Energia-alan ja vetysektorin Q&A

Tänään Nordealla päivitetty DCF-based fair value range 19-24NOK eli tarkastettu taas hieman alaspäin.

" Low cruise activity is putting Vow’s aftersales market under pressure in the short term. Although EBITDA came in below our expectations, the company continues to display y/y growth."

2 tykkäystä

Onko kenelläkään tietoa mikä on tiputtanut jo monta päivää Cell Impactia, Impact Coatingsia ja Powercellia? En ole löytänyt uutisista selitystä… Vai vetääkö ruotsalaiset vedyt nyt vain happea…? :thinking:

1 tykkäys

Tätä kaivelen / vastausta kaipaan itsekin. Pelikenttä on muuttunut tässä mielessä nopeasti, ainakin näin vasts-alkajan silmin. Keväällä vetylaput tuntuivat olevan “sisarosakkeita”, eli kurssit nousivat yhdessä ja laskivat yhdessä. Nyt laput alkavat erottua toisistaan. Esim. McPhy ja Nel nousevat, maninitsemasi kolmikko tulee alas, ja on tullut jo jonkin aikaa.

Kohta kolmikon yhteenlasketut miinukset ylittävät Plugin plussan, prkl :stuck_out_tongue_closed_eyes:

2 tykkäystä

NEL ja McPhy kohdalla uutisia tulee melko paljon enemmän ja yhteistyö-kuvioiden saralla ovat molemmat melko virkeitä. NEL saanut jo paljon näkyvyyttä esim. Nikolankin takia, McPhy:n laariin puolestaan satavat monien projektien lisäksi uutisoinnit Ranskan panostuksesta vetyyn jne.

Ruotsissa taas esim. Impact Coatings puolestaan elää omaa hiljaisempaa eloaan ja sijoittajilla varmasti paljon odotuksia sen suhteen miten yhteistyöt Hyundain kanssa etenevät jne. ja hirveästi ei uskalleta riemuita ennen kuin uutisia saadaan. :thinking:

Melko odotettavaa, että osa menettää uskon yhtiöön / näkee, että raha on parempi olla kiinni muualla, kun riskit alkavat pyöriä mielessä. Tässä on melko helppo myöskin alkaa laittamaan näitä “vety-yhtiöitä” samalle viivalle ja ajautua miettimään:

”Miksi tämä ei nouse, kun nuo kyllä nousevat? Tämä taisikin olla huonompi valinta, ehkä parempi sijoittaa nämäkin Impact Coatings rahat kuitenkin vaan NELiin tai Plug Poweriin…”

Jos yhtiöstä itse pitää ja sen toimintaan luottaa niin mielestäni parasta koittaa vain kääntää tällaisetkin tilanteet omaksi eduksi ja suhtautua laskuihin hyvänä asiana, kun kerran ”halvalla saa”. Hyvien uutisten tullessa sitten taas yleensä kurssit nousevat. Ei kannata mielestäni liikaa verrata esim. Impact Coatingsia ja McPhytä keskenään :slightly_smiling_face:

6 tykkäystä

Lisäksi esim. Powercell julkisti hiljattain katsauksen, joka ei erityisemmin tarjonnut “mukavaa” sijoittajille, joten melkein arvsi näin käyvän, kun ei niitä hyviä uutisiakaan ole kuulunut. Tilauksista ym. tosiaan ei ole juuri mitään uutta lähiaikoina?

1 tykkäys

Jännä miten salkun käteisen määrä vaikuttaa mielialaan, jopa mielipiteisiin tietyistä firmoista. Laskut / kuopat ovat olleet aina aivan mahtavia ostopaikkoja, mutta kun käteinen on loppu, alamäki vaan jatkuu eikä enää pääsekään laskemaan keskihintaa, niin reilusti sen alle mentäessä tilanne alkaakin olla ongelma. Ainakin psykologisesti :smiley:

6 tykkäystä

1.9.2020 klo 11.25 · Oslo Børs

Nel ASA: Share capital increase registered

(Oslo, 1 September 2020) Reference is made to the stock exchange announcement on 28 August 2020 regarding the issuance of shares in Nel ASA. The share capital increase pertaining to the issuance of the 6,048,000 new shares has now been registered with the Norwegian Register of Business Enterprises. The Company’s new registered share capital is 281,488,697.60, divided into 1,407,443,488 shares, each with a par value of NOK 0.20.

Mitä tämä käytännössä tarkoittaa aloittelevan piensijoittajat näkökulmasta vai tarkoittaako mitään?

Edellisen annin laput kirjattu kirjoihin virallisesti, ei vaikutusta.

4 tykkäystä

Jotain uutista impact coatingista :+1:

Hyundai NEXOa ajava ruotsalainen polttokennotekniikan toimittaja impact coating osallistuu saksan 24h vety kisaan.

