Degiro välittäjänä

Tämänkin voi unohtaa, ei taida olla DeGiron tiliote oikotie onneen. Siis sillä että maksamani ennakkopidätys on suoritettu ennen valuuttakäännöstä, joten en sitä mitenkään kohdilleen saa tiliotteen kautta.
Jenkkiportaalien eduksi mainittava että osaavat lennossa tuottaa tämänkaltaiset päivärapsat. Vahva vältä EU-paskeet (juu, menen nyt, ei tartte huutaa)…

Dollori → dollori toki ei näin.

Itse vain punttiä töristelen että saanko verottajalle lipareen centimon takkuudella kohdille kun tuo autokonversio päälle jäi.

Muttabutta, lisää makusteltuani.

Tiliotteen puolelta löydän neljä riviä, jotka hienosti selittää.

FX Kredit
FX Debet
Osinko
Osinkovero

Kolme alinta on Joedollareina, eli osinko (toiseksi alin), siitä napattu vero (alin), sitten tuo FX Debet (osinko - osinkovero). Ja sitten mitä käteen jäi ylimmällä rivillä vihdoin viimein €uroina.
*Muunnoksessa (ylin rivi) on käytetty seuraavan päivän tjsp (täkäkälisestä vinkkelitä 16.12) valuuttakurssia (1,1341) itse siis laskin osingon tililletuprahduspäivänä (15.12) jolloin gurssilat oli 1,1262.

Ja siis en tiedä, ehkä sieltä tulee joskus vuosirapsa jossa nämä jyvitetty atomin tarkkuudella… En vaan tiedä kun ekaa vuotta enoa veneestä verkon painoksi tiputtelemassa. Siihen asti joudun itse laskemaan jutut…

** Siis Suomen Pankki ilmoittaa päätöskurssiksi 1,1336, joten syytä olettaa että vaihtopalkkion olen tästä summasta maksanut… Vaikka verrokkina käytin Suomen Pankkia, niin €uroahan nyt vaihtuu kolmella aikavyöhykkellä. DeGiirola tehnyt siirron tiliotteen mukaan 07:45 joten onhan se voitu jossain Down&Underilassa veivattu… Mut niin kauan kuin klappia tähän suuntaan niiin ei valittamista…*

Jos margin on käytössä (Active ja Trader tilityypeissä aina käytössä, vaikkei allokaatiota tekisi), niin manuaali fx päällä tulisi ostellessa velkadollareita.

Autofx ajetaan joka aamu, ehkä noin 6-8 Suomen aikaa. Joten sitä ennen voi vielä puljailla. Mutta koko korttitalo kaatuu, kun kerran unohtaa autofx:n päälle kun ei ollut tarkoitus.

Hmm. Menisikö se kutakuinkin näin?

Saat 100 dollaria osinkoa, josta pidätetään Usaan 15 % eli 15 dollaria. Jotta päästään Suomen veroihin (25,5 %) asti, pitää maksella vielä 25,5 dollaria - 15 dollaria, eli 10,5 dollaria. Tämä muutetaan euroiksi jollain päivään liittyvällä kurssilla (olen ymmärryksessä, että melkein mikä vain kelpailee).

Yleisemmin: kun olet saanut osinkoja määrän a dollaria ja siitä on ennakonpidätetty 15 %, niin muuta valitsemallasi kurssilla dollareita 0,105a euroiksi niin saat lopun veron määrän. Tämä toimisi kenties vaikkei dollarit ikinä käyneet euroissa.

Oletteko samaa mieltä?

Jos nyt dollarisi muuttuvat palvelussa euroiksi ihan käytännössä (Activefx päällä), niin silloin niistä on kyllä mennyt vaihtokulut. Palvelun ilmoittaessa sijoitettavissa olevien eurojen määrän, vaikka rahat ovat dollarimääräisinä valuuttatilillä se varmaankin käyttää senhetkistä vaihtokurssia ja tuskin lisää vaihtokuluja arvioonsa. Näin veikkaisin.

@kinomoto tämä autofx:n ajon aikataulu oli tosi arvokasta tietoa. Kiitoksia!

Te, joilla on Degiron lisäksi myös käytössä Suomessa toimiva välittäjä (tai useampi), miten hanskaatte veroilmoituksen?

