Digia sijoituskohteena

Ok, ostin itse vähän ennen mallisalkkua 2,48 hinnassa jos nyt muistan hinnan oikein.

Kyllä nuo luvut näyttää mielestäni hyvältä.

2 tykkäystä

Nyt on Digia saanut hyvän boostin vuoden alusta. Mistäköhän nousu johtuu? Itse en ole onnistunut löytämään mitään uutisia. Tänään on jonkinlainen webinaari, mistä päälle 5% nousu voi johtua.

1 tykkäys

Gofore ja Digia toimivat melko erilaisilla markkina-alueilla IT-palvelumarkkinan sisällä. Yleisen markkinatilanteen osalta voisi sanoa, että se rauhottui viime vuonna (tai se alkoi jo H2/18), mikä hidasti etenkin pääasiassa digipalveluiden kehittämiseen isolla painolla keskittyneiden “devaajatalojen” (Futurice, Vincit, Gofore) vauhtia. Digialle taas viimeisimmät markkinatrendit (taustajärjestelmä/erp ja integraatio-osaamisen korostuminen) ovat olleet mielestämme suotuisia ja yhtiö on sisäisesti kehittynyt hyvään suuntaan. Mielestäni markkina näyttää Digian kannalta samalta miltä se näytti 6kk sitten, markkinan selkeämpi “rauhoittuminen” koskee enemmän devaajataloja (mutta hyvä kasvu sielläkin jatkuu).

9 tykkäystä

On se aika kiva tunne, kun on pitänyt vanhat Digiat salkussa ja lopulta se toinenkin jakautuneen yhtiön puolikas pääsee nosteeseen; siis se alkuperäinen!

4 tykkäystä

Onkohan nousun taustalla jonkun isomman pelurin osto-ohjelma vai mistä tuulee, kun ilman mitään uutisia myyntilaita karkaa yhä vain ylemmäs?

Viime maaliskuussa tankattu salkku ylipainoon Digiaa, kun näytti edulliselta: Alle vuodessa +80% + osingot. :nerd_face:

4 tykkäystä

Jos tulosparannukset tulevat läpi Q4/19 sekä koko vuodelle 2020, hinnoittelu ei näytä kalliilta. Markkinoilta kuitenkin näyttää unohtuneen sana ”jos”. Inderesin ennusteessa 2020 EPS kasvu on lähes 40% vs. 2019 ja Q4/19 odotetaan myös railakasta parannusta (olkoonkin että Q4/18 oli heikko vertailukausi). Rima on korkealla, ja jos näihin parannuksiin ei ylletä niin lyhyellä tähtäimellä arvostus muuttuu aika pinkeäksi. Kevensin itse tänään hieman tulosdataa odotellessa, vaikka pitkällä tähtäimellä yhtiöön luotankin.

Pitemmällä aikavälillä selkeää nousuvaraa voisi tulla, jos kannattavuusprofiili parantuu. Datan, koneoppimisen, tekoälyn ja integraatioiden luoma kasvava lisäarvo houkuttaa ja Digiakin saanee tästä osansa. Miksikäs tämä ei voisi olla >10% EBITin yhtiö jos pääsee ratsastamaan enenevässä määrin trendin aallonharjalla kuten digipalveludevaajat pari vuotta sitten? Silloin kurssikin olisi eri tasolla kuin nyt.

2 tykkäystä

En ole kuullut, että Digialla olisi osaamista koneoppimisen ja tekoälyn puolella. Onko näin?
Tietty se on vähän “kysyjästä” kiinni, mitä sillä tarkoitetaan. Tekoälytermiä käytetään helposti väärin.

Tällaisen käsityksen olen itse saanut perustuen yhtiön tarjoomaan. Onko tämä sitten terminologialtaan tekoälyä, koneoppimista, ennakoivaa analytiikkaa vai jotain muuta, ja onko rajanveto oleellista, siihen en osaa niin tarkkaan sanoa. Pointti on, että Digian tarjooma mahdollistaa kasvavan lisäarvon tuottamisen datalla ja siihen liittyvällä analytiikalla, ja tämä on omasta mielestäni houkuttelevin IT-sektorin osa yhdessä kyberturvan kanssa juuri nyt. Kyberturvaa hinnoitellaan kasvu- ja kannattavuusnäkymien johdosta oikeutetusti preemiolla muuhun sektoriin, ehkä data-analytiikkaa pitäisi hinnoitella myös.

4 tykkäystä

Itse miellän Digian kuitenkin enemmän tuonne ERP-maailmaan ja siihen liittyvään konsultointiin. Data-analytiikkaa on tehty viimeiset 20 vuotta ja se on kuitenkin vain yksi kulma tuohon tekoälyyn. Tekoälysovellutukset olisi ehdottomasti hyvä lisä Digialle, mutta vähän pelkään, että osaaminen on liian kapea-alaista.

1 tykkäys

Niin, voihan sitä katsella vaikka firman sivuilta ennen kuin esittää väitteitä.

tuollainen suora viite löytyi blogistaan, joten nähtävästi firma itse on sitä mieltä että heillä näkemystä asiassa.

Kyllä, tekoälyä, AI, sanaa käytetään lähestulkoon AINA väärin. Tekoäly on puhtaimmillaan entiteetti, joka ei edes tarvitse mitään säännöstöä, vaan itse luo säännöstönsä, ja opettaa itse itsensä. Parhaita nämä tieteisfilmien alieniropotit sun muut, jotka istuu muutamaksi tunniksi tv:n ääreen, ja sitten ovat täysin ihmiskunnan tietämyksellä varustettuja.

Suurin osa ajattelee että chatbot on nyt sitä tekoälyä. Kertaakaan en ole chatissa botilta apua saanut. Miten voisikaan?

Minä vähän ihmettelen, miltä pohjalta näitä lauot? Oletko Digian HR-johtaja?

En ole esittänyt mitään väitteitä. Onko sulla lukihäiriö?

Sen pohjalta, mitä tunnen sieltä kehittäjiä. Oletko siellä töissä?

Ok, sovitaan niin, että kun väitteensä aloittaa "vähän pelkään, " niin se ei olekaan väite.

Eli

“mutta vähän pelkään, että osaaminen on liian kapea-alaista”

!=

“osaaminen on liian kapea-alaista”

Kiitos kysymästä, minulla ei ole luikihäriötä. Sinä taasen vaikutat passiivisaggressiiviselta.

Vai niin, minusta sinä vaikutat aktiivisaggressiiviselta. Paljonko Digian arvioit saavan liikevaihtoa tekoälysovelluksista tänä ja ensi vuonna?

Määrittele tekoälysovellus.

Ok, voidaan varmaan lopettaa lapsellinen hiekkalaatikkoleikki. Yritin kysyä kommentin kirjoittaneelta, jos hänellä olisi ollut jotain tarkempaa tietoa, ei muuta. Sinä vaikutat varsinaiselta räyhähengeltä kyllä.

1 tykkäys

:astonished: :popcorn:

3 tykkäystä