Covid-pörssiromahdus. Panikoitko vai pysyikö pää kylmänä?

Moikka.

Kun tuo pandemia iski ja sekoitti koko maailman, mulla ei ollut vielä penniäkään pelissä. (Aloitin leikin kesällä -22) Olen joskus miettinyt, miten olisin itse toiminut, JOS mulla olisi ollut rahaa pelissä kun romahdus oli jyrkkä, maailma pysähtyi, eikä kurssilaskun loppua näkynyt.

Olisi mielenkiintoista kuulla teidän omakohtaisia kokemuksianne ja ajatuksianne nimenomaan Sijoittajan-näkökulmasta. Itse pandemia, syyt-seuraukset, foliohattuteoriat, rokotteet ja rajoitukset eivät kiinnosta.

Miltä tuntui kun salkku suli kymmeniä prosentteja? Maailmanloppu? Kyl tää tästä - näitä tulee ja menee. Haistoitko tilanteen - nyt saa halvalla!

Olisi mielenkiintoista kuulla kaikenlaisia tunteikkaita ja / tai analyyttisia ajatuksia aiheen tiimoilta. Ei ole nimittäin ensimmäinen eikä viimeinen pörssiromahdus. Jospa sitä vaikka oppisin jotain kokeneimmilta. Jälkiviisastelu on toki helppoa. Joo, mää tiäsin miten ja milloin pandemia loppuu ja kurssit raketoi…

( Jos aihe on sopimaton, tai tästä on jo joku ketju, niin poistoon vaan.)

11 tykkäystä

Itsellä on aika hyvät muistot Covidin kaaosmaisista alkuhetkistä. Olin nimittäin Thaimaassa, ja rajoja oltiin juuri laittelemassa kiinni eikä kotiin pääsystä ollut minkäänlaisia takeita. Sattuipa silloin olemaan myös omat häät ja kesken juhlien karkasin toiletin puolelle tekemään ostoja, koska Sampoa sai hintaan 23.xx. Muistan ajatelleeni tuolloin Nordnetin äppiä naputellessani, että joko tämä päivä jää historiaan elämäni onnellisimpana päivänä tai vaihtoehtoisesti yhdeksi paskimmista. No, tänään sekä parempaa puoliskoa että salkkua katsoessani voin todeta ensimmäisen vaihtoehdon onneksi toteutuneen.

Niin, ja kotiinkin pääsin loppujen lopuksi. Oli aika aavemainen tunnelma Helsinki-Vantaalla muistaakseni 16.3 kun juuri rajat laitettu kiinni ja lentokentällä ei ristin sielua. Junassakin sain matkustaa kahden ihmisen kanssa Helsinki-Oulu välin. Konduktööriltä kysyessäni oli viisi lippua myytynä kyseiseen junaan, mutta vain me kolme saavuttiin paikalle. Huimia aikoja kyllä.

24 tykkäystä

Moro!

Sen verran hyvä aloitus, että kaivoin vanhan kirjoitukseni, joka ajoittui käytännössä koronakuopan pohjalle (julkaistu 17.03.2020). Jälkeenpäin helppo sanoa, että olin liian varovainen, mutta silloin tunnelma oli erilainen. Tuosta pääsee minusta ihan hyvin omaan sielunmaisemaan sillä hetkellä - tietämättä mitä tulevaisuus toisi tullessaan.

21 tykkäystä

Vuoden 2020 alussa, ennen kuin pandemia oli käynnistynyt, salkkuni oli lähes kokonaan käteisenä, koska en ollut löytänyt sitä ennen ostettavaa. Ainoa osake oli $17,53 hintaan ostetut Macy’sin osakkeet jotka ostin arvosijoituksena tammikuussa. Nämähän sitten romahtivat oikein huolella ja alin noteeraus taisi olla $4,50 kieppeillä. Perustin ketjunkin tänne foorumille firmasta siinä koronan aikaan.

Moni asia oli yllättävää: kuinka kauan pandemia kestäisi (ei loppunut vielä kesällä 2020 kuten uskoin), saataisiinko tautiin rokote and miten yritysten kävisi kun ulkona liikkuminen vähenisi. Pandemian voittajat olivat jälkikäteen ajateltuna aika ymmärrettäviä. Kaikenlainen etätöihin linkittyvä kysyntä koki valtavan buumin. Suomessa Harvia kuului voittajiin kun ihmiset olivat kotona ja kaikille tuli samanaikaisesti mieleen että voisi tuon kiukaankin vaihtaa. Öljyn maailmanmarkkinahinta tippui NEGATIIVISEKSI kun matkustaminen tyssäsi seinään.

