Eduskuntavaalit 2023

Ennakkoon on jo 39 pinnaa äänioikeutetuista Suomessa asuvista käynyt äänestämässä.

Vaalien asetelmat ovat todella jännät ja ratkaisu piilee äänestysprosentissa. Jos äänestysprosentti on alhainen kokoomu hyötyy. Jos äänestysprosentti on korkea niin persut ja SDP hyötyvät.

Oma veikkaus sunnuntaisesta järjestyksestä.

  1. Persut (21,2%)
  2. SDP (19,2%)
  3. Kokoomus (17,9%)

Persut tavallisesti EK-vaaleissa pärjäävät 1,5-2% galluppeja paremmin ja vastaavasti Kokoomus hieman huonommin.

Ennustan myös hyvää tv draamaa. Viime vaaleissa ennakkoäänien jälkeen moni hymyili maireasti ruudussa vain huomatakseen, että persujen paikkamäärä nousi tasaisesti läpi illan.

27 tykkäystä

Eikö kannattaisi laittaa korjausliike ja liberaalit myös vaihtoehdoksi :slight_smile:

8 tykkäystä

Ehdottomasti! Alun perin laitoinkin, mutta ensimmäinen kysely jostain syystä epäonnistui. Karsin puolueita kyselystä, koska arvelin, että vaihtoehtoja on liikaa.

Yritän vielä tehdä lisäyksen. (Lisäys ei valitettavasti onnistunut.)

3 tykkäystä

Muutamakymmenen viestiä taaksepäin oli keskustelua miksi pienpuolueita ei kannata äänestää. Perusteluissa tuodaan esiin miten ääni menee hukkaan, ja pitää estää vihervasemmiston valtaan nousu näissä vaaleissa, mutta ehkä seuraavissa pienpuolueiden vuoro.

Mielestäni argumentti äänen hukkaan heittämiselle jos pienpuolueen ehdokas ei mene läpi ei kestä tarkastelua. Samalla logiikalla ääni ison puolueen ehdokkaalle on turha, jos ehdokas olisi mennyt läpi ilman sinun ääntäsi. Ja ensi vaaleissa on varmasti uusi tilanne, jossa pienpupuoluetta nyt vain ei voi äänestää.

Koska yhden ihmisen yksi ääni ei käytännössä ikinä ratkaise vaaleja, se kannattaa antaa puolueelle jonka haluaa tuovan muutosta ja on oma suosikki riippumatta koosta. Pienpuolueelle ääni on merkki tuesta, joka kannustaa jatkamaan eteenpäin, ja viestii että demokratian jalkatyöllä on merkitystä.

Olen aistivinani ketjussa pientä apatiaa kokoomusta ja muutenkin suomen poliittista järjestelmää kohtaan. Samalla monet jotka perustelevat miksi eivät äänestä pienpuolueita tuntuvat sympatisoivan varsinkin liberaalipuoluetta ja korjausliikettä. Jos haluaa muutosta kannattaako valita vähiten huono vaihtoehto sen sijasta mikä itselleen parhaiten sopii vain koska haluaa illuusion siitä, miten oma ääni ei mennyt hukkaan?

Itse kävin antamassa ääneni perinteiselle eduskuntapuolueelle, koska koin sen itselleni pienpuolueita parempana. Silti toivon että pienpuolueista joku pääsisi läpi. Sanoisin että uusi kansanedustaja varsinkin liberaaleista tai korjausliikkeestä olisi vahva viesti kokoomukselle ja koko parlamentaariselle systeemille. Kuluttajalle yritysten välinen kilpailu on hyvästä, ja uskon saman pätevän myös puolueisiin. Jokainen ääni oikeiston pienpuolueille pakottaa kokoomusta ryhdistämään toimintaansa.

Sepustuksesta tuli vahingossa pidempi kuin piti, mutta tässä tiivistelmä: taktinen äänestäminen on💩

17 tykkäystä

Hyvä taas muistaa, että ne kansanedustajapaikat jaetaan vaalipiirien tulosten mukaan, valtakunnalliset puolueiden kannatusluvut ovat valtakunnallisiin viestimiin sopivaa viihdettä meille.

