E-urheiluketju, nouseva ala johon osakesijoittajat eivät ole vielä heränneet?

Kirjoitetaas jonkinverran skeneä seuranneena oma näkemys alasta ja syystä, miksi salkussani ei ole yhtään eurheilufirmaa.

Alan isoimmat segmentit:

  • Pelistudiot

  • Turnauksen järjestäjät

  • Joukkueet

  • Streamauspalvelut

Näistä segmenteistä en tällä hetkellä missään nimessä sijoittaisi joukkueisiin. Miksi? Koska heidän positio on alalla todella huono. Riippuu todella paljon myös mitä peliä pelataan, mutta esimerkiksi Dotassa (mitä itse seuraan), pelaajien valta on äärimmäisen korkea. Joukkueiden menestys on hyvin vahvasti kiinni tietysti turnausmenestymisestä (näkyvyys+turnausvoitot). Tätä menestystä on hyvin vaikea taata. Organisaatiot eivät saa -perinteisen urheilun tavoin- pelaajille monivuotisia sopimuksia ja pelaajat vaihtavat joukkueita todella herkästi. Esportsissa joukkueen rakentaa lähes aina pelaajat ja jos pelaajilla ei synkkaa, joukkue vaihtuu, organisaatiolla on hyvin harvoin tähän mitään sanottavaa. Tämän takia myös esports-fanit useimmiten fanittavat pelaajia, eikä organisaatioita, mikä on iso eroavaisuus perinteiseen urheiluun.

Turnausjärjestäjiin en myöskään sijoittaisi, koska esportsin kuluttajat ovat (ainakin tällä hetkellä) huonoin demografia ikinä. He kuluttavat -iänkin takia- vähän, joten niille on vaikea markkinoida. Turnausstriimien ilmaisuus on heille itseisarvo, eivätkä he ikinä olisi valmiita maksamaan esportsin katsomisesta. Mutta voihan turnausjärjestäjä kilpailuttaa striiminsä eri alustojen kesken ja saada muhkean sopimuksen? NOPE! ESL testasi tätä Facebookin kanssa: fanit raivostuivat ja katsojamäärät putosi dramaattisesti. Sopimus oli rahakas ESL:lle, mutta joutui vuoden jälkeen lopettamaan sen, koska se oli PR-farssi. Esportsia ollaan valmiita katsomaan vain ilmaiseksi ja ainoastaan Twitchistä, ehkä myös YouTubesta. Turnausten lipputuloista ja oheismyynnistä toki saa jotain taskuun, mutta mielestäni megatrendit ei oikein puolla tätäkään. Fanit ovat introverttejä, jotka katsovat esportsia mielummin omalta koneelta, Discordissa parin kaverin kanssa. Itsenikin mielestä tämä on paras tapa kuluttaa esportsia.

Streamaus platformit voisi olla mielenkiintoisempi sijoituskohde, mutta kuten jo aiemmin todettu, Twitch dominoi tätä alaa. Twitchillä on mielestäni todella suuri vallihauta mitä on lähes mahdoton rikkoa. Tämä vallihauta on nimeltään Twitch-kulttuuri. Valtava määrä striimaajia, omat meemit ja twitch chat on vaikea replikoida. Twitch on pelaajien koti. Mixer on yrittänyt rahalla ostaa isoja striimaajia, mutta katsojat eivät tunnu siirtyvän. 99% contentista on edelleen Twitchissä. Twitchiin pystyy tietysti sijoittaa Amazonin kautta mutta kaikki varmasti ymmärtää, että vaikka Twitch 10-kertaistaisi arvonsa, on sillä Amazonin kurssiin häviävän pieni vaikutus.