Sijoittaminen oli todella helppoa. Ei paljon tarvinnut exceliä miettiessä että onko joku P/B 0,5 treidaava Nordea tai tasearvoilla treidaavat huippufirmat hyviä pitkän aikavälin sijoituskohteita niiltä hintatasoilta ostettuna. Jos siis ajatteli sen asian näin. Päiväliikkeet pörssissä olivat useita prosenttiyksiköitä ylös ja alas - saattoi olla että moni sijoittaja kuvitteli nousupäivinä pohjien jo menneen kunnes taas painuttiin uusiin pohjiin.

Vaikka lähes kaikki maaliskuussa 2020 ostetut osakkeet olisivat olleet vuosi oston jälkeen reippaasti voitollisia keskuspankkielvytyksestä johtuen, oli silti tärkeää miettiä mikä olisi väliaikaista ja mikä kestävää. Pandemian todelliset häviäjät olivat lentoyhtiöitä ja hotelleja, joiden velkakuormat kasvoivat ja osakeanteja jouduttiin tekemään taseen paikkaamiseksi. Etätyöt eivät jatkuneet ikuisesti, vaan niihin liittyvä kysyntä ja osakekurssien huima nousu jäi monella yhtiöllä väliaikaiseksi.

Teinkö sitten hurjia voittoja kun käteislastin kanssa näin pandemiakuopan? Vain osittain. Vuonna 2020 ostin AQ Groupin, JM:n ja Macy’sin osakkeita lisää. Nämä kaikki olen pitänyt tähän päivään asti, mutta vain AQ Group on ollut todellinen tähti. Muina aikoina ostetut osakkeet ovat myös pärjänneet hyvin ja tämä olkoon muistutuksena ettei hyvä sijoittaminen vaadi aina valtavaa kriisiä.

8 tykkäystä

Ostin hajautetusti tavanomaista enemmän ylimääräisillä käteisillä mutta aika pienellä mittakaavalla (en esim. ottanut lainaa ylimääräisiä sijoituksia varten). Ajatus oli suunnilleen että eiköhän ihmiset ja yritykset sopeudu ja toivu jossain vaiheessa ja romahduksessa ei taatusti olisi ainakaan huonoin aika olla ostolaidalla vaikka osakkeet romahtaisivat vielä lisää.

Katsoessani nyt listaa silloisista toimeksiannoista haaviin tarttui romahduksessa aika montaakin eri osaketta joita kaikkia oli silloin salkussa ennestään. Jälkikäteen katsottuna muutamat olivat mainiosti onnistuneita hankintoja joista esimerkkeinä voisi mainita esim. 24€ (splittikorjattuna 4.8€) Sammon joka on edelleen salkussa sekä n. 42 kruunun Nobinan (bussiyhtiö joka ostettiin pois pörssistä seuraavana vuonna 108 kruunun osakekohtaiseen hintaan) ja 6.9€ Uponorin (se ostettiin pois pörssistä 2023 hintaan 28.85€ per osake) ja osa ihan hyviä (Starbucks) tai keskinkertaisia. Joitain huonojakin kuten YIT mutta tässä tapauksessa koko sijoituscase oli huono, ei vain tuonhetkinen hinta.

Huomaan kyllä myös että muutamia jo silloin salkussa ennestään olleita ja sen jälkeen erinomaisesti tuottaneita osakkeita en kuitenkaan ostanut tuohon aikaan lisää, esim. Alphabetia, Amazonia (nämä edelleen salkussa) tai Teslaa (myin viimeiset viime vuonna). Muistaakseni arvelin että niiden kertoimilla olisi voinut olla vielä laskuvaraa epävarmuudessa. :thinking:

Mitään en myynyt.

4 tykkäystä

Itse asiassa aloitin muutama kk ennen laskun alkua sijoittamalla suomi-,sp500-,nasdaq-,lontoo- ja eurooppaindekseihin.

Säikähdin kun nasdaq kyykähti muutaman prosentin ja myin kaikki :smile:

Oli onnea kun oli aloittelijan hermot, jäin jopa voitolle.

