Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG

Tervehdys kaikille!

Täältä palstalta on puuttunut Porschen seurantaketju. Tarkennan heti alkuun, että tämä ketju käsittelee Porsche AG -yhtiötä (virallisesti Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG), jonka tikkeri on P911. Tätä ei tule sekoittaa Porsche SE -yhtiöön, joka on pörssilistattu holdingyhtiö, jonka pääasialliset omistukset ovat Volkswagen sekä Porsche AG. Se miten tällaiseen ristiinomistushimmeliin on oikein päädytty juontaa juurensa yli 15 vuoden taakse, kun Porsche yritti nurkata koko Volkswagenin. Mukana oli mielenkiintoisia omistusliikkeitä sekä Piëchin ja Porschen sukujen vääntöjä, joita ei liene tässä yhteydessä tarpeen sen enempää puida. Niihin voi jokainen vaikkapa Wikipedian avulla tutustua. Tärkeintä on, että omistussuhteet ovat tällä hetkellä edes jotenkin järkevät ja ne ilmenevät oheisesta kaaviosta:

Porsche aloitti pörssitaipaleensa syyskuun lopulla 2022 sen jälkeen, kun Volkswagen listasi sen osakkeet osakeannissa. Omasta mielestäni Volkswagen teki loppujen lopuksi hölmön liikkeen omalta kannaltaan ja listauksen ajoituskin myöhästyi sen verran, että hulvattomimmat hinnat jäivät Porschesta saamatta. Listauksesta saadulla käteisellä Volkswagen ei ole tehnyt oikein mitään järkevää, mutta kaiken lopputuloksena tämä luksusautovalmistaja on nyt itsenäinen pörssiyhtiö. Viime vuoden jälkeen itsenäisyys on kasvanut, kun taloudelliset suhteet on saatu selvitettyä emoyhtiön kanssa.

Omassa omistuksessani on vuosien varrella ollut sekä Porsche SE (hirvittävä krooninen arvoansa) että Volkswagen (aina pettänyt odotukseni). Porschen pörssitaivalta olen seurannut koko ajan hyvin tarkasti. Osakeannin aikaan en kyennyt ostamaan osakkeita ja kurssin lähdettyä melko railakkaaseen nousuun totesin, että yhtiö ei oikein sovi strategiaani. Kurssi on kuitenkin tullut alas ja tämän vuoden tammikuun puolivälissä totesin, että osake on omien parametripreferenssieni suhteen ostotasolla. Osinkotuotto on toistaiseksi kyllä turhan pieni, mutta oletettavasti kasvamaan päin. Ostopäätökseni taustalla oli sekä yhtiön vahva talous että mielestäni otolliset tulevaisuudennäkymät. Pidän myös Porschen tuotteista, vaikkakaan niihin ei ole minulla minkäänlaista kosketuspintaa muuten kuin siten, että olen viettänyt paljon aikaani rassaamalla Porschen suunnittelemaa moottoria.

Vahva talous ilmenee Porschen tänään julkaisemasta tilinpäätöksestä, jonka tärkeimmät luvut ovat tässä:


Tuoreet talousluvut ja sijoittajaesitys löytyvät täältä: Publications & Messages - Porsche AG .

Porsche on äärimmäisen kannattava autoalan yritys ja sen p/e on tämän päivän päätöskurssilla 15,9. Markkina-arvo on noin 82 miljardia euroa ja se on hyvin samaa luokkaa toisen urheiluautovalmistajan Ferrarin kanssa, jonka markkina-arvo on 75 miljardia euroa. Ferrarin arvostus on aivan toista luokkaa p/e-kertoimen ollessa 56. Ferrariin verrattuna Porsche on tällä hetkellä hyvin maltillisesti hinnoiteltu, vaikkakin toisiin saksalaisiin autovalmistajiin verrattuna Porsche onkin kallis. Analyytikoiden tavoitehintojen konsensus on tällä hetkellä 95 euroa, mutta olettaisin niiden nousevan tämän tämänpäiväisen tilinpäätöksen myötä. Osakekurssi ainakin oli pirteässä vedossa päätyen 11,47% plussalle.

