Tervehdys kaikille!
Täältä palstalta on puuttunut Porschen seurantaketju. Tarkennan heti alkuun, että tämä ketju käsittelee Porsche AG -yhtiötä (virallisesti Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG), jonka tikkeri on P911. Tätä ei tule sekoittaa Porsche SE -yhtiöön, joka on pörssilistattu holdingyhtiö, jonka pääasialliset omistukset ovat Volkswagen sekä Porsche AG. Se miten tällaiseen ristiinomistushimmeliin on oikein päädytty juontaa juurensa yli 15 vuoden taakse, kun Porsche yritti nurkata koko Volkswagenin. Mukana oli mielenkiintoisia omistusliikkeitä sekä Piëchin ja Porschen sukujen vääntöjä, joita ei liene tässä yhteydessä tarpeen sen enempää puida. Niihin voi jokainen vaikkapa Wikipedian avulla tutustua. Tärkeintä on, että omistussuhteet ovat tällä hetkellä edes jotenkin järkevät ja ne ilmenevät oheisesta kaaviosta:
Porsche aloitti pörssitaipaleensa syyskuun lopulla 2022 sen jälkeen, kun Volkswagen listasi sen osakkeet osakeannissa. Omasta mielestäni Volkswagen teki loppujen lopuksi hölmön liikkeen omalta kannaltaan ja listauksen ajoituskin myöhästyi sen verran, että hulvattomimmat hinnat jäivät Porschesta saamatta. Listauksesta saadulla käteisellä Volkswagen ei ole tehnyt oikein mitään järkevää, mutta kaiken lopputuloksena tämä luksusautovalmistaja on nyt itsenäinen pörssiyhtiö. Viime vuoden jälkeen itsenäisyys on kasvanut, kun taloudelliset suhteet on saatu selvitettyä emoyhtiön kanssa.
Omassa omistuksessani on vuosien varrella ollut sekä Porsche SE (hirvittävä krooninen arvoansa) että Volkswagen (aina pettänyt odotukseni). Porschen pörssitaivalta olen seurannut koko ajan hyvin tarkasti. Osakeannin aikaan en kyennyt ostamaan osakkeita ja kurssin lähdettyä melko railakkaaseen nousuun totesin, että yhtiö ei oikein sovi strategiaani. Kurssi on kuitenkin tullut alas ja tämän vuoden tammikuun puolivälissä totesin, että osake on omien parametripreferenssieni suhteen ostotasolla. Osinkotuotto on toistaiseksi kyllä turhan pieni, mutta oletettavasti kasvamaan päin. Ostopäätökseni taustalla oli sekä yhtiön vahva talous että mielestäni otolliset tulevaisuudennäkymät. Pidän myös Porschen tuotteista, vaikkakaan niihin ei ole minulla minkäänlaista kosketuspintaa muuten kuin siten, että olen viettänyt paljon aikaani rassaamalla Porschen suunnittelemaa moottoria.
Vahva talous ilmenee Porschen tänään julkaisemasta tilinpäätöksestä, jonka tärkeimmät luvut ovat tässä:
Tuoreet talousluvut ja sijoittajaesitys löytyvät täältä: Publications & Messages - Porsche AG .
Porsche on äärimmäisen kannattava autoalan yritys ja sen p/e on tämän päivän päätöskurssilla 15,9. Markkina-arvo on noin 82 miljardia euroa ja se on hyvin samaa luokkaa toisen urheiluautovalmistajan Ferrarin kanssa, jonka markkina-arvo on 75 miljardia euroa. Ferrarin arvostus on aivan toista luokkaa p/e-kertoimen ollessa 56. Ferrariin verrattuna Porsche on tällä hetkellä hyvin maltillisesti hinnoiteltu, vaikkakin toisiin saksalaisiin autovalmistajiin verrattuna Porsche onkin kallis. Analyytikoiden tavoitehintojen konsensus on tällä hetkellä 95 euroa, mutta olettaisin niiden nousevan tämän tämänpäiväisen tilinpäätöksen myötä. Osakekurssi ainakin oli pirteässä vedossa päätyen 11,47% plussalle.
Porschen myynti on ollut erittäin hyvää ottaen huomioon, että kyseessä on varsin kallis tuote. Myyntimäärien kehitys ilmenee seuraavasta taulukosta:
Kuluva vuosi ei tule olemaan mikään suuri kasvun vuosi, vaan ohjeistus oli hyvin lättänä:
Syy nollakasvuun liittyy malliston uudistumiseen. Kaikki mallit ovat joko juuri uudistuneet tai pian uudistumassa. Cayenne ja Macan ovat juuri nyt tällaisessa limbossa ja imagon kannalta tärkeä uusi 911 esitellään vuoden puolivälissä. Yhtiön oma oletus on, että myyntimäärät tulevat kasvamaan lanseerausten jälkeen. En usko, että he ovat asian suhteen väärässä. Porschen toimintalogiikka ei ole samanlainen kuin massavalmistajilla ja autoalennusmyynteihin tämä valmistaja ei ole lähtemässä. Mielenkiintoista on, että luxustuotteiden joukossa Porsche arvioidaan tällä hetkellä brändinä kaikkein arvokkaimmaksi: https://brandirectory.com/rankings/luxury-and-premium/table