Energia-alan mineraalimarkkinat

Ketjussa on käsitelty mineraaleja tuottavia yrityksiä, mutta mitä mieltä ETC-tuotteista? Itse harkitsen salkun inflaatiosuojaamista ja renewable energy megatrendin ratsastamista sijoittamalla mineraaleihin ETC-tuotteilla. Se ei liiku vivulla tuotteen hintojen mukaan toisin kuin esim. kaivosyritykset, mutta riskit ovat pienemmät (tai ei ainakaan sisällä yrityskohtaisia riskejä). Ainakin Wisdomtree tarjoaa suomalaisillekin useampaa metalli ETCtä kuten kupari, sinkki, metalli, nikkeli ja kulta.

4 tykkäystä

No kun mielipidettä kysyttiin… Olenko väärässä, jos ajattelen, että ETC on spekulaatiota hinnoilla, ja sillä ei suoranaisesti altistu työn aikaansaamalle arvonnousulle? Kiinnostanut on kyllä kovasti.

Näin se taitaa olla. Tai ehkä noi “fyysiset” versiot tuotteista perustuvat tuotteen todelliseen hintaan eikä futuureilla käytävään kauppaan.

Edit: sen mitä ole vertaillut mineraalien hintoja vs. noita etc hintoja niin aika tarkkaan tuntuvat seuraavan toisiaan.

Tässä vertailun vuoksi physical gold ja (synthetic) copper etc esitteet:

“Assets Physically backed with allocated metal subject to LBMA rules for Good Delivery”

"Replication Method Synthetic - fully funded collateralised swap "

Kuparin hintakehitystä vuosien varrelta:

vs. Copper ETC:
https://www.ii.co.uk/etfs/wisdomtree-copper-etc/LSE:COPA

3 tykkäystä

Olen tämän vuoden aikana seurannut tätä ”junior mining” -yhtiötä, joka operoi ensimmäisenä ulkomaisena yhtiönä Mongolian litium-kentillä.

https://www.ionenergy.ca/

Couloir Capital Ltd. is Pleased to Announce the Updating of Research Coverage and Target Price on Ion Energy Ltd..

1 tykkäys

Eihän tällaista pitäisi voida tapahtua vapailla markkinoilla? Kiinalainen nikkelijätti on suojannut itsensä siis ostamalla jäätävän määrän nikkelishorttia, mikä on sitten synnyttänyt tämän short squeezen nyt. HKSE omistaa LME:n ja CCP omistaa HKSE:n, joten välttääkseen kiinalaisen jättifirman konkurssin CCP on sulkenut LME:n. Voiko tää olla totta? Onko tästä jossain keskustelua?

5 tykkäystä

Kappas Biden panostaa kriittisten mineraalien kotimaiseen tuotantoon. Tekee gutaa salkulle :cowboy_hat_face:

Biden Poised to Use Cold-War Powers to Boost Battery Metals

6 tykkäystä

No eipä tuohon maanantai aamun dippiin paljon ajoitusta tarvinnut :slightly_smiling_face:. Tämä on ollut minulla koko ajan salkussa joko mukana tai seurannassa. Seuranta on todella vaikeaa koska pitää olla niin monesta eri asiasta perillä… Raaka ainemarkkinoiden hintakehitys… mahdolliset tulevat diilit… kilpailijoiden diilit ym.ym. Omalta osalta hieman helpottaa seurantaa kun salkusta löytyy kuponkeja jotka nivoutuvat Umicoreen yhteyksien kautta… esim Glencore.Daimler…ym ym. Siitä sitten muodostuu vielä TA.aan kautta kuva milloin ostetaan ja milloin myydään.

Hyvä ja ennalta nähtävä asia… Näitä vanhoja uutisia seuraamalla pääsee jo pitkälle :slightly_smiling_face:

Sori nyt vain ei ehdi avata tätä tämän enempää… hiukan kiire just nyt tuolla kolikko puolella :partying_face: :money_mouth_face:

1 tykkäys

Umicoren lopulta yli 10 prosentin päivänousu johtunee huhusta, että eteläkorealainen LG Chem olisi kiinnostunut yritysostoista. Umicore mainittu nimeltä huhuissa.