Ohessa Mannisen tuorein ennuste

Top3
PS: 45/ +6
Kok: 43/ +5
SDP: 41/ +1

Muut muutokset:
Vihreät -5 (huh huh, ilmeisesti äänet eivät kuitenkaan karkaa niinkää demareille kuin Kokoomuksen suuntaan puolueen seilattua niin samaan leiriin kuin SDP/Vas, enkä nyt puhu samassa hallituksessa olemisesta)
Kepu -8 (huh huh x2, äänet karkaavat luulen PS suuntaan, ei-perinnekepulaiset varmaan toteavat että en mä nyt tätä halunnut kun Kepu alkoi vasemmistopolitiikan pönkäksi)

Lisäksi KD +1, joka lienee se Hesan vaaliliiton paikka yhteistyössä Kepun ja Korjausliikkeen äänestäjien kanssa.

RKP/Nyt/Vasemmistoliitto jatkavat entisillä määrillä

11 tykkäystä

Tämä. Luulisi, että varsinkin tällä foorumilla olisi pitkäjänteistä porukkaa jotka pelaavat pitkää peliä, eivätkä mieti vain seuraavaa neljää vuotta. :wink:

Toivottavasti Liberaalit ja/tai Korjausliike saisi edes yhden edustajan, niin porukan olisi helpompaa hypätä kyytiin seuraavissa vaaleissa. Samalla Liike Nyt saisi kuihtua kokonaan pois.

3 tykkäystä

Kyllä minä opponoisin edellisiä puheenvuoroja taktisesta äänestämisestä. Ongelma on se, että puolueet kilpailevat samoista äänestäjistä, eivät kokonaan muista. Tässä rajatussa avaruudessa, josta itse katselen asiaa.

Esimerkki: jos itse äänestän liberaaleja tai korjausliikettä, on se oletettavasti ääni pois persuilta tai kokkareilta. Voisin äänestää näistä ketä tahansa eli ääni ei sinällään mene hukkaan. Mutta jos haluamme minimoida riskin sille, että demareista tulee suurin puolue, ei minun kannata tietentahtoen laskea sitä rajaa. Siksi minun kannattaa äänestää joko kok tai ps.

Tietenkin toivotan joka ikisen keskustalaisen, demarin, vihreän tai vassarin äänestämään kaikin mokomin kokoomusta, persuja, korjausliikettä, liikenyttiä, liberaaleja :hugs: Be my guest.

Tässä valossa olisi ollut oikein hienoa jos kok olisi joko:
A) linjannut että demarit on ehdoton nogo hallituskumppani
B) tehnyt vaaliliiton kaikkien noiden ”oikeistolaisten” pienpuolueiden kanssa.

7 tykkäystä

Muut nukkuvat, minä olen jalkeilla. On hiirenhiljaista, rauhallinen tuntini tehdä mitä huvittaa. Minun pitäisi kaiken järjen mukaan ajatella nyt isoja puolueita puheenjohtajineen; miten he pärjäävät huomisessa pääministeritentissä joka on Marinille syöttö lapaan, viimeinen mahdollisuus paimentaa estoitta vasemmistoliiton ja vihreiden äänestäjiä demarileiriin. Tai ehkä USA:n politiikkasirkusta.

Mutta ei, ajatukseni harhailevat erääseen näiden vaalien kuriositeettiin, Paavo Väyryseen, joka on palannut alkuperäiseen pelipaitaansa alkuperäisessä ja hänelle rakkaimmassa Lapin vaalipiirissä. Hän tuskin tulee valituksi, ja silloin hän lopulta luovuttaa.

Aina Väyrynen ei ollut kuriositeetti ja comic relief – 1976 hänestä tuli 30-vuotiaana ulkoministeri, mikä oli silloin aivan ennenkuulumatonta. Monet haistelivat hänestä presidenttiä joskus tulevaisuudessa. Väyrynen itse oli asiasta vakuuttunut, uhosipa hän joskus muutaman lasillisen jälkeen olevansa ”Jumalan valittu johtamaan Suomen kansaa”.

Vuonna 1980 Väyrynen voitti 34-vuotiaana kepun puheenjohtajavaalissa legendaarisen Johannes Virolaisen. 80-luvulla Väyrynen tuunasi aiemmin kesystä kepusta kovan terrierin, jonka hampaat olivat tiukasti pureutuneina pääministeri Kalevi Sorsan pohkeeseen koko vaalikauden 83-87. Sen jälkeen Väyrysen eduskuntavaalien taktinen peli räjähti silmille ja suuntana oli katkerasti oppositio.