Pelistudiot ovat mielestäni mielenkiintoisin sijoituskohde näistä segmenteistä. Jos pelaajien kulutustottumukset muuten ovat heikkoja, niin pitkäaikaisiin esports-peleihin he osaavat kyllä tunkea rahaa. Joka vuosi Dotan The International-turnaus kerää skinien myynnillä järjettömän kokoisen palkintopotin. Viime vuonna luku oli $34 miljoonaa, ja tuo summa siis kerätään parin kuukauden skinien myynnillä, joista 25% menee prize-pooliin. Valve siis myi tuona aikana pelkästään Dotassa 136 miljoonan edestä virtuaalipixeleitä. Ainiin, ja TI:n prizepool on noussut joka vuosi 10 vuoden ajan. Skinien myyminen on todella tuottoisaa puuhaa, ja lootboxit ovat käytännössä uhkapelejä, mikä on tunnetusti hyvää bisnestä. Tätä uhkapeliä voi vielä myydä ala-ikäisillekkin, mikä kuulostaa hullulta ja tämä epäkohta tullaan luultavasti reguloimaan pois.

Menestyneitä esports-pelejä on markkinoilla kuitenkin todella vähän. Syy tähän on se, että näitä pelejä on hyvin vaikea tehdä, koska pelin tulee löytää tasapaino kilpapelaamisen- ja kasuaalipelaamisen välillä.

  • Jos peli tehdään ajatellen vain kasuaalipelaajia = Esports-sceneä ei synny, koska kilpapelaaminen ei ole mielenkiintoista katsojille eikä pro-pelaajille.

  • Jos peli tehdään ajatellen vain kilpapelaajia = Esports-sceneä ei synny, koska pelin playerbase ei kehity tarpeeksi suureksi, vaikean oppimiskäyrän takia.

Lisäksi peli vaatii jatkuvia päivityksiä ja muutoksia, jotta se pysyy kiinostavana. Pelejä jotka ovat onnistuneet löytämään paikkansa esportsissa on tosiaan ihan vain muutama, ja alalle tulon kynnys on valtava. Tällä hetkellä Valorant on peli, joka on pääsemässä tämän kynnyksen yli ja tulee luultavasti liittymään harvoihin valittuihin esports-peleihin. Valorantin takana on 300 miljardin liikevaihdon omaava Tencent, joka on tehnyt Twitchissä järjettömän ison markkinointikampanjan. Helpolla esports-peliksi ei siis päästä.

Tällä hetkellä isoimmat pelistudiot esportsissa ovat:

  • Riot
  • Valve
  • Bilzzard
  • Epic Games

Näiden firmojen ulkopuolelta ei löydy yhtään menestynyttä esports-peliä. Valikoima on siis sijoitusmielessä heikko, kun ottaa vielä huomioon, että Valve ei ole listautunut pörssiin. Lisäksi jättifirma Tencent omistaa tältä listalta Riotin ja puolet Epic Gamesista (toinen puolisko yksityisessä omistuksessa). Sijoittajalle jää siis vaihtoehdoiksi jäljelle Blizzard ja Tencent.

Blizzardista täytyy sanoa sen verran, että firma oli suunnannäyttäjä koko alalla 2000-luvun alussa ja todella kovassa suosiossa pelaajien keskuudessa. Activision fuusion jälkeen meno on ollut nyt 2013 jälkeen pelkkää alamäkeä, ainakin PR-mielessä. Blizzard onnistuu jollain ihmeellä suututtamaan oman core-audiencensa kerta toisensa jälkeen, mitä typerimmillä asioilla. Pelejä julkaistaan laiskasti, eikä esports-pelejä osata balancoida, joten esimerkiksi Overwatchin metagame muuttui todella tylsäksi. Blizzard osasi kyllä jollain ihmeellä myydä Overwatch Leagueen 20 joukkuepaikkaa $50 miljoonan hintalapuilla. Nämä joukkuepaikkoihin sijoittajat olivat jotain ikäloppuja NFL joukkueiden omistajia, joille Blizzardin myyntimiehet varmaan hoki esports-buzzwordeja ja vanhukset FOMOtti. Nämä sijoittajat eivät tule koskaan saamaan rahojaan takaisin. Overwatch League kuolee joka vuosi enemmän, ja saattaa olla, että Valorant on viimeinen niitti. Mutta ainakin Blizzarrd kääri massit.