Sitten perehdyin inden matskuihin ja aloitin suoran osakesijoittamisen. En pelännyt enää mitään, hermot oli rautaa ja jokainen dippi mahdollisuus!

Eli poltin 1/3 salkusta kun en ymmärtänyt komponenttipullonkaulojen tai Trump1:n aloittaman helikopterirahan ylöspuskemia inflaatioita/korkoja ja niiden merkitystä osakkeille.

Toisaalta - kuinkakohan sinisilmäinen sitä olisi tänä päivänä jos kaikki olisi tuolloin mennyt hyvin?

Tuskin ainakaan samanlainen verikoira kuin tänä päivänä :dog:

4 tykkäystä

Ostin aivan vääriä papereita, kun koko vuoden saldona veroilmoituksesta tuli kourallinen veromyyntejä “tuleville vuosille” :smiley: Onneksi ostin myös tylsiä osakkeita pojan salkkuun, jonka salkku onkin taas pitkälle vihreällä vielä tänäkin päivänä - mm. Sampo on 50 % plussalla edelleen :wink:

Tutkailin tuossa nykyistä salkkua. Jos olisin ostanut pohjilta jokaista nykyistä, olisi salkku nyt 50 % suurempi. Seuraavaa romahdusta odotellessa… :stuck_out_tongue:

4 tykkäystä

Tuurilla ne laivatkin seilaa… Juuri ennen romahdusta tein salkussani melko reippaat tyhjennysmyynnit, maksoin yhden oman kodin lainan veks ja ostin yhden sijoituskämpän. Viimeksi mainittu on näyttäytynyt kaikkein asuntojen hintojen laskujen jälkeenkin erittäin hyvältä hankinnalta.

Jos meni myynnit lankulle, niin ostoista ei voi sanoa samaa ja koko koronadippi jäi hyödyntämättä. No, ehkäpä se onnistunein koronaan liittyvä talouspäätös oli, että ajattelin ettei tuo koronaelvytyksen ja miinuskorkojen yhtälö oikein voi toimia pidemmän päälle, ja suojasin kaikkien vanhojen että myös uusien kämppälainojen korot varsin edullisella tasolla vuosina 2020-2021.

7 tykkäystä

Kun hurja lasku koronakeväänä 2020 alkoi ja jatkui, niin ymmärsin kyllä tilanteen, että hetkellistähän tuo on ja sellaista liioiteltua panikoinnin makua markkinoilla. Juuri tästä syystä ei tuntunut oikein miltään, olen melko tunteeton sijoittaja muutenkin, tonnin seteli -ilme naamalla nousu- ja laskumarkkinoilla.

Minun arvo-osuustili lasketteli alimmillaan noin -35%:n verran ja hyödynsin sen aktiivisille ajallisesti hajautetuille lisäostoille (mm. Wärtsilä, Sampo ja Nordea) koko vuoden 2020 ajan, mitään en myynyt ennen tai jälkeen koronakevättä. Myös indeksirahastoihin tein useammin lisäostoja tuona vuonna.

Nuo samat koronadippiostot on salkussa yhä mukavasti plussalla, muhikoon siellä jatkossakin, pitkäjänteinen omistajuus on minun juttuni. Osakeostot myös ennen korona-aikaa suurimmilta osin plussalla, eli eipä olisi paniikkimyynnit kannattanut tässäkään tapauksessa.

Voisipa siis sanoa, että perushuttua, näitä tulee ja menee, eikä muuta sijoitussuunnitelmassani yhtään mitään.

1 tykkäys

Toki on muistettava että covid-pandemiassa kuoli melko paljon ihmisiä ja moni jäi myös loppuiäkseen eriasteisesti long covidin murjomaksi. Työpaikkoja meni ja epävarmuus runteli montaa alaa peruuttamattomin seurauksin. Tätä voi toki pitää “perushuttuna” mutta aika kylmää ajattelua moinen kyllä on.

Oma sijoitusurani oli tuolloin vielä melko alussa ja homman pilasi käteisen puute. Sain kyllä joitakin osumia melko alhaisiin kursseihin, mutta liiallinen varovaisuuteni ja rahanpuute estivät hyötymästä täysimääräisesti tilanteesta. Lisäksi möin vähänkin nousseet turhan aikaisin.

Covid toimi hyvänä opetuksena sijoitusurallani. Trumpetistin sekoiludipit menivät jo paremmin, vaikka edelleen olen turhan varovainen. Toki tiedän ja tunnen itseni, kun sitten heitän varovaisuuden joskus sivuun, olisi siihen juuri sillä kertaa ollutkin syytä.

