Inderesin kahvihuone (Osa 4)

Viittasin “kusetuksilla” samalla sanalla kuin itse kommentoit asiaa. Kamuxista tehdään kuluttajavalituksia eniten myös suhteellisesti.

En sanonut että minun mielestäni Kamuxiin sijoittaminen olisi epäeettistä. Vastuullisuus on katsojan silmässä. Olen samaa mieltä kanssani että joku voi nähdä tuon epäeettisenä.

1 tykkäys

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/inderes-tankkasi-mallisalkkuunsa-kamuxia-ja-remedya-kartoitamme-aktiivisesti-myos-muita-korjausliikkeen-tarjoavia-mahdollisuuksia/9759cb0c-59b9-4050-bb52-6aab804b97cd

ah, pahoittelen jos oli mahdollisesti vanha uutinen. Osui vain äsken vasta itselle tuoreena Kauppalehden fiidistä silmään

2 tykkäystä

En tiedä miten tätä olet tutkinut, mutta Kamuxin markkinaosuus koko Suomen käytettyjen autojen kaupasta vastaa aika tarkalleen Kamuxin osuutta kuluttajariitalautakuntaan otetuista reklamaatioista.

17 tykkäystä

Nämähän löytyy ihan indereksen etusivulta raportteineen, ja monella varmasti näistä pamahtaa ihan ilmoituskin, niin tuskin kauhean uutta tietoa foorumilaisille.

Sinäänsä yllättävää, että nämä mallisalkun ostot ylittävät KL:n uutiskynnyksen. Jos ei muuten saada kunnon FOMO piikkiä, niin näin se ainakin onnistuu.

2 tykkäystä

Pitää paikkansa, alkaa sillä olemaan jotain merkitystä jos on paljon noita tuoreita listautujia jättänyt salkkuun. Minulla on myös paljon korkeammalla nuo nykyiset lainoitusasteet verrattuna alkuperäiseen. Ilmeisesti lisälainoitusastetta saa jos salkku on riittävästi hajautettu.

Muutama lainoitusaste esimerkki omasta salkusta (alkupeäinen% → nykyinen%):
10% → 40% (Inderes, Kreate, Lamor, Norrhydro, Spinnova)
20% → 45% (Physitrack)
30% → 50% (Kempower, Modulight, Orthex)
50% → 67% (Puuilo)

@Soppakattila86

Tosiaan mikäli halaut että tilisi poistetaa inderes.fi-palvelusta niin laita joko mulle dm tai info@inderes.fi viestiä. :slight_smile:

Foorumilla kulttuurin luominen on tärkeintä ja meillä painotetaan laadukasta argumentaatiota. Kritiikkiä tottakai voi antaa ja on suotavaakin.

Liputuksen suhteen, täytyy ymmärtää että se ei ole suora hyökkkäys kirjoittajaa kohtaan vaan on signaali moderaattoreille ja yhteisön aktiiveille tarkastaa viestin sisältö, eräänlainen “heads up”. Me ohjeistetaan mielellään palautteilla miten voi parantaa omaa argumentaatiota. :slight_smile: Mikäli sun viestiä liputetaan, niin voi ketjussa https://keskustelut.inderes.fi/t/sijoitusfoorumin-liputuskeskustelu-ja-liputusten-jalkipuinti kerää palautetta miten kehittää omaa argumentaatiota foorumnin tyylin mukaiseksi :slight_smile: Uskon että täällä moni aktiivi auttaa mielellään :slight_smile:

50 tykkäystä

Juurikin näin. Olisi toki ollut järkevämpää puhua P/E:stä niin ei olisi tullut väärinkäsitystä.

1 tykkäys

Mutta eikös tuorein data ole aina paras.
3/19/2020 :stuck_out_tongue_winking_eye:

Suurempia kusettajia ovat usein ne, jotka vaihtoautoja vie mm.Kamuxille, eivät kerro mitään vioista, siis ihan vaan unohtavat, ja itse odottavat että se 150tkm ajettu auto on uutta vastaava.

Kamux tai kukaan muukaan ei voi jokista piilevää vikaa vaihtoautoista havannoida, joten ne viat siirtyvä useimmiten tahattomasti uudelle omistajille.

Pieni yleistys, mutta olen seurannut asiaa melko läheltä, sanotaan nyt vaikka näin.
Toki iso osa on avoimella pelillä liikkeellä.

