Embracer Group AB - One group to implode them all

Embracer Group divests Gearbox Entertainment

INSIDE INFORMATION: Embracer Group has today entered into an agreement to divest Gearbox Entertainment, for a consideration of USD 460 million (SEK 4.9 billion) to Take-Two Interactive Software, Inc. (“Take-Two”). The proceeds from the deal will, upon closing, significantly reduce net debt, earnout obligations and capex. Embracer retains selected companies, including Gearbox Publishing San Francisco (to be renamed), with the publishing rights to the Remnant franchise, the upcoming Hyper Light Breaker and other notable unannounced game releases.

18 tykkäystä

Eipä päästy kuin vajaaseen puoleen tuosta… Itse en osaa arvioida onko pettymys… Mutta toisaalta tuosta myytiin vain osia…

Joku fiksumpi varmaan osaa arvioida mitä jäi jäljelle suhteessa myytyihin.

3 tykkäystä

Ehkä hitusen mun mielestä on pettymys. Mut taitavat iha siinä ja siinä mennä alle ton velkatavoitteen, tarkemmin pitäs lueskella et mitä kaikkee tossa kaupas siirty.

Borderlands ja Gearbox ainaki. Mut kesäaleelta hieman haiskahtaa.

Tää voi silti olla hyvä päätös tälle ylipäätään kun T2 oli aika vahvassa otteessa Borderlandsin julkasuoikeudet Embracerin kannalta. Mene ja tiedä.

3 tykkäystä

Gearbox ei varmasti ollut kovin houkutteleva muille tarjoajille, koska Take-Two Interactive omistaa Borderlandsin julkaisuoikeudet jo ennestään ja se on tuon kaupan ylivoimaisesti arvokkain osa. Embracerillä ei käytännössä ole valtavasti neuvotteluvoimaa tuon osalta sen nykyisessä tilanteessa.

2 tykkäystä

Kauppa maksetaan kokonaisuudessaan osakkeilla: The consideration at closing will be paid 100% in newly issued Take-Two shares.

1 tykkäys

Eli myytiin luultavasti alihintaan, eikä lisäksi saada velkaakaan alas, jos osakkeita ei voi heti myydä? :smiley:.

No toisaalta Take-Twolla lienee ainakin minun osalta merkittävästi tunnetumpi pelikatalogi, joten ei varsinaisesti haittaa omistaa välillisesti myös sitä :grin:.

5 tykkäystä

The consideration at closing will be paid 100% in newly issued Take-Two shares. The number of Take-Two shares will be calculated by dividing the purchase price by the volume weighted average closing price per share on the Nasdaq Global Select Market during the five trading day period ending on the trading day immediately prior to the closing date. Embracer’s intent is to sell these shares to receive cash proceeds soon after closing. Closing is expected in Q1 FY 24/25, ending June 2024.

4 tykkäystä

Saa toivoa et T2 raketois kunnolla, et Embbu pääsee myymään nousevaan kurssiin. Tai sit vaihtavat omia osakkeitaan Savvy Gamingin kanssa hyvällä preemiolla :face_with_hand_over_mouth:

Niin ja samalla menee noita cash-earn outteja 160m $ arvosta pois.

1 tykkäys

Onko kellään tuota 5 päivän voluumipainotettua keskihintaa saatavilla?

2 tykkäystä

Tämä itselläkin päällimmäinen fiilis, halvallahan tuo gearbox meni, mutta kun ajat ovat mitä ovat, ja ostajia oli käytännössä vain yksi, niin yritetään olla tyytyväisiä siihen, että tämä assettien flippaus ja turha spekulointi on nyt ohi.

3 tykkäystä

Tää alkaa oleen pureskeltu, eivät vissii ole muuta myymässä ja velka targetit jäi kauas…

…spekuloinnit on spekuloitu.

3 tykkäystä

Hyvän hinnan saivat siitä, mitä myivät. Monelta unohtunut alkuperäisen Gearbox-ostoksen rakenne.

Kurssi oli SEK100, kun tämä ilmoitettiin:
The day one purchase price amounts to USD 363 million in total, on a cash and debt free basis, of which USD 175 million is paid in newly issued Embracer B shares (the “Closing Consideration Shares”) and the residual in cash. Subject to fulfilment of agreed financial and operational targets in the next six years, an additional consideration of maximum USD 1,015 million may be paid, of which a maximum of USD 360 million in issued Embracer B shares (the “Additional Consideration Shares”) and the residual in cash. To earn the maximum consideration, USD 1,378 million the accumulated Adjusted EBITDA, including expensed development costs, must exceed USD 1,300 million over six years.

20 tykkäystä

Saber-pomo Matthew Karch antanut varsin avoimen haastattelun ajatuksistaan Embracerin uudelleenjärjestelystä. Paljastaa myös, että viime vuonna kaatunut diili olisi ollut Savvy Games Groupin kanssa.

Varsin optimistisia ovat näkemykset Embracerin tulevaisuudesta:

“But I wouldn’t bet against Lars right now. He’s really on top of it. I haven’t heard him this confident in a long time and I think they’ve made the company small enough – still big, but small enough – that it’s manageable… They have some great stuff that I know of in the works that’s unannounced that I think people are gonna love. So I’m bullish on them. I love them and it was a bittersweet thing for me to go, but it happened. I think they’re a great company and I think they’re really, really great people. I just feel badly that the last year has been so stressful – it’s been stressful for me too.”