3 tykkäystä

Jorinoita litiumista….

https://finance.yahoo.com/news/trouble-lithium-210044324.html

Goldman Sachs ennakoi litiumin hinnan romahdusta

1 tykkäys

Tuohan ”ennuste”osuus sopivasti jos heidän mukaan litiumin hinta nousee 2024. Tuolloin pitäisi alkaa tuotanto Keliberin ja Rhyolite Ridgen kaivoksella :+1:. Tosin mikä on GS:n intressi tällaisen hintaennusteen takana, palautuu mieleen nyt alkukeväästä tullut massiivinen short squeeze mikä nähtiin Nikkelin markkinahinnassa….

Eivät tosin mainitse mitään PGM metallien hinnoista: 2E PGM, 4E PGM ja 6E PGM, mitkä ovat myös melkoisen keskeisessä roolissa ko. teollisuudessa. Voisin kysyä miksi näin?

Ei olisi ensimmäinen kerta kuin anaalikon ennuste ei jostain syystä osu toteutuneisiin hintoihin :see_no_evil::see_no_evil::see_no_evil:

1 tykkäys

Keliberin hommat etenee pikkuhiljaa

2 tykkäystä

Omistus kasvaa odotetusti :+1:

Sibanye / Keliber

Edit. Vielä vähän myöhässä myös Keliberin tiedote asiasta.

3 tykkäystä

Myös Euroopassa on herätty siihen, että saatavuuden takaamiseksi, tähän teemaan joutuu laittaamaan rahaa.

Artikkeli kahden viikon takaa:

The European Raw Materials Fund is due to start with around 2 billion euros ($2.1 billion), but eventually the region will need more than 100 billion euros in investment to produce enough critical minerals, Bernd Schaefer, chief executive of EU-funded EIT Raw Materials, told Reuters.

2 tykkäystä

Uunituoretta rapsaa:

BATTERY METALS MARKET UPDATE

5 tykkäystä

Sweden’s LKAB finds Europe’s biggest deposit of rare earth metals

“Swedish state-owned mining company LKAB on Thursday said it had identified more than 1 million tonnes of rare earth oxides in the Kiruna area in the far north of the country, the largest known such deposit in Europe.”

5 tykkäystä

Chilen vasemmistolainen presidentti Gabriel Boric on esitellyt suunnitelmansa maan litium-varannon kansallistamiseksi.

Chilellä on maailman suurimmat litium-varat ja maa on tätä nykyä maailman toiseksi suurin litiumin tuottaja. Litiumia käytetään esimerkiksi akkujen valmistukseen.

Boricin mukaan maahan olisi luotava valtion 100-prosenttisesti omistama litium-yhtiö, jonka kautta solmittaisiin tuotantosopimukset.

Chilessa toimii nyt kaksi litium-yhtiötä. Boric ei esitä niiden sopimusten purkamista, mutta toivoo, että ne liittyisivät aikanaan vapaaehtoisesti valtionyhtiöön, kun niiden sopimukset päättyvät.

Boricin mukaan litiumin valtiollistaminen on lyhyellä aikavälillä maan paras keino jatkaa talouskasvua.

Borocin suunnitelma edellyttää maan kongressin hyväksyntää. Kongressi ei ole aiemmin hyväksynyt kaikkia presidentin kunnianhimoisia suunnitelmia.

Edit: Ylen uutinen, poistin itse linkin kokonaan, kun en saanut sitä toimimaan oikein.

3 tykkäystä

Alla pari linkkiä, joiden kautta löytyy helposti lisätietoja. Toistaiseksi tilanne on sekava, ja kukaan ei vielä pysty sanomaan, miten tuo osittainen kansallistaminen käytännössä hoidettaisiin.

Nuo kaksi isoa litiumkaivosyhtiötä ovat Albemarle ja SQM. Albemarlen tilanne on sikäli parempi, että heidän maanvuokrasopimuksensa päättyy vasta 2044, ja Boric on luvannut kunnioittaa nykyisiä sopimuksia. SQM:n vuokrasopimus päättyy jo 2030, mutta sitäkin ennen ehtii pari presidenttiä vaihtua. Ja tosiaan parlamentin pitää vielä hyväksyä tuo suunnitelma, kunhan sen yksityiskohdat esitellään.

