Crypto.com ja muut korttimaksukryptocashbackejä tarjoavat

Poistamalla vanhan koodin autentikaattorists alkoi pelaamaan.

1 tykkäys

Siellä on ruuhka päällä kun klikkasivat kaikki pihalle sovelluksesta varo toimenpiteenä ja ku kaikki kirjautuu takas sisää ja kaikki joutuu räpälää tota 2fa uudelleen, itekki varmaa 20 kertaa piti rämpätä että meni lävite…

2 tykkäystä

Ihan sellainen heitto tästä kortti/cashback -asiasta, että oletteko miettineet, että mikä tämän kustantaa?
Itse olen sitä mieltä, että data eli teidän kaikkien ostoskäyttäytyminen ja siitä luotu profilointi tulevaa markkinointia yms. varten. Ja toisaalta miten niissä pikkupränteissä on kirjoitettu, saako teidän tuottamaa dataa luovuttaa eteenpäin?

9 tykkäystä

Hyvä heitto. Toivottavasti tosiaan on kaikille selvää, että kortinmyöntäjät lähtökohtaisesti keräävät dataa ja monet niistä käyttävät tuota dataa tienatakseen sillä itse, oli cashbackejä tai ei. Jos haluaa anonymisoida ostokäyttäytymisensä, joutuu miettimään muita ratkaisuja. Apple Pay tullessaan aiheutti joissakin piireissä huolta nimenomaan sillä, että se piilottaa myyjiltä käyttäjän datan. Lienee syy sille, ettei Suomessa esim S-pankin korttiin ole ilmaantunut Apple Pay -mahdollisuutta.

5 tykkäystä

Niinpä - eli jos on nuori ja rakentaa tulevaisuuttaan työelämässä ja tähtäin on korkealla, kannattaa aina puntaroida, mikä on sen arvoista, että susta tiedetään kaikki. Ja että sitä voidaan väärinkäyttää.
Ymmärrän hyvin, että tällainen houkuttaa - 3-5% cashback on iso summa vuodessa, mutta toisaalta, onko se sen arvoista varsinkin, jos lukitset omaa varallisuutta pitkälle ajalle, jota et saa pois heti, kun haluat. Jos nämä kaikki on hallinnassa ja ymmärryksessä, niin varmasti ihan toimiva kuvio. 3500e on mielestäni nuorella iso raha kuitenkin blokata ja riskeerata. 350e on jo toinen juttu (jos data ei häiritse).

3 tykkäystä

Mikä on worst case ongelma ostoskäyttäytymisen keräämisestä ja myymisessä? Ei minua ainakaan vähääkään kiinnosta tietääkö joku missä käyn kaupassa ja minkämerkkistä wc paperia käytän. Mielelläni annan ostokäyttäytymisestä datan jaettavaksi jos itse hyödyn sen 2-5%

2 tykkäystä

Vaikea välttää tänä päivänä :neutral_face: . Pitäisi olla käyttämättä s-korttia, k-korttia, lidl plussaa ja maksaa käteisellä.

9 tykkäystä

Sun ja muiden pitää sitä pohtia. Muistan, kun joskus 10-15v sitten facebook ilmaantui ja kaikki innostui asiasta. Sinnehän toiset raportoi elämäänsä päivittäin, mitä on tehty. Sen jälkeen on vasta ymmärretty, miten sitä dataa voidaan analysoida, pilkkoa ja hyödyntää. Hyvin monella eri tavalla. Itse kun olen softa-alalla urani tehnyt, olin alkuun täysin vastaan facea. Myöhemmin lasten vuoksi jouduin tilin perustamaan, jotta pystyin seuraamaan heidän toimintaansa.
Tarkoitus ei ole nyt nostattaa mitään sen isompaa hälyä, mutta mun alan ihmiset tyypillisesti ei käytä edes ruokaketjun kortteja/bonuksia. Nämä on hyvin yksilökohtaisia asioita, mitä haluat itsestäsi kertoa.
Halusin vain nostaa tämän seikan esille - jos oli huono heitto, niin saa dummata ja siirtää sinne roskapostiosastolle.

