Tässä, kuten myös peli- ja videosisältöpuolella ongelma on ylitarjonta.
Ala on kiinnostava koska teoriassa kerran tehdyn duunin voi monistaa äärettömän monta kertaa ilman merkittävää kulua. Ainoa ongelma on saada maksavat asiakkaat kiinnostuneiksi.
Asiakkaiden löytäminen on vaikeaa, koska suhteellisen alhaisen kynnyksen vuoksi yrittäjää on älyttömästi ja on hyvin vaikeaa nousta massasta kenenkään tietoisuuteen. Teoriassa tietenkin nichejä johon tehdä sisältöä on myös äärettömän paljon, mutta silti ongelmana on löydettävyys. Eräällä tavalla nettiaika on demokratisoinut tätä - jos algoritmit toimivat täydellisesti, asiakkaita kiinnostava ja hyvä sisältö vähän niinkuin automaattisesti pompsahtaa yhä isomman asiakasryhmän eteen ja näin kasvattaa kuuntelu/katselu/pelausmääriä ja tuloja.
Ongelmaksi muodostuu se, että algoritmit eivät ole täydellisiä ja lisäksi moni kauppapaikka häpeilemättä peukaloi esiin tuotavaa valikoimaa syystä tai toisesta (yleensä kaupallisin syin, mutta toisinaan myös on muita syitä), jolloin asiakkaat pettyvät kun heille tyrkytetään roskaa. Tämä voi jopa romauttaa kauppapaikan kiinnostavuuden - esimerkkinä sanoisin että Google Play on tältä osin jo aika lailla menetetty tapaus (sieltä ei voi orgaanisesti löytää yhtään mitään ja hakukin on lähes käyttökelvoton) ja moni muukin vastaava paikka on täynnä algoritmin jekuttamiseen keskittynyttä tavaraa joka ei oikeasti vastaa sitä mitä asiakas hakee tai haluaa.
Pääongelma on kuratoinnin puute ja sisältömassan edessä oikeastaan mahdottomuus. Tavaraa on niin paljon että sen perkaaminen oikeastaa mitenkän muuten kuin automaattisella algoritmillä on niin toivoton savotta että alustat ovat aika lailla luovuttaneet ja keskittyvät kulujen minimointiin ja oman siivun turvaamiseen.
Voi kun meillä olisi maaginen algoritmi joka oikeasti pystyi suodattamaan sisältövyörystä laadukkaan tavaran ja esittelisi sitä alustoilla. Nykyiset algot eivät oikein sitä osaa vieläkään. Ja siis tämä ei ole ihan sama asia kuin kohdistaa sisältöjä käyttäjän mieltymyksiin. Nykyalustat tekevät tätä (lähinnä näyttäen tavaraa joka on samoilta tekijöiltä tai joka avainsanojen / genretarrojen perusteella on samaa mitä käyttäjä on jo kuluttanut) mutta vielä ei ole keksitty algoritmia joka kertoisi onko joku sisältö hyvää. Katsojamäärät eivät tätä aina kerro ja niihin nojaaminen kannustaa clickbaitteihin. Hankala ongelma.