Duolingo on varmasti monelle tuttu sovellus, mutta kyseinen firma on myös sijoituskohteena mielenkiintoinen. Duolingon liiketoiminnan ydin on kielten opiskeluun keskittynyt ja pelillistetty puhelinsovellus, jossa käyttäjä suorittaa valitsemallaan kielellä kirjoitus-, kuulonymmärtämis- sekä luetunymmärtämisharjoituksia. Nippelitietona yrityksen tj. ja toinen co-founder on kaikille tuttujen CAPTCHAN sekä reCAPTCHAN perustajia (jotka ovat myös mielenkiintoisia bisneskeissejä).
Sovellusta voi käyttää ilmaiseksi, jolloin harjoitusten välissä käyttäjälle näytetään Duolingon sekä kolmansien osapuolien mainoksia. Kuukausi/vuosimaksulla sovelluksessa saa käyttöönsä lisäominaisuuksia, kuten kohdennettuja harjoituksia, virheiden kertaamista, jne. Duolingo tarjoaa lisäksi oppilaitoksille tasotestejä. Viime aikoina yritys on lähtenyt kehittämään myös vastaavaa tarjontaa musiikin ja matematiikan opiskeluun.
Sovelluksen asema on vahva, sillä yhtä pitkälle kehitettyjä verrokkeja ei käytännössä ole.
Duolingo pyrkii sitouttamaan käyttäjiään pelillistämällä sovellusta eri keinoin esim. Duolingon käyttäjille tutulla streakilla, joka on käytännössä vain putkeen tehtyjen harjoituspäivien määrä. Monista muista puhelinsovelluksista poiketen Duolingon säännöllinen käyttö hyödyttää sekä firmaa, että asiakasta. Suurempi käyttäjämäärä luo firmalle kilpailuetuja mm. datan hyödyntämisessä tuotekehityksessä. Yrityksen vahva kasvu on perustunut pitkälti suusta suuhun markkinointiin sekä erilaisiin kampanjoihin.
Kiitos avauksesta! Kyllä kiinnostaa! Jopa siinä määrin, että uuden matikkaosion myötä harkitsin joskus jopa hakea töihin ko. firmaan, kun oli kiinnostava paikka auki. Se jäi kyllä meinaamisen asteelle ja en muuta tehnyt asian eteen kuin vaihtaa CV:n värimaailman Duolingon väreihin.
Osakettakin omistin hetken. En vain ymmärrä, mitä tämä maalattu alue kassavirtalaskelmassa tarkoittaa. Osaisiko joku selittää?
Osakepohjaiset kannustinjärjestelmät. Firma lisää erän kassavirtalaskelmassa koska erä on niin sanottu non-cash item. Sen sijaan että esimerkiksi toimarille maksettaisiin enemmän kiinteätä palkkaa niin annetaan osakeoptioita. Tämän arvo sitten muuttuu riippuen osakkeen kurssikehityksestä. Alla Salesforce toisena esimerkkinä:
@_TeemuHinkula Ja kannattaa noista SBC-kuluista huomioida, että ne on ihan todellisia omistajien kuluja ja ne PITÄÄ ottaa huomioon esim. vapaan kassavirran laskemisessa. Aika tyypillinen virhe, että näitä ei huomioida ja jos firma maksaa isosti SBC:tä, niin luvut näyttää keinotekoisesti liian hyviltä.
Tärkeä rivi siis aina tarkistaa kassavirtalaskelmasta!
Olen sijoittajana tamperelaisessa Master Englishissä ja tätä kautta seurannut myös Duolingoa. Menestystarinanhan tuo on mutta arvostus on aivan posketon jos nyt lähtee mukaan. Mm. P/S 20 ja P/E 700?
Näen paljon paremman riskituottosuhteen/potentiaalin tässä kotimaisessa haastajassa. Liiketoiminta kehittyy raketin tavoin mutta en voi paljastaa tarkkoja lukuja tai sijoituksia. Ne ketkä ovat mukana tässä varmasti jakavat innostukseni.
