Degiro välittäjänä

Voit määrittää (allokoida) joka kuun vaihteessa lainasumman josta sitoudut maksamaan korkoja käytit sen tai et. Esim. itselläni on nyt allokoituna 23000 euroa, josta maksan 1,5% vuosikorkoa, mutta käytössä tuosta “limitistä” tuoreiden kauppojen jäljiltä 18k. Jos ostat velaksi yli tuon allokaation, maksat siitä 4% vuosikorkoa.

Allokaatio ei suoraan määritä sitä minkä verran saat lainaa. Se tulee tilin tyypin (basic, trader, jne) rajoitusten ja salkkusi vakuusarvon mukaan.

Kertauksena ennen korko oli 1,5% + viitekorko (negatiivinen eli 0) ja nyt muutosten jälkeen se nousee kolmeen euro ja usd osalta ja muissa valuuttoissa 4%.

1 tykkäys

Kiitos Odetus selkeästä vastauksestasi. Lainalla sijoittavalle muutos on kyllä merkittävä. Itse olen ollut lainapuolella vain satunnaisesti myyntien tilityksiä tai rahansiirtoja odotellessa, joten ei merkittävää muutosta minulle.

Muilla ongelmia kirjautumisessa sisään tänään? :thinking:

Juu, ongelmia täälläkin. Aikaisemmin päivällä pääsin vielä kurkkaamaan, mutta nyt ei päästä sisään millään. Päättivät ilmeisesti juhlistaa niitä maireasti “ilmaisiksi” mainostamiaan hinnankorotuksia jumittamalla koko systeemin.

1 tykkäys

Aika monella on https://downdetector.co.uk/status/de-giro/
Degiron selitys Twitterissä

2 tykkäystä

Onko kenelläkään kokemusta miten verottajalle kauppojen raportointi onnistuu jos käyttää USD valuuttatiliä? Lähinnä mietityttää saako degirolta raporttia, jossa USD kauppahinnat on muutettu EUR vai joutuuko nämä käsipelillä korjailemaan itse?

1 tykkäys

Omassa 2020 vuosiraportissani oli luvut euroina. Olin tehnyt useita kauppoja suoraan dollareissa.

Hyvä huomioida, että raportti käyttää valuuttakurssina päivän päätöskurssia. Jos haluat käyttää jotain muuta, niin sitten menee Excel-hommiksi.

Onko kenelläkään varmaa tietoa tekeekö degiro myynnit ja raportit FIFO periaatteella?
Koskaan ei ole ollut “vajaita” omistuksia vuoden vaihteessa niin on jäänyt arvoitukseksi.

Periaatteessa näin kait on. Siitä huolimatta heidän näyttämänsä “Break even price, BEP” ei kyllä täysin täsmää omien laskelmieni kanssa.

3 tykkäystä

Tästä on ollut puhetta aikaisemminkin, mutta ajattelin kysyä fiksummilta. Osakkeen vaihtaessa esim. nimeä, näkyy myynti/ostotapahtuma. Tarvitseeko tämä tapahtuma raportoida verottajalle? Oletteko saaneet oikeita ostohintoja korjattua salkkuunne?

Nimenvaihto ei muodosta verotuksessa transaktiota.

Mitenkäs tämän verotus menee?

Pohdin ostoa koska kategorissa kuluton, se mikä pohdituttaa on että vaikka kaupankäyntipaikka LSE, niin firman kotimaa IE. Ottavatko varmuudekvuoksi 25% tjsp?

Symbol | ISIN
VUKE | IE00B810Q511
Vanguard FTSE 100 UCITS ETF GBP

Degiron manuaalinen valuutanvaihto kysymys. Vaihdoin ekan kerran EUR → USD, mutta taalet eivät näy tossa Degiron yläpalkissa, jossa esim näkyy EUR rahamäärä. Pitäisikö siinä näkyä jossain se USD rahamäärä ? :thinking:

Dollarit näkyvät sivulla alempana otsikon “Foreign Currency Cash Accounts” alla, jos käyttää manuaalista vaihtoa.

Ainakin ennen manuaalinen valuutanvaihto on ollut hävyttömän kallista Degirolla. Kiinteä 10 € ja pikku prosentti. Oma strategiani onkin ollut ostaa suoraan vaan euroista haluttua osaketta automaattisella valuutan vaihdolla. Tämä on todella paljon halvempaa. Jos haluat pitää rahat dollareina (esim. osingot), niin voit laittaa manuaalisen vaihdon päälle kun usa-osakkeiden ostot ovat valmiit. Tein tämän nyt kun valuutan vaihto automaattisella muuttui kalliimmaksi. Nyt osingot pysyvät dollareissa ja saan ne sitten uudelleen sijoitettua ilman, että käyvät välillä euroissa. Jos haluaisin ostella lisää usa-osakkeita euroilla, niin sitten taas automaatti päälle oston ajaksi. En siis koskaan vaihda euroja dollareiksi. Nämä lisäostot ovat vielä teorian tasolla, kun en ole ostanut lisää dollarimääräisiä osakkeita sen jälkeen kun siirryin manuaaliseen valuutan vaihtoon. Toisin sanoen siirryttyäni manuaaliseen vaihtoon en ole vielä kytkenyt automaattia takaisin päälle. Kaikkea muuta olen jo kokeillut itse ja toimii kuten pitikin.

