Osakesijoittaminen

DeliveryHero ja Wolt Enterprises

Mitä mietteitä näistä food delivery firmoista? Wolt ilmeisesti listautumassa lähivuosina.

Sekä Wolt että Foodora availevat vauhdilla omia “ruokakauppojaan”, ja varsinkin Woltilla on apissa paljon muutakin kuin ruokaa. Mielenkiintoinen firma kaiken kaikkiaan…

Toki näille on vaikea mitään TAM:ia alkaa laskemaan. Toivottavasti Inderes ottaa Woltin tutkintaan jo ennen ipoa, jotta olisi sijoittajille materiaalia kun yhtiö listautuu. Wolt saattaa tosin listautua ulkomaille, Nasdaq vaihtoehtona?

3 tykkäystä

Tullut pohdittua tätä itse ahkerahkona käyttäjänä myös sijoitusmielessä. Omat ajatukset:

  • Value added tulee mobiilista myyntikanavasta (appi) ja ruuan kotiinkuljetuksesta

  • Tuo value added myyntikanavasta on rajallinen, koska tuollaisen safkanmyynti verkkokaupan teko ei ole mitään rakettitiedettä ja hankala nähdä suurta innovaatiopotentiaalia. Pienehkö etu tulee kuitenkin siitä, että saa paljon käyttäjiä ja ravintoloita mukaan.

  • Ruuan kotiinkuljetus taas on kovaa jalkatyötä, eikä ainakaan tällä hetkellä kovin skaalautuvaa. Tilanne voisi muuttua, jos dronet tjsp. kehittyy, mutta siihen mennee aika pitkä aika.

  • Kysyntäpuolella kasvumahdollisuudet nähdäkseni jokseenkin rajalliset. Näin, koska esim. kotiinkuljetukset käy nähdäkseni kaupaksi, jos niiden hinta on halpa. Esim. jos 10 min kävelymatkasta pitääkin maksaa 5€, niin tuskin tilaan vaan reippailen itse ravintolaan. Kovemman hintaluokan tuotteista haettava kasvu myöskään tuskin lähtee lentoon, koska näistä tilataan yleensä edullista safkaa ja parempaa ruokaa mennään edelleen syömään sinne ravintolaan.

  • Ruokakauppa ja muu myynti istuu tähän myyntikanavaan ja jakelumalliin todella hyvin, mutta haasteeksi muodostuu kova kilpailu (Amazon ja isot ruokakaupat yms.)

=> Näillä mietteillä uskon, että tulee olemaan hyvä kasvava business, mutta pitkässä juoksussa huono sijoitus. Oikealla hinnalla olisivat toki hyvä sijoitus, mutta arvostustasot suhteessa arvonluontipotentiaaliin (EV / Sales) on kuin skaalautuvalla Saas busineksellä, vaikka toiminta ei oikeasti ole kovinkaan skaalautuvaa. Lyhyellä aikavälillä sijoitus voi kuitenkin olla hyvä, koska tällä hetkellä fundamenteilla ei ole pörssissä niin väliä, vaan korkea myyntivolyymin kasvu ilman kannattavuutta riittää teknoille.

4 tykkäystä

Ainakin Woltin johto on jo moneen kertaan todennut, että yhtiö voisi halutessaan olla kannattava vaikka heti. Yksikkökohtainen kate on siis positiivinen ja täten kannattavuus on toimitusvolyymien funktio.
Wolttihan on nimenomaan osoittanut pystyvänsä skaalaamaan toimintaa, sikäli en ymmärrä kommentteja skaalautuvuudesta.

Ruokatoimitusten markkinan odotetaan kasvavan 2030 mennessä 365 miljardiin dollariin, eli aivan jäätävä markkina, josta pikkuinen Wolt pystyy ottamaan jonkinlaisen osan.

Näkisin nimenomaan hyvänä pitkän aikavälin sijoituksena, ottaen huomioon markkinan missä Wolt pelaa.

3 tykkäystä

OrderYoYo. Tanskalainen “Wolt”. Kannattaa tarkistaa, mielenkiintoinen yhtiö

Ohessa erinomainen ketju tähän liiketoimintaan liittyen. Varmaan kantsisi laajentaa topikkia myös muihin alan firmoihin kun näitä listattuna aikas paljon eri markkinoilla.

4 tykkäystä

Omistin DeliveryHeroa muutaman tonnin siivun mut kovin volatiili osake tuntui olevan. Taannoisen piikin huipulle sain myynnit ajoittumaan, päätin ainakin hetkeksi hypätä kelkasta pois…

Tokihan melkein mikä tahansa business skaalautuu, kun laitetaan euroja tiskiin, mutta kuten sanoin, niin skaalautuvuus ei ole sama kuin jollain Saas busineksellä, jonka kulut ei välttämättä kasva lisämyynnin myötä lainkaan. Woltin taas täytyy palkata lisää lähettejä ja kuten yllä arvioin, niin kovin korkeita katteita tuon lähetin palkan päälle on hankala nähdä.

