Degiro välittäjänä

Siis ilmaisilla ETF:llä, jotka vaihtuvat jatkuvasti?

Jotain tohon suuntaan. Eka on aina ilmainen ja öö ehkä myös toinen koosta riippumatta. Tai jos pelkästään ostat/myyt ja yli tonnilla, niin ei maksa mitään kauppamäärästä riippumatta? Kun vaihdat suuntaa tai teet alle tonnin kaupan saman kalenterikuukauden sisällä, niin seuraava maksaa. Ja noilla listan mukaisilla etfillä. Ehkä ne muuttuu, mutta on siellä aina yleisimmät sp500 ja maailma indeksit.

Kattelin tuossa jo valmiiksi verottajan sivuilta miten tuo US osinkojen ilmoittaminen menee kun niitä alkaa tänä vuonna ropisemaan. Otetaan esimerkki yhtiöksi vaikka Apple, 1 osake ja 1€ osinkoa.

Meneekö siis käytännössä näin:

Muut tulot → ulkomaan tulot → oisnkotulot

Maa josta osinko saatu: Yhdysvallat?
Maksajan nimi: Apple Inc.
Osinkotulon määrä: 1€
Tulonhankkimismenot: ???
Ulkomaille maksettu vero: 0,15€

Ja mikäli näin muuten, niin mitä tuohon tulonhankkimismenot kohtaan voi ilmoittaa yksittäisen firman osingon kohdalla? Jos AutoFX kääntää osingon usd → € voiko tämän kulun ilmoittaa?

Kiitos jo etukäteen vastauksista =)

1 tykkäys

Muistatteko,mihin aikaan viime vuonna DEGIRO julkaisi " Vuotuiset kulut ja veloitukset - 2020 " raporttinsa. Jotta tiedän kannattaako sitä odottaa viellä. Toukokuun alkuun mennessä pitäisi se ilmoitus tehdä verottajalle lisäksi,
DEGIROLLA oli kohta siinä: Ulkoiset: Implisiittiset kustannukset*** 2,075.50 EUR
Onko nämä verovähennyskelpoisia ?? Näyttävät todella suurelta meno-erältä, degiro ei itse suostu kertomaan ovatko nämä verovähennyskelpoisia vaan pyytää kääntymään veroasiantuntijan puoleen.
Kiitos etukäteen jos joku vaivaituu vastaamaan näihin aloittelijan kysymyksiin.

2 tykkäystä

Kiitti vastauksista. Ovatko ilmaiset ETF:t todellakin ilmaisia eikä niihin liity mitään peiteltyjä lisäkuluja? Talletussuoja on 100k€:n asti? Degirolla on oikeus lainata osakkeita eteenpäin. Mitä riskejä tähän liittyy? Degiro vaatii vakuudet ja on kolmas osapuoli. Riskit realisoituvat mikäli lainaaja päätyy maksukyvyttömyyteen, jolloin kustannukset lankeavat Degirolle. Lainaaja menettää omistuksensa mikäli tällaisessa tilanteessa myös Degiro päätyy maksukyvyttömyyteen. Koskee enemmän suoria osakkeita?

Miten ETF-omistukset ilmoitetaan ja miten mahdollisesta myyntivoitosta pidätetään verot (30%)? Tappiot vähennyskelpoisia? Riittääkö ilmoitukseen Degiron oma taulukko? Mitään muita kuin Suomen veroja ei makseta?

Oho en huomannut uusia kysymyksiäsi. En ole töissä Degirossa, joten vastauksissani voi olla epätarkkuutta. Ymmärtääkseni noi ilmaistuotteet ovat sisäänheittotuotteita. Olen käyttänyt Degiroa joku 3-4 vuotta enkä ole huomannut piilokuluja.
Degiro voi lainata osakkeitasi shorttaajille. Se tapahtuu automaagisesti taustalla, eikä siitä taida jäädä jälkiä/generoidu mitää automaattiraporttia. Pyytämällä sellaisen varmaan saa? Jos shorttaaja menee konkkaan, eikä pysty maksamaan Degirolle ja Degirokin ajautuu maksukyvyttömyyteen, niin sitten saatat menettää omistuksesi. Kai noita etf:iäkin joku shorttaa, joten teoriassa koskee niitäkin.

Degiro ei peri myynneistä veroja. Osingoista perii verosopimusten mukaisesti, vissiinkin. ETF myyntien tappiot ovat vähennyskelpoisia. Parina edellisenä vuotena laitoin verottajalle liitteeksi Degiron oman taulukon ja viime vuonna kun oli kertynyt paljon ostoja ja myyntejä, keräsin tiedot DegiroTo9A-exceliin, joka muodostaa niistä verottajan hyväksymän taulukon. Jos tapahtumia on kertynyt vähän on ne helpointa naputella käsin omaverossa.

Näkeekö Degirossa mistään millä osakkeilla voi käydä kauppaa?
Itsellä on Medical Properties Trustia ollut positio pidemmän aikaa, jota olen ostellut toisinaan lisää. Eilen yritin ostaa lisää ko Reittiä, mutta toimeksiantoa jättäessä herjasi: Unfortunately this product is not available for trading. This could be due to regulatory reasons, your current trading settings or an internal decision.
Laitoin asiakaspalveluun kysymyksen että mistä kiikastaa, niin vajaa vuorokausi myöhemmin tuli automaattivastaus että Product Insertion Request on käsittelyssä.

