Crocs, Inc ($CROX)

Crocs (CROX) on yksi maailman tunnetuimmista halpiskenkien valmistajista niin miehille, naisille kuin lapsille ja jokainen meistä on varmasti joskus nähnyt crocsit jonkun jalassa. Tavoitteenani on herättää keskustelua tästä yhtiöstä, joka on monelle kenkien muodossa tuttu, mutta sijoituksena ei välttämättä ole.

image

Crocsin kenkiä myydään yli 90 eri maassa ja kenkäpareja on myyty yli 720 miljoonaa kappaletta. Yhtiön myynti jakaantuu aika tasaisesti Direct-To-Consumer (DTC) myyntiin ja tukkukauppaan.

Linkki viimeisimpään presikseen maaliskuulta 2021 https://s22.q4cdn.com/133460125/files/doc_presentations/2021/03/Crocs_NDR-Presentation_vFF-2021.02.28.pdf

HEYDUDE

Se mikä ei ole välttämättä tuttu jokaiselle on se, että Crocs omistaa nykyään HEYDUDE kenkäbrändin.

image

Crocs osti kenkäbrändin HEYDUDE:n 2,5 miljardilla dollarilla ja rahoitti tämän hankinnan lainalla (2,05 miljardia) ja Crocsin osakkeilla (450 miljoonaa dollaria). HEYDUDElla on myös hyvin vahva brändi ja on kuluttajien suosiossa. Tätä pystyy esimerkiksi seuraamaan TikTokista ja Amazonista. Amazonin kenkien top 15 myydyimmistä kengistä on muuten 7 joko HEYDUDEn tai Crocsin kenkiä.

Alla mitä Crocsin johdolla oli sanottavaa HEYDUDEsta

"With the acquisition of HEYDUDE, we are thrilled to add another high-growth, highly profitable brand to our portfolio," said Andrew Rees, Chief Executive Officer of Crocs. “We believe HEYDUDE’s casual, comfortable and lightweight products are aligned to long-term consumer trends and are a perfect fit for Crocs. We intend to leverage our global presence, best-in-class marketing and scale infrastructure to build upon HEYDUDE’s strong foundation and create significant shareholder value. We truly admire the business that founder Alessandro Rosano has built and are honored to welcome the HEYDUDE team to Crocs.”

HEYDUDE founder and Chief Executive Officer, Alessandro Rosano said, "We founded HEYDUDE in Italy in 2008, to develop comfortable, versatile and accessible footwear. We are proud of the brand we built and are honored to become a part of Crocs, a company perfectly positioned to take HEYDUDE to the next level. We have long admired the Crocs business and are excited to have them bring HEYDUDE’s comfort, craftsmanship, and style to consumers globally."

Crocs Executive Vice President and Chief Financial Officer, Anne Mehlman said, “HEYDUDE has experienced incredible growth in revenue and profits over the past few years. HEYDUDE is expected to be immediately accretive to our high revenue growth, industry-leading operating margins and earnings. We expect the combined business to generate significant free cash flow, enabling us to quickly deleverage while investing to support future growth. We are excited about the combination and are confident in our ability to deliver long-term shareholder value.”

Kun HEYDUDE:n osto julkaistiin, oli Crocsin kurssi 130 dollarin paremmalla puolella ja siitä lähtien on kurssi tullut alaspäin. Ennen tätä transaktiota Crocs oli aggressiivisesti ostanut omia osakkeitaan takaisin markkinoilta ja markkina tykkäsi tästä. Omia osakkeita ei kuitenkaan enää ostella takaisin ennen kuin on saatu velkaantumisaste tarpeeksi alhaiseksi.

Se mistä tykkään näiden molempien brändien kohdalla on se, että molemmat tuotteet on personifioitavissa ja tuotteista voidaan tehdä minkälaisia tahansa kustannustehokkaasti. Johto on myös selvästi indikoinut saavansa HEYDUDEn myyntiä kannattavammaksi, kun tuotteet saadaan mukaan Crocsin jakeluverkostoon.

Numeroita

image

(Luvut tuhansissa)

2021 bruttokate oli 61.3 % ja operating margin 29.5 %. Nämä ovat mielestäni todella kovia lukemia.

