Degiro välittäjänä

Missä tuon AutoFx-erän pitäisi näkyä? Katsoin ostoani helmikuussa, en löydä sellaista tämän yhteydessä? Enkä myöskään tapahtumissa ennen tai jälkeen tämän oston. Vain tuo 0,50 euron kulu näkyy.

Kulu näkyy sekä mainitsemassani sähköpostiin tulevassa toimeksiantoilmoutuksessa että Degirossa toimeksiannon tiedoissa. Napauta toimeksianto auki Activity->Transactions-listasta niin näet rivin AutoFX fee.

Minulla ei jostain syystä näy noita eriä kun valitsen Activity, Transactions, vain kauppahinnat

Sähköposti-ilmoitusta minulle ei tulekaan, sen ehkä saa jostain asetuksista päälle.

Tuossa näkymässä, ainakin mobiiliappilla (vaakanäkymässä) näkyy myös AUTOFX FEE -sarake. Lisäksi sinun pitäisi päästä toimeksiannon yhteenvetoon napauttamalla esimerkiksi halutulta riviltä mitä tahansa kohtaa DATE-sarakkeesta oikealle.

Kiitos, nyt löytyi. Onpa se korkea. Saako tätä pudotettua jos vaihtaa manuaaliseen vaihtoon tai avaa valuuttatilin tai onko muita keinoja?

Valitettavasti ei putoa manuaalisella enää nykyään. Manuaalisen vaihdon hinta on 10.00 EUR + 0.25%. USD-valuuttatili/MMF (money market fund) on ainoa vaihtoehto. Mutta siinä on sudenkuoppia. Jos laitat manuaalisen valuutanvaihdon päälle, pystyt lisäämään valuuttaa sinne ainoastaan vaihtamalla manuaalisesti, myymällä USD-valuutassa noteerattuja osakkeita, saamalla osinkoja tai ottamalla marginin käyttöön USD-valuutalle.

Lisäksi, jos joskus käytätkin AutoFX:ää ja unohdat sen päälle, seuraavana aamuna AutoFX ajetaan automaattisesti ja kaikki yllä mainittu “säätö” menee todennäköisesti hukkaan.

Nämä ovat niitä piilokuluja vaikka muuten kaupankäynti on edullista. Olipa hyvä että nämäkin asiat selvisivät, kiitos sinulle @kinomoto.

Käyn kauppaa vain US-osakkeilla. Nostan tililtä harvoin. Täytyy harkita pitäisikö laittaa manuaalinen vaihto päälle kuitenkin.

1 tykkäys

No problem. Valuutanvaihtokulut on tosiaan asia joihin ei kaikki kiinnitä huomiota vaan pelkkiin toimeksiantokuluihin. Itselläni viime syksyn muutokset (valuutanvaihdon nousu, margin-koron nousu, monien yhtiöiden puuttuminen tai äkillinen poisto yms) johtivat siirtymiseen pääasiassa Interactive Brokersin käyttöön.

Muutoin olin pääosin hyvin tyytyväinen Degiroon.

1 tykkäys

Degiro on tosiaan mennyt huonompaan suuntaan. Osa osakkeista ei enää kuulu USAn green listalle joka tarkoittaa 30% lähdeveroa osingoista. Ei hyvä. Nordnet perii oikein esimerkiksi Main Street Capital.

Tuo vaihtokulujen nousu on myös huono. Nordnetissa on 0,075% jos vaihtaa itse.

Toisaalta Degirossa on erinomaisen hyvät tiedot firmoista omistusrakenteineen jne.

2 tykkäystä

Näkeekö jostain listan näistä “green list” US osakkeista? Osinkosalkkua US osakkeista tarkoitus olisi degirossa rakentaa.

Kun valitset osakkeen niin oikeaan reunaan tulee “Pricing data”. Siellä näkyy kohta “US Dividend green list”. Mobiiliversiossa hieman eri näkymä mutta löytyy sielläkin. Pitää kai katsoa näin vain osake kerrallaan?

1 tykkäys

Olen aloittamassa ETF- kaupankäynnin Degiron kautta. Mitä eroa on kauppapaikoilla
TDG, Xetra ja FRA, joissa samalla ETF:llä käydään kauppaa?

Ne on eri pörssejä, joissa ETF on listattu ja voit tehdä Degirossa kauppaa. TDG on Tradegate Exchange, Xetra on (FRAn operoima) German Electronic Exchange tjs ja FRA tais olla Frankfurtin pörssi. Itse valitsen sen, jossa on pienimmät kulut ja suurin kaupankäynnin volyymi ko. tuotteella. Tai sitten valuutan mukaan, jos on vaihtoehtoja.

https://www.boerse-frankfurt.de/en/first-steps/die-handelsplaetze-der-deutschen-boerse

ETF:llä hinnoittelu taulukon mukaan sama 3,90€/kauppa?


?

Osaa ETFistä saa ostettua ilmaiseksi. Muut maksavat hinnaston mukaan. Tradegate tais olla pörssi, jossa voi tehdä kauppaa laajennettujen aukioloaikojen puitteissa tjs. Muistaakseni osa TDGn toimeksiannoista on vähän kalliimpa. Itse ostan yleensä Xetrasta, kun se on suurin.

Mitä ehtoja ilmaisissa on? Kuinka hankalaa veroilmoituksen teko on?

Tuolta sivulta jonka linkkasin:

Fair use policy
Every calendar month, the first trade executed in an ETF of the “Free ETF Core Selection” is free of charge regardless of size and direction as long as it does not lead to a short position. The following trades made in that same instrument during the same calendar month will also be free as long as:

read more
The trade is in the same direction (i.e. buy/sell) as the first trade made that month in that instrument

read more
The order value is at least 1000 EUR, GBP or USD

As soon as an opposite trade or trade below 1000 EUR (or GBP/USD) is executed in the same instrument within the same calendar month, the rule no longer applies to any subsequent transaction in that instrument, and regular fees will be charged. Please note that some ETFs may be listed on multiple exchanges and that it is only the exchange listed that is commission free.

Lisäksi ETFssä on normaali hoitokulut mitkä perii liikkeellelaskija.

Jos et tee paljoa kauppaa, niin veroilmoitus on helppo täyttää. Degiro tekee vuosittain rapsan, jossa on listattu kaupat, vuoden voitto/tappio ja kaupankäyntikulut. Poimit sieltä tiedot ja syötät veroehdotukseen.

Itselläni on jokunen sata tapahtumaa per vuosi. Siihen olen käyttänyt tähänkin ketjuun aiemmin linkattua exceliä, jolla saa tapahtumat verottajan hyväksymään muotoon.

Degirossa Tradegatesta ostettu pitää myös myydä Tradegatessa. Siellä on pienemmät volyymit, mikä voi vaikuttaa hintaan.

Alle 1000€ kaupan voi myös tehdä ilmaiseksi kerran kuussa ja pari samaan suuntaan ostoa ja myyntiä/kk minimi 1000€?