13 tykkäystä

Tämä vanha meemi sopinee hyvin tähän pörssisijoittajan viikkoon. Kuvaa ainakin omia fiiliksiä.

17 tykkäystä

Taitaa Kamux-viha perustua enemmän sen perustajien koettuun herännäisyyteen kuin mihinkään oikeaan ongelmaan yrityksen toiminnassa.

1 tykkäys

Kamux-viha varmaan juontaa juurensa osittain polttoainesekoiluun. Nämä kun tuppaavat jättämään loven luottamukseen ainakin joillakin. Muun muassa näiden syiden takia itse en ainuttakaan autoa heiltä osta saatika euroa osakkeeseen sijoita, mutta se olkoonkin vain minun mielipide.

1 tykkäys

Sijoittajapiireissä murehditaan paljon julkisesta velasta, vaikka ironisesti juuri heidän kannalta on velkaantuminen vallan makoisin vaihtoehto julkisen puolen rahoittamiseen. Kenties monilla menee sekaisin, mikä on julkisen talouden ja normaalin kotitalouden pelisääntöjen ero.

No, itse asiaan tässä VTT:n ekonomisti Lainá (osuva sukunimi😅) muistuttaa hyvin miten Suomen julkisella puolella varat ylittää velat, vaikka suljettaisiin nuo eläkerahastot pois. Niissähän on se jippo, että Suomessa ne lasketaan mukaan varoihin mutta eläkevastuita ei joten niillä ei kannata kauheasti lesota.

Yhtä kaikki, no worries.

Tuli mieleen kun näin tämän kyselyn suomalaisten murheista:

18 tykkäystä

Tähän sopii lisätä, että vaikka varat ylittää velat niin tässä korkoympäristössä Suomen kaltaisen hyvämaineisen ja supervahvat insituutiot omaavan vekkulin ei tietenkään kannata myydä omaisuutta velkojen maksuun. :disguised_face:

16 tykkäystä

No jaa. Jos toi harmaa palkki on jotain senaattikiinteistöjen homeisia armeijakasarmeja, niin heitän vain ilmoille törkeästi perusteettoman epäilyn, että onkohan niiden arvostus ihan kohdillaan.

1 tykkäys

Tiedätkö mitä kaikkea tuohon varallisuuteen lasketaan mukaan? Onko siinä myös esimerkiksi Suomen huoltovarmuuden kannalta ns. pakolliset asiat? Ja onko siinä mukana myös varallisuus, jonka myyminen vaarantaisi Suomen säilymisen esimerkiksi itsenäisenä valtiona?
Kärjistäen esimerkkinä, että minäkin omistan kaksi munuaista joille varmasti voi jonkun arvon antaa, mutta jos päättäisin likvidoida munuaiseni ni tuskin enää pitkälle pötkisin :smiley:

10 tykkäystä

Ymmärtäähän tuon kun ollaan köyhänä maana (jostain kumman syystä) maksumiehinä, varsinkin kun nyky tilanteessa siihen ei olisi edes varaa. Voisi Italialaisiakin kiinnostaa velat jos joutuisivat itse niitä makselemaan enemmissä määrin.

4 tykkäystä

Hauskaa muuten nykyään näissä se, että esim. nyt Kauppalehden jutusta saa lukea ilmaiseksi trion kommentit (tai osa niistä) ja muita yksityiskohtia mallisalkun liikkeistä, mutta Inderes julkaisee kommentin Free-jäsenille vasta seuraavassa aamarissa.

En henk.koht. oikein pidä tuosta muutoksesta, mutta toki Premium-jäsenet ansaitsevan etuja.

2 tykkäystä

Sulla on kyllä hieno Sampo-possa! :metal: Samat ajatukset täälläkin, itselläni AOT:llä mukavan pyöreät 500 kpl jauhamassa osinkoja tästä ikuisuuteen, OST:lle vasta kasvattelen. AOT:n keskihinta n. 30e, OST en muista.

2 tykkäystä

Pettuleipää tämän kansan on syötävän ja isännille ruista raahattavan. Vaikka hampaat irvessä.
Oma osamme on kova ja kivinen. Sääliksi käy pehmeitä etelän veikkoja jotka hilpeinä iltojansa viettävät.
Olkoon heillä kivettömät pellot ja hymyilevät naikkoset, meillä on ryhti ja sisu.

Eikä velkaa!

12 tykkäystä