Keväällä -90 oppositiojohtaja Väyrynen mietti syvällistä strategista suunnitelmaa seuraaville neljälle vuodelle. 1994 tulisi olemaan vuosi jolloin hän selvittäisi lopullisesti välit Sorsan kanssa presidentinvaalin toisella kierroksella. Sorsaa pidettiin käytännössä varmana demarien ehdokkaana. Väyrynen luultavasti mietti, että Koivisto on vasemmistopuolueen presidenttinä anomalia, poikkeus. Sorsan naama on kulunut, ei ole koskaan ollut lähellekään niin suosittu kuin Koivisto. Väyrynen kokoaisi porvarivoimat yhteen ja voittaisi. Mutta kaikki askelmerkit pitäisi huolella hioa, mitään ei saisi jättää sattuman varaan.

Kesällä 1990 Väyrynen kaikkien yllätykseksi luopui kepun puheenjohtajuudesta. Hän ajatteli, että presidenttiehdokkuus olisi parempi toteuttaa hieman etäällä päivänpolitiikan kovimmista väännöistä. Keväällä 1991 hän oli koko eduskuntavaalien äänikuningas ja nimitettiin ulkoministeriksi Ahon hallitukseen. Siitä postista hän erosi vuonna -93. Hän oli kuin shakinpelaaja, joka uhraa useita upseereitaan hyökätäkseen kaikin voimin vastustajan kuninkaan kimppuun. Kaikki yhden kortin varaan. Sorsa oli shokeeraavasti hävinnyt esivaalin Ahtisaarelle. Ei se mitään, Väyrynen kaataisi nobodyn toisella kierroksella. Viimeinen viikko, ihan puskista RKP:n Elisabeth Rehn nousee vaalien ilmiöksi. Väyrynen jää kolmanneksi, suuri unelma on murskana. Väyrynen on poliittisesti poikki, kaikesta luopunut ja Ahonkin kanssa välit tärvellyt mies, eikä hän oikein koskaan enää toinnu ennalleen, vaan sinkoutuu politiikan ulkokehille.

Olen Väyrysen kanssa eri linjoilla useimmista asioista, mutta olen silti aina ollut kiinnostunut hänestä. Harva Suomessa on pelannut poliittista peliä niin pitkään ja niin värikkäin kääntein kuin hän. Hän on kiehtova pala Suomen poliittista historiaa. Mutta sunnuntaina taitaa lopulta olla poliittisten jäähyväisten aika.

1970-luku – Jumalan valittu

1980-luku – Tahtopoliitikko

1990-luku – Mediapelillä kadotukseen

2000-luku – Me, Myself and I

2010-luku – Harhailija

2020-luku – Yhden miehen oppositio

55 tykkäystä

Kiitos taas kerran mielenkiintoisesta pläjäyksestä. Juttujasi on aina mukava lukea, kun kirjoitat niin elävästi.

Viimeinen kuva Väyrysestä lienee melko tuore. On Paavo hiukan rähjääntyneen näköinen, kun normaalisti on niin sliipattu.

15 tykkäystä

Aiempi ennuste oli PS: 48, Kok: 42, SDP: 42. Tasaista on, mutta kumpikin povaa PS:n voittoa ja Kok ja SDP käyvät tiukan kisan kakkossijasta.

8 tykkäystä

Kerran pääsin Paavoa minäkin äänestämään :star_struck:

Mutta täytyy kyllä nyt sanoa, että vähän meni kyllä hieno ura vessanpöntöstä alas viimeisten vuosien touhuissa. Ja kyllähän tuosta viimeisestä kuvasta ainakin minulle tulee mieleen, että nyt olisi kyllä vanhan herran oikea paikka ihan muualla kuin pelikentillä.

4 tykkäystä

Nauttikaa näin vaalien alla :slightly_smiling_face:

6 tykkäystä

Yhteen väliin oli kolme eri kommunistista puoluetta, jotka söi Vasemmistoliiton ääniä, vähän samaa meininkiä nykyisin, kun Liberaalit, Korjausliike ja NYT vie ääniä pääasiassa Kokoomukselta, osin PS:ltä.

Aina näitä pienpuolueita on ollut ja aina niitä tulee olemaan, ellei säädetä jotakin äänirajaa, kuten Ruotsissa on, 4%-yksikköä. Mikä vie ilmat pihalle monista, ei toki kaikista. Aikojen saatossa joku hyötyy ja joku häviää, nyt tuntuu että vasemmalla laidalla on vähemmän takiaisia, mikä hyödyttää punavihreitä eduskuntapuolueita. Olen sen verta eduskuntavaaleja seurannut, että pidän pienpuolueita oikeastaan luonnonvoimana, niitä voi kukin eduskuntapuolue kirota vuorollaan, mutta ei niille mitään mahda.

