Suuret pahoittelut, että kesti vastauksessa!
Tosiaan arvostustaso korjasi aika nopeasti hieman korkeammaksi. Arvostus toki edelleen alennuksella, vaikkei enään niin merkittävällä, verrokkeihin nähden (RedEye:n ennusteilla EV/EBITA luokkaa 7,5-8x nykyisellä runratella). Ja hyvän kannattavuustason pitää kestää eri tavalla tällä valuaatiolla. Sanoisin, että porkkanaa riittää yhä, mutta tuotto-odotus ei luonnollisesti mielestäni ole enää yhtä herkullinen kuin 35 % alempana. Monilla yhtiön ydinosalueilla, kysyntä on pysynyt ymmärtääkseni kohtuullisen hyvänä tässäkin markkinaympäristössä ja uskon myös, että Ruotsin yksityinen sektori tulee nousemaan nykyisestä talouskurimuksesta kohtalaisen nopeasti, mitä myös ekonomistit ennustaa.
Toki Ruotsissakin on osa-alueita, joilla menee todella huonosti, mutta näkisin, että kokonaisuutena tilanne on esim. Suomea selvästi hohdokkaampi.
Olen harkinnut keventelyjä, osittain sen takia, koska tällä hetkellä alkaa olla turhan suuri sektoripaino IT-palvelusektorilla omassa salkussa. Toisaalta taas osasyy juurikin miksi en ole vielä keventänyt, etenkin kun kurssi rallatteli aika vauhdikkaasti on juurikin nämä yrityskaupat. Olen alkanut antaa enemmän painoarvoa mahdollisuudelle, että yhtiöstä kasvaisi menestynyt M&A compounderi, kun otetaan huomioon ostohinnat, joilla yhtiö kyennyt ostamaan hyvin strategiaan istuvia firmoja. Yhtiö vaikuttaa olevan hyvä koti myyjien mielestä. Toki odotan vielä lisää näyttöjä M&A-strategian toteutuksesta ennen kuin olen valmis antamaan liian suuren painoarvon tälle. Nykyisessä markkinaympäristössä yrityskaupoissa historiallisiin lukuihin katsominen on myös vaarallista, jos miettii esim. suomalaisten firmojen viimeaikojen kehitystä. Toki sektorilla on paljon hajontaa, kuten on moneen otteeseen tullut sanottua.