18 tykkäystä

Kiva että joku muukin alan ammattilainen jakaa näkemyksen.

2 tykkäystä

Tässä muutoksessa ei kauaa mennyt, Gearbox publishing on jatkossa Arc Games.

6 tykkäystä

Myös IGN on haastatellut Matthew Karchia Embracerista irtautumisen tiimoilta. Ei välttämättä merkittäviä sisällöllisiä eroja GameIndustry.bizin haastattelusta, mutta Embracer-sijoittajan näkökulmasta puolusteluja Embracerin kasvustrategialle on mielenkiintoista lukea:

Embracer’s strategy at the time was, per Karch, one of acquisition. He compares the company to Pac-man “gobbling up everything on the screen.” But this was fully in line with Saber’s wishes, too.

“These are developers that have one of two issues, not in the sense of negative, but in the sense of this is the way this business is run,” Karch says of the studios Saber acquired, specifically referring to 4A, Mad Head, Nimble Giant, and DIGIC. “Developers oftentimes, and I was one of them on that side for a long time, are primarily concerned about keeping the lights on. It’s really hard to get out of that rut when you’re a developer trying to constantly find contracts to keep your business afloat and to keep your lights on. And so bad deals often get struck with publishers and publishers that take the lion’s share of the revenue or change their mind halfway through a project or whatever else it might be. And what you end up with is highly talented developers who have never really had a full development cycle to do anything that truly represents what they’re capable of. I looked at this as an opportunity to bring those developers into a place that they maybe wouldn’t be able to get into on their own.”

Karch is sympathetic to individuals hurt by the layoffs, but unmoved by the public perception of Embracer.

“It’s very easy to look from the outside at a situation when you’re not familiar with the people in this situation or what guides those people and to draw conclusions,” he replies. “You could state that a lot of the jobs that were lost were jobs that wouldn’t have otherwise been created…Some of the studios that we’re taking with us would never have been able to grow the way they’ve grown. No way. We’ve created a lot of jobs, and they may have, especially in this market downturn, been out of business in any event because capital has just dried up, not just at Embracer, but everywhere. There was a long period of time when nobody was investing at all.

“…I think you can blame Lars for maybe being a little bit naive that this gravy train would just continue. But I think now you could admire them for making tough decisions and doing whatever they can to preserve as much of what they’ve built as they can in a fair and equitable way…I think some people saw those acquisitions and were annoyed by Embracer when they were acquiring. I remember a lot of negative comments about them gobbling everything up. And so now they’re a little bit gleeful…which I don’t think is entirely equitable. But give Lars a break or have somebody give him a break. Tell the world that I said they need to give this guy a break.”

11 tykkäystä

Pientä säätöä tavoitehintaan…

JP Morgan höjer riktkursen för Embracer till 18 kronor (16), upprepar undervikt - BN

2 tykkäystä

Embbu tuntuu tykkäävän vaan tuosta tavoitehinta päivityksestä. Karch jo tais hehkuttaa Embracerin trendin hieman positiivisemmaksi.

Hieman yli kuukausi kun tulee jotai oikeaa uutista. Olishan se kiva nähdä hymyilevä toimitusjohtaja, mut vissii omiin tavotteisiin ei taida ainakaan tän kevään pelitarjonnan voimin päästä.

Pari julkaisematonta Lotr pelii lienee vielä piilossa, joiden olisi (???) tässä jo olla tullu julki.

Alone in Dark vaikuttaa löytäneen horror-survival kohdeyleisönsä ja tekee mahdollisesti ihan hyvät myynnit pitemmällä aikavälillä.

Ja Outcastin hyvänä puolena pitää sanoa että pelin tekijä porukassa on paljo niitä, jotka vaikuttivat myös alkuperäis pelin valmistumiseen.

Eikä peleistä ole liiemmin negatiivisia kommentteja et ne olis keskeneräisiä tai bugisia.

-------18.4.2024 lisäys

Tällänen julkasu vaikuttas tänään (nostavan kurssia.)

‐‐----19.4

Ja niinhän se oli jatko-osa 6 miljoonaa pelii myyneelle ja vaikuttas olevan jonkinverran odotettu peli.

Huomasin myös et toinen lisäri Dead Island 2 samalla pompautti emopeliä listoilla ylöspäin.

2 tykkäystä

Kurssia tuntuisi nostavan lähinnä Pareton tavoitehinnan nosto. "Pareto Securities höjer riktkursen för Embracer till 35 kronor från 29 kronor. Rekommendationen köp upprepas."

Kingdom Come Deliverance 2 julkistetaan vasta illalla, joten se ei vielä näy kurssissa. On myös syytä huomioida, että vaihto todella matalalla tasolla ja shortattuna vieläkin 150 miljoonaa osaketta.

11 tykkäystä

Emppu jysäytti vähän isommin, jako kolmeen erilliseen lafkaan ja lainoituksia samalla saatu rullattua uusiksi:

19 tykkäystä