Viimeiseksi sijoitusvaihtoehdoksi jää siis Tencent. Kuitenkin Tencentissä on sama ongelma, kuin Twitchissä ja Amazonissa. Tencent on markkina-arvoltaan kiinan arvokkaimpia yrityksiä. Firma ei siis ole pelkästään Epic ja Riot riippuvainen. Jos olisi, voisin sijoittaakkin. Etenekin Epic Games tuntuisi mielenkiintoiselta. Firma on tehnyt monia onnistuneita peliliikkeitä, mm. Rocket Leaguen osto, ja Fortniten markkinointi. Epic omistaa myös Unreal Enginen jolla esimerkiksi uusi hittipeli Valorant on tehty. Tencentin mukana tulee kuitenkin järjetön määrä yhtiöitä joita en haluaisi omistaa, joten minkäs teet.

Tulipas pitkä rant :smiley: Mutta isoin ongelma esportsiin sijoittamisessa on, että pörssistä löytyy todella vähän valikoimaa ja harvat esports onnistujat ovat vain pieni osa jotain jättifirmaa.

35 tykkäystä

Tekstin sanoma on sellainen, että olisin voinut itse kirjoittaa, mutta huonommin. :grinning: Eli allekirjoitan joka kohdan näin vanhana Twitchin suurkuluttajana, aiemmin dota-turnauksia lähes päivittäin seuranneena ja dotan hattuihin aika reilusti rahaa käyttäneenä. Toimiala on hyvin kiinnostava, mutta sijoituskohteita on hyvin hankala löytää.

7 tykkäystä

Näitä esport-pelejä on markkinoilla todella vähän ja tilaa sielä olisi viedä koko esport sceneä aivan uudelle tasolle, mutta juuri näistä syistä se ei ole ihan yksinkertainen tehtävä. Esports on jotain mikä tapahtuu jos peli luontaisesti mahdollistaa sen. Pelin pitää ensin pystyä seisomaan omilla jaloillaan ja saavuttaa todella iso pelaajakanta, ennen kuin tälläinen esportissa toimivan pelin syntyminen voi olla edes mahdollista. Pelin tekeminen varta vasten esport-peliksi on lähes mahdotonta.

Pelin ideointi on vielä helppoa, mutta todella harvoin se toteuteutettu idea on pysynyt samana ideasta toteutukseen. Suurin osa ideoista päätyy lopulta “throw away” koriin ja ne mitkä on pystytty toteuttamaan, niin todennäköisesti idea on muuttanut muotoaan matkalla ihan joksikin muuksi, mitä se alunperin on ollut. Sen jälkeen toteutuksen punnitsee “Me, Te ja He” ja sitten vasta massat pääsee antamaan lopullisen tuomion pelistä. Lopullinen tuomio voi olla erinomainen, mutta silti siitä on vielä pitkä matka suosituksi esport-peliksi.

Entisenä esport-pelaajana voin helposti yhtyä tähän, että pelaajilla on liian suuri valta tiimeissä. Tiimit monesti saavat alkunsa sillä, että hyviä pelaajia alkaa nitoutumaan yhteen ja sitten näistä muutaman avainhenkilöt alkaa valitsemaan jengiä lopulliseen tiimiin. Ongelma ei niinkään ole saada sitä tiimiä kasaan vaan se, että mitenkä pelin “parhaat alle 1%” egot mahtuu yhteen. Turnaukset vaativat kovaa henkistä kanttia ja sinne päästäkseen tarvii tehdä töitä 6-8h päivässä. Tiimeissä josta puuttuu omistaja, manageri ja valmentaja ketju ja missä ne avainpelaajat hoitaa tiimin pyörittämisen on kokoajan se riski, että koko toiminta räjähtää käsiin. Toki paljon on muuttunut siitä kun itse vielä pelasin kilpaa ja esport kehittyy hurjaa vauhtia, mutta silti itse pysyisin vielä kaukana näistä esport-tiimeistä.