AI:n voi kieltenopiskelussa nähdä uhkana tai mahdollisuutena. Näen sen itse enemmän mahdollisuutena.
Duolingo $DUOL is an excellent company, which I really like. I wrote an in-depth (3k+ word article) on this gem, completely for free. You can check it out by clicking here.
In addition, this chart is an absolute thing of beauty!
Ilmeisesti nykyinen P/E on n. 200, onko nyt siis alennusmyynti? Olen itse jäänyt Duolingo-koukkuun, ja tuntuu, että valtaosa tuttavistani on myös Duolingo-käyttäjiä. Oman havaintopiirini perusteella käyttäjämäärien kasvu on ollut ihan huikeaa viimeisen kahden vuoden aikana, mutta havaintopiirini on niin pieni, ettei tästä rohkene johtopäätöksiä tehdä. Älyttömän hyvältä tuo ohjelman koukuttavuus kyllä vaikuttaa, taitavasti rakennettuja elementtejä, jotka saavat käyttämään sovellusta päivittäin. Väkisinkin tulee mieleen, että tämä on kultakaivos.
Kertokaas nyt valistuneemmat, mikä on todellisuus? Kuinka nopeaa on käyttäjämäärän kasvu, ja kuinka käyttäjät tuovat rahaa yhtiölle?
Itsellä ei vielä ole Amerikassa ainuttakaan sijoitusta. Duolingo on käynyt mielessä usein. Kalliilta kuulostaa arvostuslukujen lisäksi myös yksikköhinnan osalta, näin nappikauppiaalle. Ei mun budjetilla saisi kuin pari kappaletta😪
Joitain ajatuksia.
Duolingoon tuli muutama päivä sitten myös matematiikka ja musiikki. Kokeilin pari kenttää, mutta ensipuraisu ei kyllä maistunut.
Työpaikallani on paljon maahanmuuttajia. Lähinnä Filippiineiltä ja Afrikasta. Lähes poikkeuksetta heillä on Duolingo käytössä suomenkielen oppimisen tueksi. Nimenomaan Duolingo, ei mikään muu. Itseasiassa en edes tiedä kilpaijoiden sovellusten nimiä.
Mietin että miten Duolingo tekee rahaa? Sovellus on ilmainen. Ja jos ilmaisversiota pelaa, niin mainokset pyörivät jokaisen suoritetun kentän jälkeen. Jos taas ostaa Super-Duolingon, niin sillä välttää mainokset ja siitä firma saa tuloja. Mikä mahtaa olla tällaisten käyttäjien osuus? Ehkäpä jotain selviäisi, jos perehtyisi. Ehkä.
Kaikesta huolimatta Duolingo on tällä hetkellä markkinajohtaja. Ja markkinajohtajaan on fiksua sijoittaa. Tekoäly ja se tuomat uudet mahdollisuudet saattavat taas kääntyä uhaksi ja kääntää hetkessä pelikentän uusiksi jonkin kilpaijian eduksi.
Meillä koko perhe tekee ilmaisversiolla joka on täysin riittävä opiskeluun. Siinä kohtaa kun päättävät nämä ilmaiset lopettaa tai tarjota korkeintaan harvoin trialeja niin pitää laskea business case uudelleen
Itsellä myös päälle 500 päivän putki ruotsin opinnoissa Kaikki muut apit on sen verran onnettomia kielten opiskeluun, että tämä on käytännössä ainoa vaihtoehto. Matikka taitaa olla suunnattu maihin, joissa koulutuksen/koulun saatavuus on heikkoa.
Suosittelen tutkimaan firman sijoittajasuhdesivuja ja muita julkaisuja sekä toimarin haastatteluja
Olet ihan oikeassa. Tietoa kyllä löytyy ja vieläpä helposti. En ole vaan etsinyt, sillä ei ole pätäkkää millä ostaa😒
Play kaupasta katoin, niin Duolingo on Ylivoimainen markkinajohtaja ja sellaiseen olisi kyllä fiksua sijoittaa. Latauksia 500milj+ kun seuraavalla on 10milj+ mitä nyt äkkiä selasin. Voihan noita sovelluksia ehkä löytyä muualtakin.
