Costco - Halpa asiakkaille, kallis sijoittajalle?

Perustin ketjun tälle yhtiölle, koska tämä yhtiö tulee niin usein vastaan eri sijoitus- ja talousaiheisilla sivustoilla. :smiley:

Costco on yhdysvaltalainen jäsenyyteen perustuva vähittäiskauppaketju, joka tarjoaa asiakkailleen laajan valikoiman tuotteita suurpakkauksissa kilpailukykyiseen hintaan. Yritys tunnetaan erityisesti no-frills-konseptistaan eli yksinkertaisesta myymälästä + palvelukokemuksesta, jossa volyymimyynti ja pienet katteet mahdollistavat edulliset hinnat. Yhtiö on yksi maailman suurimmista mm. lihatuotteiden, luomuelintarvikkeiden ja viinien jälleenmyyjistä, lisäksi se houkuttelee “luokseen” miljoonia asiakkaita ympäri maailmaa.

Alun perin Costco keskittyi lähinnä vain yritysasiakkaisiin, mutta nopeasti sen liiketoimintamalli laajeni myös kuluttajapuolelle. Tänä päivänä yhtiöllä on lähes tuhat varastomyymälää useissa maissa, mutta pääosa sen toiminnasta on edelleen kuitenkin Pohjois-Amerikassa. Costcon oma tuotemerkki Kirkland Signature, on vakiinnuttanut asemansa laadukkaana ja kohtuuhintaisena vaihtoehtona monille brändeille tai näin ainakin sanotaan. :slight_smile:


Sijoittajan pohdintaa

Costcon vahvuuksiin kuuluu se, että se on noussut merkittäväksi toimijaksi vähittäiskaupan alalla tarjoamalla jäsenilleen laadukkaita tuotteita suurpakkauksissa edulliseen hintaan. Yhtiön menestystä tukee tehokas jakeluverkosto, oma suosittu tuotemerkki ja pitkäaikaiset uskolliset asiakkaat

Sen vahvuuksiin kuuluvat myös kestävään kehitykseen erikoistuminen sekä kannattava ja toistuva jäsenmaksumalli. Heikkouksina on tuotu muun muassa rajallinen valikoima, eli asiakkaat joutuu asioimaan väkisinkin muualla, muihin toimijoihin nähden suhteellisen hidas verkkokaupan kehitys ja ylipäätään liian suuri riippuvuus Pohjois-Amerikan markkinoista.

Kasvumahdollisuuksia ovat laajentuminen uusille markkinoille, lisäksi myös digitaalinen markkinointi ja jäsenetujen kehittäminen. Uhkia on esim. kiristyvä kilpailu, muuttuvat kuluttajatottumukset ja talouden epävarmuudet. Itse jäi vielä miettimään tuota, kun on sanottu, että verkkokauppa on hieman kehityksessään jäljessä… että miten siinä sitten käy, kun aika monilla on hyvin edistyksellistä toimintaa tuossa suhteessa (AI-sanakaan ei ole kauheasti viljelty :scream: ).


Vähän lukuhommia




Vaikea olisi sanoa tätä halvaksi…

image


Loppuun tällainen tiivis ja ajankohtainen katsaus yhtiöön. :slight_smile:

https://x.com/InvestingVisual/status/1931716488693481689


15 tykkäystä

Wall Street Journalin kanavalla oli kuukausi-pari sitten kaksi videota tuosta Costcon omasta Kirkland-brändistä (vähän kuin Pirkka ynnä muut)

“Why Costco Went All in on Kirkland — and How It Paid Off | WSJ Case Study” (~10 min)

“Costco CEO Breaks Down How a Kirkland Product Gets Made | WSJ” (~9 min)

Costco tunnetaan myös hotdogeistaan joiden hinta on pidetty väkisin samana vuodesta 1984.

“Craig Jelinek, Sinegal’s successor as CEO, revealed in 2018 that he approached Sinegal in 2013 about raising the price of the hot dog combo to $1.75 (equivalent to $2.40 in 2024, saying, “Jim, we can’t sell this hot dog for a buck fifty. We are losing our rear ends.” According to Jelinek, Sinegal replied, “If you raise the effing hot dog, I will kill you. Figure it out.”” (Costco hot dog - Wikipedia )

10 tykkäystä

Costcon asiakkaana vuodesta 2010 voin sanoa, että aika kyseenalaista, onko se kuluttajallekaan halpa. Koskaan ei jää lasku alle $200. Erinomainen konsepti kyllä ja kyllähän sitä tulee aina Pohjois-Amerikassa ollessa käytettyä.

Costo maksaa työntekijäilleen kunnon palkkaa ja erottuu Walmartista myös laadukkailla tuotteillaan.

Sijoittajan näkökulmasta en oikein keksi mikä nyt olisi se Costcon nousua tukeva strategia. Jatkuva laajeneminen Pohjois-Amerikassa? Ainakin Torontossa liikkeitä on jo niin paljon, että en keksi minne niitä vielä tulisi. En tiennyt että No Frills on osa Costcoa.

Voisin kuvitella että mikäli kasvu perustuu laajenemiseen isojen kaupunkien ulkopuolelle, niin kasvu jatkuu vielä samalla lineaarisella linjalla kuin tähänkin asti.

1 tykkäys

Miten näkisit Costcon suhteessa Target:iin? Target on aika edullinen tällä hetkellä, mutta laatu ihan eri.

1 tykkäys

DISCLAIMER: Oma näkemykseni on kanadalainen ja USA:n puolella olen käynyt vain työmatkoilla ja turistina. Useita kymmeniä kertoja tosin.

Targethan kävi käymässä Kanadassa ja oli odotettu vieras. Pitkään ei se reissu kestänyt. Kanadassa erityisesti Targetille oli suoraa kilpailua Shoppers Drugmartin, London Drugsin ja jopa Rexallin kautta. USA:n puolta en tunne niin hyvin ja aina USA:ssa käydessä tuli suunnattua Targettiin ja toivottua että kunpa kunpa tää tulis Kanadaan. Kunnes se tuli, mutta ei yhtä kattavalla valikoimalla ja hinnat oli ihan eri luokkaa.

Ei taida vastaavaa kilpailua olla USA:n puolella Targetille. Toisaalta Walmart on enemmän Targetin tontilla kuin Costcon.

En kyllä uskalla mitään sijoitusneuvoa antaa. Veikkaan että Costco on varmempi veto, koska se sitouttaa asiakkaat erittäin tehokkaasti. Jäsenyys on joko maksullinen basic-tason vuosimaksun kautta tai executive-jäsenyyden kautta, jossa saa muistaakseni Costcon ostoksista 4% cash-backia, joilla maksaa jo nopeasti sen exutive-jäsenyyden hinnan. Lisäksi bensasta saa 2% cash-backia ja Costcon luottokortilla vähintään 1% ostoksista ylipäänsä mistä tahansa ostaakin.

Vaikken ole asunut Kanadassa pysyvästi kuuteen vuoteen, olen pitänyt Costcon jäsenyyden, koska mulle kertyy aina cash-backia vähintään $30 vuodessa vaikka käivisin paikanpäällä vain pyörähtämässä. Se kertoo jotain siitä, kuinka tehokkaasti Costco sitouttaa asiakkaansa.

3 tykkäystä