Kuten yllä kirjoitin, niin olen sijoittajana melko tunteeton. En ota kantaa laskujen tai nousujen syihin, vaan hyödynnän ne kylmäpäisesti ja määrätietoisesti, sijoitussuunnitelman mukaisesti.

Se, mitä covid-pandemia sai aikaan, on harmillista ja surullista, itsekin sairaalassa muutaman yön maanneena tuon perhanan koronan takia, mutta sairaalavuoteestakin käsin tein halpoja lisäostoja.

Moikka vielä.

Muistutuksena. Kirjoitelkaa juttuja SIJOITTAJANÄKÖKULMASTA. Ei lähdetä kauhistelemaan tautia, oireita, sairastuneita, kuolleita tms. Vaan mitä teit tai jätit tekemättä ja miksi? Mitä tunsit? Pelkäsitkö, että vuosikausia kerätty omaisuus katoaa, kuin pieru Saharaan? Pörssi ja maailmantalous ei tule tästä toipumaan?

Oletan että moni katsoi sulavaa salkkuaa kainalot märkänä ja myi paniikissa. Osa taas kylmän rauhallisesti, kuten tässä jo useampi on kirjoittanut. Oletan, että moni meni myymään ja hävisi todella paljon.

Puhutaan nyt vain rahasta, osakkeista, numeroista sekä tietysti suurista tunteista, jota tämä pandemia varmasti aiheutti lähes jokaisessa

4 tykkäystä

Itse möin, ostin, möin, ostin aivan vaippa ruskeana. (Etä)töissä katselin kursseja 2min välein ja lepopulssi nousi jonnekin huntin tuntumaan.

Lopulta, kun elvytysfyrkat ja koronlaskut heitti kurssit taivaisiin, olin about plus miinus nolla tuon typerän veivailun ansiosta. Elätin Nordnettiä merkittävästi veivailun johdosta.

Nykyään pallit rautaa eikä Trumpin tai Putinin tai kenekään muunkaan sekoilut paljoa vaikuta.

10 tykkäystä

Huvikseni kävin kurkkaamassa, miltä koronakevät 2020 näytti toimareiden osalta. Ulkomuistista tekee mieli sanoa, että OST lanseerattiin 2020 vuodenvaihteessa, joten tuolla on myös esim. Nordean siirtoa AOT:ltä OST:lle. Muistaakseni Nordnetilla oli myös joku avajaistarjous, että sai suht halvalla tehtyä ostoja, joten ainakin nykyaikaan suhteutettuna aika pieniä summia per ostotoimari tuli tehtyä. Tosin sijoitusvarallisuus oli myös junnuna noin viidesosan nykyisestä.

Itsellä kävi sinänsä tuuri, että olin varautunut tuohon osakesäästötilin tulemiseen niin, etten ostanut mitään ja olin jopa 2019 myynyt AOT:ltä osakkeita, kun vaikutti kalliilta, joten olin isosti käteisenä.

Oksennuksen maku suussahan tuolla ostettiin ja muistaakseni omat ostoportaat oli n.5-10 % välein eli maaliskuussa kaikkea sai ostaa kerran tai kaksi viikossa käytännössä. Peräpeilistä katsottuna olisi voinut ostaa enemmän ja isommin, mutta aika synkät oli tunnelmat ja lockdownissa ei ollut hirveästi mitään, mikä olisi ajatukset vieneet muualle. Lenkillä sai vähän tuuletella aivoja, mutta muuten aika yksinäistä jopa introvertille. Onneksi tunnen paljon sijoittajia ja oli jo silloin foorumit, joten oli aika hyvin kohtalonveljiä joiden kanssa nauraa ja surkutella menolle. Ilman tuota olisi voinut olla jokseenkin rankempaa yksin katsoa varallisuuden sulamista. Toki olin tuolloin opiskeleva sijoittaja, joten sijoituskirjallisuutta oli taottu päähän urakalla viime aikoina ja kaikissa osattiin kertoa, että kriisit ovat juuri niitä hetkiä jolloin pitää ostaa. Siellä sitten kokematon hoyhoy muistutti itseään, että pitää ostaa, kun verta virtaa kadulla ja paineli nappeja, vaikka osa verestä kyllä tuntui olevan omaa. Nukuin lopulta jopa yöni ihan hyvin. Viisi vuotta myöhemmin tosin pakko sanoa, että varmaan jo unohtunut vähän se omakin paha olo, kun kurssikäyriä katsomalla on helppo sanoa, että tottakai kannatti ostaa. Silloin ilmapiiri oli kuitenkin vähän erilainen, kun lehdissä laskeskeltiin teho-osaston kapasiteetin kestävyyttä ja piirreltiin uhrikäppyröitä, jotka kasvoivat eksponentiaalisesti.

