Electronic Arts - "We Inspire the World to Play"

image NHL'94 | History

Electronic Arts on amerikkalainen videopeliyritys, jonka pääkonttori sijaitsee Kaliforniassa. Yritys perustettiin toukokuussa vuonna 1982 entisen Apple-työntekijän Trip Hawkinsin toimesta. EA oli yksi varhaisen kotitietokonepeliteollisuuden pioneereista. EA julkaisi lukuisia pelejä, mutta kaikki nämä olivat ulkopuolisten yksilöiden tai ryhmien kehittämiä aina vuoteen 1987 asti, jolloin julkaistiin Skate or Die!. Tämän jälkeen yritys siirtyi kohti omia sisäisiä pelistudioita, usein yritysostojen kautta, kuten kun Distinctive Software muuttui EA Canadan studioksi vuonna 1991.

image

EA:n kautta on tullut pelikansalle tutuksi tällaiset pelit: Battlefield, Need for Speed, The Sims, Medal of Honor, Command & Conquer, Dead Space, Mass Effect, Dragon Age, Army of Two, Apex Legends ja Star Wars. Ja tietysti EA on tunnettu urheilupeleistään, kuten FC, FIFA, Madden NFL, NBA Live, NHL, PGA ja UFC.

Vuodesta 2022 alkaen yrityksen PC-pelit ovat olleet saatavilla heidän omalla EA App -alustallaan. EA omistaa ja “johtaa” myös useita merkittäviä pelistudioita, kuten DICE, Motive Studio, BioWare ja Respawn Entertainment.

Electronic Artsin tarina on yksi peliteollisuuden suurimmista, johon monille on rakkaus- tai/ja vihasuhde. Yhtiö jatkaa kasvuaan ja kehitystään tuomalla uusia innovaatioita ja pelejä markkinoille. EA:n vaikutusvalta videopelimaailmassa on valtava, ja se on onnistunut pysymään ajan hermolla, vaikka pelimaailma on muuttunut ja kehittynyt huomattavasti vuosien varrella.


Sijoittajan pohdintaa:

Electronic Arts ei tällä hetkellä ole pidetty erityisen houkuttelevana, koska liikevaihto jäi edellisen vuoden tasosta eikä näkymissäkään ole hehkuttamista esim. konsolien myynti on laskenut ja myyntiodotukset ovat vähän pidemmälläkin aikavälillä vähän negatiiviset. Tosin uuden PS5 Pron odotetaan mahdollisesti elvyttävän konsolikysyntää ja siten myös EA pelien myyntiä, lisäksi yhtiöllä on sinällään “raha-asiat” kunnossa, eli maksuvalmiutta riittää.

Arvostusta ei voi pitää halpana, mutta ei erityisen kalliinakaan.

P/E-luku: 34,90
P/B-luku: 5,22
P/S-luku: 5,18

Yhtiö on kallis monille odotuksiin nähden, mutta yhtiöllä on resursseja ja mikäli yhtiö kykenee kääntämään trendin, niin tätä voi silloin tarkastella uudelleen tarkemmin.


Tässä lyhyesti tuoreempaa kvartaalitulosta:

https://x.com/Quality_stocksA/status/1818391970672189527


EA:n raporteista bongattua:

:smiling_face_with_tear:

Mä ja @Pohjolan_Eka

When the ref tried to book you on FIFA 94... on Make a GIF

Mun tavalliset Tinder-treffit:

8 tykkäystä

EA:n toinen kvartaali sujui vahvasti ja se ilmestyikin jo yli kuukausi sitten :sweat_smile: ylittäen markkinoiden odotukset.

Yhtiön pelimyynti ja live-palvelut kasvoivat merkittävästi, erityisesti nimenomaan urheilupelien ja The Sims -franchisen vetämänä. College Football -pelin lanseeraus oli lukujen mukaan menestys ja EA Sports FC laajensi pelaajakuntaansa merkittävästi.

EA nosti koko vuoden näkymiään, mikä heijastanee yhtiön luottamusta kasvuun. Toisaalta Apex Legendsin kasvun hidastuminen ja kustannusten nousu olivat ongelmina.

https://x.com/LongYield/status/1851368310446686704
image
image


Tässä on vielä virallinen kvartaalimatsku :slight_smile:

5 tykkäystä

Preliminary Q3 FY25 Results (negari).

