Dr. Martens - Ikoninen kenkävalmistaja

Törkätäämpäs tälle suht tuoreelle IPOttajalle ketjua pystyyn seurannan helpottamiseksi ja kun kerrankin sopiva hetki aikaa!

Yrityksen historia juontaa juurensa toisen maailmansodan jälkeiseen Saksaan. Tuolloin 25-vuotias tohtori Klaus Märtens kehitti murtuneelle jalalleen uudenlaisen kengän, jossa oli ilmatyynypohja. Märtensin tuttava Herbert Funk kiinnostui kengästä ja tästä alkoi yhteinen taival. Kenkien tuotanto pyörähti käyntiin 1947. 1960-luvulla R. Griggs Group hankki lisenssin Dr Martensien valmistukseen muutamin muutoksin. 1. kenkäpari tuli ulos 1.4.1960 Wollastonissa Cobbs Lanen tehtaalla. Tästä juontaa juurensa ikonisen 1460-maiharin mallin nimi. Parhaimmillaan kenkiä valmistettiin lisensseillä useissa tehtaissa ympäri Englantia, kunhan laatukriteerit täyttyi. Vuosituhannen vaihteessa tuotanto siirtyi edullisempien tuotantokustannusten takia Aasiaan

Nykyisin merkkiä valmistetaan alkuperäisellä Cobbs Lanen tehtalla Wollastonissa, mutta niiden myynti kattaa tänä päivänä n. prosentin brändin myynnistä.

Mielenkiintoisesta historiasta lisätietoa löytyy tästä: The History of Dr. Martens

IPO oli vuoden 2021 tammikuussa ja kaupankäynti alkoi Lontoon pörssissä tickerillä $DOCSI Helmikuussa 2021

IPO materiaali löytyy täältä: https://www.drmartensplc.com/investors/governance/ipo-documents/

IR sivuilta löytyy “Investment Case” osio, jonka suosittelen lukemaan:https://www.drmartensplc.com/investors/investment-case/

Yrityksellä on poikkeava kalenterivuosi, H1 2023 julkaistiin 24.11.2022 ja se löytyy tästä: https://www.drmartensplc.com/application/files/9516/6927/3180/Dr._Martens_plc_-_FY23_H1_Statement.pdf

Tämähän sieltä H1 rapsasta silmään pistää, jonka johdosta kurssi lähtikin mojovaan luisuun.
“Although there are economic challenges ahead, we are well positioned for future growth. We will continue to drive growth investment to deliver the DOCS strategy, mainly in new stores, marketing, people,technology and inventory. Reflecting our confidence in the future, our balanced global revenues and our strong balance sheet, the board has decided to increase the interim dividend by 28% to 1.56p per share.”

H1 2021 Webcast tässä: Dr Martens Webcast

Pentti Jokinen Martensista twiittaili muutama päivä sitten ja herätti huomion.

2022 vuosirapsa: https://www.drmartensplc.com/application/files/3716/5519/3907/DMs-AR22.pdf

Vuosirapsasta muutamat kuvakaappaukset


image
image

28 tykkäystä

Siis sijoittajat eivät tykänneet että EBITDA kyykkää 1-2.5 %-yks? Vai kasvuun panostamisesta tahi osingon korottamisesta?

Nuo muuten raahaa 300M punnan velkaa mukanaan, en tiedä kuinka kauan tuo on ollut mutta ennen IPOa jo kuitenkin. Toki sitä on vähän höhlä maksella pois jos kasvu on kovaa ja rahoituskulut hanskassa, mutta se on kuitenkin 0.3 MRD puntaa eli huomioitava :slight_smile:

Olen tätä pitänyt silmällä jo jonkin aikaa. Mielestäni hyvä brändi ja sopivan tylsä. Vielä pitäisi kuitenkin vähän lasketella, että päätyisi salkkuun asti.

Minulle ei ihan vielä ole auennut miksi firma teki IPOn ja keräsi rahaa ja sitten jakaa heti osinkoa? :thinking:

Euro ostajalle Punta olisi nyt ostoa puoltava tekijä.

3 tykkäystä

Siellä on nähtävästi PE-firma Permira tehnyt osittaisen exitin listauksen yhteydessä, mutta Marketscreenerin tietojen mukaan omistusta on jäljellä vielä yli 36 prosenttia osakekannasta. Kassavirta osingoista lienee heille ihan miellyttävä vaihtoehto, ainakin jos vertaa osakkeiden myyntiin 50 % alle IPO-hinnan.

Leikin hieman Google Trendsillä, kuten yleensä kannattaa kuluttajatuotteiden kohdalla tehdä. Huomaan kaaviossa jotain aavistuksen verran tuttua.

3 tykkäystä

Dr Martens warns of lower revenues in wake of Los Angeles bottleneck | Financial Times (ft.com)

reilu 20 pinnaa alamäessä tällä hetkellä

4 tykkäystä

Toisaaltahan ne varoitti jo 24.11. aika selvästi putoavista marginaaleista, joten siinä mielessä ei varmaan iso yllätys. Kulutustavarakysyntä on haasteissa vähän kaikkialla.

