Dynacert - Kanadalaista osaamista

Okei, vähän lisää eilisestä, erityisesti @DayTraderXL :ille kommenttia.

Minusta paljon tuli uutta tietoa, en muista ainakaan itse että olisi ollut tarkat hinnat ja katteet tiedossa?

Class8 Hydragen maksaa siis loppuasiakkaalle n. 8800 (en tiedä oliko USD vai CADit kyseessä) sisältäen asennuksen. Jälleenmyyntihinta on 5000 (USD/CAD) ja DYAn omakustanne hinta on 2500 (USD/CAD) eli myyntikate 100%.

Jälleenmyyntiverkostoa laajennetaan jatkuvasti ja taisi olla jo 40 maassa edustaja, jopa Baltiassa. Pohjoismaista puuttui edustus joka on ihme koska täällä paljon rekkoja ja pitkät etäisyydet = ideaali kohde.

Uusia kohdealueita tulossa koko ajan, se oli uusi tieto minulle että Lloydsin kanssa ollaan hakemassa marine-puolen sertifikaattia.

Kysymykseen siitä mitä käy jos moottori menee rikki Hydragenin takia niin sanoi olevan erittäin epätodennäköistä mutta heillä on kattavat vakuutukset tätä varten.

Mielenkiintoisin kohta tuli kahdessa palassa. Ns. pre-kysymyksissä kysyttiin että mites myynti suoraan uusiin rekkoihin, vastaus oli ettei ole mitään suunnitteilla mutta joskus tulevaisuudessa voi tapahtua, taisi sanoa että not-so-distant-future eli ehkä 1-2v? Mutta sitten tuli live kysymyksissä sama asia ja siinä kohtaa Payne veti pienet verbaali stiplut kun taisi sanoa että käyvät keskusteluita useamman OEM:än kanssa (tjsp, pitää kuunnella uusiksi) mutta alkoi sitten peruuttelemaan. Eli uskon että tästä kuullaan vielä ja jos tämä tapahtuu niin Bosch/Continental -tyyppiset firmat ovat hyeenan lailla Dynan perässä, ostomielessä siis. Muutenkin DYA huutaa isomman toimijan ostotarjousta, on niin herkullinen case potentiaali huomioiden ja varsinkin kun mcap ei ole karannut.

Veikkaan että esitys tulee parin päivän sisään ladattavaksi niin pääsee katsomaan sen uusiksi ajatuksella.

Mutta itselläni ainakin ++++ tuo presis, nyt on todella vankka usko.

Ja miettikää vielä uusiksi, mcap jotain 200m USD ja firmalla MOU 5 miljardin toimituksesta josta puolet on katetta? Does not compute.

20 tykkäystä

Hyvä yhteenveto!

Kuulit oikein tuon OEM kommentin. Jim sanoi että keskusteluja on käyty muttei asia ole vielä virallisesti osa heidän suunnitelmaa. Toi pelkästään toteutuessaan olisi huikean suuri vertikaali ja skaalaava jakelukanava.

Jim ei ole mikään karismaattinen esiintyjä, mutta tärkeintä että firman fundat etenee. Paperilla tää on todella kova case. Jos alkaa paukkua tietoa tilauksista niin kurssi lähtee kaakkoon, se on selvä.

Itse puntaroin koko ajan että kuinka paljon uskallan tätä lapioida salkkuun. Kuten aikanaan Nokian CFO kommentoi yhtä isoa uutta bisnespläniä joka hänelle esiteltiin miljardibisneksenä: ”voi olla että on toi miljardicase tai sitten on nolla” :grinning:

4 tykkäystä

Interwebin tietojen perusteella KarbonKleen on muutaman hengen myyntinarikka, jonka työntekijöitä on töissä myös muissa yrityksissä. Tämän vuoksi 1 miljoonan laitteen tilaus kyseiseltä taholta kuulostaa lähinnä naurettavalta.

3 tykkäystä

Omat ennakko-odotukseni tästä haastiksesta oli vähän toisentyyppiset - kuvittelin tämän olevan enemmän sellainen markkinointihenkinen, kysymys-vastaus -tyyppinen interaktiivinen tilaisuus.
Suurin osa tiedoista oli tätä vanhan kertaamista, mitä on jo julkistettu eri muodoissa ja tällainen foilien läpikäynti on aika raskasta kuultavaa, kun kestoaika on 30min luokkaa.