Porschen myynti on ollut erittäin hyvää ottaen huomioon, että kyseessä on varsin kallis tuote. Myyntimäärien kehitys ilmenee seuraavasta taulukosta:

Kuva4

Kuluva vuosi ei tule olemaan mikään suuri kasvun vuosi, vaan ohjeistus oli hyvin lättänä:

Syy nollakasvuun liittyy malliston uudistumiseen. Kaikki mallit ovat joko juuri uudistuneet tai pian uudistumassa. Cayenne ja Macan ovat juuri nyt tällaisessa limbossa ja imagon kannalta tärkeä uusi 911 esitellään vuoden puolivälissä. Yhtiön oma oletus on, että myyntimäärät tulevat kasvamaan lanseerausten jälkeen. En usko, että he ovat asian suhteen väärässä. Porschen toimintalogiikka ei ole samanlainen kuin massavalmistajilla ja autoalennusmyynteihin tämä valmistaja ei ole lähtemässä. Mielenkiintoista on, että luxustuotteiden joukossa Porsche arvioidaan tällä hetkellä brändinä kaikkein arvokkaimmaksi: https://brandirectory.com/rankings/luxury-and-premium/table

34 tykkäystä

Tuosta vielä reilu kolme tuntinen pläjäys Porschesta Acquiredissa

6 tykkäystä

Kiitos tuosta ristiinomistuskaaviosta, en saanut tuosta kuviosta mitään tolkkua lukemalla vain yhtiöiden julkaisuja :grin:

2 tykkäystä

Se oli kyllä kimurantti kuvio, mutta vielä sekavampaa oli päästä perille siitä, että miten eurot liikkuvat tilien välillä tässä erottautumisessa. Eli siis millaiseksi tuo Porschen kassa oikein muotoutuu. En asiasta lopullisesti päässyt perille ennen kuin yhtiö ilmoitti, että transaktiot ovat ohi.

Tuon omistuskuvion suhteen mielestäni tärkeintä on huomata se, että Porschen osakkeista vain 12,5% on vapaasti vaihdettavissa. Porsche SE:n ja Volkswagenin omistukset eivät liiku, joten vain vähän runsaan 10 miljardin arvosta osakkeilla käydään kauppaa.

2 tykkäystä

Vaikka meneekin ehkä vähän ohi ketjun aiheen, niin osaatko sanoa tästä että mikä on selittävä tekijä? Miksi Porsche SE on krooninen arvoansa? Noilla omistusosuuksilla markkina-arvon pitäisi kai olla lähellä 0.31 * 65 + 0.125 * 81 = 30 miljardia mutta todellisuudessa se on 15 miljardia. Miksi? Eikö tämän pitäisi johtaa jossain vaiheessa joko erittäin suuren osinkoprosenttiin tai sitten kassan jatkuvaan paisumiseen?

Ja vähän vastaava pohdinta toki pätee Volkswageniin. Sen markkina-arvo on 65 mrd ja omistusosuus Porschesta 59 mrd:n arvoinen ja nettokassa 40 mrd. Ei järkeä?

3 tykkäystä

Porschen kurssikehitys on myös mielenkiintoisessa vaiheessa ja itse odotellut pitkään pohjan löytymistä. Nyt alkaa näyttää todennäköiseltä, että 72 olisi sellainen, kunhan tuo osarin tulos vielä markkinoilla pureskellaan. EV on noin 88Mrd, 10.5Mrd lainamäärällä.

Itse näen, että Porsche/Ferrari on sellaisia autonvalmistajia, joiden polttomoottoriautoillekin on kysyntää vielä pitkään, mikäli lainsäädännöt joustaa takarajojen osalta. Sähköistyminen vie pääomia ja niissä pitää tietysti kerralla onnistua. Laadulle on aina kysyntää.

1 tykkäys

Kiitos Ketjun avauksesta. Eikö kaavio tue nimeomaan Volkswagenin osakkeen hankintaa koska jos ajatellaan että noin 6kk sisään Volkswagen VOW3 osaketa on voinut ostaa alle 100€. Ostamalla volkswagenia pääse Porsch P911 menestykseen kiinni. Ainakin Peter Seligson mainostanut VOW3 ilmaisena osakkeena kun pohditaan mitä kaikkea sen omistamisen myötä saa.

1 tykkäys

Volkswagenin markkina-arvossa ei mielestäni ole järkeä, mutta Porsche SE:n lasku on paremmin ymmärrettävissä. Onhan tuo toki hulvaton “alennusprosentti”, mutta taustalla vaikuttaa Porsche SE:n huonosti ajoitettu liike tuon Porsche AG:n IPO:n suhteen. Jotta Porsche SE saattoi merkitä nuo Porsche AG:n osakkeet, sen piti velkaantua rajusti. Tämä tehtiin juuri silloin kun korot lähtivät kunnolla nousuun. Aiemmin Porsche SE oli velaton yhtiö. Ei Porsche SE missään ongelmissa ole velkansa kanssa, mutta toki se tällä hetkellä rasittaa.