Joka tapauksessa tämä suunnitelma on taas yksi esimerkki siitä, miksi poliittinen riski pitää Etelä-Amerikkalaisten kaivosyhtiöiden (ja toki monen muunkin yhtiön) valuaatiokertoimet kurissa. Boric:in vasemmistolainen toiminta on häkellyttävää sikälikin, että nämä yhtiöt ovat jo tähän asti palauttaneet voitoistaan valtiolle huomattavan osan:

Albemarle also noted it pays a lithium royalty rate that can be as high as 40%, the highest lithium royalty in the world

Uskooko Boric todella, että valtionyhtiönä päästään parempaan lopputulokseen? Saattaa investoinnit vähän kärsiä, ennen kuin tämä asia on ratkaistu…

https://www.mining.com/chile-to-nationalize-its-lithium-industry/

https://www.mining.com/web/sqm-sees-pathway-to-continue-mining-lithium-in-chiles-new-model/

Itseäni asia koskee myös kun on pikkusiivu Lithium Power Internationalia salkussa. Tässä heidän kannanottonsa uutiseen:

THE NEW CHILEAN NATIONAL LITHIUM POLICY


Lithium Power International Limited (ASX: LPI) (“LPI” or the “Company”) is pleased to provide updated
comments on the recent announcement of the new National Lithium Policy in Chile, and the potential
impact it will have on the company’s Maricunga lithium brine project.

On the evening of 20 April 2023, Chilean President Gabriel Boric announced the long awaited National
Lithium Policy (“NLP” or the “Policy”). The NLP outlines the plans for the future implementation of
lithium exploration and exploitation policies that are intended to bring Chile back to the forefront of
global lithium production.

The NLP is different from the position of previous administrations, with this new policy being the result
of a consultation process with a wide variety of stakeholders nationally and internationally. It has also
taken into consideration the objectives of the Chilean State, including its role to participate in the
efficient and rapid development of the lithium industry. This is of strategic concern both to Chile and
the world as society moves towards “electrification.” LPI and its subsidiary Minera Salar Blanco have
been in constant dialogue with the Chilean government and private institutions that have participated
in the development of the NLP.

Lithium Power International’s Director and MSB’s Chairman, Russell Barwick, commented:

“We are pleased that the National Lithium Policy, as presented last week in Santiago, is very much
along the lines of what was discussed and expected in our various discussions with Chilean authorities. While a central part of the strategy focuses on current operations and future exploitation of the Atacama Salar, there is also an outline on the future development of projects in other Chilean Salars. This is the case with our flagship Maricunga Project, which is the largest, most advanced and fully
permitted pre-construction lithium project in Chile.”

Even though the Policy has primarily concentrated its focus on the huge lithium resource within the
Atacama salar, LPI wishes to clarify some core elements of the new Policy as it relates to the
Company’s Maricunga Project and assets:

• The Maricunga Stage One project is fully permitted for construction. Its Environmental Permit
(“EIA”) was approved in 2020 by the “Servicio de Evaluación Ambiental” (“SEA”), which was
explicitly mentioned by President Boric as the government agency in charge of environmental
aspects of any future project in Chile. LPI’s EIA permit was ratified by the Committee of
Ministers of the Chilean Government in 2022, rejecting all the objections submitted by third
parties. It also obtained the necessary Chilean Nuclear Energy Commission (“CCHEN”) permit
in 2018 that allows LPI to export lithium products from Chile.

• With regards to the inclusion of communities and the environmental and technical aspects
mentioned on the new Policy, LPI’s Maricunga Stage One project development serves as an
example by incorporating all social and community agreements as an integral part of its
environmental permit. This includes Maricunga being one of the few projects in Chile with a
comprehensive indigenous consultation process executed by the Government under the ILO
Convention 169, defining a new standard of social relationships. The Company is proud of
these achievements in promoting community participation over the long-term.

• The Maricunga project has established broad ranging the sustainable development initiatives,
which sets a unique and complete ESG profile standard for the future of the project. LPI’s
corporate vision aims to make the Maricunga Project one of the first lithium operations
globally to achieve carbon neutrality.

• The Company confirms that its wholly owned subsidiary Minera Salar Blanco (“MSB”), is the
sole owner of the property and concessions of both Stage One and Stage Two of the
Maricunga Project. There are no current legal processes challenging this aspect of the project.
This is a fundamental difference from the current operations in the Atacama Salar, where
state-owned company CORFO is the owner of the properties and concessions. CORFO then
leases these concessions to the current operators in Atacama for a set period of time. It is also
important to note that the mining concessions that serve as the base for the Maricunga Stage
One project, were given by the Chilean Government, before 1979 when only then did lithium
become defined as a strategic material.