Asian olisi voinut rakentaa hieman toisella tavalla, jossa keskustelun lomassa vaikka takana olisi pyörinyt nämä yksityiskohdat yms. ja pyritty tässä tuomaan sisältöä viimeisen 3kk aikana tapahtuneesta. Ehkä tämä on sitten vain henkilökohtaista - sinänsä minulle ihan sama, jos tämä markkinoille kelpaa ja tästä saadaan nostetta yhtiön menestykselle :star_struck:

Oli siellä joukossa tosiaan jonkin verran uuttakin, mutta aika paljon noista kysymyksien vastauksista on tyypillistä “kaikkea on mietitty ja kohta näitäkin on tulossa”. Itse näen jo pikemminkin vähän ongelmana, jos sitä fokusta joudutaan levittämään liiankin laajalle, koska tuotantomäärät on vielä rajalliset. Tällä viittaan esim. henkilöautoihin. Parempi olisi keskittyä läpimurtoon parissa ydin kohderyhmässä ja laajentaa sitten myöhemmin (esim. tuohon laivamarkkinaan/Lloyds voi suhtautua tässä vaiheessa vielä isolla varauksella).

Olennaista olisi nähdä myyntilukuja, jossa nähdään, että tuotteelle ylipäätään löytyy kysyntää. Nyt tämä on vielä hyvin pienimuotoista loppujen lopuksi. Edelleen on pelko, että jostain syystä tämä ei laajemmin kelpaa markkinoille - tämähän on paperilla sellainen juttu, joka pitäisi myydä ei-oota koko ajan, koska noi speksit on niin hyvät, lyhyellä takaisinmaksuajalla. Viittaus mcappiin ja markkinoihin on nimenomaan noin, kuten tuossa kerrot.

Tässä on esityksen loppuosa ääninauhalla.

Hirveän vakuuttavaa vastaanottoa tämä ei antanut, kun illalla lähti kurssi putoamaan ja tänäänkin -6% Frankfurtissa. Tai ainakaan tästä ei tullut nostetta, laskuun voi olla tietysti jotain muutakin syytä.

6 tykkäystä

“Not that distant future, there will be announcements.” kun kyseltiin, onko Volvo tai joku muu mukana keskusteluissa. Vähän saa mun mielestä sellaisen kuvan, että 1-2v voi olla jopa pitkä aika…

5 tykkäystä

Eilinen presis

12 tykkäystä

Kopsattu sharevillestä kuva.

Kyllä ainakin uskoa riittää, saas nähdä miten käytäntö.

4 tykkäystä

Mukavahan niitä ennustuksia on antaa, mutta puljun nykyisen markkinoinnin track recordilla on erittäin vaikea uskoa.

6 tykkäystä

http://mobile.dgap.de/dgap/Documents/Research/?companyID=0&documentId=69167355

Tussa samaa dokumenttia kokonaisuudessaan mistä oli tossa ylempänä kuvaa

3 tykkäystä

Mitähän tämän homman takana on?

Ei ihan aukea mulle, mutta jos joku ymmärtäisi paremmin?
Johtunee tästä jutusta loppu illan laskusuunta?

Edit: saattaa porukka tulkita eritavoin tuota ilmoitusta…

1 tykkäys

Joku puulaaki on päivittänyt analyysiaan Dynacertista. Joku Augsburgilainen Inderes. Eiköhän uusi target price jostain vuoda pikkuhiljaa. Tuskin lasku tuosta johtui.

2 tykkäystä

https://www.dgap.de/dgap/Documents/Research/?companyID=0&documentId=69167355&fbclid=IwAR0a-2G17AAynUwKusUvGGf95iMJ_lvJGHLCjc79DBrYA_gO6x-YnbmSj28

Target 2.2 CAD

7 tykkäystä

Thanks Hereford. Arvelinkin että joku ymmärtää paremmin tuon jutun. :grin:
Tämähän oli ihan hyvä homma.
Kiitos avusta.

3 tykkäystä

Olen mielenkiinnolla seurannut tätä ketjua ja yhtiötä jo jonkin aikaa, mutta en ole vielä sijoittanut yhtiöön, koska myyntiä ei oikein tunnu olevan, vaikka tuote pitäisi olla no-brainer, kuten tässäkin ketjussa on monesti todettu.

Jos tuote kerran on testeissä todennettu toimivaksi ja maksaa itsensä takaisin kohtuu nopeassa ajassa, tätä tulisi olla myyty jo valtavasti. Kun kerran tuote on ollut olemassakin jo jonkin aikaa ja sillä on tehty useita demojakin, niin asian pitäisi olla selviö, mutta jostakin kenkä siis puristaa.

Itselleni tulee väistämättä mieleen tuo OEM takuuasia. Dynacert kyllä kertoo, että moottorin alkuperäinen takuu ei poistu Hydragenin asennuksen jälkeen, mutta tästä ei ainakaan nopeasti löytynyt mitään tarkempaa faktaa.

Asiasta mainitaan Dynacertin sivuston FAQ osiossa ja esim. tässä 24.1.2019 päivätyssä esityksessä, mutta “letter” tai “communication” liittyen “aftermarket part and/or additive” ei oikein vakuuta.

