Tuoreiden uutisten mukaan Apple olisi avaamassa WiFI Aware -tekniikan avulla laitteiden välisen lokaalin kytkennän avoimeksi kaikille. Tässä varmasti taustalla keväällä esille noussut EU tuomioistuimen päätös. Tuolloinhan vielä osittain arveltiin, että lakivääntö voisi kestää 10 vuotta, mutta näyttäisi siltä että jo iOS 26 tuo tämän mukanaan (kts. keskustelut keväällä tässä ketjussa).
Mitä tämä tarkoittaa Elabs kannalta?
Olen tätä yön yli pohtinut ja mielestäni tämä heikentää Elabsin tärkeintä myyntikärkeä, eli Seamless-sensorin iOS-ekosysteemin murtokykyä, vähintään lievästi mutta mahdollisesti jopa merkittävästi. Elabs on ultraäänellä saanut laitteet pariutumaan lokaaliin wifiin ilman mitään hokkus pokkus -temppuja, nyt Apple on tarjoamassa lokaalin kytkennän uutena ominaisuutena avoimesti kaikille. Tämä mielestäni muutaa tuon AirDrop-ekosysteemin avoimeksi nyt kaikille toimijoille (ainakin EU-alueella).
Positiivisella puolella painaa kuitenkin se seikka, että mm. Lenovo on ottanut Elabsin Seamless/Tap-sensorin käyttöön systeemiinsä myöskin windows-android rajapinta huomioiden. Lisäksi Elabsin sensoria tullaan (oletettavasti) syksystä alkaen käyttämään accessoryjen nopeaan kytkentään tietokoneisiin ym.
Elabsin lisäarvo seamlessissa jää ehkä enemmän ultraäänen mahdollistaman ‘ilman appeja’ pariuttamisen ym. nojalle. Vaikka Elabs mahdollistaa ‘taianomaisen pariuttamisen ilman appeja’, veikkaan että kaikki OEM:t tulevat omia appejaan käyttämään. Tämä mm siksi, että:
- laitteiden välinen turvallinen pariuttaminen pitää varmistaa, eli kolmas osapuoli ei pääse langattomasti väliin
- kukin OEM haluaa hallinnoida omaa ekosysteemiään, esim moni OEM näyttää hyljeksivän Samsung-liitännäisyyttä
On hyvin vaikea sanoa tässä vaiheessa, mikä tämän nettovaikutus on Elabsin kannalta. Itse olen yhden yön jälkeen sillä kannalla, että teknologiariski on hieman realisoitunut ja tämä lisää epävarmuutta tulevaisuuden myyntityön osalta. Mielelläni olen myös väärässä tässä. Osake voi hyvinkin tehdä multibäggeröinnit nykyisiltä tasoilta vielä (varsinkin jos omaan tavoitteeseen päästään).
Lähteitä mm:
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/Jb9klj/apple-aapner-opp-for-airdrop-alternativer
edit.
esim täältä syksy n 2024 CMD:stä voi kuunnella kohdat 9:50 muutaman minuutin eteenpäin sekä 30:00 eteenpäin. sitten voi miettiä miten vaikuttaa, jos Apple tarjoaa ilmaiseksi tämän
https://channel.royalcast.com/hegnarmedia/#!/hegnarmedia/20240910_3