Laskussa toimin sinänsä oikein suhteutettuna omaan taloudelliseen tilanteeseen. Ostin aika vakaita yhtiöitä, joista esim. Sampo taisi lähinnä hyötyä pandemiasta. Virheet tuli sitten, kun aloin keventämään painoa liian aikaisin, vaikka osakkeet oli absoluuttisesti edelleen aika halvat. Tuollakin näkyy jo pari Sammon kevennystä huhtikuussa. Olin toki lopulta netto-ostaja pitkälle vielä tuonkin jälkeen, mutta nouseviinkin olisi pitänyt ostella vielä rohkeammin. Toki onneksi 2022 syksyllä sai taas aika halvalla, jolloin sain vähän paikattua huventunutta osakepainoa. Lisäksi kusin oman osittain korkonäkemyksen kanssa, vaikka ei tuo inflaatio tuollaisen helikopterirahan jälkeen tainnut yllättää, enkä ainakaan ymmärtänyt miten kovasti korot vaikuttavat esimerkiksi Cityconiin.

2 tykkäystä

Muistaakseni ostin aika reilusti. Salkkuni oli kuitenkin aika pieni kuten käytettävissä olevat rahat, joten euromääräisesti voitot eivät päätä huimanneet. Nousuprosentit toivat kuitenkin hymyn huulille.

Mielenkiintoinen ja tärkeä aihe. Itsellä oli tuohon aikaan aika lailla saman verran kokemusta sijoittajana kuin @Suppilovahverolla. Olin aika lailla all in, ja aika perus tarina, että täydessä paniikissa myni -10% kohdalla kaiken kuin kuumoiteltiin sieltä sun täältä maailmanlopun tyyliin. Ei siinä vaiheessa pystynyt rationaalisesti ajattelemaan, eikä ollut kokemusta mistään vastaavasta lyhyen sijoitusuran aikana. Jälkikäteen voi todeta, että ratkaisu osui oikeaan, koska aloitin takaisinostot pohjilta. En kuitenkaan enää tekisi samaa ratkaisua, koska markkinoita on mahdoton ajoittaa. Sen strategisen liikkeen olen tuon jälkeen tehnyt, että pyrin pitäämään käteispossan siinä 15-20% paikkeilla juurikin niin pienempiä kuin isompiakin dippejä varten. Nyt tulliuutisdropin aikana tuli ostettua koko liukumäen aikana useana päivänä osakkeita lisää. Kävin jopa fyysisen käteisvarastonkin siirtämässä tilille, koska pidin tuota hyvänä ostopaikkana näin netto-ostajana, varsinkin kun riippumatta yrityksestä yleensä paniikeissa laskevat kaikki yhtiöt. Nyt olen taas kotiuttanut voittoja ja käteispossa on ennätyskorkealla (yli 20%).
Aina ne pörssit ovat jossain vaiheessa kuitenkin tehneet uudet huiput, niin ei pidä panikoida, vaikka kyllä se ilkeää tekee kun katsoo kun salkku sulaa muutamassa päivässä viisinumeroisia lukuja.

2 tykkäystä

Minulla oli sama tilanne. Vuoden 2020 alussa kaikki oli käteistä ja etsin sijoituskohteita tai mitä tekisin. Sitten iski koronakuoppa.

Itse odottelin pahimman kuopan ja aloin sijoittamaan taas siinä toukokuussa 2020.
Erinomaisin osto oli Sampo sieltä aivan pohjilta ja muutamia tankkauksia sieltä 30€ molemmin puolin. Lisäksi aloitin indeksisijoittamisen tuolloin ja se on ollut erinomainen ratkaisu.

En kuitenkaan voi sanoa onnistuneeni. Olin aika maltillinen ja ostin aivan liikaa myös pahimpaan nousukiitoon vuosien 2021 ja 2022 aikana. Lisäksi, kun kaikella meni niin kovaa kokoajan, en osannut luopua mistään.