14 tykkäystä

Pohtimisen arvoinen asia ilman muuta.

1 tykkäys

Mutta jos ihan lyhyesti jatkan, niin jos käytät tuollaista korttia kaikkeen maksamiseen, susta tyypillisesti saa aika hyvän kuvan todellisena ihmisenä: missä liikut, mitä syöt, paljon juot, käytkö vieraissa jne.

10 tykkäystä

Datan kerääminen on kyllä hyvä pointti. Toisaalta mietin, että voitko välttyä mitenkään siltä että dataa sinusta ei ostosten perusteella kerätä? Muuten kuin maksamalla käteisellä.

Onko sellaista debit/credit korttia olemassa? Apple pay on mainittu ja tämän pitäisi turvata data. Onko muita?

2 tykkäystä

En usko että apple jättää datan hyödyntämättä.

En ala väittelemään tästä, kun en tiedä.

Toisaalta niiden markkinoinnin kulmakivi on nykyään privacy. Vertaus esim. Googleen.

Mutta tämä on varmaan eri keskustelu. Ja voivat hyvinkin käyttää dataa hyväkseen.

On - mutta se tietysti liittyy siihen, miten uskot esim. Visa Debit/Credit -yhtiön toimintaan. Ne ei saa käsitellä dataa yksilötasolla, ainoastaan anonyymina ryhmänä. Tätä toimintaa seurataan/auditoidaan, mutta toki, voihan sitä kuten kaikkea epäillä. Tiedän henkkoht jotain tästä auditoinnista ja itse luotan siihen. Mutta en esim. kauppojen bonuskortteihin/ostosdataan.

5 tykkäystä

Kiitos tästä. Ei ole syytä epäillä sanomaasi. Jos olisi toisin, niin tästä olisi varmasti käyty enemmän keskustelua.

1 tykkäys

Tämä sama ei siis koske koske Visa-kortin myöntäjiä, kuten Crypto.comia? Kyseessä on siis luottamus maksutapahtumatietojen yksilöivään käsittelyyn Crypto.comin toimesta vs pohjoismaisten kivijalkapankkien?

1 tykkäys

Niin, tässä tullaan siihen, mitä Visa tietää Crypto.com -yhtiöstä ja miten ne pystyy luottamaan, että niiden auditointi on samaa kuin muilla kumppaneilla. En tunne tätä juridiikkaa, että mitä oikeuksia Visalla on näihin kumppaneihin. Minun käsitys on, että sopparit on kaikille samat. Yleensähän näissä sitten tulee ilmi, että toiminta ei ole ollut sääntöjen/ehtojen mukaista.

1 tykkäys

Mitä muuten itse tiedät tästä yhtiöstä, onko sinulla käytössä yhtiön tilinpäätös?

Firma ei ole pörssiin listattu, joten tilinpäätöstä ei ole saatavilla. Aiemmin ketjussa on haettu vertailukohtaa Coinbasesta, joka päivittäisellä vaihtovoluumillaan samassa mittaluokassa. Toimitusjohtajan sanoin voitollista tulosta tehdään marraskuun FT:n jutun mukaan, mutta olisihan ne luvut kieltämättä mukava nähdä raportin muodossa.

“In the second quarter, we did about a quarter of Coinbase’s revenues and we have been profitable from the start of the year,” the Crypto.com boss told the FT. “The crypto space is extremely hot and we’ve seen a 20-times revenue growth this year.”

1 tykkäys

No joo, tämä oli heitto juuri tähän. Kyllähän minä toki tiedän tilanteen. Coinbasen osalta voidaan pelkästään kurssikehityksestä nähdä, mitä “kryptoihin” summittainen sijoittaminen tarkoittaa.
2015 lähtien olen tässä kehyksessä ollut mukana ja sen sanon, että “there is no free deal”.
Pitäkää tämä mielessä.

2 tykkäystä