkkää kurssia. Pohdinnat siitä pitäisikö keventää tai mikäs nostaa 3% kurssia eivät kuulu kaikkien selattavaksi firman ketjuun. Lisäksi joskus ruvetaan keskustelemaan chat-tyylisesti kahden tyypin kesken sellaista, jonka vois hoitaa yksityisviesteillä.

Se on myös jännää jos jonku viesti on liputettu niin perään saattaa tulla valitus/ihmettely liputuksesta. Omalla kohdalla mietin itsekseen miksi viesti on liputettu ja yritän seuraavalla kerralla kirjoittaa paremmin.

Minun mielestä on hyvä olla kunnon säännöt. Eihän niitä aina noudateta varsinkaan lisäarvon tuottamisen kannalta. Tiettyjen firmojen ketjut on ihan lukukelvottomia ja tarpeellisten asioiden etsimiseen menee iät ja ajat. Olen kuitenkin tyytyväinen foorumin nykyiseen meininkiin ja sääntöihin.

12 tykkäystä

Mun käsittääkseni on yksittäisiä erittäin ahkeria liputtajia. Jokaisella tietysti on omat kriteerinsä liputuksiin, mutta ketjujen lukeminen on tuon ahkeran liputuksen myötä varsin ikävää. Itseäni tuo lippujono häiritsee enemmän kuin aiheeseen tiukasti kuulumattomat viestit.

Näkisin kaksi vaihtoehtoista tapaa tuon liputusinnon hillitsemiseksi. 1) jäsenillä on x määrä liputusmahdollisuuksia per vrk/vko/kk tai 2) viesti menee lipun taakse esimerkiksi kolmen eri jäsenen lipun jälkeen. Moderaattorit toki erikseen.

10 tykkäystä

Niin jos teet lyhyttä kauppaa, niin tekniset kysymykset tallovat välillä fundamentit.
Esim Sammon ketjussa liputettiin viestejä kun kommentoitiin tinalletta missä RSI meni lähelle 30 ja oli
todella hyvä paikka hyppiä kyydille. En mymmärrä tällaisia liputuksia.

8 tykkäystä

Ei kai teknisten kysymysten puolta juurikaan liputeta? Jos viestissä lukee vaikkapa:

“kurssi nousussa koska x y z tekniset indikaattorit näin sanovat. Ostin itse näiden perusteella ja tienasin jo 60%. Toivottavasti nousee lisää”

niin en usko että kukaan sitä liputtaa.
Sen sijaan jos kirjoittaa että:

Ostin analyysini perusteella ja tienasin jo 60%. Toivottavasti nousee lisää"

Väitän että lippua tulee samantien. Ensimmäinen viesti tuo lisäarvoa keskusteluun ja lukijalle, jälkimmäinen viesti ei juurikaan.

4 tykkäystä

Siis eikö viestin piiloon meneminen vaadi vähintään 2 eri käyttäjältä liputuksen? Jos ei niin pitäisikö kenties? Olihan tuo Fuelcell ketjun hässäkkä selvä tapaus ettei yks henkilö voi liputtaa viestejä piiloon mielin määrin.

Eikö tästä liputusten määrästä joka johtaa viestin piiloutumiseen ollut puhetta joskus kehitysketjussa? Mitenkäs se meni tarviiko viesti useamman lipun että se menee piiloon?

1 tykkäys

Kyllä se varmasti jotain tuollaista vaatii, koska omilla lipuilla ei ainakaan ole välitöntä vaikutusta. Liputuksenhan saa sitä paitsi pois hyvin helposti muokkaamalla viestiä, joten se on loppupeleissä aika hellä toimenpide.

5 tykkäystä

Minusta tuo vaikuttais kuuluvan teknisen analyysin ketjuun, koska kyseessä on tekninen analyysi. Sille lienee syystäkin oma ketjunsa. Hyviä osto- ja myyntipaikkoja tulee teknisen analyysin perusteella varmasti paljonkin, varsinkin lyhyellä tähtäimellä.

3 tykkäystä

Jos funda-analyyseille olisi oma ketju niin pitäisikö funda-analyysit siirtää pois osakeketjuista? Ainakin omasta mielestäni tällainen linja olisi kestämätön ja jos olisin TA-ihminen niin haastaisin jokaisen tämän kaltaisen TA-liputuksen (en tekemällä 10 viestiä vaan ottamalla lipun pois viestistä ja editoimalla tervehdyksen liputtajalle)

4 tykkäystä

Niin funda ja TA ovat yhtä aikaa läsnä.
Firman fundamenttien pallonpäällä on oltava, jotta uskaltaa uskoa TA.
Eli itse seuraan fundamentteja ja sitte sitä et miten kurssi pysyy fundan muutosten kyydissa RSI näkökulmasta.
Esimerkki eiliseltä: Kamux oli eilen ja toissapäivänäkin vahva MYY TA- silmin, mutta fundat kielii ihan muusta. Siten pieneen kotimaisesti omistettuun yhtiöön vaikuttaa suositusmuutokset, kuten Kamux kävi eilen.

Pihvi on siis se, että yhdessä ketjussa jos voi puhua vai kuution yhdestä särmästä, niin on kankeeta touhua…

7 tykkäystä

Tämähän on vain positiivista jos on eri mieltä ja auttaa kanssasijoittajia näkemään isomman kuvan osakkeesta (funda vahva, TA heikko, suositusmuutokset?). Jos näitä alettaisiin liputtamaan niin liittyisin kyllä vastaleiriin valittamaan liputuskäytäntöjen järjettömyydestä :smiley:

3 tykkäystä

Oheiset linkit voivat muuten kiinnostaa aiheeseen liittyen. Osa ominaisuuksista on muokattavia joten eivät välttämättä päde 1:1 tänne.

4 tykkäystä

Yksi asia joka harmittaa, jatkuvat “mikäs tätä nostaa/laskee” viestit. Minä tiedän että esim. @Meri varmasti katsoo kaikki lähteet läpi ennenkuin kysyy mutta väitän että valtaosa muista kysyjistä suuntaa ensimmäiseksi tänne kysymään kun näkee prosentit ilman mitään omaa vaivannäköä.

13 tykkäystä

Eikös tuo oo ihan hyvä keskustelun avaus keskustelupalstalla? Jos halutaan, että tuotetaan vain ammattitasoista sisältöä, niin sitten vaan koko foorumi maksulliseksi ja sisällön tuottajille maksetaan korvausta ammattimaisesta sisällöntuotannosta.

6 tykkäystä

@Seinakadun_Keisari. Se on just noin… en minä turhaa huutele. Kaikki keinot on kyllä käytetty ennen kuin kysyn yhtään mitään. Ja kyllä minulla yleensä kanavat riittää tiedon keruuseen. Niin kuin eilenkin… olisin tarvinnut vähän apuja kun omista koneista loppui jo vääntö ja yksi mies ei voi lukea niin paljon kuin esim 8 ukkoa… yhtäaikaa omilta koneilta. Yleensä siitä seuraa sitten hyvää kaikille asiasta kiinnostuneille. Mutta nyt täällä keskustellaan vain oikea oppisesta liputuksesta ja siitä kuinka se on oikein ja sääntöjen mukaista. No missäs kohtaa sitten tulee tässä keskustelussa se sijoittaminen ja sisällön luominen tähän foorumiin… No väitän että ei yhtään missään…

17 tykkäystä