Kyllä mielestäni se sitäkin tukee, mutta silti ei Porschekaan ylihintaiselta vaikuta. Tuonne Volkswagenketjuun kirjoitin juuri tuosta käsittämättömästä tilanteesta. Kuten tuosta kaaviosta ilmenee, Volkswagen omistaa pörssilistatun Porsche AG:n osakkeista 75%. Laskennallisesti tämän hetken kurssilla näiden osakkeiden arvo on yli 59 miljardia euroa. Koko Volkswagenin markkina-arvo on 65 miljardia tämän hetken kurssilla. Volkswagenin nettokassa on 40,3 miljardia. Tämän lisäksi sitten osaketta ostamalla saa osuuden autobisneksestä, joka tuottaa 18 miljardia euroa voittoa vuosittain.

Mutta ei tämän enempää tästä tilanteesta tässä ketjussa.

3 tykkäystä

Palaa vielä Porschen järjestämän Leipzigin tilaisuuden jälkeiseen uutisoitiin ja analyytikoiden päivityksiin.

Lehtien otsikoissa huomioitiin ainakin täyssähkö-Macanin hyvin alkanut myynti. Oliver Blumen mukaan E-Macan on saanut jo yli 10 000 tilausta ja asetetut odotukset on selvästi ylitetty.

Analyytikoiden tilaisuudessa oli myös paljon kysymyksiä ja 45 minuutin Q&A-osio. Tässä vielä suorat linkit Porschen Analyst and Investor Conference 2024 esityksen äänitallenteeseen ja Q&A:n ja kalvoihin, jos niihin haluaa vielä myöhemmin palata.

Porschen varovaiset kannattavuusnäkymät vuodelle 2024 tuntuivat olevan keskiössä Q&A-osiossa. Kysymyksiä tuli tässä järjestyksessä.

    • 2 min. - Goldman Sachs
    • 7 min. - Deutsche Bank
    • 13 min - UBS
    • 16 min. - BNP Paribas
    • 18 min. - HSBC
    • 23 min - Societe Generale
    • 26 min. - Citi
    • 30 min. - BofA
    • 35 min. - Berenstein
    • 40 min. - Stifel

Pitkässä, 70 sivun mittaisessa esityksessä talousluvut ovat vasta loppuosassa. Tässä kuva pääoman allokoinnista

Financial Times julkaisi pari päivää sitten kommentin Porschen tilanteesta. Juttu oli ainakin tänään vapaasti luettavissa. Jutussa kerrattiin lyhyesti tämän viikon tilaisuuden sisältöä. Lisäksi FT korosti Ferrarin hyvää kehitystä verrattuna Porscheen. Jutun mukaan Porschen sähköautojen menestys vaatii tuotantokustannusten laskua ja siihen on vielä matkaa. FT:n mielestä sijoittajilta vaaditaan vielä runsaasti kärsivällisyyttä kuten Bernsteinin analyytikko kommentoi.

“Porsche forecasts sluggish EV demand this year, anticipating penetration as low as 2023’s level of 13 per cent. That looks overly conservative given the company has ambitions to increase EV sales to 50 per cent by 2025 and has new electric models due out this year, say analysts at Bernstein.”

FT:n jutussa olevasta kuvaajasta huomaa, että Ferrarin osake on kehittynyt varsin mukavasti vuoden 2023 alun jälkeen. Ferrari listautui syksyllä 2015 ja listautumishinta oli 53 dollaria. Nysessä osakekurssi on yli 420 dollarissa ja alkuvuodeltakin on kertynyt nousua 25 %.

Porschea seuraa myös saksankielinen talouslehti Der Aktionär. Tällä viikolla lehti julkaisi kaksi lyhyttä juttua analyytikoiden tekemistä päivityksistä. Analyytikoiden enemmistö näyttäisi lehtitietojen perusteella luottavan siihen, että vuonna 2025 Porsche pystyy palaamaan tavanomaiselle kannattavuustasolle. Jutuissa kerrattu lyhyesti Societe Generalen, JPMorganin, Goldman Sachsin, Bernsteinin ja Deutsche Bankin analyytikoiden suositukset.