Turnauksen järjestäjät mielestäni ei myöskään ole hyvä sijoitus ainakaan vielä. Paljon tullaan vielä maksamaan oppivelkoja skenen kehittyessä ja esportista puuttuu se #1 peli kuten esimerkiksi IRL jalkapallo. Dota, LoL, CS mm. on nykyisessä mittakaavassa isoja esport-pelejä, mutta me ei olla vielä nähty sitä seuraavaa steppiä seuraavaan kokoluokkaan.

Streamauspalveluissa en näe potenttiaalista kohdetta sijoittajalle jos ei sitten halua omistaa Facebookkia, Googlea tai Amazonia. Twitch on ehdoton ykkönen näitten osalta ja korkeintaan joku näistä muista jättiläisistä voisi teoriassa sitä valtaa horjuttaa. Nekin toistaiseksi melko heikolla menestyksellä.

7 tykkäystä

Asiallisia kirjoituksia yllä👍 Itse CS:ää betsaillut ja seuraillut jo pitkään. Joukkueisiin ei todellakaan kannata sijoittaa. Pelaajat tosiaan vaihtavat tiimejä kuin sukkia. Huvittuneena olen seurannut Astralista listautumisen jälkeen. Pidän erittäin riskisenä. Lanseerasivat nyt ilmeisesti jotain omia limppareitakin😅 Yleensä tuollaiset tuppaavat häviämään markettien hyllyiltä vähin äänin, eikä suinkaan siksi että niitä joku ostaisi. Jos Astraliksen avulla haluaa tienata, kannattaa harkita betsejä niitä vastaan. Ja jos jotain joukkuetta ylipäätänsä salkkuun haluaa niin futispuolelta sitten spekuloimaan.

Katseluoikeuksia on tosiaan aika mahdotonta myydä e-sportsissa. Kun on totuttu ilmaiseen, on hankala muuttaa maksulliseksi, samalla kun alan on tarkoitus kasvaa merkittävästi vielä pitkään. Se on mahdoton yhtälö.

3 tykkäystä

Tällä hetkellä ainakin oma mielikuva on, että jos haluaa eSportsiin sijoittaa, niin parhaita vaihtoehtoja ovat ETF:t? Näiden kanssa on yleisesti enemmän koko alan nousussa mukana, eikä vain tietyn toimijan.

Seuraavaa kahta on tullut silmäiltyä jo jonkin aikaa:

VanEck Vector Video Gaming and eSports UCITS ETF (ESP0)
Roundhill BITKRAFT Esports & Digital Entertainment ETF (NERD)

Molemmat pyrkivät replikoimaan indeksejä.

2 tykkäystä

Pitääpä tutkia nuo tarkemmin. Esportsiin on vaikea löytää järkeviä suoria osakesijoituksia.

1 tykkäys

Tästä e-urheiluun sijoittamisesta, sen mahdollisuuksista ja kannattavuudesta on tehty tänä vuonna ainakin yksi opinnäytetyö:
“Elektroniseen urheiluun sijoittaminen”, Jeremias Hautala

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/339089/Elektroniseen%2520urheiluun%2520sijoittaminen%252C%2520Jeremias%2520Hautala.pdf%3Fsequence%3D2&ved=2ahUKEwiVjO7bxbnrAhVMl4sKHYVYB_0QFjAFegQIBhAB&usg=AOvVaw21Rg1q9JPaRJGye_Waiimo

Tuli luettua läpi ja antoi paljon mietittävää, sekä sijoitusmahdollisuuksia. Suosittelen tutustumaan.

2 tykkäystä

Eipä tuossa työssä ollut mielestäni kauheasti mitään erikoista. Toki alkupuolella käsitellään se hieman yli viisi sivua e-urheilun kasvua, mutta tämän jälkeen seuraavat parikymmentä sivua ovat pintapuolisia yritysesittelyitä.

Varsinkin työn lopussa oleva pohdinta oli pettymys, sillä ajattelin siitä löytyvän jotain syvällisempääkin analyysiä alasta.