• The Maricunga Stage One concessions, because of their pre-1979 “Old Code” status, do not
require a CEOL (Special Lithium Operation Contract) for exploitation. The Stage One project is
shovel ready, and currently awaiting the closing of its financing process to begin construction.

• It is important also to clarify that a CEOL does not provide any claim to ownership over the
area included under the CEOL contract. CEOL’s explicitly establish, that holders of the CEOL
have no rights to enter the area, or execute any activity, (exploration or exploitation ), without
a previous negotiation with the owners of the mining concessions.

• LPI embraces the possibilities for future public-private alliances as declared by the NLP, for
the development of Stage Two for the Maricunga project, which involve its post-1979 or “New
Code” concessions. The Company will continue to work closely with the Chilean Government
to transform the Maricunga Stage Two project into the first example of a public-private
alliance under the new parameters established by the new Policy.

• The Company acknowledges the existence of the Australia–Chile Free Trade Agreement
(“FTA”), which came into force in 2009, being the first FTA between Australia and a Latin
American country, as well as the Trans-Pacific Partnership (“TPP”) recently ratified by
Australia and Chile. Both international arrangements will positively support these publicprivate alliances and also incorporate clear mechanisms for investment protection under
international law.

• The new Policy does not constitute a nationalisation of the lithium industry in Chile. Its
objective, as clarified by the Mining Minister, is to set the conditions and parameters for the
country to have a more active involvement and higher financial returns in a strategic industry,
particularly where those lithium resources are located on concessions already owned by the
Chilean State on the Atacama Salar. The NLP also seeks to accelerate the development of new
projects in the country.

• LPI is currently evaluating a number of financing options for the Maricunga Stage One project,
ranging from strategic equity investment from potential offtake partners to debt/equity
financing alternatives. The announcement and future implementation of the NLP is timely to
provide the clarity and certainty required by financiers/investors on the parameters under
which the Maricunga project will be developed.

Lithium Power International’s Chief Executive Officer, Cristobal Garcia-Huidobro, commented:

“We are very pleased to see that our hard work over the last seven years of advancing Maricunga
Stage One project have been reflected in a development that closely mirrors the objectives of the newly
announced National Lithium Policy. Technical advancement and innovation, environmental and social
responsibility of the highest standard, and landmark community agreements that provide the
community the opportunity to share in the exciting future of the growing lithium industry, are all in
line with the objectives of the Strategy. We embrace the objective of Chile’s current administration to
promote public-private associations as the path forward for the development of the Maricunga Stage
Two project.

Since the announcement of the Strategy, there have been a number of differing opinions as to the
effectiveness, practicality, and legality of the National Lithium Strategy and its objectives. LPI wants
to clarify, that it believes the Policy is not a “one size-fits all” proposed legislation, and there are several
specific elements that differentiate LPI’s Maricunga Project from the rest of the existing operations or
future lithium projects in Chile. Rather than focus on what the legislation means for the future of the
Chilean lithium industry, our focus is on what it means for our Maricunga lithium project and how it
will transform the Chilean lithium industry through its development. At LPI, we welcome President
Boric’s National Lithium Strategy and its objective to positively transform the Chilean lithium industry.
Moreover, we are pleased to say we believe this strategy not only benefits LPI’s Maricunga Project but
has the potential to accelerate the development of our Stage Two project. As such, we look forward
to continuing our work with the Chilean Government to advance Maricunga.”

2 tykkäystä

[Massive Norwegian phosphate rock deposit can meet fertilizer, solar, and EV battery demand for 50 years | TechSpot](h

"Good news for fertilizer, solar panel, and electric vehicle battery companies: a massive underground deposit of high-grade phosphate rock has been discovered in Norway, containing enough minerals to meet global demand for those products for the next 50 years.

Norwegian mining company Norge Mining said the 70 billion tonnes of phosphate rock was uncovered in the southwest of Norway, where it sits alongside other minerals such as titanium and vanadium that are used in the aerospace and defense industries. Update (July 7): Norge Mining in an email let us know they have revised their estimate for how long the deposit allows for a supply of phosphate rock from 100 years to 50 years."

5 tykkäystä