Q2 2022

Tässä linkki Q2 2022 tiedotteeseen: Crocs, Inc. - Crocs, Inc. Reports Record Second Quarter Revenues, Up 51%

Koko yrityksen liikevaihto oli 964,6 miljoonaa dollaria ja kasvoi 50.5 % verrattuna 2021 samaan ajanjaksoon. Näin suuri kasvu johtuu HEYDUDEn integroimisesta lukuihin. Bruttokate tuli hieman alas 2021 lukemista ja sitä painoi toimitusketjujen ongelmat ja poikkeuksellisen suuret lentorahtikustannukset. Q2 bruttokate oli 51.6 %.

Crocs brändin liikevaihto oli 732.2 miljoonaa dollaria ja kasvoi 2021 lukuihin verrattuna 19.4 % ilman valuuttakurssivaikutusta. Etenkin EMEALA segmentin kasvu oli kovaa. Crocsin digitaalinen myynti oli 37.2 % liikevaihdosta, kun se oli 36.4 % aikaisempana vuonna. Crocseja myytiin 32.4 miljoonaa paria ja kasvua oli 3.3 miljoonaa paria suhteessa Q2 2021. Crocs Brändin bruttokate oli 57.7 %.

HEYDUDE:n Q2 liikevaihto oli 232,4 miljoonaa dollaria ja se kasvoi 96 % verrattuna 2021. Tämä myös ylitti Crocsin johdon omat ennusteet HEYDUDE brändille. Kenkäpareja myytiin 8.1 miljoonaa. HEYDUDEn bruttokate oli 32.4 %. Tätä johto pyrkii parantamaan integroimalla tuotteita Crocsin jakeluverkostoon. HEYDUDEn digitaalinen myynti oli 31.5 % koko myynnistä.

Ennusteet ylitettiin, mutta kurssi tuli tiedotteen jälkeen reilu 10 prosenttia alaspäin, koska 2022 EPS ennustetta laskettiin hieman haarukkaan 9.50 - 10.30 . Johto perusteli tätä epävarmuudella kuluttajakäyttäytymisessä johtuen inflaatiosta ja maailmantalouden tilanteesta.

Arvostus

image

image

Pidän Crocsin arvostusta todella matalana, kun johdon EPS ennusteiden alahaarukkaan osuttaessa on FY22 P/E alle 8 tällä kurssilla. Crocs ohjeistaa vuoden 2022 liikevaihdon olevan 2.545 – 2.615 miljardia dollaria. Mikäli Crocs osuu ennusteidensa ylälaitaan 2022 vuodelle (2.615 miljardia) ja heidän tavoite Crocs brändin 2026 liikevaihdolle on 5 miljardia, tarkoittaa tämä n. 17 % vuotuista kasvua. Yhtiö tarjoaa siis hyvää ja kannattavaa kasvua jo pelkästään Crocs brändillä.

Uskon, että syitä tuolle alhaiselle arvostukselle ovat pelko taantumasta ja tuo HEYDUDEsta aiheutunut iso velka. Velkaa Crocs kuitenkin pystyy maksamaan takaisin yhtiön tuottamalla vapaalla kassavirralla. Yksi ongelma tässä on, että yhtiö ei osta enää omia osakkeitaan takaisin markkinoilta ennen kuin velkaa on maksettu tarpeeksi takaisin. Yhtiö haluaa gross leverage ration alle 2 (nyt oli 2.6), jonka jälkeen he ovat kommunikoineet jatkavansa omien osakkeiden takaisinostoja.

Nyt tarvitsisin foorumin parviälyä siihen, miksi Crocs arvostetaan näin matalilla kertoimilla ja astunko tässä nyt arvoansaan. Tämä ei ollut täydellinen alustus yhtiöön ja on varmasti asioita joita jätin huomioimatta, mutta toivon herättäväni keskustelua tästä mielenkiintoisesta yhtiöstä.

39 tykkäystä

Kiitokset uuden ketjun avaamisesta ja oikein hyvästä yhteenvedosta!

Minä en valitettavasti parvissa lentele. Päinvastoin selviytymisstrategiani on välttää massoja ja kaivella evästä kaukaisten korpien kätköistä tai muiden hylkäämiltä joutomailta.