Pari vuotta vasta ollut itsellä Degirossa tili, joten vasta kerran olen Degirosta tehnyt ilmoituksen, mutta ärsyttää, että verottajan järjestelmässä pitää antaa joko liitetiedosto tai esitäytetyt + itse täytetyt tiedot, mutta näitä kahta ei voi yhdistää. Eli jos pääosa luovutuksista on toimijoilta, jotka välittävät tiedot suoraan verottajalle, tuntuisi älyttömältä sekä itsen että verottajan kannalta olla hyödyntämättä näitä tietoja suoraan. Niiden hyödyntäminen vaan tuntuu tarkoittavan sitä, että Degiron raportista pitää sitten tiedot syöttää käsin. Jos transaktioita on enemmän, täyden luovutuskohtaisen listan laatiminen verottajan sivuilla käsin ei tule kysymykseen. Arvopaperikohtaisen listan vielä pystyy tekemään käsinkin, ja verottajan mukaan se riittää, mutta se vaatii käytännössä hankinta- ja luovutusaikojen keksimistä ja jonkinlaisia keksittyjä pseudohankinta- ja -luovutushintoja, jotka vain vastaavat kokonaistuottoa.

Bonuskiusana taitaa sitten olla vielä se, ettei Degiro taida tuntea hankintameno-olettamaa.

Aivan. Enköhän pidä automaattia päällä niin kauan että osinkovirta alkaa kerääntyä haluamani kokoisiksi ostopoteiksi. On vielä tässä vaiheessa sivuosassa verrattuna kuukausisäästön suuruuteen, joten eipä tuo kaksinkertainen fx-kulu edusta isoa absoluuttista summaa.

1 tykkäys

Ajoin viimeksi @Alwarin makroon hankintameno olettamalliset erikseen.

Yritin selata ketjua läpi, mutta ei tullut vastaan… eli saanko Degirosta jonkinlaista yhteenvetoa valuutanvaihtokuluista? Itse en löytänyt. Minulla oli Autofx käytössä viime vuonna, jokaisesta ostosta ja myynnistä meni valuutanvaihtokulut. Niitä ei ole kuitenkaan huomioitu Degiron raportissa, ainostaan välityspalkkio.

Toutuneista toimeksiannoistahan tuli sähköpostiin erittely, joista näkyy valuutanvaihtokulut, mutta osa näistäkin on mystisesti kadonnut s-postistani… Mietin, että pitääkö nämä nyt sitten manuaalisesti laskea ja lisätä kuluihin kun ei niitä oo tossa raportissa huomioitu.

t: ensikertalainen :sweat_smile:

Kiitos vinkistä. Hankintameno-olettaman kannalta merkityksellisiä on tässä välissä kuitenkin vain yksi tai kaksi paperia, joten se on tällä hetkellä pienempi asia. Pääongelma on tossa, ettei verottaja lähtökohtasesti vaikuta tukevan liitetiedostojen ja järjestetelmään suoraan annettujen tietojen yhdistelmää.

Herjaako muilla Degiro tili väärää salasanaa? Sekä Appissa, että selaimessa tekee saman

" Something went wrong. Please try again later."

1 tykkäys

Näyttää olevan laajempi ongelma.

1 tykkäys

Eläköön Inderesin foorumi. Rupesin tässä jo laskeskelemaan maksimitappioita. Tovi sitten siirryin kaksivaiheiseen tunnistautumiseenkin. Heh.

On siis laajempi ongelma.

1 tykkäys

Sama meikäläisellä. Syöksyin välittömästi tietokoneelle kun puhelinäppi ei hyväksynyt salanaa. Olin jo lähes varma, että nyt on joku hakkeroinut tilin kun säädin äsken kaksivaiheista tunnistusta enkä ole varma muistinko laittaa sen päälle. “Onneksi” vaikuttaa siltä, että kyseessä on vika palvelussa.

Tai sitten on kaikkien peksat puhallettu😂

1 tykkäys

Onko kellään kokemusta miten Degiro käsittelee kanadasta tulevia osinkoja?

1 tykkäys

Viime kuussa Degiro pidätti minulta Camecon maksamasta osingosta 25% veron.

Noi maakohtaiset veronpidätykset löytyy muistaakseni, jostain Degiron sivuilta.

E:Which witholding tax rate is applied to the income? | DEGIRO

1 tykkäys

Itseänikin on askarruttanut fifo-käytännön toimivuus Degirolla. Ainakaan ohjelman ilmoittamat keskihinnat (ns. break-even hinta) salkussa eivät täsmää fifon kanssa.

Verottajalle olen itse ilmoittanut koko salkun tuloksen yhteissummina (myynnit ./. ostot, sisältäen kulut). Toistaiseksi eivät ole vielä pyytäneet osakekohtaista erittelyä.

Main street capitalin (MAIN) osingosta on degiro pidättänyt 30% lähdeveroa pari päivää sitten. Aspaspasta ei tunnu saavan selkeää vastausta, miksi. Eikä myöskään siihen, onko tilanne pysyvä.

1 tykkäys