2 tykkäystä

Tähän vielä yrityksen oma tiedote

3 tykkäystä

Jep mutta tuo ‘pullonkaula’ jenkeissä on jotenkin erikoinen ‘yllätys’ - kuinka merkittävä se on kun sanovat että vaikuttaa 2024 asti…

2 tykkäystä

PE päivän hinnalla <8, rsi painelee kohta viikkotasolla jo ylimyytyyn tilaan, mutta näin vähän aikaa pörssissä olleelle yhtiölle ei varmaan TA ole mitään hyötyä.

Kiinnostaisi ottaa positio mutta ehkä parempi vielä istua vaihtoaitiossa tämän kanssa. Jotenkin tuo @Hapzu huomioima 2024 kestävä pullonkaula saattaa viedä hintaa vielä huomattavasti alemmas kuluvan vuoden aikana.

2 tykkäystä

Tietoa kuinka ”muodissa” nämä tuotteet enää ovat? Taisivat listautua kysynnän ollessa huipussaan ja jotenkin tuntuu että ei mitään erityisen suurta kasvua ole enää lähivuosina luvassa. Ikoninen valmistaja ja siksi varmaan jonkinlainen maturiteetti markkinassa saavutettu.

1 tykkäys

En olis huolissani kysynnästä tai kasvusta jos maiharit vaan pitää laatunsa. Näin tuoreen kurssin liikettä tässä markkinassa tosi vaikea ennustaa -->itse nään yleisesti markkinoilla niin paljon uhkakuvia, että nyt on oltava aika hyvä hetki ostella :handshake::sweat_smile:

1 tykkäys

Näiden laadustakin oli paljon porua viime vuonna kun eivät kuulemma kestä enää mitään. Yhtiö taisi kommentoida ettei mikään ole muuttunut ja nahkakin on samaa mitä ennenkin. Tiedä sitten mikä on totuus jos tuotantoa on keskitetty Aasiaan.

Tässä lisää näkemystä - vähän raflaavammin - Dr Martensista, logistiikkaongelmista ja tuntuupa siellä jutun kirjoittajalla olevan jotain hampaankolossa perus IPO-bonanzasta, joka lienee ollut Lontoossa koronan ‘jälkeisessä’ markkinoiden nousukiidossa yhtä suhmuraista kuin muuallakin. :wink:

Dr Martens has shot itself (and London) in the foot with profit warnings | Nils Pratley | The Guardian

2 tykkäystä
7 tykkäystä

Kerro mulle laatumerkki josta ei vielä ole ollut porua että laatu ei ole enää samaa kuin silloin 80-luvulla :smile:

1 tykkäys

Aina jotain marinaa löytyy, mutta näiden kohdalla varsin korostuneesti viime aikoina.

1 tykkäys

Olisin ostanut tätä tällä arvostuksella pää märkänä vielä pari vuotta sitten. Kuitenkin myös omien empiiristen tutkimusten mukaan yhtiön brändi on ollut laskusuunnassa jo jonkin aikaa. Vaikea tätä muotialaa on silti arvottaa. Osa brändeistä on niin ikonisia, ettei niihin vaikuta mikään. Sitten on sellaisia tarinoita kuin vaikka Crocs, jonka suosio on heitellyt todella rajusti vuosien varrella (kuten kurssikäyräkin osoittaa). Marimekkokin oli välillä pohjamudissa, kunnes nousi sitten taas uudelleen pinnalle.

Koska näitä näkyy katukuvassa aina vain enenevässä määrin? Vai mikä on syy?

1 tykkäys

Ei vaan juuri päinvastoin, ainakin Helsingissä. Nämä ovat toki jokaisen omia subjektiivisia havaintoja. Suomi myös ylipäätään pieni markkina Martensille, vaikka täälläkin vaikuttavat jossain määrin samat muotitrendit (yleensä pienellä viiveellä) kuin maailmallakin. Siksi tämän yhtiön kohdalla ei pysty ehkä tekemään ihan yhtä hyvin ”lyncheilyä” kuin vaikka juuri Marimekon kohdalla. Viimeistään 2019 näki nimittäin jo sokea reettakin, että kyseinen brändi alkoi tehdä nousuaan nuorten kaupunkilaisten keskuudessa.

1 tykkäys

Useana talvena olin jo miettinyt tennarien vaihtamista oikeisiin talvikenkiin tai edes talvellisempiin kenkiin. Kokeilin sitten Kööpenhaminassa Dr. Martenssin kenkiä ja oli todella yllättynyt kuinka hyvältä tuntuivat jalassa. Aiemmat muistikuvat oli Joensuun katupartiomiesten vakiovarustuksesta, mutta ruskeina kenkinä eivät näyttäneet niin militanteilta kuin mitä aiemmin brändiin yhdistys.

Nyt nämä löytyy jalasta ja olen alkanut kiinnittämään huomiota tuohon “jalkaanveto” lenkkiin, joka on ainakin osassa malleista tunnusomainen brändäyskeino. Yllättävän monessa eteisessä (tutut, sisäleikkipuistot, uimahallien pukutilat) näyttää noita vilkkuvan ja omaan silmään osuvan. Ikoninen brändi ei varmasti häviä mihinkään, mutta käyttötarkoitus rajaa aika ison osan maapalloa tallaajia pois asiakaskunnasta.