Pitäisikö ensin kuitenkin tietää mikä on arvostus ennen kuin arvioi onko sijoitus hyvä vai huono? Itse pohjasin arvaukseni ylisuureen arvostustasoon Delivery Hero:sta, jonka EV/sales huitelee kahdeksan nurkilla. Jos ko. yhtiön arvostustaso olisi esim. neljännes nykyisestä, niin olisin varmaan mukana sijoittamassa ja uskon tosiaan itsekin alan kasvuun, mutten näe kannattavuuspotentiaalia yhtä suurena kuin markkina näkee.

Nyt, kun mietin vielä aihetta, niin kaikkein mieluiten sijoittaisin sellaiseen alan yritykseen, joka kehittää vain softaa näihin kotitoimituksiin liittyen ja antaisi muiden firmojen hoitaa matalan katteen lähettihommat. Ts. firma, joka myy teknologiapalveluita Woltille ja Delivery Herolle. Löytyisiköhän sellainen osake jostain?

Olo myy SaaS softaa isommille ravintolaketjuille joka on yhteydessä DoorDash yms. kuljetusfirmoihin. Pointtina digitalisoida ravintoloiden toimintaa ja tuoda asiakasdata ravintoloille (joka tyypillisesti jää food delivery yhtiöille).

Olo - The interface between restaurants and the on-demand world

1 tykkäys

Kehnosti vaikuttaa skaalautuneen, mutta selvästi joo kysyntää on.

Asiakaspalvelu ei luonnollisesti ole niin skaalautuva osa, kuin muut osat yhtiöstä.

Lähetithän eivät ole palkkalistoilla, vaan ovat käytännössä näillä kaikilla alan toimijoilla toimeksiantosuhteessa, eli yrittäjinä. Tämähän on positiivista kummallekin osapuolelle.

Pari kertaa Foodora Marketia ja Wolt Marketia käyttäneenä sanoisin, että ruokakauppa on aika disruptiossa. Jos nuo leviää laajemmin, niin voi olla perinteisillä toimijoilla jossain määrin puntti tutisemassa, sillä ne eivät kyllä pysty mitenkään yhtä nopeisiin toimituksiin tai yhtä kannattavasti. Toki tämä on vain mutua, mutta sen mitä koittanut ruokaverkkokaupasta ymmärtää, niin Kesko yms. ei pysty mitenkään samanlaiseen tehokkuuteen ja nopeuteen mihin nuo “dark storet”.

Näen enemmän uhkia kuin mahdollisuuksia näissä bisneksissä sellaisena kuin ne nykyisin toimivat. Omalta osaltani koen suurimmiksi hinnoitteluvoiman puutteen ja työvoimaan liittyvän regulaation mahdollisine kiristyksineen. Nythän lähetit toimivat Uber-kuskien tapaan itsenäisinä yrittäjinä, jolla on merkittävä vaikutus yhtiön kulurakenteeseen. Lainsäätäjien näkemys voi muuttua, ja näen sen jopa todennäköisenä koska tällaiset työsuhdemallit hakevat vielä muotoansa monella markkinalla. Hinnoittelussa isoilla ravintolaketjuilla on enemmän neuvotteluvoimaa, kun taas pienet ravintolat siirtävät Woltin kulun hintoihinsa mutta myyvät ravintolasta suoraan tilatessa halvemmalla.

Toisaalta taas liikeidea linkkautuu trendeihin, ja voi hyvinkin olla mahdollista kääntää kannattavaksi kun oikea tuote ja kohdeyleisö löytyy. Menestyvän liiketoiminnan innovaatio voi olla yksinkertaisuudessaan tehdä samaa kuin joku muu, mutta tehokkaammin. Tästä puhui sähköpotkulautafirma Tierin perustaja Soaked by Slush -podcastissa: tehokkailla operaatioilla voi tappaa kilpailun. Tästä kai Woltissakin on kyse: he pyrkivät olemaan askeleen kilpailua edellä panostamalla teknologiaan. Wolt on siis pohjimmiltaan softafirma.

Tuossa aiemmin linkatussa Twitter-ketjussa oli erinomaisia pointteja. Tässä viihdyttävä artikkeli aihetta sivuten Doordash and Pizza Arbitrage - by Ranjan Roy - Margins by Ranjan Roy and Can Duruk