Mutta asiaan. Satuin ostamaan Crocsia viime viikolla luettuani juuri noita mainitsemiasi asioita. Itse mutuilin niin, että suurin syy kurssiromahdukselle on ollut markkinatoimijoiden paha velka-allergia sekä erittäin lyhyt pinna tässä markkinatilanteessa. Ehdin itsekin jo miettimään, myynkö pikavoitolla pois mutta päätin jättää pidempään omistukseen ja katsoa, miten synergiat kehittyvät. Erittäin lupaaviahan nuo molemmat brändit ovat ja ainakin Krokolla on vakuuttava näyttö takana.

Mulla on laajasti hajautettu salkku ja tämä yhtiö sopii hyvin sinne joukkoon osastolle, jota ei tarvitse jatkuvasti seurata. Sijoitukseni on pienehkö ja täysin oman alani ulkopuolella, joten tuskin tulen paljoa tänne kirjoittelemaan mutta seuraan kyllä ehtiessäni keskustelua ja toivotan onnea sijoituksellesi. Tässä olisi muuten oiva kumppani Spinnovalle.

1 tykkäys

Ai että, enpä ajatellut, että koskaan Crocseihin koskisin. Sikäli ajankohtaista, että tuli kesällä pyörittyä Karibian lämmössä, ja siellä Crocsit olivat paikallisten kesken kovassa huudossa (tiedä sitten, olivatko aidot vai feikit). Kaverikin niitä hehkutti, kun valittelin kengistä ja släbäreistä tulevia rakkoja.

Speksien puolesta vaikuttaa ihan kelvolta keissiltä. Harmittaa, että Nordea luopui 1%:n ostokatosta jenkkiosakkeiden osalta, niin ei nykyisin kykene napostella pieniä seurantapositioita taikka ostaa osissa. Hinta ei edelleenkään päätä huimaa, mutta viime kuisen rytäkän jälkeen ja nyt nähdyn >50 %:n nousun jälkeen hieman hiostuttaa napsia positiota, kun Kiinat, Ukrainat, apinarokot, inflaatiot yms saattavat nähdäkseni säikäyttää markkinat, ja kannustaa pohjilta ostaneita kotiuttamaan pikavoittoja.

1 tykkäys

Yksi osasyy Crocsin hurjiin kurssiliikkeisiin saattaa olla se, että se on listattu Nasdaqiin jostain syystä. Lukujen valossa firma on erittäin houkutteleva olettaen että nykyinen myynti tai jopa kasvu kestävää, mutta itse myin ennen osaria oman position ja toivon pääseväni mukaan uudestaan halvemmalla, jos markkinat vielä lähtevät etsimään uusia pohjia.

1 tykkäys

Kiitos @Dhop10 ketjun aloittamisesta! Crocs on oman salkkuni suurin yhtiö ja omistan 500 kpl yhtiön osakkeita.

Tein ensimmäiset ostoni Crocsiin joulukuun loppupuolella 2021 kun he julkaisivat uutisen HEYDUDE:n ostosta. Kurssi tosiaan syöksyi rajusti ja jatkoi laskua sen jälkeen vielä pitkään. Pidin kuitenkin siitä, mitä näin, ja amatöörisijoittajana uskalsin olla markkinoiden kanssa eri mieltä. :slight_smile: P/E oli ja on tosi houkuttava, vaikka velkaa on toki paljon. Jatkoin Crocsin omistusosuuden kasvattamista koko kevään ja kesän mittaan ja keskikurssini on nyt 63,01 USD.

Syitä sille, miksi pidän Crocsista ja pidän sitä edelleen houkuttelevasti hinnoiteltuna:

  • Amazonin most sold shoes -listat ja palautteiden keskiarvot. Miehet (Crocs #1, HEYDUDE #5, #8, #10.), Naiset (Crocs #1, HEYDUDE #3), Boys (Crocs #1-2), Girls (Crocs #1-2).

  • Todella laaja kohdeyleisö: Lapset, miehet, naiset, ammattikunnat (esim. sairaalahenkilökunta). HEYDUDE laajensi tätä entisestään.

