Degiro välittäjänä

Näyttäisi, ettei ole Degiron green dividend listalla

En ole itse huomannut, etteikö fifo toimisi. En ole tarkemmin seurannut, mutta ainakin suurinpiirtein tuntuisi täsmäävän FIFO-mielessä niiden paperien osalta, missä ostoja ja myyntejä esiintynyt. Oletko ottanut huomioon välityspalkkiot ja valuuttakurssien muutokset?

Sen kyllä olen huomannut, että ainakaan jotain erityistilanteita se ei hallitse ainakaan Suomen lainsäädännön mukaisesti. Tästä omakohtaisena esimerkkinä se, kun Pfizerista irtosi Viatriksen osakkeita. Kokonaistuotto sinänsä kaiketi oikein, mutta jakautunut vain veroteknisesti väärin Pfizerin ja Viatriksen välille.

Aspa vastasi ettei veroja enää napsita tuon green listan mukaan ja että myös MAIN menisi 15 prossalla, mutta ottivat silti 30.

1 tykkäys

Mutta siis jos Degirolla on tieto, että käyttäjä on suomalainen, ei ilmeisesti mene noita listattuja lähdeveroja, vaan esim. jenkkiosakkeiden ja kanadalaisten kohdalla 15%? Eikä 30%/25%?

Ainakin Evo:sta menee liikaa veroa. Ihan Suomi passilla olen rekisteröitynyt.

Evotec SE taitaa olla saksalainen firma. Eli ei jenkkifirma. Nyt siis tarkoitin vain jenkkifirmoja tai kanadalaisia ja niiden lähdeveroja.

EVO on ruotsalainen ja 30% menee. Ennen jenkit mennyt greenlistillä olevien kohdalla oikein. Tällä hetkellä ei ole osinkoa maksavia Degiro salkussa pl. EVO.

Välillä pikapeli osinkoja tupsahdellut niin niihin toi taulukko ainakin pätee hyvin.

Kyllä niistä 15% otetaan, paitsi nyt hiljattain MAIN kohdalla jolla jostain syystä otettiin 30% eikä aspa oikeen tarjoile ratkaisua tilanteeseen.

1 tykkäys

Katsoin muuten tarkemmin tota taulukkoa nyt.

Siellä Usa 30% nykyään.

Degiro saattanut tehdä taas jotain omia tulkintoja.

Historiasta sen näkisi, mutta väittäisin muistin varassa, ettei ole mennyt kuin 15% esim HD:sta silloin, kun sitä omistin.

1 tykkäys

Ok. Koska jos jenkkifirmoista vedettäisiin 30%, niin katoaisi lisää syitä olla Degiron asiakkaana. On halvempia välittäjiä, joilla moista ei tapahdu.

1 tykkäys

Pitääkö valuuttatili luoda jostain erikseen? Mulla ei näy missään tuollaista “Foreign Currency Cash Accounts” kohtaa. Tähän mennessä siis oon käyttänyt aina tuota automaattia mutta mieluummin pitäisin kaiken koko ajan dollareina.

Edellisestä talletus kerrasta Degiroon on jo aikaa ja silloin onnistui pikana. Nyt tuon manual transfer kautta ei anna ohjeeksi kuin oman nimen, tilinumeron, bic-koodin, pankin nimen ja pankin osoitteen. Onko tosiaan niin ettei maksuun tarvitse viitenumeroa?

Ei tarvitse. Ei toimi samoin kuin vaikka nordnetissä jossa maksetaan Nordnetin keskitetylle tilille ja kohdistetaan viitenumerolla. Sen sijaan kyseessä on ihan sun henkilökohtainen tilinumerosi Degirossa. Voit laittaa viestiksi mitä vaan laittaisit muutenkin, kun siirrät rahaa toisessa pankissa olevalle omalle tilillesi.

2 tykkäystä

Itse olen laittanut viestiksi sen Degiron käyttäjänimeni.

2 tykkäystä

Kun yhtiön valitsee niin oikealla yhtiön tiedoissa näkyy onko yhtiö mukana ns. Green listalla. Mainin kohdalla näyttää että ei mutta kun kysyin asiaa Degirolta niin sanoivat että käyvät yhteistyökumppaninsa kanssa neuvotteluja saadakseen Mainin sinne. Tylsää että Nordnetilla pidätys menee nytkin oikein 15%.

Manuaalisesta vaihdosta menee lisäkuluja. Eli ei taida kannattaa. Lisäksi jos yli 2500€ käteistä tulee negatiivista korkoa sun rahoille. Ainakin desktop käli huomauttaa tosta laittamalla huutomerkin rahojen eteen. Toi nega korko kyllä hankaloittaa elämää kun pitää pankkitilin kanssa veivata rahoja.

Ei ole tarkoituskaan manuaalisesti vaihtaa vaan “estää” automaattinen vaihto euroiksi dollariosakkeita myydessä tai osinkoa saadessa, koska kuitenkin ostan niillä rahoilla jotain toista (tai samaa) dollariosaketta. Kysymys kuuluikin, pitääkö valuuttatili luoda jostain erikseen? Kun mulla ei näy missään tuollaista “Foreign Currency Cash Accounts” kohtaa.

1 tykkäys

Vähemmän siitä kuluja menee jos meinaat jenkkiosakkeilla pelata kokoajan, joten ehdottomasti kannattaa vaihtaa manuaalisesti eurot dollareiksi

1 tykkäys

Asetukset (hammasrattaan kuva vas. alareunassa) → valuutanvaihtoasetukset

Tiedän kyllä mistä saan manuaalisen vaihdon päälle mutta kysymys kuuluikin, pitääkö valuuttatili luoda jostain erikseen? Kun mulla ei näy missään tuollaista “Foreign Currency Cash Accounts” kohtaa.