Ei ehkä ihan osu tämän ketjun aiheeseen 100% mutta tuollaista rahastoa tullut ostettua: TIN Ny Teknik A.
Muutamia pelialan yrityksiä mukana…

1 tykkäys

Otin juuri itse pienen position tästä EGLX (https://www.enthusiastgaming.com/esports/) löytyy listattuna Kanadan NEO:sta. Lyhyesti, kyseessä on siis firma, joka ei valmista pelejä, vaan omistaa useita yhteisöjä(sivustoja), youtube -kanavia sekä useita Esports -joukkueita. Lisäksi heillä on sopimuksia kuuluisien pelistreemajien kanssa. Toisin sanoen tässä pääsee osaksi kasvavaa Esports ilmiötä ilman, että sitoutuu suoraan yhtiöön joka valmistaa pelejä.

Yhtiö tekee tällä hetkellä tappiota, mutta sen omistamat “peliyhteisöt” omaavat valtavan käyttäjäkunnan, jonka kääntäminen jatkuvaksi kassavirraksi on vasta alkuvaiheessa. Oman näkemyksen mukaan täydellinen vaihe ottaa pieni spekulatiivinen positio ja katsoa mitä tulevat vuodet tuovat tullessaan. Alla toimarin haastattelu jossa avataan tarkemmin mistä on kyse: Marin Katusa Interviews CEO of EGLX (Enthusiast Gaming) - YouTube

3 tykkäystä

Parhaimman sijoitun casen mutuilisin löytyvän jostain oheistuote firmasta. Gaming tuolit, hiiret, näppikset ja hiirimatot(!?) on hyvin tuotteistettuja ja brandattyjä luksus hintaisia bulkkituotteita. Niche markkinoilla ei kuitenkaan hirveästi kilpailua ja pitäisi pärjätä vaikka e-sports loppuisi kokonaan. Myöskin näiden pikkupuljujen koko liikevaihto tulee itse asiasta eikä joudu ostamaan 90% jotain muuta.

Esim Corsair gaming on nyt jo tuplannut reilu kuukaudessa IPO:n jälkeen.

5 tykkäystä

Hieno poiminta ja täytyy ottaa tutkintaan. Tein nopean empiirisen tutkimuksen oman kaveripiirin himopelaajien keskuudesta ja selvästi suosituin merkki on tanskalainen Steelseries, joka valitettavasti on yksityisomistuksessa. Toinen esiin noussut oli Razer, joka on listatty Hongkongin pörssiin, mutta löytyy myös Nasdag OTC Foreign.

1 tykkäys

Nörttinä voin kertoa, että varmaan se suosituin merkki pelivälineiden saralla on Logitech (LOGI). Yhtiö on edelläkävijä etenkin langattomien pelihiirien saralla, joissa Logitech asettaa uusia standardeja ja muut yhtiöt yrittävät seurata perässä. Markkina-asema on vahva myös pelaamiseen tarkoitetuissa näppäimistöissä, hiirimatoissa, kuulokkeissa ja aloittelijatason ratti/poljin -yhdistelmissä. Logitechin pelivälineitä löytyy jokaisesta supermarketista.

7 tykkäystä

Jos laitevalmistajia mietitään, niin on pakko nostaa framille Turtle Beach, löytyy symbolilla HEAR Nasdaq:sta. Yhtiö osti viime vuonna Roccatin ja näin ollen laajensi tuotevalikoimaansa, joka sisältää erityisesti pelaajille suunnattuja oheislaitteita. En osaa tuotteiden laadusta sanoa mitään, mutta ainakin ovat tyylikkään näköisiä. Turtle Beach:in MarketCap: 290m, eli varsin pieni toimia vielä kyseessä, statsit näyttää ainakin omaan silmään aika houkuttelevilta (!ROE!): HEAR Stock Price and Chart — NASDAQ:HEAR — TradingView

Olisi mukava kuulla mitä mieltä @Atte_Riikola on näistä peliskenen ympärillä toimivista yrityksistä.