5 tykkäystä

Joo, itse asiassa ton uutisen huomasin jo pari päivää sitten. Sen jälkeen kurssi ottikin sitten reippaan laskun. Ei taida Impactin osakkeenomistajia hyväntekeväisyystempaukset paljoa kiinnostaa… :thinking: :smile:

2 tykkäystä

Mitäs mieltä porukka on Royal Dutch Shellistä? Heillä on kuitenkin aika kunnianhimoisia ympäristötavoitteita tulevaisuudessa. Sen verran iso firma, että saattaa ostella näitä pienempiä pois ajan saatossa?

Osakkeen arvo laahaa edelleen aika matalalla ja mietin onko täällä muita tankkailijoita Shellin suhteen liikkeellä?

Omalta osalta voin todeta että ostin Shelliä korona dipissä. Ja myin pois pienen nousun jälkeen…Syynä myyntiin oli se että kun EU päätökset tuli liityen vetyyn. Seurasin todella tarkasti miten eri yhtiöt reagoivat muuttuneeseen ympäristöön. Shelliltä tuli joitakin päätöksiä ja hyvää settiä. Mutta yhtiön kokoon nähden olin pettynyt panostuksien kokoon. Toki seuraan tilannetta koko ajan mitä tekevät jatkossa. Omat rahani olen siirtänyt ransakalaisen Totaaliin ja BPen kuponkeihin. Heidän toimista uusiutuviin liittyen on tietoa netti turvoksissa :slightly_smiling_face:. Tuossa aiheeseen liittyvä uutinen tältä päivältä.

Lisäsin vielä tämän koska tuossa jutussa jotain Totalista, RWE. ym

10 tykkäystä

Juuri näin. Shell voi pistää vaikka miljardin vetyjuttuihin ja silti se on ns. hyttysen paska heidän kokonaiskuvassa, panostukset pitää olla todella isoja jotta sillä olisi heille oikeasti merkitystä.

2 tykkäystä

Tässä on yksi syy, jonka vuoksi olen itse sijoittanut Shelliin. On vaan niin iso. Antaa pienten keksiä uusia pyöriä, seurailla vierestä ja kun homma alkaa olla paketissa niin kaivaa kolikkokukkarosta pari miljardin lanttia ja ostaa koko roskan pois.

Tämä ei toki vastaa miksi Shell eikä esim. BP tai Total, mutta siihen en oikein osaa vastata itsekään. Tutumpi brändi?

1 tykkäys

Tässä on yksi syy, jonka vuoksi olen itse sijoittanut Shelliin. On vaan niin iso. Antaa pienten keksiä uusia pyöriä, seurailee vierestä ja kun homma alkaa olla paketissa niin kaivaa kolikkokukkarosta pari miljardin lanttia ja ostaa koko roskan pois.

Tämä ei toki vastaa miksi Shell eikä esim. BP tai Total, mutta siihen en oikein osaa vastata itsekään. Tutumpi brändi?

1 tykkäys

BP on tosiaan myös mukana Hydrogen Counsilissa ja vissiin hyvä meininki uusiutuvien kanssa menossa ja koittavat saada myös ölpän break eavenin aika alhaiseksi ensi vuonna.

Sulla @Meri kun ilmeisesti on jo BP salkussa, niin osaatko sanoa, tuleeko osingot ilman lähdeveroa, kuten Shellin B-osakkeella? Xetrasta itse tuota ajattelin ostaa BPE5 tickerillä.

Edit: “The Dividend Tax Credit has been replaced by a new tax-free Dividend Allowance and dividends paid by the Company on or after 6 April 2016 will not carry a UK tax credit.” Tuo suoraan BPn sivuilta, eli vaikuttaisi menevän verovapaana, koska kaikki osakkeet on vissiin merkitty britteihin. Korjatkaa joko, jos olen väärässä?

1 tykkäys

Onhan noita yrityksiä vallan pimein. Alla lista kyseisen järjestön jäsenistä.

Näyttäisivät ruotsin vetyfirmojen tippuvat kurssit tehneet ainakin toistaiseksi täyskäännöksen. Oliskohan nyt myynit tehty ja lähdetään taas kunnolla puskemaan ylämäkeen :thinking: On noi kyllä sellaista hemmetin vuoristorataa, että huhuh.

1 tykkäys

Eikös nuo ruotsalaiset vetyfirmat ole pitkälti alihankkijan roolissa olevia?

2 tykkäystä

Kyllä ja ei. Polttokennoja menee suoraan asiakkaille (PCELL), jotkut tosin Boschin kautta. Impact coatings ja Cell Impact on sitten käsittääkseni puhtaita alihankkijoita jotka myyvät nimenomaan polttokennojen valmistajille yms.

5 tykkäystä