Pallon potkiminen kiinnostanut yleisöä odotettua vähemmän ja Dragon Age jäänyt maltillisista myyntitavoitteista. Dragon Agea pelannut vain 1,5 miljoonaa pelaajaa, kun edellinen sarjan peli myi yli 10 miljoonaa kopiota. Jäämme siis jännittämään sulkeeko EA Biowaren tämän flopin jälkeen kokonaan.

https://ir.ea.com/press-releases/press-release-details/2025/Electronic-Arts-Pre-Announces-Preliminary-Q3-FY25-Results/default.aspx

Business Outlook as of January 22, 2025

EA’s initial guidance for fiscal year 2025 anticipated mid-single-digit growth in live services net bookings . However, the company now projects a mid-single-digit decline, with Global Football accounting for the majority of the change.

Global Football had experienced two consecutive fiscal years of double-digit net bookings growth. However, the franchise experienced a slowdown as early momentum in the fiscal third quarter did not sustain through to the end. As a result, EA revises its outlook for Global Football to end the fiscal year down mid-single-digit at the midpoint of the new outlook.

Separately, Dragon Age engaged approximately 1.5 million players during the quarter, down nearly 50% from the company’s expectations.

EA will announce its results for the third fiscal quarter ending December 31, 2024 on February 4th, 2025

3 tykkäystä

FIFA-peli ei ole enää niin kova juttu kuin silloin joskus. :slight_smile:

https://x.com/StockMKTNewz/status/1882791838127665644



image
13 Times We've Been Truly Evil to NPCs - IGN

3 tykkäystä

Uuden potkupallon myynti jäi tosiaan odotuksista, mutta toisaalta henkiin herätetty käsipallosarja EAlle vuoden isoin hitti ja sarjaa tullaan varmasti jatkamaan vuosittain Maddenin rinnalla.

Jos yhtiön seuraaminen ja omistaminen kiinnostaa, niin tämän tilanteen kehittymistä syytä seurata tarkkaan.

1 tykkäys

EA päätti muokata Biowaresta “ketterämmän” organisaation, muutama kehittäjä siirtyi muihin EAn yhtiöihin, iso osa sai potkut ja jäljelle jäävät 70 kehittäjää jatkavat uuden Mass Effectin esituotantoa ainakin toistaiseksi.

3 tykkäystä

EA on laskenut vuoden tulosennustettaan ja odottaa nyt hieman alhaisempaa liikevaihtoa sekä kasvaneita toimintakuluja. Liikevoittomarginaalin odotetaan pysyvän vahvana. Käyttökate-ennusteita on myös “tarkistettu”, mutta investointisuunnitelmat pysyvät ennallaan.

Vuoden viimeisellä neljänneksellä EA odottaa varausten laskevan, pääosin johtuen Global Footballin ja Apex Legendsin suosion hiipumisesta. Tämän odotetaan kuitenkin osittain tasapainottuvan uusien julkaisujen ansiosta.

https://x.com/AlphaSenseInc/status/1886884463554256902


1 tykkäys

EA:sta voisi nostaa esille sen, että he julkaisivat pari päivää sitten seuraavan Battlefieldin pelastamisprojektin: Battlefield Labs – Electronic Arts

2042 floppauksen jälkeen yritetään siis saada yhteisö taas pelisarjan pariin kehittämällä seuraavaa peliä yhteisön haluamaan suuntaan. Se jää nähtäväksi, kuunnellaanko pelaajayhteisöä oikeasti tälläkään kertaa vai mennäänkö taas siihen suuntaan mitä johtajat luulevat pelaajien haluavan (eli mikä on toiminut muualla ja tuo firmaan rahaa mikromaksuista. Käytännössä siis COD-kopio BR-moodilla höystettynä, täynnä maksullisia skinejä).

Pelisarjan veteraanina näen tämän positiivisena kehityksenä, mutta en nyt kuitenkaan toiveita kauhean korkealle aseta.

2 tykkäystä