Moi,
no ensimmäinen kysymys on miksi ylipäätänsä pitää tavoitetta ylituottoa. Osakesijoitus on aina riskisijoitus, jo pelkkä indeksi tuotto riittää mulle.
Ylituotto verrattuna mihin? Mä en ole koskaan ymmärtänyt miksi minkään rahaston tuottoa pitäis verrata mihinkään muuhun kuin sp500, tai johonkin muuhun mistä voitais olla yhtä mieltä et se on “the index”.
Coes Invest, jatkossa pokeripojat, päätti hakea ylituottoa. Vastoin niitä matemaattisia lakeja joiden pokerin pelaamisen olis pitänyt opettaa.
Ylituottoa verrattuna mihin? Arvatenkin Suomen indeksiin verrattuna. Ylituottoa löytyy ulkomailta. Siispä katse Ruotsiin kun Jens osaa ruotsia., Ruotsissa ihmiset ovat kauniimpia (tää on muuten totta), yrityksiä 100x enemmän, miljönäärejä 100xenemmän, siispä sinne.
Pokeripojilta vain unohtu pari asiaa. Ensinnäkin suuri osa Ruotsin varallisuudesta on keskittynyt muutaman suvun ja niiden omistamien sijoitusyhtiöiden haltuun. Mikä sinänsä on musta ok, mutta antaa vähän väärän kuvan siitä kuinka dynaaminen Ruotsin elinkeinoelämä oikeestaa on. Toinen asia on minkä jokainen Uuno heti huomaa, on ruotsalaisten yritysten paljon suuremmat arvostuskertoimet ja siitä seuraava volativiteetti. Eli kun kurssit laskee, ne laskee kunnolla.
Tää puhe jostain kotikenttäedusta? Ostetaan Energy Savea koska kurssi on noussut vuoden aikana 700% ? Kun samaan aikaan markkinajohtaja Niben kurssi nousi 0%, Ostetaan Stokkaa, vaikka takuu varmasti ei Jens eikä se Antti ole itse ostaneet kenkiä 10 vuoteen Stokkalta, kun ton ikäiset kaverit ei niin enää toimi.
Eli se mitä yritän sanoa, pokeripojat ei edes yrittänyt ottaa mitään riskiä. Kun ne ei edes ymmärtänyt mitä se on. Ei niillä ollut mitään näkemystä mistään mihin maailma olisi niiden mielestä menossa ja kuinka sijoittajana pitäis toimia, jos haluaa suurempaa tuottoa.
Lennettiin Hampuriiin sijoitusmessuille, varmaan bisnes-luokassa kun ollaan bisnesmiehiä Siellä pokeripojille kerrottiin että jengi ostaa ilmalämpöpumppuja, ei muuta kun rahat Energy Saveen. Kukaan ei Hampurissa kertonut että 10 muutakin firmaa myy niitä samoja pumppuja.
Ne kiltisti sanottuna hölmöili.
Matti