Kun itse sain äänioikeuden ensimmäisen kerran eduskuntavaaleissa, katsoin vaalikoneesta kuka on eniten samaa mieltä, se oli SNKY ja ääni meni sinne. Jo seuraavissa eduskuntavaaleissa ymmärsin, että tälläinen puhdasotsaisuus ei ole vaalitaktisesti järkevää.


Ennakkoäänestäjien määrä on noussut 3,8%-yksikköä edellisiin vaaleihin verrattuna, uskon että se olisi voinut olla isompikin. Moni kääntyi kun näki jonot.

Tämä, ja talvinen sää joka pitää massat poissa mökiltä ensi viikonloppuna(eli ollaan kotinurkilla äänestyspaikan lähellä), sekä sunnuntaille ennustettu aurinkoinen sää ei tietenkään lupaa Orpon jatkolle hyvää.


Vaali-illasta on tosiaan tulossa tuttuun tapaan jännitysnäytelmä ja tämä pääasiassa kahdesta syystä. Syrjäseutujen Keskustalaiset käyvät äänestämässä ennakkoon ja vähimmän vaivan PS:läiset käyvät äänestämässä vasta sunnuntaina. Neljä vuotta sitten PS nousi älyttömästi vaalipäivän äänissä.


Itse olisin yllättynyt jos Väyrynen ei pääse läpi Lapissa, vaikka hänen Venäjä-politiikka on kokenut täysromahduksen. (toki kohta kaikki hänen äänestäjänsä ovat vaihtaneet hiippakuntaa)

13 tykkäystä

Samaa mieltä. Erityisesti Perussuomalaisten äänestäminen on paras keino vaikeuttaa pahasti vasemmalle kallellaan olevien demarien pääsyä hallitukseen.

Isänmaallisena ihmisenä ei itselle ainakaan tuota pienintäkään moraalista ongelmaa tästä syystä äänestää Perussuomalaisia. Täytyy ajatella isoa kuvaa ja kuinka isoksi sen ainoan äänen voi tehdä :slightly_smiling_face::finland: Muutosta tarvitaan.

33 tykkäystä

Toisaalta Vihreä takiainen nousi merkittäväksi puolueeksi ja ajoi agendansa kaikillebpuolueille. Myös toinen takiainen on tehnyt ja tekemässä saman. Ei siitä nyt niin kauan ole, kun Persut olivat ihan täysi marginaalipuolue.

2 tykkäystä

Täältäkin löytyy paljon perussuomalaisia äänestäviä, niin teille rehellisenä kysymyksenä. Onko mielestänne Suomelle hyvä, että meillä olisi pääministeri puolueesta, jonka tavoitteena on Suomen ero EU:sta? Tämä henkilö edustaa Suomea kuitenkin laajasti maailmalla, ja etenkin nyt sodan aikana on yritetty toitottaa Euroopan ja EU:n yhtenäisyyttä.

5 tykkäystä

Yli 200 ääntä annettu tässä vaiheessa ja ryhmä muut 12 %. Oletan, että näistä valtaosa kannattaa Liberaalipuoluetta. Villi veikkaukseni on, että Liberaalipuolue tulee tekemään melkoisen jytkyn näissä vaaleissa. Aiemmin ketjussa Jari Sarasvuo haastatteli Sanna Kurrosta ja hänellä oli kyllä suoraan sanoen raikasta puhetta ja hyvin perusteltua kritiikkiä Kokoomusta kohtaan. Kannattaa katsoa!

12 tykkäystä

Se siitä, seuraava kysymys.

22 tykkäystä

En tiedä kuinka monta kertaa tämä median luoma harha pitää korjata. Perussuomalaiset eivät varsinaisesti hae eroa EU:sta vaan vastustavat liittovaltiokehitystä ja kansallisen määräämisoikeuden kaventamista sekä haitallista tulonsiirtoa. Ellei tämä suunta muutu eikä tarjolla ole muuta kuin maksajan rooli niin silloin ei jää muuta vaihtoehtoa kuin harkita eroa.

28 tykkäystä

Hienoa, että äänestit. Kunhan nyt vaan keskusteluissa muistetaan, että vihreiden/keskustan/demarien äänestäminen ei tee kenestäkään epäisänmaallista :slight_smile:

Polarisaatiota alkaa olla Suomesssa jo vähän liikaakin. Samassa veneessä tässä loppupeleissä kaikki ollaan.

21 tykkäystä