  • “Marimekko”-ilmiö. Mua harmittaa vieläkin se, etten tajunnut ostaa Marimekkoa muutamia vuosia sitten kun Unikko-paidat ja Marimekko-laukut alkoivat olla niin nuorison, aikuisten kuin pop-idoleidenkin vakiovaruste. Marimekko oli yhtäkkiä muuttunut hieman nuhjuisesta, vanhahtavasta brändistä katumuodin tähtitekijäksi. Crocsilla on mielestäni nyt käynnissä sama ilmiö. Tämä näkyy Suomessakin, ja Hesarikin kirjoitti aiheesta.

  • Ymmärrykseni mukaan HEYDUDE:n myynnistä ylivoimaisesti suurin osa tulee Yhdysvalloista. Mihin tämä brändi vielä pääseekään, kun saavat Crocsin globaalin toimitusketjun ja markkinointikoneiston taakseen? P.S. Setämiehenä ostan itsekin heti HEYDUDEt (jotka ovat kuulemma äärimmäiset mukavat kengät), kun pienentävät sitä valtavan kokoista HEYDUDE-logotekstiään kengän päällä. :slight_smile:

Huolenaiheeni:

  • Onko Crocsien uusi nousu ohi menevä muoti-ilmiö? Ovatko ne jo ensi kesänä ihan has been -osastoa? Pystyykö HEYDUDE paikkaamaan tätä?
4 tykkäystä

Hienoa, että saatiin palstalle ketju Crocsista. Itsellänikin pyörinyt ketjun perustaminen mielessä jonkin aikaa. Crocs on myöskin salkkuni suurin omistus. Epäonnekseni keskihinta on lähemmäs 70 dollarissa, joten heinäkuun nousun jälkeen olen päässyt vasta hieman voitolle.

Joitakin omia ajatuksia:

  • Yhtiö on onnistunut nerokkaasti markkinoinnissa. Influensserien ja eri julkkisten kanssa lanseerataan omia erikoismallistoja, jotka myydään minuuteissa loppuun. Satojen dollarien arvoisissa kengissä katteet lähentelevät sataa prosenttia (omaa mutuilua).

  • Google Trends -hakuaktiviteetti on ollut kasvussa erityisesti Euroopan suurissa maissa.

Sijoitin vuonna 2019 käänetarina Pandoraan. Trends-aktiviteetti kääntyi kevään 2019 loppupuolella nousuun, ja syksymmällä yhtiö antoi posarin. Markkinat eivät kuitenkaan olleet hinnoitelleet Trends-aktiviteetin kasvua, vaikka Pandora olikin markkina-arvoltaan samassa luokassa kuin Crocs. Pandora parhaimpia poimintojani ja myin laput noin 100 prosentin voitolla pois. Arvostus ja kannattavuus ovat Crocsilla ja aika lailla samassa luokassa kuin mitä Pandora oli aikanaan.

Mielestäni Crocsille hinnoittellaan selvää tuloslaskua, kuten myös Pandoralle tehtiin aikoinaan, vaikka hakuktiviteetti ei tätä argumenttia tue. Jos trendi kestää edes ensi vuoteen, niin arvostuskertoimet todennäköisesti korjaavat selvästi ylöspäin. SeekingAlphan mukaan verrokkiryhmän mediaaniyhtiön fwd p/e (gaap) on noin 14, kun taas Crocsilla 9,4. Crocs on kaiken lisäksi mediaaniverrokkia kannattavampi ja kasvanut myös vahvemmin.

  • Isot insider-ostot. Crocsilla on pelkästään insider-ostoja tänä vuonna usean eri johtohenkilön toimesta. Netto-ostojen arvo on miljoonissa dollareissa.

Riskejä

Q2:lla Pohjois-Amerikan liikevaihto kasvoi vain hieman, myös varastot olivat odotettua suuremmat Pohjois-Amerikan odotettua pienemmän kysynnän vuoksi. Google Trends on osoittanut Yhdysvalloissa jo hiipumista. Suurimman markkinan kääntyminen ei romuta sijoituskeissiä muiden markkinoiden kasvaessa, mutta laskee houkuttelevuutta ja lisää riskejä.

7 tykkäystä

Osaako joku kertoa tarkemmin Crocsin venäjän kuvioista? Onko näissä jutuissa perää että on avannut liikkeet uudelleen Moskovassa?