Morningstarin 15. päivä julkaistussa kirjoituksessa siteerataan Citin analyytikkoa. Hendrikse arvioi Porschen muodonmuutoksen vievän aikaa, eikä vaikutukset hinnoitteluun ja kannattavuuteen tule heti täysin läpi. Porsche's stock climbs as luxury brand touts dividend hike, model launches | Morningstar

“This is now happening - but the full impact on pricing and profitability will take time, and now come from a lower base. FY25E should be a better year with all the products available, but obviously FY25E EPS [earnings per share] will also likely now be lower. While there could be a potential buying opportunity later in FY24, we think many investors will await for improved sales and earnings momentum,” said the Citi analysts

Konsensus?
Tutkailin tässä Porsche AG:n sijoittajasivujen sisältöä enkä etsinnöistä huolimatta löytänyt sivuilta yhtiötä seuraavien analyytikkojen listausta tai konsensusta.

Kattavammin näitä otsikoita analyytikoiden päivityksistä näyttää löytyvän ainakin dpa-AFX-uutissyötteen kautta ja marketscreener-sivustolta. Sitä kautta löytyi tältä viikolta 7 päivitystä ja pari päivitystä edellisiltä kuukausilta. Marketscreener-sivustolla on listattu Porschea seuraavia analyytikoita yhteensä 15, joten noin puolet konsensuksesta olisi tällä viikolla päivittänyt ennusteitaan. Tässä listausta päiväjärjestyksessä:

Porsche AG Consensus
Broker Analyst Date Recom-
mendation
Target Price (€)
JPMorgan Jose Asumendi 14.3.2024 Buy (Buy) 120 (120)
Oddo BHF Anthony Dick 14.3.2024 Buy 105 (95)
Bernstein Daniel Roeska 13.3.2024 Neutral 88 (90)
Deutsche Bank Tim Rokossa 13.3.2024 Buy (Buy) 100 (100)
Societe Generale Stephen Reitman 13.3.2024 Buy 100
Goldman Sachs George Galliers 12.3.2024 Buy 103
Jefferies Philippe Houchois 12.3.2024 Hold 80
UBS Patrick Hummel 12.3.2024 Buy 104
DZ Bank Michael Punzet 9.2.2024 Buy (Hold) 98 (115)
Barclays Henning Cosman 19.1.2024 Equal Weight 80 (90)
alphavalue Adrien Brasey
Berenberg Romain Gourvil
Citigroup Harald Hendrikse
RBC Tom Narayan
Stifel Daniel Schwarz

[Lähteinä Marketscreener (Porsche AG stock exchange news - MarketScreener) ja dpa-AFX, josta kuvakaappaus alla.

Lisäyksenä vielä voisi mainita Alphavaluen osalta pari juttua Porschesta.

  • Alphavalue aloitti Porschen seurannan lokakuussa 2023. Lyhyt blogipostaus seurannan aloittamisesta löytyy tästä: Coverage Initiation: Porsche AG - AlphaValue Independent Equity Research
  • Maaliskuun alussa Alphavaluen julkaisi artikkelin Porschesta, josta alku on vapaasti luettavissa ja laajempi artikkeli on vain asiakkaille. Tässäkin jutussa analyytikko nostaa esille Porschen ongelmat ja sähköautomalli E-Macanin tärkeyden ensimmäisenä mallina, joka rakentuu Porschen tasokkaiden sähköautojen Premium Platform Electric-perusrakenteelle. Varsinainen analyysi jää jutussa maksumuurin taakse, joten kovin paljoa itse osakeanalyysistä tämäkään artikkeli ei anna.
6 tykkäystä

Pari kysymystä enemmän firmaa tunteville:

  1. Onko Volkswagen julkisesti kommentoinut tuosta 75 % omistusosuudesta? Onko siellä suunnitelmissa myydä koko positio pois / vähintään merkittävä osa?
  2. Onko odotettavissa minkälainen muutos Porschen kannattavuudessa kun EV-autojen osuus myynnistä kasvaa? 2023 näköjään myynnistä 12,8 % BEV-autoista ja tälle vuodelle ohjeistetaan 13-15 % osuutta. En löytänyt Porschen materiaaleista mainintaa EV-segmentin kannattavuudesta / odotuksista. Tietysti Porsche tavoittelee melko erinomaisia pääomantuottoja tulevaisuudessakin, joten ilmeisesti EV-siirtymä ei rokota kannattavuutta merkittävästi.

Tosi kiinnosta keissi ja valuaatiokin on näillä fundamenteilla mielestäni vähintäänkin kiinnostava. Eniten innotusta jarruttaa juurikin Volkswagenin mammuttimainen omistajuus tuossa taustalla.

1 tykkäys