Dun&Bradstreet - Luottotietoja ja analytiikkaa

Avaan uuden ketjun tästä mielenkiintoisesta Yhdysvaltalaisesta luottotieto jätistä. Dun&Bradstreet on 1841 perustettu luottotieto ja data-analytiikka alan yritys. Yritys listautui pörssiin kesällä 2020 noin 9 miljardin dollarin markkina-arvolla keräten noin 1,7 miljardia varoja IPO:sta.
Yhtiöllä on vahva-asema etenkin Yhdysvalloissa, jossa se on yritysten luottotietojen suurin toimija tai ainakin yksi suurimmista. Hyvänä esimerkkinä toimii, että D&B:n dataa hyödyntää 90% Fortune 500 yhtiöistä. Dun&Bradstreetin liiketoiminta on viimeaikoina kehittynyt suotuisasti ja toiminnot kehittyvät. Suuria muutoksia Euroopan toimissa myös, kun Bisnode brändiä poistettu ja kaikki toiminnot yhtenäistetty D&B- brändin alle. Yhtiön osakekurssi taas elänyt vastavirtaan ja laskenut rajusti. Yhtiön kertoimet toimialan verrokkeihin ovat jo lähes epäilyttävän halpoja ja analyytikot suosivatkin ostamista. Needham 17 dollarin ja Jefferies 13 dollarin tavoitehinnat osta-suosituksella. Nykykurssi polkee 9 dollarin tuntumassa.

Yhtiön SWOT-alyysini:
VAHVUUDET:

  1. Vahva markkina-asema yritysdatan puolella ja vahva kokemus datan käsittelystä.
  2. 90% Fortune 500 yrityksistä asiakkaina ja Euroopassa vahva jalansija Bisnode akvisition myötä.
  3. D-U-N-S tunniste kenties maailman käytetyin yritystunniste, joka tuo identifionnin ja yrityksen seurannan helpoksi. D&B:llä on yli 400 miljoonan yritykset tiedot mikä on rakentanut vahvan ja kattavan brändin leimaa.

HEIKKOUDET:

  1. Heikko asema kuluttaja luottotiedoissa. Suuremmat kilpailijat TransUnion, Equifax ja Experian vallanneet markkinaa suuremmin.
  2. Suuri velkaantuneisuus. D&B:llä on yli 3,5 miljardia velkaa. Kohonneet korkokustannukset ja viimevuosien hidastunut kasvu syövät resursseja.
  3. Suurimmassa osassa Euroopan markkinoita on vahvoja paikallisia brändikeskittymiä ja D&B toimii lähes jokaisessa paikassa selkeänä haastajana. Suurimmat toimijat usein paikallisia brändnejä. Esim Sakassa SCHUFA, Suomessa Asiakastieto.

MAHDOLLISUUDET:

  1. Markkina-aseman parantaminen kuluttajapuolella, tuotevalikoiman laajentaminen ja markkinoinnin tehostaminen etenkin Euroopan markkinoilla, jossa tilaa kasvulle on myös yritystieto-segmentissä.
  2. Markkina kasvaa vahvasti globaalisti. Uudet regulaatiot PSD2 ja Compliance palveluiden kasvu laajentaa tuotevalikoimaa ja tuo lisätuulta koko markkinalla. Vahvalla toimijalla edellytykset kasvaa ja lisätä sisäistä ristiin myyntiä jo olemassa olevien asiakkaiden kanssa.
  3. Markkina fragmentoitunut paikallisbrändien alle. Suurella toimijalla mahdollisuus olla konsolidoimassa markkinaa ja kasvaa epäorgaanisesti.

UHAT:

  1. Markkinan regulaatiot voivat muokata paikallisesti markkinaa ja vaikeuttaa siten kannattavaa liiketoimintaa. Uusille markkinoille tulo myös vaikeaa ilman yritysostoja ja paikalliset vahvat sekä erottuvat pelurit on jo olemassa miltein jokaisella markkinalla.
  2. Kasvava kilpailu. Toimiala on kasvussa ja näkymä tulevaisuudelle on vahva luottotieto ja yritysdata puolella. Uusia pieniä toimijoita tulee koko ajan mukaan ja tarjoaa “niche” ratkaisuja. Etenkin PSD2 puolella ja yritysdata puolella erilaisia toimijoita, jossa alalle tulokynnys matalampi kuin luottotiedoissa tulee jatkuvasti markkinalle.
  3. Velkaantuneisuuden kasvu ja yritysostoissa epäonnistuminen voivat johtaa kalliisiin rahoitusjärjestelyihin ja heikentää yhtiön kyvykkyyksiä tulevaisuuden kasvuun.

Alla vielä linkki viimeisimpään Q1 2024 raporttiin.
D&B.pdf (260,0 Kt)

14 tykkäystä