6 tykkäystä

Näitä laitevalmistajia yms. ei ole tullut hirveästi vilkuiltua ja sijoituskohteita pelisektorilta etsiessä fokus ollut pääasiassa pelinkehittäjissä. Ei myöskään tuo laitevalmistajien liiketoimintamalli ole kyllä omaan makuun niin houkutteleva, tykkään enemmän skaalautuvasta softabisneksestä.

Esportsin puolelta välillä myös vilkuillut mahdollisia sijoituskohteita. Aika on tosin rajallista ja kaikkea ei ehdi penkomaan. Tähän mennessä ei ole mitään niin houkuttelevaa tullut vastaan, että olisi suurempi mielenkiinto herännyt. Fiilis, että parhaat esports sijoituscaset ovat vielä listaaamattomia yhtiöitä. Eiköhä näitäki rupea jonkun vuoden säteellä tipahdella entistä enemmän pörssin puolelle, kun markkina alkaa kypsyä. Vielä ollaan kasvun osalta isossa kuvassa lähtökuopissa.

9 tykkäystä

Morjensta! Piti oikein inderesin foorumilta alkaa etsimään, että omistaakohan kukaan muu Enthusiast Gamingiä (EGLX) ja täältähän löytyi ainakin yksi sankari (@eddywee ) mikäli sulla vielä tätä salkusta löytyy! :smiley:

Oon seuraillut kyseistä lappua viime syksystä alkaen ja ensimmäiset ostot tein lopulta joulukuussa n. 3CAD hinnoista, jonka jälkeen tullut tasaisesti lisäiltyä. Viimeiset lisäykset tein viime viikolla ennen osaria, kun hyvä nousu oli käynnissä mutta toki osarin jälkeen onkin lasketeltukin tasaisesti alas ja päivävaihto on ollut taas tosi pientä. Raportti oli kuitenkin sellainen, että tuntuu suht turvalliselta istua kyydissä ja tää onkin kasvanut mun isoimmaksi omistukseksi. Lähiaikoina pitäisi tulla myös vaihto Nasdaqiin, kun Conference Callissa 22.3 sanottiin, että paperit pitäisi olla valmiit seuraavien viikkojen aikana ja pian sen jälkeen listautuu.

Aika harvoin tullu itse pengottua yrityksiä kun tää foorumi on sen verran timanttisesti hoitanut sen omasta puolesta. Tän kohdalla tullut sitä tehtyä ja vähemmän tullut luettua koko foorumia viime aikoina kun ollut suurin omistus niin pitäny vähäinen aika käyttää EGLX tiedon päivittämiseen! :smiley:

Tässä suoraan nostot raportin highlighteista (22.3)
Fourth Quarter 2020 Highlights:
• Revenue was $42.5 million, a 34% increase compared to pro forma revenue of $31.7 million in Q3 2020;
• Gross profit was $8.1 million, an increase of 52% compared to pro forma gross profit of $5.3 million in Q3 2020;
• Net and comprehensive loss was $6.9 million, resulting in a net and comprehensive loss per share, basic and diluted, of $0.06, compared to a pro forma net and comprehensive loss of $8.0 million and $0.10, respectively in Q3 2020;
• Direct advertising sales were $3.3 million, an increase of 230% compared to $1.0 million in Q3 2020;
• Paid subscribers grew 60% in the past 12 months to end the year at 122,000;
• Total views across written and video content were 9.9 billion for Q4; and,
• RPV (revenue per viewer) was $0.52, an increase of 100% from $0.26 in Q3 2020 driven by the inclusion of Omnia Media results for a full quarter, as well as strong results from Media and Content.