Koronakuoppa opetti ja muutti minun koko sijoittamistapaani merkittävästi.

En panikoinut vaan myin harkiten kaikki pian sen jälkeen kun mielestäni vielä syvempi laaja-alainen kyykky oli ilmiselvää (kuten sitten kävikin), ostot ajoittui suht. hyvin nousun jo hieman alettua selvästi myyntien alapuolelta. Jostain syystä pää jumitti Venäjän 2022 hyökkäyksen alettua, en tajunnut saman tien - enkä ihan heti myöhemminkään - ostaa puolustusteollisuuden osakkeita tai ETF:iä. Nyt keväällä Trumpin tullisekoilujen alettua ostin shorteja, joilla jonkun verran tienasi. Mielestäni tuollaiset suuret “epäjatkuvuuskohdat”, “markkinahäiriöt” tai miksi niitä haluaa kutsua pitäisi aina osata hyödyntää, vaikka lähtökohtaisesti harrastankin vain pitkäjänteistä sijoittamista. Jostain syystä olen aika hidas reagoimaan vaikka selvääkin selvemmät merkit olisivat olemassa, johtunee osaltaan siitä, etten markkinoita seuraa erityisen aktiivisesti ja tarvitsee isomman herätyksen.

2018-19 olin alkanut vankemmin säästää kohti aikaisia eläkepäiviä, mutta pääpaino oli korkopuolella.

2020 koronan levitessä salkusta katosi kurssilaskujen myötä n. 30% ja maaliskuun puolivälistä (muistaakseni kaksi päivää ennen pohjia) alkoi varsin raju osto-ohjelma sekä osakepoiminnan että indeksirahastojen osalta. Heinäkuussa salkku oli jo tuplat vs. koronapohjat ja vuoden loppuun mennessä kolminkertainen.

2021 lopussa salkku oli koronapohjiin verrattuna viisinkertainen ja tässä kohtaa oli ostettu myös nykyinen koti ja käteiskassa oli 100% käytetty.

2022 ryminä tuntui oikeastaan pahemmalta, koska yleisesti suursota naapurissa tuntui karmivalta ajatukselta. Se on kuitenkin jo toisen ketjun asioita.

Lähtökohtaisesti aika vähän kiinnostaa pörssien romahtaminen tai omien sijoitusten arvo, vaikka niitä tiivisti seuraankin. Kun rahan merkitys omassa elämässä on hyvin mitätön, niin järjestelmätason tuhoutuessa tai vahingoittuessa vakavasti lähinnä toivoo, että yhteiskunta kantaa vastuuta ihmisistä eikä kukaan (tai realistisemmin: mahdollisimman harva) jäisi tyhjän päälle.

1 tykkäys

OST salkku oli avattu just tammikuussa ja vähän “verottomia” voittojakin ehtinyttä kertyä. Jonkin aikaa katselin OST salkun voittojen sulamista ja lopulta rajuilta tuntuvia miinuksia. Samalla harmittelin AOT osinkoja, joten päätin tyhjentää OST, jotta saan tappiot vähennyksiin ja aloittaa alusta (takaisin 50k talletuskaton). Olin tallettanut 14k aloituksessa ja lopulta ulos sain 9970€. Olisin ostanut samat osakkeet heti takaisin, mutta sulkemisessa ja uuden OST avaamisessa oli viikon viive (onnekseni). Jäi siis tuurilla viikon lasku kokematta toisessa salkussa. Uudet 15k talletukset sisään ja samat osakkeet takaisin salkkuun 16.3, joka sattui aika lähelle pohjia monen osakkeen kohdalla.

Indeksejä ostin lisää 1-2 kertaa kuukaudessa silloin joku 6kk ajan. Suunnittelin siis 6kk osto-ohjelman, johon säästöt riittäisivät. AOT salkusta en myynyt mitään, mut toisaalta romahduksesta palautuminen oli aika nopea. Jos ois viikkojen sijaan ollut kyse kuukausista niin ehkä ois paniikki iskenyt suuremmin.

Lainaa ei oo vielä ikinä ollut osakkeissa ja rahatkin on salkkuun laittaessa aina ajatuksella, ettei niitä tarvita vuosiin. Tämä on ehkä osaltaan rauhoittanut tekemistä.

1 tykkäys