Epäilen, että ongelmaksi tässä muodostuu se, että OEM valmistajat kyllä antavat asentaa aftermarket osia ajoneuvoihin (esim. henkilöautojen lisälämmittimet), mutta mikäli ajoneuvoon tulee vika, jonka epäillään liittyvän aftermarket osaan, asia tutkitaan ja siinä menee aikaa, mikä on todennäköisesti kallisarvoista asiakkaalle jos ajoneuvo seisoo käyttökelvottomana, kun Dynacert ja OEM riitelevät vastuusta.

Jos OEM valmistaja olisi hyväksynyt Hydragen laitteiston ikäänkuin “osana” ajoneuvoa, olisi se käynyt läpi OEM oman sertifioinnin ja tästä olisi aivan varmasti dokumentit Dynacertin sivustolla.
Hydragen myös vaikuttaa ajoneuvon alkuperäisiin päästöihin (vaikkakin positiivisesti), joten OEM pitäisi homogoloida ajoneuvo uudestaan, mitä eivät varmasti ole kiinnostuneita tekemään. En tiedä onko mining kalustolla mitään homogolointi vaatimuksia, mutta ainakin rekoilla on.

Onko tästä takuuasiasta ollut missään mitään syvempää keskustelua tai esim. jonkin OEM valmistajan kommenttia?

10 tykkäystä

Entäpäs jos kysyy joltain maahantuojalla kantaa tuosta? Voi olla että pesevät kätensä takuusta.

1 tykkäys

Tästä oli maininta viime viikon presiksessä, olikohan se Man jolta on jo virallinen hyväksyntä vai kuulinko väärin?

2 tykkäystä

Jou! Olisko mitään mahkuja että joku tästä porukasta laittaisia suoria kysymyksiä tuonne dynacertille? Ajatus oli että kasataan tässä porukalla asiat mitä halutaan tietää ja sitten joku pro laittaisia asian eteenpäin. Sais tiettyihin kysymyksiin suorat vastaukset.

Itse kysyisin tuota täällä jo moneen kertaan tullutta kysymystä tuossa.

Sitaatti[quote=“Z11, post:659, topic:3045”]
Itselleni tulee väistämättä mieleen tuo OEM takuuasia. Dynacert kyllä kertoo, että moottorin alkuperäinen takuu ei poistu Hydragenin asennuksen jälkeen, mutta tästä ei ainakaan nopeasti löytynyt mitään tarkempaa faktaa.
[/quote]

Mitä muut mieltä ajatuksesta?

5 tykkäystä

Kuulin vain maininnan MAN homogoloinnista. Sellainen on siis ollut olemassa jo vuoden päivät.
Eli Dynacert on saanut homogoloinnin Hydragenille MAN moottoreilla varustettuihin ajoneuvoihin. Voivat siis käsittääkseni myydä tuotetta vain näihin tällä hetkellä Euroopassa.

https://www.globenewswire.com/news-release/2019/08/26/1906542/0/en/dynaCERT-Obtains-European-Approval-of-its-Hydrogen-Technology.html

Joutunevat siis tekemään homogoloinnin kaikkien valmistajien ajoneuvoihin ennenkuin voivat myydä tuotetta. Tuossa presiksessä mainittiinkin, että kohta olisi mahdollisesti tulossa tiedotetta näihin liittyen eli siellä on varmaan homogoloinnit menossa. Mutta tämä on siis Dynacertin omia hommia, jotta saavat luvat myydä tuotteita Euroopassa ja tähän ei liity ajoneuvojen valmistajat mitenkään.

Tuon takuun suhteen presiksessä ei mainittu kuin samaa höpinää, että ollaan saatu kirjeitä ja blaablaa ja sitten mentiin äkkiä siihen, että Dynacertillä on kattavat vakuutukset rikkoutumisia vastaan.

Ihmettelen erityisesti sitä, että myyntiä ei ole saatu kaivospuolelle, jossa polttoaine näyttelee kuitenkin isoa osaa kustannuksista. Epäilen siis edelleen, että tuo OEM takuuasia on se ongelma tässä.

Jään edelleen seuraamaan sivusta tätä tarinaa ja jos saavat myynnin vetämään, niin ei haittaa hypätä kyytiin vähän korkeammallakin hinnalla.

3 tykkäystä

Muuten hyvä, mutta täällä on jo muutama lähetellyt kysymyksiä (allekirjoittanut myös), mutta ei ole kuulunut vastauksia. Itse lähetin joskus 2kk sitten viimeksi ja laajasti kyselin myös tuosta takuuasiasta. Luulen että ovat ihan muutaman yhteydenoton jo saaneet ympäri maailman…

3 tykkäystä

Esittäytykää potentiaalisina skandinavian edustajina ja kysykää sitten :grimacing:

2 tykkäystä