Lisäksi diilejä tehty tän vuoden puolella mm. Samsungin ja Tiktokin kanssa…
Mutta tosiaan, onko muilla omistuksessa ja millasia ajatuksia? En oo oikeestaan mitään negatiivista tästä lapusta löytäny ja siks tää vähän itteä hämää, että missaanko jotain vai istutaanko tässä nyt oikeesti hyvässä kyydissä. :smiley:

8 tykkäystä

Morjensta! Piti oikein inderesin foorumilta alkaa etsimään, että omistaakohan kukaan muu Enthusiast Gamingiä (EGLX) ja täältähän löytyi ainakin yksi sankari (@eddywee ) mikäli sulla vielä tätä salkusta löytyy! :smiley:

Mukana ollaan edelleen, taitaa tällä hetkellä olla kivasti +220% voitolla, mutta oman salkun kokoon nähden hyvin pienestä positiosta kyse. Tarkoitus olisi kuitenkin tätä jossain vaiheessa tankkailla lisää ennen tuota NASDAQ -listautumista. Tässä myös hyvää analyysia EGLX:ään liittyen: Enthusiast Gaming: The Biggest Opportunity In Gaming (OTCMKTS:ENGMF) | Seeking Alpha

3 tykkäystä

Mukavia uutisia $EGLX kun nasdaq listautumiseen tulee vähän vauhtia ja kurssikin mukavassa nousussa laskettelun jälkeen :+1:

“Adrian Montgomery, CEO of Enthusiast Gaming Holdings Inc, joins BNN Bloomberg to discuss why the Toronto based company plans to list shares on the Nasdaq as early as next week, and the tremendous growth their company has seen over the pandemic.”

5 tykkäystä

CSGO skenessä tapahtuu kummia. Astraliksen tähtipelaaja Device siirtyy ruotsalaiseen NIP organisaatioon. Siirtosumma miljoona dollaria eli kaikkien aikojen suurin siirto esports maailmassa.

Astralis on yksi harvoista pörssiin listatuista yhtiöistä ja perjantaina kurssi laski 6%. Ihme, ettei laskenut enemmänkin kun kaikkien aikojen parhaasta CSGO joukkueesta lähti joukkueen paras pelaaja ja huhujen mukaan myös muut pelaajat tyytymättömiä organisaatioon ja haluaisivat lopettaa tai siirtyä pois.

Astraliksen kokoonpano kaikkien aikojen paras csgo joukkue, mutta 2021 sujunut nihkeästi .

Mielenkiintoista nähdä kuinka vahva Astraliksen brändi oikeasti on, vai onko suosio perustunut vain pelaajiin ja heidän suorituksiinsa. Siirtokorvaus lämmittää varmasti hetken, mutta tähtipelaajan korvaaminen lähes mahdotonta ja odotukset hyvin alhaisia loppuvuodelle.

5 tykkäystä

Enthusiast Gaming $EGLX Q1 ulos.

  • Revenue was $30.0 million, a 321% increase vs Q1 2020 revenue of $7.1 million.
  • Gross profit was $5.9 million, an increase of 80% vs Q1 2020 gross profit of $3.3 million.
  • Net loss and comprehensive loss was $13.6 million, resulting in a net loss and comprehensive loss per share, basic and diluted, of $0.12.
  • Direct advertising sales of $2.2 million, compared to $60 thousand in the same period last year.
  • Paid subscribers grew 49% over the past 12 months to 137,000 paid subscribers as of March 31, 2021.
  • 9.9 billion total views across written and video content.
  • Strengthened balance sheet by approximately $50 million with the combination of a bought deal financing for gross proceeds of $42.5 million and the reduction of indebtedness through the conversion of outstanding debentures of approximately $9 million.
  • Announced key partnership deals with Samsung and TikTok.
  • Was ranked as a Top 100 Internet Properties in the United States by Comscore, one of only two gaming properties to make the list alongside Amazon’s TWITCH.TV, and ranked #1 Gaming Information property for unique visitor traffic from mobile devices.
  • Announced and closed subsequent to Q1, the acquisition of Vedatis SAS, owners of Icy Veins , one of the largest Activision Blizzard fan communities.

Kova on tulos, ainut mikä pistää itsellä silmään on net loss. Saapa nähä miten markkina reagoi.

3 tykkäystä