1 tykkäys

" Degiro voi lainata osakkeitasi shorttaajille. Se tapahtuu automaagisesti taustalla, eikä siitä taida jäädä jälkiä/generoidu mitää automaattiraporttia. "

Korjatkaa, jos olen väärässä mutta luin joskus, että mm. Nordnet tekee samaa osakkeiden lainausta mutta eivät siitä sen kummemmin puhu.
Tavallaan Degiro on avoimempi tässä asiassa.
Sen osakkeiden lainauksenhan voi kieltää ilmoittamalla kirjallisesti.

Viesti Nordnetin aspasta: ”Nordnet Suomi ei lainaa asiakkaidensa omistamia osakkeita lyhyeksimyyjille eli shorttaajille minkään markkinapaikan osakkeiden osalta.”
Jos Degiroa kieltää lainaamasta, niin mitä seuraa? Degiro vaatii vakuudet ja jos lainaaja maksukyvytön, niin Degiron piikissä. Riski totaalisessa finanssikaaoksessa, jos Degiro ei pysty kattamaan omistuksia ja omistukset
häviävät?

Tuo väite Nordnetin osakelainauksesta torpattiinkin jo. Mutta onko tosiaan näin, että Degiroa voisi tuosta vain kieltää lainaamasta osakkeita? Ilman vaikutuksia tilityyppiin/hintoihin? En oikein usko tuohonkaan.

Degirollahan on 2 tilityyppiä (Basic vs. Custody), joissa on eri hinnoittelu juuri siksi, että haluttaessa voi osakelainauksesta päästä eroon, mutta vastapainoksi osinkojen vastaanottamisesta menee kulu.

2 tykkäystä

Sen omistaa vakaa pankki, niin en ole itse huolissani osakkeiden lainauksesta.
Taidan olla muutenkin niin pieni omistaja, ettei minun lappuja lainailla muutenkaan.

En itse ainakaan ole aikeissa kieltää lainailua, jos sellaista tällaiselta piensijoittajalta tekevät.
Siellähän ne on salkussa ja ostakoot ne kalliimmalla takaisin minulle jos menevät lainailemaan. :slight_smile:

Taitavat rahastoissaan tätä harrastaa. Täysin normaalia toimintaa rahastoissa ja myös ETF:issä.

1 tykkäys

Parina edellisenä vuotena laitoin verottajalle liitteeksi Degiron oman taulukon ja viime vuonna kun oli kertynyt paljon ostoja ja myyntejä, keräsin tiedot DegiroTo9A-exceliin, joka muodostaa niistä verottajan hyväksymän taulukon. Jos tapahtumia on kertynyt vähän on ne helpointa naputella käsin omaverossa.

Tarvitseeko noita tapahtumia ylipäätään ilmoittaa verottajalle? Omistukset ilmeisesti ainakin pitäisi.

Minne tuon liitteen voi laittaa? Jos laittaa arvopapereiden luovutuksiin, pyyhkiytyvät esitäytetyt tiedot pois

1 tykkäys

Kyllä ne pyyhkiytyneet ainakin viime vuonna verotettiin ihan oikein vaikka siellä ne ei enää itselle näy.

1 tykkäys

Soittelin verottajalle äsken ja sieltä ei osattu antaa ohjeeksi muuta kuin palauttaa paperiversio tuosta Degiroraportista.
Ei siis ohjeistanut laittamaan omaveron kautta kun selitin että esitäytetyt tiedot katoavat

sen lisäksi kaveri kertoi että viime vuonna verottaja soitteli perään ja käski selvittämään nordnetin kaupat uudelleen, kun oli poistanut esitäytetyt tiedot

No minulla ne meni oikein, tuli meinaan kivat mätkyt

Itse tuskailin tämän saman asian kanssa ja päädyin vain kirjaamaan kaupat sekä osingot ja lähetän sitten pyydettäessä sen lomakkeen perään. Toki helpompaa olisi itselle vain liittää se raportti, mutta en löytänyt keinoja siihen.

1 tykkäys

Osaisiko joku auttaa seuraavan tilanteen kanssa. Ostin viime vuonna Kemiran osakkeita, joista sain jonkin verran osinkoja. Niistä pidätettiin lähdeveroa 35%. Asun tällä hetkellä Puolassa, ja Suomen ja Puolan verosopimuksen mukaan käsittääkseni lähdeveroa osingoista kuuluisi maksaa 15%. Puolan verottaja perii sitten lisäksi 4% veroa (osinkovero Puolassa on 19%).

Liikaa perittyä lähdeveroa on ilmeisesti mahdollista hakea takaisin Suomesta, mutta kun hakemusta tutkin tarkemmin, niin siihen tulee ilmoittaa osingonmaksuun
osallistuneet välittäjäpankit (kun kyseessä on hallintarekisteröity osake).

Degirolta pyysin näitä tietoja, mutta sieltä ilmoitettiin että he eivät voi antaa heidän edustajansa tietoja. Ilmoittivat myös seuraavan:
“DEGIRO hold your shares in an omnibus structure with our custodians. After they receive the dividend from the issuer it is then booked to your DEGIRO account.” Ymmärsin, että Kemiran rekisterissä omistajana/osingon saajana en ole minä, vaan Degiron välittäjä ja
tästä syystä tuo lähdevero on 35%.

Onkohan täällä kenelläkään kokemusta vastaavasta tilanteesta ja onko joku hakenut/saanut palautuksen lähdeverosta? Minulla on myös tili Interactive Brokers:lla,
mutta en ole tiedä, että onko heillä sama käytäntö kuin Degirolla, jolloin osinkojen lähdevero on verosopimusta korkeampi ja ylimääräisen osan takaisin saaminen vaikeaa/mahdotonta.