Kiitos vastauksesta ja avusta. Joo, ne manuaalisen valuutanvaidon dollarit löytyivät sieltä Foreign Currency Cash Accounts otsikon alta salkun alapuolelta. Hieman outo paikka, mutta hyvä kun löytyi :+1:

Mitäs sitten tapahtuu jos on osinkoja $50 dollaritilillä ja riittävästi euroja eurotilillä, ja haluan ostaa $100 hintaisen osakkeen tai pari? Jos automaatti on päällä, veloitetaanko nostot silti defaulttina dollareissa vai euroissa vai osaisiko systeemi peräti ottaa molemmilta (paras vaihtoehto)?

Meille pikkusummilla pelaaville korkoa korolle pääsee aika hitaasti käyntiin, jos pitää aina odotella koko osinkopotin kasvua kertaostoksen suuruiseksi summaksi.

Kiitos vinkistä!

Voi unohtaa, löysin löysin. Edelleen kiitos vinkistä!

[unhoitus]
Kymysystä sen verran että mites tämä portaalissa onnistuupi, joku täppä jossain?
Itselläni Custer-tili, joka rympäyttää osingot automaagisesti €uroiksi…Toki Joedollareina pitäisin, kun ostot suurimmalta osin sitä lääniä kohden…
[/unhoitus]

Mitäs sitten tapahtuu jos on osinkoja $50 dollaritilillä ja riittävästi euroja eurotilillä, ja haluan ostaa $100 hintaisen osakkeen tai pari? Jos automaatti on päällä, veloitetaanko nostot silti defaulttina dollareissa vai euroissa vai osaisiko systeemi peräti ottaa molemmilta (paras vaihtoehto)?

Et ymmärtääkseni saisi ostettua osakkeita tällöin suoraan, koska dollarit eivät riitä. Olen siinä luulossa, että vaihtoa ei manuaalilla tapahdu, ellei itse käy vaihtamaan euroja dollareiksi. Laina-asioista en ole perillä, että saisiko joitain velkadollareita.

Tässä kuvailemasi kaltaisessa tapauksessa olisi varmaan pakko laittaa automaatti päälle jolloin liian vähät dollarit muuttuisivat euroiksi. Sitten voisi ostaa osakkeet automaatti päällä suoraan euroista ja lopuksi manuaali takaisin päälle. Tällöin ei kyllä manuaalista olisi mitään hyötyä jos aina tekisi näin. Oma strategiani onkin tällä hetkellä sijoitella dollariosingot suoraan dollareina takaisin sen jälkeen kun niitä on kertynyt tarpeeksi. Näin tapahtuu kenties joka toinen kuukausi, tjsp riippuen kuukausista. Yleisin 3, 6, 9 ja 12 kävisi jo sellaisenaan.

Pienemmillä summilla voi harkita pitävänsä automaatin päällä.

Tämä sisältää nyt oletuksen, että jos naksaisee automaatin päälle, niin dollarit tosiaan muuttuvat saman tein euroiksi. En ole kokeillut.

Allekirjoittaneella jo sen verran kokemusta (NYSE:BRMK) että näin tapahtuu vaikka vasta toista kuukautta makustelen portaalia.

Se mitä itse pelkään on “parallaksivirhe”. En siis tiedä, mutta tililtäni ei löydy vuosirapsaa jossa DeGiron valuutanvaihtopalkkio olisi vähennetty. Eli teknisesti olen Execliin manipuloinut (verottajalle) USD-osingot Suomen Pankin valuuttakurssilla €uro-sellaisiksi. Tässä käännöksessä ei tietenkään näy valuutanvaihtokulu, eli ilmoitan verottajalle bruttona sen minkä käteen sain nettona DeGiron kulujen jälkeen.

Mielenkiintoista. Räpsäisin nyt rohkeuden keräilyn jälkeen kokeeksi automaatin päälle ja heti ei tapahtunut dollareille mitään. Johtuu joko viikonlopusta, viiveestä tai jostain muusta, jos @Vajukki olet saanut erilaisia kokemuksia. Kenties maanantai-iltana olisivat kaikki euroja. Nyt eivät tule olemaan, kun laitoin manuaalin takaisin päälle.

Eikö se mene niin, ettei tuota “parallaksivirhettä” tule, koska saat dollariosingot täysimääräisenä uudelleen sijoituksiin? Silloinhan verokin kohdistuisi koko netto-osinkoon Usan vähentämän veron jäljiltä. Se valuutanvaihtokulu maksellaan vasta sitten, kun joskus ne dollarit sitten myös käytännössä muuttuvat euroiksi. Näin kulu huomioidaan kerran kuten kuuluukin. Oletteko samaa mieltä vai keksittekö ajatusvirheen?