On kyllä kiinnostava yhtiönä ja pelaajana/opiskelijana. Ilmaisversio riittää vallan hyvin, ainakin tähän asti.
(Käyttäjätunnukseni on muuten: Late Lammas, jos jotain kiinnostaa tai haluaa kaveerata🙂)
Löytyi Duolingosta huono puoli. Ihmettelin, kun muuttui yhtäkkiä tommoseksi ympyräksi, eikä normaalikentiksi. Luulin, että tämä on joku haaste tms. Hinkkasin samoja kysymyksiä muutaman viikon ja sitten googlettelin että mitä ihmettä. Tämä tarkoittaa näköjään sitä, että kurssi on suoritettu loppuun, eikä Duolingolla ole tarjota enempää…
Jotkut ihmiset on pahoittaneet tästä mielensä. Etenkin sellaiset, jotka ovat palvelusta maksaneet oikeaa rahaa.
No ei kai siinä. Vaihtoehtoja on muutamia. Vaihtaa kieli toiseen. Takoa jo suoritettuja kenttiä uusiksi. Poistaa suoritus asetuksista ja aloittaa alusta.
Ei nyt ehkä liity ihan suoraan itse osakkeeseen. Tai liittyy, riippuu miten asiaa katsoo. Kolmen “maailman” jälkeen leikki on loppu. Joku saattaa lopettaa tästä hyvästä sovelluksen käytön, kun menee motivaatio. Onhan tuossakin toki tekemistä. Mulla meni noin 1,5 vuotta ruotsinkurssin suorittamiseen. Vaihdoin nyt sitten Italiaan, muuten vaan. Salve, ciao e arrivederci.
(Olen muuten tällä hetkellä KOKO maailman ykkösenä🙂 Timanttiliigan kärkipaikalla. 34 miljoonaa pelaa päivittäin ja tämä tyttö on keulapaikalla.)
Oon harmitellut ite samaa tosin siinä riittää vielä tekemistä kun tekee kaikki oppitunnit vielä legendaryksi
Käsittääkseni Duolingo panostaa eniten englannin kielen opetukseen kun siinä on suurimmat käyttäjämäärät. Kaikki uudet toiminnotkin tulevat ensin siihen.
Ilonpilaaja Mä jo luulin että olen edes jossain hyvä. Ja kieltämättä samalla myös tätä kovasti ihmettelinkin.
No oli miten oli, niin suosittelen kyllä kaikkia kokeilemaan tätä sovellusta. Varoituksen sanana sellainen, että tämä koukuttaa! Jos aikuinen mies pelaa ruottinkieltä 15min-2h 500 päivää putkeen, niin kyllä tässä jotain addiktoivaa on🥸
En usko, että rinnakkaisten timanttiliigojen kärjessä on sentään satoja tuhansia pelaajia, kun sinne päästäkseen pitää ensin kiivetä vähintään kymmenen viikkoa liigasta toiseen ja varsinkin tuon viimeisen kärjessä oleminen vaatii melko no-life grindaamista (tokin siinäkin riippuu vähän millainen porukka sattuu samaan). Kilpailuhenkisenä ihmisenä piti tietenkin se liiga voittaa kerran, mutta uudelleen ei sitä kyllä halua enää ikinä tehdä. Tyttöystävä sai odottaa Firenzessä, kun piti jossain museon portailla pysähtyä grindaamaan lisäpisteitä juuri ennen vuorokauden vaihtumista mutta epäilemättä niitä rinnakkaisia liigoja on kymmeniä tai satoja tuhansia. Ehkä niitä timanttiliigan johtajia voi olla tuhansia, mutta joka tapauksessa @Suppilovahvero on saanut ahkerasti pelata.
En edes tiennyt, että Duolingo on pörssissä. Sovellus on ehkä koukuttavin mitä olen ikinä käyttänyt ja yhä enemmän globalisoituvassa maailmassa sille on myös aitoa tarvetta. Menee kyllä tarkempaan selvitykseen, josko päätyisi myös omaan salkkuun.